Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Plop1997

Re: Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:54

Bij onze manege zijn veiligheidsbeugels ook verplicht in de lessen en op buitenritten. De manege heeft standaard van die teenkapjes, met name ook omdat ze veel buitenritten organiseren voor mensen van buitenaf.

Zelf heb ik geïnvesteerd in klapbeugels van Lemieux. Heb op de vorige manege ooit iemand zien blijven hangen en dat is toch niet iets wat ik zou willen meemaken.

Maar als je voor jezelf rijdt op je eigen paard (en 18+ bent) moet je ook vooral lekker zelf weten of je met cap, veiligheidsbeugels etc. rijdt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:42

sasja0705 schreef:
30 jaar geleden dacht mijn verhuurster dat ze "even" kon mesten met deze plastic
teenslippes...
Hoe het gebeurt is, geen flauw idee maar opeens dus 4 van de 5 pinnen recht door haar voet.
En was ook nog een fork met lange steel. Eruittrekken mocht niet, dus wachten op de ambulance... die hebben haar niet in de auto kunnen krijgen, dus eerst nog brandweer en zagen...
Zoveel voor't onderwerp slippers of gympen... heb ik nooit meer gedragen - ik zie het nog steeds voor me, bah

Dan was dat wel een heel smal mestvorkje dan als 4 vd 5 pennen in de voet zaten. :D

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:40

pillow schreef:
sasja0705 schreef:
30 jaar geleden dacht mijn verhuurster dat ze "even" kon mesten met deze plastic
teenslippes...
Hoe het gebeurt is, geen flauw idee maar opeens dus 4 van de 5 pinnen recht door haar voet.
En was ook nog een fork met lange steel. Eruittrekken mocht niet, dus wachten op de ambulance... die hebben haar niet in de auto kunnen krijgen, dus eerst nog brandweer en zagen...
Zoveel voor't onderwerp slippers of gympen... heb ik nooit meer gedragen - ik zie het nog steeds voor me, bah

Dan was dat wel een heel smal mestvorkje dan als 4 vd 5 pennen in de voet zaten. :D

Yepp, een hele smalle, die was voor krullen ... maar wel lange pennen ... ergens op zolder moet ik nog n foto hebben... zij heeft dat Ding namelijk weer mee terug gebracht en opgehangen.
En nog jaren geklaagd dat ze niet meer te verkrijgen zijn , haha

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:47

weet wel welke je bedoeld denk ik.
Lijkt op een aardappelriek maar dan scherp.

Brr ook daar zijn idd goede schoenen belangrijk voor.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:16

superpony schreef:
Men wil autorijden veiliger maken, niet verbieden. Waarom zouden ze de paardensport willen verbieden als ze over veiligheid bezig zijn?

Toen ik lesgaf, hoefde je bij mij echt niet op gympen te komen. Goede rijschoenen of laarzen en anders niet. Heb gympen 1x toegestaan in al die jaren.
Als je er problemen mee hebt, zoek je iemand anders. Niet mijn probleem.

Vroeger hoefde ik echt niet met vieze rijlaarzen, kleding of een vies paard de les in te komen. Je hebt er altijd tussen die het 100x vergeten of er makkelijk over denken, maar het hoorde erbij en je accepteerde dat.

Mensen mopperen altijd, maar als je zelf kan nadenken en de verantwoordelijkheid kan nemen, hoef je toch nergens bang voor te zijn? Ik voel me niet aangesproken en loop nooit op slippers bij de paarden.

Mijn stalschoenen zijn altijd vies. En daarmee stap ik ook op een paard. Het paard zelf wordt keurig verzorgt. Maar die schoenen, ik geef er geen ruk om. Ik doe er chaps overheen en klaar.

Wel altijd dus dichte schoenen. Ik heb geen stalen neuzen. Bij ons op stal heeft alleen mijn verzorgpaard voor hoefijzers en de rest niet. Dus ik vind dat niet nodig. Gezond verstand heeft niet iedereen van nature denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:25

BeFunny schreef:
superpony schreef:
Men wil autorijden veiliger maken, niet verbieden. Waarom zouden ze de paardensport willen verbieden als ze over veiligheid bezig zijn?

Toen ik lesgaf, hoefde je bij mij echt niet op gympen te komen. Goede rijschoenen of laarzen en anders niet. Heb gympen 1x toegestaan in al die jaren.

Vroeger hoefde ik echt niet met vieze rijlaarzen, kleding of een vies paard de les in te komen. Je hebt er altijd tussen die het 100x vergeten of er makkelijk over denken, maar het hoorde erbij en je accepteerde dat.

Mensen mopperen altijd, maar als je zelf kan nadenken en de verantwoordelijkheid kan nemen, hoef je toch nergens bang voor te zijn? Ik voel me niet aangesproken en loop nooit op slippers bij de paarden.

Mijn stalschoenen zijn altijd vies. En daarmee stap ik ook op een paard. Het paard zelf wordt keurig verzorgt. Maar die schoenen, ik geef er geen ruk om. Ik doe er chaps overheen en klaar.

Wel altijd dus dichte schoenen. Ik heb geen stalen neuzen. Bij ons op stal heeft alleen mijn verzorgpaard voor hoefijzers en de rest niet. Dus ik vind dat niet nodig. Gezond verstand heeft niet iedereen van nature denk ik.

Je kan waarschijnlijk zelf de keus maken.

Vroeger hoefden we gewoon niet vies de les in te komen. Vieze laarzen niet en een broek met vlekken niet. En eigenlijk mocht lange bovenkleding die klapperde of over je zadel hing ook niet.

Dat was ook respect naar je trainer.

Ik doe alles op stal en of werkschoenen, maar rij met mn laarzen. Daar stap ik in, ga rijden en stap eraf en weer mn schoenen in. Die laarzen zien geen mest of wat dan ook. En ik ben echt geen barbie of setjes mens.

Toen ik pas lesgaf had je nog geen internet/social media. Maar jaren later een site gehad en daar ook duidelijk opgezet wat de voorwaarden bij les. Dan weten mensen dat en kunnen ze verder zoeken.

Daarbij is stalschoenen een breed begrip. Mensen kunnen alles wel stalschoenen noemen, maar niet alle schoenen zijn geschikt om mee te rijden. En als de zool smerig is, kan dat ook minder veilig zijn. Mijn keus als ik mensen iets wil leren en bijbrengen om dat niet acceptabel te vinden.

En eerlijk? Op echt 1 of 2 na nooit gezeik om gehad.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:32

superpony schreef:
BeFunny schreef:

.....

Vroeger hoefden we gewoon niet vies de les in te komen. Vieze laarzen niet en een broek met vlekken niet. En eigenlijk mocht lange bovenkleding die klapperde of over je zadel hing ook niet.

Ik doe alles op stal en of werkschoenen, maar rij met mn laarzen. Daar stap ik in, ga rijden en stap eraf en weer mn schoenen in. Die laarzen zien geen mest of wat dan ook. En ik ben echt geen barbie of setjes mens.

Toen ik pas lesgaf had je nog geen internet/social media. Maar jaren later een site gehad en daar ook duidelijk opgezet wat de voorwaarden bij les. Dan weten mensen dat en kunnen ze verder zoeken.

Daarbij is stalschoenen een breed begrip. Mensen kunnen alles wel stalschoenen noemen, maar niet alle schoenen zijn geschikt om mee te rijden. En als de zool smerig is, kan dat ook minder veilig zijn. Mijn keus als ik mensen iets wil leren en bijbrengen om dat niet acceptabel te vinden.

Als kind reed ik op een goed aangeschreven manege met een ribbeltjes legging van Bristol en regenlaarzen en die waren soms ook vies. Daar werd niet op gelet. Later kocht ik aigles en goede rijkleding. Dat was voor wedstrijden nodig en dan moest het er netjes uitzien maar tijdens de les nooit iets over gehoord. En ik liep hele dagen op stal en had toch echt een paar schoenen/laarzen die ik tussendoor niet ging lopen poetsen en dat schoon heeft niets met veiligheid te maken ;)

Nu verzorg ik een paard op een doe het zelf stal paarden kunnen het jaar rond 24/7 naar buiten en er is alleen een buitenbak en rij meestal buitenrit. Dan intresseerd mij echt niet of er bagger op mijn schoenen zit. Ik stamp de onderkant plat en de klonten eraf anders rijd het voor geen meter trouwens dat loopt ook voor geen meter. Maar hoe het eruit ziet. Echt dat boeit me niks.

Ik heb trouwens gewoon een soort kistjes geen officiële chaps. Deze zitten veel fijner en ook met rijden. Kan ik de hele dag op lopen en hebben een goed hakje ;) maar ik wissel geen schoenen om te gaan rijden. Vind chaps omdoen al genoeg gedoe ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 27-05-22 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:39

Ik kom ook nog uit de tijd dat je met schone kleding en laarzen de les in ging.
Ook paard, dekje en tuig was schoon.
En er zal vast eens een vlekje gezeten hebben wat er met poetsen opgekomen was.
Maar je ziet het verschil wel tussen net vies of amper ooit schoongemaakt.
En ja voor de les deed je even met een doekje over je laars.
Dat was idd voor respect naar je instructeur.

Heeft dat met veiligheid te maken?
Ja en nee.
Vieze zolen schuiven en zijn niet veilig.
Schoon gepoetst tuig is als je tenminste normaal poetst ook meteen gecontroleerd op losse stiksels of breukjes.
Schoon dekje is dat een paard geen drukplekjes krijgt door viezigheid.
Los zittende kleding mocht idd ook niet, dus geen capuchon of kleding die over de lepel viel.

En toen is dat zo aangeleerd dat dat er nog altijd in zit :)

Ook alles nadien weer zuiver maken.

1 je paard na borstelen en meteen dus zien of er schuurplekjes zitten.
Dat blijkt nu ook niet meer geleerd te worden?

Verbaasde me echt dat sommige bijrijders niet eens een bit afspoelde.
Maar ook dan ff doekje over je leren singel, is behoud van. Ook voer de sperriem en de rest van het hoofdstel zodat zweet niet intrekt.
En ook weer over je laarzen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:44

Dekjes en tuig etc moet bij mij ook netjes. Ook het bit omspoelen enz.de zolen van mijn schoenen maak ik wel dusdanig vrij dat er mee te rijden valt. Gewoon eraf stampen of met een oude hoeve krabber dat doet wonderen. Maar ik ga ze niet helemaal poetsen hoor. Veiligheid is het belangrijkste. De dekjes vind ik vooral belangrijk dat ze zand vrij zijn en het leer vind ik ook fijn als het soepel is. Ik rij ook niet met handschoenen. Vroeger wel gedaan op huidige verzorgpaard niet nodig.

Ik doe het paard ook af verzorgen. En controleren op plekjes als singelwondjes. Tegenwoordig lijken veel mensen dat niet te doen. Ook de zadelplek borstel ik na maar bij warm weer ook lekker afspoelen.

Het paard verzorg ik tip top ik vind dat horen maar mijn schoenen vind ik totaal onbelangrijk daarin.

Ik hang het dekje trouwens vaak buiten even en de singel ook. Vaak s het paard gezweet heeft is het buiten met 30 min helemaal weer droog.

Mijn schoenen hou ik aan en gaan thuis in de schuur pas uit :D
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 27-05-22 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:49

DP, dat dus.

Er mocht ook zeker geen stro in de staart zitten bijv. En als de hakken van je paard vies waren, kon je die ook poetsen.

Schoon bit inderdaad

Schoon en veilig kan zeker met elkaar te maken hebben. Ik loop nu op werkschoenen en die onderkant is echt niet geschikt met dat profiel om te rijden. Maar mensen rijden met elke grove zool.

Van zand worden schoenen te glad.

Bovenkleding kan ook "onveilig" zijn. Nooit de honderden keren dat het goed gaat, maar wel die ene keer dat het mis gaat. En dan moppert iedereen, wist niemand het en is het een en al medeleven, terwijl dingen ook voorkomen kunnen worden als je zelf nadenkt.

Ik lette vroeger ook op wat mn zoon aan had met spelen. Geen capuchon en touwtjes in de speeltuin bijv. Dan vind iedereen je een zeur. Maar de keren dat er iets mis ging, vond iedereen het vreselijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:49

Shadow0 schreef:
Ik vind het prima als maneges en stallingen het als huisregel stellen - maar het hoeft wat mij betreft niet algemeen verplicht te worden. Uiteindelijk vind ik het prima als mensen dit voor zichzelf bepalen - de gevolgen zijn ook voornamelijk voor henzelf.

En als dit iets is dat echt veel voorkomt, dan kan het misschien nodig zijn om er een regel van te maken, maar ik hoef geen land waar de verzekering exact bepaalt wat je allemaal wel of niet mag.

Als mevrouw x in plaats y een paard op haar blote voet heeft staan, zal dat mij niet veel uitmaken inderdaad. Ik trek schoenen aan. Ook als ik even snel wat moet doen op stal. Jurkje met stal schoenen. Uber schattig.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:52

girlyggirl schreef:
Ik vind t allemaal zo... betuttelend... straks mogen we niks meer zelf beslissen. Doel niet alleen hierop maar ook bv op t dragen van een gordel, helm verplicht maken op een snorscooter. Ik zou zeggen allemaal verplicht tot 21 en laten we er vanuit gaan dat dr mensen daarboven zelf kunnen bedenken wat ze willen.

Dit soort regels zijn er ook gewoon voor het belang van de maatschappij. Geen gordel dragen betekent meer letsel en dat kost dus meer geld en tijd in het ziekenhuis, waardoor er minder plek is voor andere zieken. Dus het is voor je eigen veiligheid, maar ook omdat we als maatschappij de zorgkosten moeten kunnen blijven betalen.
Daarnaast is het voor de bestuurder die jou bijvoorbeeld aanrijdt of die jij aanrijdt veel traumatischer als je overlijdt doordat je zonder helm reed of dat je enkel wat botten breekt bijvoorbeeld.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 02:03

Ik ben zo ontzettend blij dat ik nooit slippers of andere dunne schoenen draag op stal.

Dit is het resultaat van een paard op mijn teen terwijl ik stevige schoenen aan had.

Afbeelding

3 weekjes gips vw breuk in grote teen (en middelste teen, maar die gipsen ze niet)

Afbeelding

Op een verkleurde teen en uitgroeiende nagel na is alles intussen hersteld.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:33

Vroeger had ik bij de pony’s altijd houten klompen aan, later werkschoenen met stalen neuzen.
Soms ook rijden en dan dus rijlaarzen, daarmee voelde ik me al minder veilig bij die hoeven.
Heb een keer gehad dat een fjord voetje gaf en ineens lostrok, knalde op mn klomp en die was toen in drie stukken, maar mn voet nog heel.
Heb een keer gehad dat ik even superkort spontaan bij een merrie met veulen in de wei kwam op slippers en ja hoor dat veulen springt op mn tenen, heeft weken geduurd voor ik weer een schoen aankon.
Dus ja ik snap wel hoor dat hier aandacht voor is. Paarden hebben nou eenmaal harde hoeven die je niet op je blote voeten wil hebben.
Verplichting gaat misschien wat ver maar qua signaalwaarde zou ik er wel voor zijn.
Alleen blijft het dan wel zo dat de doorsnee rijlaars ook erg weinig bescherming geeft. En rijlaarzen met stalen neuzen als die al bestaan, weer niet in een normale beugel passen denk ik?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:50

Jeetje, blijkbaar kunnen mensen echt niet meer zelf nadenken... nou ja, dat wist ik eigenlijk al wel. Een jaar of 10 geleden ging mijn toenmalige pensionstalhoudster ook de paarden buiten zetten op slippers. Tja, toen is mijn paard dus op haar voet beland, gelukkig gaf ze zelf ook al aan dat dit geen handige actie was van haar.
Tegenwoordig heb ik de paarden aan huis, als ik dan een keer bij huis op slippers rondloop, trek ik toch altijd een paar klompen of stevige schoenen aan als ik naar de paarden ga. Immers: één verkeerd geplaatste hoef is al voldoende.
Maar verbieden? Als dat nodig wordt, dan is het gezond verstand toch echt wel verloren gegaan...

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:12

Ik heb in Australië op een horsefarm gewerkt waar we buitenritten maakten met toeristen. Hoe vaak we wel niet mensen kregen die dachten dat ze hun buitenritten wel even konden doen op slippers... Het was gewoon geen uitzondering _O-

Uiteraard mochten ze niet eens in de buurt van een paard komen op slippers, maar ik trof echt bijna dagelijks van dit soort figuren. Echt heel bijzonder.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:50

superpony schreef:
BeFunny schreef:

Een broek met vlekken niet? Ik zou oprecht niet weten hoe ik mijn broek tijdens het poetsen schoon moet houden...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:14

Bij ons op stal zijn slippers verboden. En dat is niet meer dan logisch. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:33

Tink89 schreef:
<3
superpony schreef:

Een broek met vlekken niet? Ik zou oprecht niet weten hoe ik mijn broek tijdens het poetsen schoon moet houden...

Dat was bij mijn instructeur ook de regel, maar ik vond het eigenlijk niet meer dan normaal. Een klein beetje respect naar je instructeurs. Ik heb de regel later zelf ook gehanteerd.

Ik heb mijn kleding nooit echt vies met poetsen, ik zie ook niet zo goed hoe je dat voor elkaar krijgt. Als je netjes werkt is er niets aan de hand. Het is een ander verhaal als je gaat wassen, dat je dan zelf wat viezig wordt snap ik wel.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:33

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:42

Ik ben ook zeker een voorstander voor geen slippers op stal. Ik heb mijn grote teen ooit gebroken gehad omdat mijn fries schrok, omhoog kwam en terecht kwam op mijn teen. Bloed kwam door mijn sok heen en ik had stalschoenen aan. Moet er niet aan denken als ik slippers aan had op dat moment, denk dat ik dan geen teen meer had.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:47

In de stalregels? Ja.
Preventiecampagne? Ja.
Landelijke wet? Nee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:47

Gatver, en dan had ze nog klompen aan...

Hoe dan ook, paard op je voet met schoenen aan is al heel pijnlijk en dat overkomt iedereen in de paarden wel een keer. Geen haar op je hoofd die dan bedenkt eens even snel op slippers een paard te pakken. Ofwel al doende leert men.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:06

Een landelijke wet is denk ik ook lastig te handhaven. En waar leg je de grens?
Mijn paarden staan bij familie achter het huis. Ze hebben kleine kinderen die geen schoenen aan willen en die lopen geregeld voor de stal door op blote voeten.
Dat kan ik slecht verbieden.
Maar dan komen ze niet dicht bij de wei. En als ik dat bezig ben weten ze dat ze met blote voeten niet in de buurt mogen komen. (de moeder is het gelukkig wel eens met deze regel)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:19

Een wet is lastig. Zeker omdat er mensen paarden aan huis hebben en op pensionstallen staan waar men veelal vrij is om te dragen wat men wilt.

Maar het is wel fijn dat maneges regels kunnen opstellen en dit een beetje algemeen wordt. Dat is toch waar de meeste mensen leren en dit soort dingen mee krijgen.

In de toekomst kan je wel verwachten dat je op de SEH vragen mag invullen en als iets "eigen schuld" is je minder gedekt zal worden door de verzekering.

En het is fijn als maneges iets achter de hand hebben. Ze stellen regels op die zij veilig vinden en dat is al moeilijk genoeg. Mensen hebben soms een hobby om tegen alles in te gaan. In een ander topic lees ik bijv ook dat men het tegenwoordig niet meer kent om schoon te paard de les in te komen bijvoorbeeld.
En laatst kreeg ik een adv toegestuurd van een handelsdame die op gympen aan het rijden was ( en dan hebben we het nog niet over de zit en manier van rijden )

Als je zonder cap op een foto staat, heeft iedereen commentaar. Denkt men echt dat het leven met een kapotte voet, teen minder etc leuker is?
Ook zonder cap hebben we niet allemaal een ernstige schedelbasis fractuur, maar het kan wel......