'Mijn pony's houden van prut'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:10

heel even voor de duidelijkheid. Het blijkt dat de DB er niets of nauwelijks iets mee te maken heeft en dat het een actie is van de AID... Mijn opmerking over het kastje en muurtje heeft dan ook te maken met omzwervingen bij de DB en vervolgens bij de AID! De medewerkers van de DB hebben zijn allemaal heel behulpzaam geweest

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 13:39

tja, zo'n diensten worden door de 'buitenwereld' vaak als één pot nat gezien, terwijl dat natuurlijk niet zo is.
toch benieuwd wat voor staartje dit verhaal nou krijgt.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:22

in waverveen, staat ook een dame met haar paarden die heel erg in de modder staan.
Sommige hebben nog nooit het daglicht gezien, en staan samen met een paar tal koeien en duzent geiten in een stal, lammetjes breken hun poten omdat de koe op ze gaat staan.
Heb al ontzettend vaak de dierenbescherming aangegeven, maar er word niets aan gedaan.
De honden komen ipv met een bal om te spellen met een geiten kop aanzeulen, en krijgen ook dood geboren lammetjes te vreten.
Hoe het er nu uit ziet weet ik niet, ik bben er al een hele tijd niet geweest, omdat ik iedere keer als ik daar ben de beesten wil vrijlaten.
Der liggen ook rollen prikkeldraad in het weiland, en de paarden gaan gewoon door de sloot naar het weiland ernaast.
Er is incest, bijna elk paardje heeft 1 wit achterbeentje, zoontje dekt mama, noem maar op. Verdrietig
Liefs Lisette

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:19

Ik ben heel benieuwd hoe de aap hier uit de mouw komt Knipoog

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:45

MOHGirl schreef:
in waverveen, staat ook een dame met haar paarden die heel erg in de modder staan.
Sommige hebben nog nooit het daglicht gezien, en staan samen met een paar tal koeien en duzent geiten in een stal, lammetjes breken hun poten omdat de koe op ze gaat staan.
Heb al ontzettend vaak de dierenbescherming aangegeven, maar er word niets aan gedaan.
De honden komen ipv met een bal om te spellen met een geiten kop aanzeulen, en krijgen ook dood geboren lammetjes te vreten.
Hoe het er nu uit ziet weet ik niet, ik bben er al een hele tijd niet geweest, omdat ik iedere keer als ik daar ben de beesten wil vrijlaten.
Der liggen ook rollen prikkeldraad in het weiland, en de paarden gaan gewoon door de sloot naar het weiland ernaast.
Er is incest, bijna elk paardje heeft 1 wit achterbeentje, zoontje dekt mama, noem maar op. Verdrietig
Liefs Lisette

Jeetje wat erg Verdrietig Daar zouden ze naar moeten kijken ipv hier over te miepen Boos!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:39

pfff... zolang de mensen het vanuit de weg niet kunnen zien is er niets aan de hand..... Maar als het weiland een modderpoel wordt in de winter....owee houd je dan maar vast!!!
Ik heb ook al eens de dierenbescherming op bezoek gehad....
Gelukkig was hun conclusie dat de dieren prima verzorgd werden en in uistekende conditie verkeerden....Maar leuk is anders, je ergert je dan kapot.....
ik liet altijd het hele weiland open, zodat ze de hele winter een flinke oppervlakte hadden....Maar dat doe ik dus niet meer.
Nu blijven ze achter in de paddock...., zodat mensen niet meer kunnen klagen dat er geen gras in de wei staat!

Als je geen modder wilt, zul je in de winter toch een paar hectares nodig hebben!
Wij hebben in alle weitjes inloopstallen...., maar dat zien mensen niet, ze zien alleen een wei die er blubber uitziet ipv mooi groen gras!

Ik had ook liever groen gras in de winter....maar helaas!

Denk dat de dierenbescherming ze niet alleen weg haalt als er blubber is, want dan waren die van mij toen ook meegenomen!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:04

Citaat:
LID-woordvoerder N. Dorland benadrukt dat de dieren niet waren uitgehongerd en evenmin in slechte condities verkeerden. ,,Het probleem is in dit soort gevallen dat de eigenaar van de dieren meestal erg gek is op de beesten en dan niet inziet wat er allemaal mis gaat.''

als ze nou eens wat aan die dieren doen die wel uitgehongerd en in slechte conditie zijn, dit vind ik niet echt zielig, van een modderweiland gaan ze niet dood, van uithongering wel...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:12

De pensionhouder heeft in onze vorige woonplaats ook verschillende keren de DB op zijn dak gehad voor mijn pony's in de winter. De rest van de paarden stond achter de boerderij maar die van mij stonden apart in een stukje langs de weg omdat mijn oude merrie anders de andere paarden zou verbouwen. Daar kwamen dus altijd "burgers" langsfietsen.

Omdat ze alle twee ernstige zandeters waren en mijn oude merrie al eens zandkoliek had gehad, hadden ze dus allebei buiten een anti bijtbak op.

Ik had dus de keus, of ze binnen laten staan of ze naar buiten gooien met bak om. Dan stonden ze daar dus met bak op in de modder, terwijl ze ook droog konden staanmaar dat deden ze eigenlijk nooit. Om te voorkomen dat ze te nat snonden liepen ze helaas maar 2 uur buiten per dag.

Beiden waren voorzien van een flinke wintervacht en een meer dan stevige buik.

Toch heeft de DB 2 keer een stevige waarschuwing gegeven wegens verwaarlozing van de pony's. Van pure ellende heeft die boer toen maar achter zijn boerderij een heel klein stukje afgezet om ze daar maar neer te zetten.

Ik snap soms ook niets van de houding van de organistaties. In sommige ernstige gevallen doen ze niets en als er niet zo veel aan de hand is grijpen ze te hard in.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:13

Ik denk trouwens dat veel koeien het erger hebben als de paardje die hier beschreven worden!
Koeien lopen vaak mank en liggen vaak in de sloot, en hebben een slechte conditie omdat ze meerendeels van het jaar niet lopen! Boos!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:29

je kan toch een hoekje met prut maken, als ze zo ontzettend van prut houden :S en voor de rest een goeie wei?? :S

peterpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:44

Heike schreef:
http://www.nhd.nl/Index/0,4731,,00.html ... %2C00.html
Noord Hollands Dagblad

'Mijn pony's houden van prut: dat kan ik niet helpen'

wieringen-Diefstal, noemt B. Ooms uit Hippolytushoef de inbeslagname van haar zes pony's uit een prutweide in Westerland door de Algemene Inspectiedienst (AID). Onzin, zegt de AID en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID).

,,Die pony's werden niet goed verzorgd. Ze stonden soms tot hun knieën in de modder.'' Stapelgek is Ooms van dieren. Een hond, twee katten, tientallen woestijnratten en goudvissen houdt ze thuis. Tot 8 februari ook zes pony's op een gehuurde weide in Westerland. Maar die zijn tot haar schrik op de bewuste zondag in beslag genomen. ,,Op beestachtige wijze'', herinnert Ooms zich. ,,Ze kregen een touwhalster om hun hoofd die als een strop op de snuit werd gebonden. De hals van een pony zou onmiddellijk worden afgeknepen als het te wild zou bewegen.'' Ooms is nijdig, maar tegelijkertijd verdrietig. ,,Ik mis ze vreselijk en zwalk een beetje door de dagen.''

Waarom de pony's zijn meegenomen, is haar een raadsel. ,,Ik weet het echt niet. De Algemene Inspectiedienst beweert dat ik de pony's te weinig eten zou geven. En dat het weiland in een te slechte conditie verkeerde om pony's op te houden. Dat is allemaal niet waar. Als het komt omdat er te veel prut lag en te weinig gras dan zou heel Wieringen geen dieren meer mogen houden.''

De dierenbescherming en de inspectiedienst vertellen een ander verhaal. Beide organisaties waren afzonderlijk van elkaar sinds september vorig jaar met Ooms in gesprek. ,,We hebben meerdere keren klachten binnen gekregen en zijn toen gaan kijken bij de dieren. We hebben de eigenares meermalen uitgelegd dat ze iets aan de leefomstandigheden van de dieren moest veranderen. En dan komt er een moment dat we maatregelen moeten nemen'', aldus L. Steens van de AID. LID-woordvoerder N. Dorland benadrukt dat de dieren niet waren uitgehongerd en evenmin in slechte condities verkeerden. ,,Het probleem is in dit soort gevallen dat de eigenaar van de dieren meestal erg gek is op de beesten en dan niet inziet wat er allemaal mis gaat.''

Hele artikel op site

Verward tja ik weet niet of ik dit moet geloven of niet. het is in ieder geval wel zo dat die mensen van de aid soms denken dat ze verstand van paarden hebben maar eigelijk hebben ze dat helemaal niet. soms zijn ze wel erg streng vind ik

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:46

mijn paarden geven ook ernstig de voorkeur aan bagger hoor. ze hebben een hectare grond en waa rgaan ze in staan: het water en de bagger

als dit de reden was dat die paarden zijn weggehaald vind ik dat zwaar onterecht Boos!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:28

MOHGirl schreef:
Ik denk trouwens dat veel koeien het erger hebben als de paardje die hier beschreven worden!
Koeien lopen vaak mank en liggen vaak in de sloot, en hebben een slechte conditie omdat ze meerendeels van het jaar niet lopen! Boos!

kijk, maar nu doe je hier weer éven ongenuanceerd als de DB Bloos! ! op een 'boerenforum' konden ze hier dan weer een topic over gaan openen Knipoog .
als iedereen zich nou eens beperkte tot waar ze écht zicht op hadden??

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:22

ingeo"]
[quote="MOHGirl schreef:

kijk, maar nu doe je hier weer éven ongenuanceerd als de DB Bloos! ! op een 'boerenforum' konden ze hier dan weer een topic over gaan openen Knipoog .
als iedereen zich nou eens beperkte tot waar ze écht zicht op hadden??
[/quote]

daar ben ik het helemaal mee eens!! veruit de meeste koeien lopen swinters in een loopstal en bij ons in de buurt gaan ze in de zomer elke dag buiten. De koeien die niet gemolken worden hoeven helemaal niet naar binnen. En als er een koe in de sloot ligt komt er bij de boeren die IK ken altijd iemand om m dr uit te halen. Maar meestal doen ze dat vanzelf al Ze gaan er vaak toch alleen maar in op een warme zomerdag om lekker af te koelen!! Doen wij ook Haha! Knipoog Veruit de meeste boeren zijn voorzichtig met hun vee, net zoals veruit de meeste paardenmensen verstandig met hun paarden omspringen. Misschien zelfs nog wel vaker. Het is immers hun broodwinning en ze hebben liefde voor het vak. Boer zijn is hard werken namelijk!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:15

Billy schreef:
Als een dierenarts dit zegt:

Dierenarts J. Schoonhoven uit Hippolytushoef vindt de inbeslagname op zijn minst 'merkwaardig'. ,,De dieren werden niet verwaarloosd. Ideaal is de weide niet, maar ook absoluut niet heel slecht. Bovendien kregen de beesten goed te eten. Vreemd dus. Zeker omdat ik ook niet bij de inbeslagname aanwezig was.'' Ooms erkent dat het weiland in Westerland drassig is. ,,Maar de dieren konden ook droog staan. Ze kozen echter voor de prut. Daar kan ik toch ook niks aan doen?'' De pony's worden nu verzorgd in Bunnik. Een rechter zal bepalen wat er met de dieren gebeurt.

Dan geloof ik niet dat de pony's terecht in beslag zijn genomen.
OK< ze stonden n de prut, maar er was ook een stuk droge wei en ze werden blijkbaar prima bijgevoerd.
Dan is het meer een stunt van de dierenbescgherming dan een terechte inbeslagname.

Desiree, als het echt zo is als jij zegt, moet je gewoon bellen. Dan worden die dieren iig verwaarloods, en dan snap ik niet dat je niet eerder gebeld hebt.

Zou je trouwens normaal Nederlands willen typen?
nie, belluh afblijve etc is MSN taal en daarom niet toegestaan op Bokt.
Verder staat het ontzettend dom, waardoor je nou niet bepaald een positieve indruk maakt in je berichtjes.

volgens mij valt het idd wel mee, ik woon in de buurt, kom zelf niet van wieringen,maar het kan er idd drassig zijn, paarden hebben daar over het algemeen echt geen last van! maar wat schoonhoven zegt vind ik wel goed. hij is wat dat betreft een goede da!! dus ik denk dat het allemaal een btje overdreven is.
maja je weet het nooit he....

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:26

Ik vind het een beetje overdreven... kijk naar wat MOH zegt>>

laat ze naar dat soort dingen kijken dat vind ik togh echt wel ff heel wat erger dan wat hier gebeurt is >>
er zijn zovaak paarden die in een nat modder weiland staan...
als ze al die paarden eens inbeslag zouden nemen
zou vast wel 10% van de paarden in nederland in beslag worden genomen...
als ik hier in mijn omgeving kijk zijn er zovaak paarden die op een nat modderig weiland staan

maar dat van mijn paarden houden van prut >> vind ik wel overdreven...
ik denk dat ze liever droog staan. maar zoals eerder is gezegt ze gaan er idD niet dood aan
aan honger wel...

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:34

Ik ga als ik beter ben (lig nu ziek op bed) foto's maken van de vrouw waar ik het over heb, haar terein.
Eens kijken wat jullie ervan vinden,
Help je even onthouden voor volgende week ong. ?
Liefs Lis

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:56

MOHGirl schreef:
Ik ga als ik beter ben (lig nu ziek op bed) foto's maken van de vrouw waar ik het over heb, haar terein.
Eens kijken wat jullie ervan vinden,
Help je even onthouden voor volgende week ong. ?
Liefs Lis

ja,

en als het echt zo erg is miss misschien een idD fotows naar DB te sturen ofzow... zodat ze er dan eindelijk wel werk van maken !!!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:35

Ik heb net op regionieuws gezien dat ze de pony's weer terug brachten, het weiland vond ik er redelijk goed bij liggen Scheve mond

Alleen ik volgens die mvr. Ooms heeft hun gezin er psygisch onder geleden, en gaan ze daarom met het hele gezin in therapie *grin* *LOL*

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:52

Anskar_lief schreef:
Ik heb net op regionieuws gezien dat ze de pony's weer terug brachten, het weiland vond ik er redelijk goed bij liggen Scheve mond

Alleen ik volgens die mvr. Ooms heeft hun gezin er psygisch onder geleden, en gaan ze daarom met het hele gezin in therapie *grin* *LOL*

jeetje met het hele gezin dat heet nog eens aanstellen :S
die mensen hadden het alleen maar goed bedoelt toch ?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:32

Ok, het zal best nie gemakkelijk geweest zijn om van dierenmishandeling beschuldigt te worden, maar om nou met het hele gezin in therapie te gaan? Verward 't Zal wel aan mij liggen..
Stond er overigens erg van te kijken dat mijn verzorgpaardjes er nog liepen met dat kleine uitloopje en een (afgesloten) wei vol gier... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:34

Ik denk dat het voor kinderen idd heel traumatisch is om te zien dat je ponys inbeslag genomen worden omdat ZE vinden dat je er niet goed voor zorgt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:46

??? Ging het niet om een oudere dame? Ik vindt ook nergens in het artikel iets over kinderen...of heb i het gemist? Verward

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:42

Vaag hoor.. De vrouw houd wel haar paardjes.. maar als je van ze houd zet je je toch niet op zown niet uitziende weiland? Okee toen de dieren bescherming ze in beslag namen ging dat ook niet geweldig.. maar als ze verzorgt Ach gut waren zouden zonder die maatregelen nog wel in beslag kunnen zijn genomen vinnik. Okee ik zou mijn paardjes ook wel heel er missen en vertellen dat ik er dan wel voor zou gaan zorgen.. maar sorry hoor mevrouw ik zou u niet geloven als u dat NOG een keer zegt dat ze van prut houde. VAn prut houden.. Met hun Knieen in de modder staan noem ik niet een beetje prut ook Boos!
... DUSS mevrouw
ik vind het best goed dat ze in beslag zijn genomen.. ALS ze daar maar goed verzorgt worden en de eigenaar ze mogen zien ! Okee dan.. ik hoop voor beide partijen dat het goed komt!!!!!!! OK dan!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:47

Lis.. fotooos!! Waar? wanneer? hoe?? *LOL*