Maar nuttig / nodig, ik denk van niet ..
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Als je grover moet gaan rijden met een andere optoming gaat er iets niet goed. Ik heb dat wel vaker gehoord “met een scherper bit kan ik lichter inwerken”, en ik persoonlijk vind t geen goed verhaal.
Net zoals het nut van de neusriem.. dat ding kan eraf, laat m eraf. Als je m nodig hebt ergens voor kan je je afvragen of hetgeen je doet wel handig is .. een paard moet toch gewoon z’n mond open kunnen doen.. minstens .. dat is mijn mening als iemand die geen neusriem gebruikt met paardrijden ..
Elisa2 schreef:Ja dat kan, maar dat betekent dat je met een andere optoming grovere hulpen moet maken en is dat paardvriendelijker?
Elisa2 schreef:Dat is niet wat ik schrijf he!
wie?Citaat:maar het is heel moeilijk om iemand de verfijning van de dressuur en het streven daarin uit te leggen als degene dat zelf nooit heeft mogen ervaren.
Citaat:Een S&T werkt gewoon totaal anders in dan alleen een trens
Citaat:Jammer dat mijn uitleg zo uit z'n verband gerukt wordt.
Citaat:En een neusriem zorgt voor een andere, soms betere inwerking op het hoofd zodat het niet alleen via het bit gaat.
Citaat:Jonge paarden moet je altijd met een neusriem beleren,
Citaat:en bij een bevestigd paard kun je prima de neusriem af laten.
Citaat:Maar laten we niet doen alsof neusriemen alleen maar slecht oid zijn.
Elisa2 schreef:Ik vind de term een paard op de kop geven sowieso verschrikkelijk, een paard reageert gewoon zoals ie is..het is een de ruiter en trainer om er beter mee om te gaan en aan zelfreflectie te doen als het dan niet gaat zoals degene wilt. Maar goed, dat is even wat anders.
Ik heb ook geen problemen met wat jij schrijft Mindin, waar ik dan wel een probleem mee heb is als je zou gaan roepen dat daarom alle stang en trens slecht zijn en alle dressuurruiters dierenmishandelaren. (als voorbeeld) Dat gebeurd namelijk heel vaak, dat generaliseren. Of iedere dressuurruiter naar beneden halen en dan met voorbeelden te komen die zogenaamd wel goed zouden zijn maar waar gewoon op te zien is dat daar ook het een en ander aan mankeert. Inderdaad ook zonder de onderbouwing waarom je het slecht vind en waar de verbeterpunten zitten.
En met fouten bedoel ik geen topruiters die bewust een bepaalde trainingsmethode toepassen waarbij het welzijn van het paard niet voorop staat. Dat vind ik geen fouten meer...een fout is meer onbewust onbekwaam. Je paard bijvoorbeeld scheef rijden omdat je niet weet hoe je goed moet rechrichten, paard de rug laten wegdrukken omdat je de aanleuning nog niet helemaal snapt, of steeds onder het tempo laat lopen omdat je het zielig vind om hem aan het been te maken. Fouten die iedereen maakt en naarmate ze beter leren rijden steeds minder worden. (als het goed is)
Mkango schreef:DuoPenotti schreef:Tegenwoordig zijn er mensen die met droge ogen durven te beweren dat een neusriem strak moet om de onderkaak te kunnen ondersteunen.Maar rij geen wedstrijden meer
Ik geef toe. Ik vind een front en neusriem ook mooi.
Dat kale bij Western dan mis ik wat.
Dus ook gewoonte denk ik.
Ja van mij mag er ook controle op komen.
Maar snap aansnoeren ook niet.
Hoe moet mond en kaak dan ontspannen?
Maar goed controle op losrij terrein met die speciale meter.
Te strak : vertrekken voor de hele dag. Geen enkele proef meer.
Zo afgeleerd die flauwekul.
Elisa2 schreef:KahluaB schreef:
Ja dat meen ik echt, en dat heb ik hierboven proberen uit te leggen waarom.
Je hebt gelijk dat Karel regelmatig lomp en onbeschoft is ,maar hij doet dit alles altijd in het belang van paarden welzijn , en dan trapt hij idd op heel wat tere zieltjes.
Iedereen kan zien dat een paard achter de loodlijn loopt,of dat een neusriem veel te strak aangesnoerd is. (zelfs dat wordt,hoe triest, nog gedoogd)
Hij gaat hierin nog verder,mede door zijn exterieur kennis, door uitleg te geven,en de rij fouten te benoemen, en de(vaak trieste) consequenties ervan.
Hoe vaak wordt een piaffe tegenwoordig nog correct uitgevoerd... vaak maken ze van die huppeltjes achter en rijzen ze in de achterhand( overdreven) ipv in de voorhand te rijzen en dat de achterhand zakt.![]()
Van mij mag hij.....alles in belang van het paard en niet de prijzen !
Maar hoe kan hij rijfouten benoemen als hij deze niet kan herkennen? want hoewel hij vast goede dingen zegt, slaat hij ook regelmatig de plank mis door zijn gebrek aan rijtechnische kennis. En dat is zeker NIET in het belang van het paard. Je hebt ook niets aan exterieurmatige kennis als je dat niet kunt koppelen aan rijtechnische kennis. Hij weet veel van de fokkerij, maar bovenstaande combi kan hij niet maken imo.
Ik heb hem ook weleens een volbloed compleet af zien branden, paard liep prima op hoog niveau..maar natuurlijk ziet dat er anders uit dan bij een barokke paard. Lekker makkelijk om dan zo''n ruiter helemaal af te zeiken.