Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:56

Maar even serieus, hoe rechtsgeldig zijn die contracten :?...

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:26

Geen idee of contracten op deze manier rechtsgeldig zijn en je mag rustig 10 bedrijfjes hebben. Daar gaat het niet om, de insteek is absoluut goed en zal van vroeger uit ook uit liefde voor de paarden goed bedoeld zijn. Henk heeft het opgericht nadat zijn eigen merrie mishandeld was door de beul van Twente . Maar er lopen nu heel veel zaken door elkaar, het is onduidelijk en het hoofddoel sneeuwt onder. Zorgen dat paarden een goede plek krijgen.
Dan is openheid en eerlijkheid een vereiste en daar lijkt het aan te mankeren.
Alsof een stel penny’s de advertenties opstellen en daarnaast komen er vragen wat er allemaal bekostigd word van de donaties , eigen paarden enz.
En zoiets doet een opvang geen goed en kan je op den duur de kop kosten.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:43

Tja, ik weet niet wat ik er van moet denken...zag laatst een bericht langs komen van een schimmel die ze aanboden als rijpaard samen met het bericht van de oude eigenaar dat het dier absoluut niet meer bereden kon en mocht worden. Kritische vragen werden inderdaad verwijderd. Als dat echt zo is, en ze zo met de dieren omgaan dan zijn ze bijna nog erger dan de slechtste handelaren.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:08

Ik vind dat gekat tegen deze stichting erg onsympathiek overkomen. Volgens mij zijn op Bokt ook alleen eigen ervaringen toegestaan te bespreken? Daar zou ik dan wel geloof aan hechten maar niet aan kwaadsprekerij van mensen die nooit iets met hen gehad hebben.Overigens,ik heb er ook nooit iets mee gehad want ik heb mijn paard liever in eigendom,adoptie is niets voor mij.Maar het idee is wel goed vind ik.Dus,waar zijn de eigen ervaringen?

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:13

Die heb ik zeker, niet positief zoals je begrijpt.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:13

ehhh...Art_Ificous berichten niet gelezen Anjali?

Dieuwke_
Berichten: 4563
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:14

Die eigen ervaringen worden ook regelmatig gedeeld (zie Art_ificous) maar als je die niet wilt lezen houdt het op natuurlijk. Het siert je dat jij altijd van het goede van de mens uit wilt gaan, andere mensen staan misschien wat realistischer in het leven en dat moet je dan ook gewoon accepteren

N0a
Berichten: 4773
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:15

Het volgende staat inmiddels op hun site nav kritische vragen op fb:

"Wat zijn de plannen voor dit en volgend jaar?

Wij willen gaan realiseren dat de Paarden van Paard Zoekt Baas gratis in de accommodatie kunnen staan, wij vinden het belangrijk om de donaties voor het welzijn van de paarden te gebruiken en niet voor de huur van de stallen ( dit zijn natuurlijk ook kosten die rechtstreeks met het welzijn van de paarden te maken hebben), waar je je paarden ook stalt overal moet een accommodatie betaald worden, de huidige locatie maakt het mogelijk om de huurkosten die we hebben op een andere wijze betaalbaar te krijgen.

De inkomsten moeten komen uit verhuur van de appartementen, tegen vergoeding gebruik te laten maken van de springtuin en de binnen bak. Wij verwachten dat we na aftrek van kosten de paarden van Paard Zoekt Baas gratis kunnen stallen."


Ik vraag mij dan af of ze voor een habbekrats de plek kunnen huren. Want met die paar 100 euro kun je, lijkt mij. Geen heel complex huren.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:15

Maar dat gekat vind ik zo raar niet.
Met een dochter die van die rare dingen op internet zet.
En als ik dan lees dat Art het paard niet eens in zou mogen slapen of paarden die kreupel zijn als rijpaard aangeboden worden..ja dan krijg je vanzelf wel negatieve berichtgeving.
En dat is al jaren zo.
Ik zou best wel een paard kunnen adopteren als nu 1 van de 2 weg zou vallen, maar nooit van daar.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:20

hoe zit dat dan met medische kosten? Ik neem aan dat pzb dat niet betaalt maar dat de houder van de paarden dit zelf moet bekostigen?

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:56

herr_balou schreef:
idylle schreef:
@herr_balou Het is onaardig als je een paard waarvan de pijn van zijn gezicht is af te lezen terwijl hij aan de medicatie zit niet in te laten slapen. Ervanuit gaande dat dit uiteraard echt zo is als AF dat zelf zo zegt.

AF doet het niet uit plezier, ze durft het dier niet te laten inslapen, waarschijnlijk vanwege dat rare contract van pzb. Dat jij je daar als Nederlander niets bij voor kunt stellen is... nouja, typisch Nederlands.


Ik snap idd beide kanten. Ik zou idd laten inslapen, maar ik snap zeker wel dat art bang is voor de gevolgen. Niet iedereen is zo makkelijk met dergelijke contracten negeren als wij hier in Nl :D

Zoiets stond ook in mijn contract met een hond uit asiel in België. Ondertussen is de hond al meerdere jaren geleden ingeslapen en ik heb geen contactgegevens meer, dus niet op de hoogte gesteld. Niet van te voren en niet erna. Ik ging zeker niet wachten op hun goedkeuring of niet, dat was dierenmishandeling geweest.

Die contracten zijn reden 1 waarom ik er nooit zou kijken. Maar de manier van omgaan en eigenlijk het hele beeld/ gevoel dat ze opwekken speelt zeker mee.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 14-07-22 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:58

oji schreef:
Art_Ificious schreef:
De vraag hoe goede paarden er terecht komen kan ik je beantwoorden vanaf de 1ste rang.
Ik heb een paard van hen, die is samen met een goed berijdbaar paard bij PZB gebracht omdat de vorige eigenaar niet wou dat ze de handel in gingen. Gezien PZB een stichting is die ook controles uitvoeren is de kans dat de paarden verhandeld worden dus ook kleiner.
Ik denk dat dit misschien de reden is dat er vaker goede paarden binnen komen.
Hoewel goed met een korrel zout genomen moet worden, die van mij is kreupel, en weet er nog verhalen van paarden die medisch niet geschikt waren om te rijden en toch als rijpaard ter adoptie gezet waren.

Het grootste probleem vind ik het zelf niet mogen beslissen over medische keuzes, je mag niet zomaar een paard laten inslapen, hoe kreupel het dier ook is of hoe mager die ook werd door stress en zelf geen levenslust meer te hebben. Niet bepaald paard vriendelijk als je het mij vraagt.

Die van mij heeft zeer waarschijnlijk dsld en zware artrose. Ik zie de pijn zo op zijn gezicht staan. Ook met pijnstilling loopt die kreupel en toch... Eigen keuze mag niet.
Terugbrengen doe ik ook niet, dan gaat die toch weer naar een ander toe en wie weet wordt die dan wel bereden (kan PZB niet controleren/nooit 100% voorkomen) , wat dit dier al helemaal niet meer aankan. Ik hou hem dus bij mij als dure grasmaaier. En elke dag ben ik bang hem liggend aan te treffen niet meer krachtig genoeg in de benen om zelf recht te staan, of als die door de wei rent met de anderen dat die ineens door z'n benen zakt.


Ik ken tevens nóg een stichting. Die doen niet aan adoptie maar bedelen ook om donaties terwijl ze wél geld hebben om naar een luxere locatie te verhuizen. :')

Als een paard er werkelijk zo aan toe zou zijn onder mijn zorg, zou ik die in laten slapen en zou PZB gewoon of niets te horen krijgen, of gewoon geconfronteerd worden op het moment dat het al gebeurd is.
Ik zou nooit toestemming vragen voor inslapen. Doe ik niet bij een verzekeringsmaatschappij en zou dat al helemaal niet bij een bedenkelijke organisatie doen.

Als je bang bent voor problemen, gewoon je dierenarts vragen op papier te zetten dat het noodzakelijk was met het oog op welzijn.



Precies dit! Als het lijden wordt dan is het tijd om knopen door te hakken door de persoon die elke dag dat paard onder ogen krijgt. PZB kan dan hoog en laag springen, dan zou ik inderdaad een DA verklaring erbij nemen dat het echt acute noodzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:04

anjali schreef:
Ik vind dat gekat tegen deze stichting erg onsympathiek overkomen. Volgens mij zijn op Bokt ook alleen eigen ervaringen toegestaan te bespreken? Daar zou ik dan wel geloof aan hechten maar niet aan kwaadsprekerij van mensen die nooit iets met hen gehad hebben.Overigens,ik heb er ook nooit iets mee gehad want ik heb mijn paard liever in eigendom,adoptie is niets voor mij.Maar het idee is wel goed vind ik.Dus,waar zijn de eigen ervaringen?


Eigen ervaring: ik heb aangeboden om de wei gratis uit te komen mesten, ik was niet welkom omdat ik te jong was. Op dat moment was ik 23. Verder was ik niet vaak genoeg beschikbaar, terwijl ik niet had aangegeven hoe vaak. Toen ik dat aangaf werd er gezegd dat ze geen paarden beschikbaar hadden om op te rijden, terwijl ik niet eens wilde rijden.
Vervolgens bleven ze op allerlei Facebook pagina's vragen om vrijwilligers.
Op z'n minst bijzonder toch?

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:10

De hoogte van de gevraagde bedragen in combinatie met het feit dat het gros van de paarden wat mankeert en je volgens hun contracten eigenlijk geen zeggenschap hebt over de dieren maakt dat ik hier nooit een paard vandaan zou halen. En velen met mij denk ik. Zonde wellicht, want hierdoor lopen veel paarden een heel fijn huis mis en volgens mij is dát het doel van de stichting. Dus ze zitten zichzelf alleen maar dwars met deze vreemde constructies.

Ik wens ze veel succes en wijsheid op de nieuwe locatie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:17

[***] schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat gekat tegen deze stichting erg onsympathiek overkomen. Volgens mij zijn op Bokt ook alleen eigen ervaringen toegestaan te bespreken? Daar zou ik dan wel geloof aan hechten maar niet aan kwaadsprekerij van mensen die nooit iets met hen gehad hebben.Overigens,ik heb er ook nooit iets mee gehad want ik heb mijn paard liever in eigendom,adoptie is niets voor mij.Maar het idee is wel goed vind ik.Dus,waar zijn de eigen ervaringen?


Eigen ervaring: ik heb aangeboden om de wei gratis uit te komen mesten, ik was niet welkom omdat ik te jong was. Op dat moment was ik 23. Verder was ik niet vaak genoeg beschikbaar, terwijl ik niet had aangegeven hoe vaak. Toen ik dat aangaf werd er gezegd dat ze geen paarden beschikbaar hadden om op te rijden, terwijl ik niet eens wilde rijden.
Vervolgens bleven ze op allerlei Facebook pagina's vragen om vrijwilligers.
Op z'n minst bijzonder toch?


Dat is wel vreemd, want volgens mij is het gros van de vrijwilligers daar een stuk jonger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:25

Cayenne schreef:
[***] schreef:

Eigen ervaring: ik heb aangeboden om de wei gratis uit te komen mesten, ik was niet welkom omdat ik te jong was. Op dat moment was ik 23. Verder was ik niet vaak genoeg beschikbaar, terwijl ik niet had aangegeven hoe vaak. Toen ik dat aangaf werd er gezegd dat ze geen paarden beschikbaar hadden om op te rijden, terwijl ik niet eens wilde rijden.
Vervolgens bleven ze op allerlei Facebook pagina's vragen om vrijwilligers.
Op z'n minst bijzonder toch?


Dat is wel vreemd, want volgens mij is het gros van de vrijwilligers daar een stuk jonger?


Klopt. En een vriendin heeft dezelfde ervaring.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:29

Kinke schreef:
hoe zit dat dan met medische kosten? Ik neem aan dat pzb dat niet betaalt maar dat de houder van de paarden dit zelf moet bekostigen?


Inderdaad. Na adoptie komen de medische kosten voor de adoptant.
Bij het afstaan van een paard moet deze gezond zijn bevonden door een dierenarts en al zijn entingen hebben gehad. Het paard mag niet kreupel of ziek zijn.
Paarden die niet meer bereden kunnen worden, worden als weidemaatjes ter adoptie aangeboden.
Voor deze weidemaatjes moet - omdat die vaak wat langer blijven staan - per maand 250 aan stallingskosten worden betaald tot dat ze geadopteerd zijn.
Omdat voor paarden die er wat langer moeten staan - de weidemaatjes - stalkosten betaald moeten worden, kun je ervan uitgaan dat de paarden die gezond bevonden zijn door een dierenarts (dus die met de vereiste gezondheidsverklaring) een kortere doorlooptijd hebben.
De paarden worden allemaal afgestaan om niet. De adoptiebedragen liggen tussen 3500 en 5000 (correct me if wrong) afhankelijk van wat ze nog kunnen. De kosten die PZB heeft zijn dus huisvesting, af en toe een dierenarts (het risico is beperkt met de gezondheidsverklaring en de paarden moeten geënt aangeleverd)

Voorheen gaf de website meer info over hoeveel paarden er jaarlijks door PZB werden gered en geadopteerd. En werden er jaarrekeningen op de site gezet. Dus kon je nog zo'n beetje uitrekenen wat er werd omgezet. Beetje gespit in de jaarrekeningen en er klopte niet veel van. Toen ik -en nog wat anderen- daar vragen over stelde verdwenen de jaarrekeningen van de site en de website geeft ook geen informatie meer over het aantal paarden dat jaarlijks wordt geadopteerd. Maar als je FB afloopt kun je wel zien hoeveel dat er ongeveer zijn.

Verder krijgt PZB voer en hooi gedoneerd (vooral als er weer wat sneu foto's op FB zijn geplaatst) en zijn er inkomsten uit donaties. Er zijn geen personele kosten, want er wordt gewerkt met vrijwilligers.
En zijn er inkomsten uit merchandise. Binnenkort ook inkomsten uit de verhuur van vakantieappartementjes op de nieuwe locatie waarvoor ze nu ook op FB reclame maken.

Ze doen op FB regelmatig oproepjes voor gratis hooi en voer en uiteraard voor financiële donaties.
Dan vraag ik me dus af wat nu precies de kosten zijn en wat er precies aan de strijkstok blijft hangen.
Er is voor derden totaal geen zicht op de inkomsten en uitgaven van PZB. Ook bij de KvK worden geen jaarrekeningen gedeponeerd.

Soms zie ik ook paarden terugkomen om opnieuw te worden geadopteerd. Bijvoorbeeld wegens geen match. Het paard moet dan teruggegeven aan PZB; de eerdere adoptant krijgt zn geld niet terug. Zo gaat zo'n paard 2 x over de kop. Het is een uitstekend verdienmodel, maar dat weten we natuurlijk ook van meer hulporganisaties - meestal ook stichtingen - waarvan de bestuurders (die wel op de loonlijst staan) meer verdienen dan onze minister president.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:33

[***] schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat gekat tegen deze stichting erg onsympathiek overkomen. Volgens mij zijn op Bokt ook alleen eigen ervaringen toegestaan te bespreken? Daar zou ik dan wel geloof aan hechten maar niet aan kwaadsprekerij van mensen die nooit iets met hen gehad hebben.Overigens,ik heb er ook nooit iets mee gehad want ik heb mijn paard liever in eigendom,adoptie is niets voor mij.Maar het idee is wel goed vind ik.Dus,waar zijn de eigen ervaringen?


Eigen ervaring: ik heb aangeboden om de wei gratis uit te komen mesten, ik was niet welkom omdat ik te jong was. Op dat moment was ik 23. Verder was ik niet vaak genoeg beschikbaar, terwijl ik niet had aangegeven hoe vaak. Toen ik dat aangaf werd er gezegd dat ze geen paarden beschikbaar hadden om op te rijden, terwijl ik niet eens wilde rijden.
Vervolgens bleven ze op allerlei Facebook pagina's vragen om vrijwilligers.
Op z'n minst bijzonder toch?

Dat is wel apart ja. Hopenlijk heb je wel een andere plek gevonden waar je kunt helpen,want iemand die gratis wil helpen zonder te rijden is zeldzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:38

anjali schreef:
[***] schreef:
Eigen ervaring: ik heb aangeboden om de wei gratis uit te komen mesten, ik was niet welkom omdat ik te jong was. Op dat moment was ik 23. Verder was ik niet vaak genoeg beschikbaar, terwijl ik niet had aangegeven hoe vaak. Toen ik dat aangaf werd er gezegd dat ze geen paarden beschikbaar hadden om op te rijden, terwijl ik niet eens wilde rijden.
Vervolgens bleven ze op allerlei Facebook pagina's vragen om vrijwilligers.
Op z'n minst bijzonder toch?

Dat is wel apart ja. Hopenlijk heb je wel een andere plek gevonden waar je kunt helpen,want iemand die gratis wil helpen zonder te rijden is zeldzaam.


Nee, ik heb geen plek meer gevonden. Inmiddels ook niet meer op zoek, ik vind het veel te ingewikkeld. Er is iemand bij wie ik regelmatig de paarden mag komen knuffelen en daar houd ik het bij.
Teveel rare dingen meegemaakt, tot aan moeten betalen om uit te mogen mesten toe.

upendo

Berichten: 22328
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:39

Zo, die hebben genoeg vrije tijd over dan, als ze komen controleren in België of het paard er nog staat.

Ik zou met je DA overleggen wat je nodig hebt om juridisch dicht te timmeren dat je hem laat gaan.

Alsnog vind ik het een bizarre handelswijze dat je moet bewijzen aan een organisatie waar hij vandaan komt dat hij te slecht is om in leven te houden.

Alsof je het voor de lol doet...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:41

Voor de lol zeker niet née, het is een onwijs braaf paard. Schrikt soms wel als je hem plots aanhaalt (vermoedelijk wat slechtziend ook).

Maar echt doodbraaf. En ideaal weide maatje

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:52

Maar....dat kan toch zo niet? Laat dat arme dier gaan. De veearts wil vast wel een verklaring geven.

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:56

Ik heb je een pb gestuurd AF. Sterkte

Earth

Berichten: 8024
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:01

Jeetje die is echt kapot, sorry dat ik het zo zeg. Ik hoop dat je de kracht en vertrouwen vindt om hem in te laten slapen, zsm. Want dit kan echt niet. En dat bedoel ik niet lullig naar jou toe :(:)

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:02

Pfff
Eigenlijk zouden ze nu zelf aansprakelijk gesteld moeten worden aan mishandeling.
Bij zo'n dier moeten ze toch zonder gezeur toestemming geven.

Alsof zo'n keuze maken niet moeilijk genoeg is krijg je dat gezeik er nog bij.

Sterkte :knuffel :