Thomas Ritter: "Wie zijn wij om te oordelen?"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:13

Kan zeker decoratief zijn, vooral als t een beetje barok achtig is :j
Maar nuttig / nodig, ik denk van niet ..

Avalanche

Re: Thomas Ritter: "Wie zijn wij om te oordelen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:30

Ik heb hem nooit nodig gehad, maar bij mij blijft die mond vanzelf wel dicht.

Maar daarom vind het het nog wel heel leuk staan :j

Bij mijn zwarte staat een zwarte lak neusriem echt super mooi :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:50

Cer schreef:
Als je grover moet gaan rijden met een andere optoming gaat er iets niet goed. Ik heb dat wel vaker gehoord “met een scherper bit kan ik lichter inwerken”, en ik persoonlijk vind t geen goed verhaal.

Net zoals het nut van de neusriem.. dat ding kan eraf, laat m eraf. Als je m nodig hebt ergens voor kan je je afvragen of hetgeen je doet wel handig is .. een paard moet toch gewoon z’n mond open kunnen doen.. minstens .. dat is mijn mening als iemand die geen neusriem gebruikt met paardrijden ..

Dat is niet wat ik schrijf he! maar het is heel moeilijk om iemand de verfijning van de dressuur en het streven daarin uit te leggen als degene dat zelf nooit heeft mogen ervaren. Een S&T werkt gewoon totaal anders in dan alleen een trens, zelfs als je de stangteugel niet gebruikt. Jammer dat mijn uitleg zo uit z'n verband gerukt wordt.

En neusriemen hebben een functie, zo had je vroeger een africhtingsneusriem die er voor zorgt dat het bit stiller in de mond ligt voor een betere communicatie en minder ruis. Nu wordt deze weer wat populairder. En een neusriem zorgt voor een andere, soms betere inwerking op het hoofd zodat het niet alleen via het bit gaat. Jonge paarden moet je altijd met een neusriem beleren, nooit te strak maar wel zo dat ze geen mogelijkheid krijgen hun tong over het bit te gooien. Want dat doen jonge paarden, die proberen alles uit met dat bit ook als je er niet aan zit. En als ze dat eenmaal geleerd hebben krijg je dat er nooit meer uit.

Aansnoerneusriemen hebben imo geen functie, en bij een bevestigd paard kun je prima de neusriem af laten. Maar laten we niet doen alsof neusriemen alleen maar slecht oid zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:15

Elisa2 schreef:
Ja dat kan, maar dat betekent dat je met een andere optoming grovere hulpen moet maken en is dat paardvriendelijker?
Elisa2 schreef:
Dat is niet wat ik schrijf he!

"maar dat betekent dat je met een andere optoming grovere hulpen moet maken"... hoe moet ik die lezen dan?

Citaat:
maar het is heel moeilijk om iemand de verfijning van de dressuur en het streven daarin uit te leggen als degene dat zelf nooit heeft mogen ervaren.
wie?

Citaat:
Een S&T werkt gewoon totaal anders in dan alleen een trens

Ik lees hier ook steeds over dat ze de stangteugel dan los laten.. als je m los laat heb je m toch niet nodig? ik ben hier denk echt te simpel voor ..
En als je de inwerking van een stang wil, laat dan de trens eruit..
Waarom moet het dubbel, het is gewoon veel metaal, in een mond. Maar klaarblijkelijk is dat hoe het moet omdat... ? Kan daar echt geen verandering in komen? En kan dat niet, of wil men niet?

Citaat:
Jammer dat mijn uitleg zo uit z'n verband gerukt wordt.

Hoezo? Je kunt toch gewoon toelichten hoe je het wel bedoelt?

Citaat:
En een neusriem zorgt voor een andere, soms betere inwerking op het hoofd zodat het niet alleen via het bit gaat.

Zijn de hoofstellen zonder neusriem dan niet goed?

Citaat:
Jonge paarden moet je altijd met een neusriem beleren,

Oh, echt? Volgens welke school?

Citaat:
en bij een bevestigd paard kun je prima de neusriem af laten.

En dat gebeurt ook niet, je zou toch denken dat een Z paard bevestigd is, maar die heeft ook een neusriem... Waarom kan die er dan niet af?

Citaat:
Maar laten we niet doen alsof neusriemen alleen maar slecht oid zijn.

Dat is niet wat ik stel, maar ik vind het wel gek dat het nodig is, blijkbaar..

Verder denk ik toch nog steeds dat dit is waar niet uitgekomen gaat worden.. mensen komen er onderling al niet uit (zie bijv de discussies over hoe een dressuurpaard correct gereden moet worden), Dus overleg over 'is dat nou nodig wat je doet' (of een andere verwoording) en het antwoord 'je hebt er geen verstand van want jij kan dit niet' zullen blijven. Dus mag je dan wel of niet ergens wat van vinden.. ? Blijft lastig denk ik..
Laatst bijgewerkt door Cer op 28-04-22 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:22

Kennelijk omdat je de functie van een neusriem niet begrijpt. Die neusriem zorgt er ook voor dat het bit of de bitten goed op de plaats blijven. Het verdeeld de druk.

Ik heb het niet over "ze", ik heb het over mijn eigen ervaringen omdat mensen het verschil niet snappen tussen de inwerking van een trens en stang en trens. Voor de laatste keer want mijn geduld raakt op. Een stang en trens hoofdstel werkt in via het kopstuk, en alleen een trens hoofdstel doet dat niet. Als je op alleen die trens bijv. die pink beweging maakt dan komt dat niet door. Bij een S&T hoofdstel komt dat wel door. Verfijning is het doel en streven in de hogere dressuur, dat je steeds minder hoeft te doen met steeds minder hulpen.

Ja sorry, maar ik denk echt dat dit alleen te begrijpen is als je op zulk niveau gereden hebt en meerdere paarden opgeleid op trens en S&T.

En ik snap de aversie tegen de S&T, want het wordt vaak misbruikt en daar erger ik me zelf ook groen en geel aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:26

Ik lees heel goed wat je schrijft, maar ik ben het er niet mee eens.
Dat jij dan stelt dat ik de werking van een neusriem niet begrijp, staat daar los van :)

Een verfijning van de hulpen met stang en trens, het zal best wel, maar ik persoonlijk vind het een onlogisch verhaal, helemaal naar de buitenwereld toe. Maar, omdat het zo is, zal het zo moeten blijven, denk ik :)
Sorry dat je geduld op raakt, ik zal het erbij laten :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:29

Zo jammer dat mijn dressuurpaard er niet meer is, anders had je het mogen ervaren wat ik bedoel. :-) Voelen werkt vaak het beste, en naar de buitenwereld ook..hoe leg je verfijning uit aan mensen die zelf vaak moeite hebben met voelen? (want dat zie ik vaak bij mensen die niks met paarden hebben en dan ineens een paard in de hand hebben)

Maar goed. let's agree tot disagree inderdaad. :-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:34

Elisa2 schreef:
Maar goed. let's agree tot disagree inderdaad. :-)

:j +:)+ Dat kan gewoon

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:42

Even inhakend op bovenstaande discussie: ik hoor ook al zó lang dat sporen worden gebruikt voor de “verfijning” van de hulpen, maar in de praktijk zie ik bijna alleen maar mensen met sporen rijden die zelf absoluut geen idee hebben wat verfijning van de hulpen inhoudt.
Heel toevallig kwam ik gisteren in het bos twee meiden tegen op hun pony’s. Heerlijk het bos in met je pony. Met allebei sporen om, om U tegen te zeggen… Welke “verfijning van de hulpen” hebben deze dames nodig tijdens hun bosritje?
@Eliisa2, jij moet het toch haast wel met me eens zijn dat het overgrote gedeelte van de ruiters dat met sporen rijdt, geen flauw idee heeft wat “verfijning van de hulpen” inhoudt?

En reagerend op de discussie “Mag je commentaar/kritiek hebben op iemand, terwijl je het zelf niet kunt?”:
Mijn primaire reactie op kritiek is ook meestal (in gedachten ;) ) “Alsof je het zelf zo goed kunt”, maar eigenlijk vind ik dat zelf kunnen helemaal geen voorwaarde om kritiek te mogen leveren wanneer je iets fout ziet gaan.
Stel dat ik een huis laat bouwen en ik zie dat een kozijn scheef wordt geplaatst. Mag ik er dan niks van zeggen, omdat ik zelf geen kozijnen kan plaatsen?

De manier waaróp kritiek wordt gegeven is natuurlijk een tweede…
Maar daarover zijn in dit topic al hele zinnige dingen gezegd :)

Ik geloof dat bijna iedereen denkt dat zijn manier van werken met paarden goed is. Want anders zou je het toch wel anders doen?
Maar ik geloof ook (of eigenlijk wéét ik dat…:) ) dat er veel mensen binnen de paardensport zijn, die klakkeloos doen wat een ander zegt, zonder er zelf goed over na te denken. “Is dit wel de manier waarop ik dit wil doen? Sta ik hier zelf wel achter?”
En dat komt dan volgens mij doordat er teveel opgekeken wordt naar mensen die het “ allemaal wel weten”. En helaas zijn dat dan weer vaak de mensen die behoorlijk vastgeroest zijn en niet van hun eigen methodes willen (of durven?) afstappen.
Daarom vind ik het belangrijk dat mensen wel kritisch blijven en ook hun kritiek uiten (ook wanneer je het zelf niet beter kunt :) ), zodat er ruimte wordt gegeven aan voortschrijdend inzicht.
We kunnen tenslotte allemaal van elkaar leren, maar daar moet je wel open voor staan en je niet vastklampen aan methodes omdat je “het altijd al zo doet”.

Moraal van dit verhaal ;): kijk gerust kritisch naar een ander, maar doe dit ook naar jezelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:52

Ja mooie aanvulling, daar ben ik het wel mee eens. Het is vooral de toon die de muziek maakt en kritisch zijn en blijven op jezelf is ook zo belangrijk.

Ik zie ook zoveel mensen die denken dat alleen hun manier goed is, terwijl er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

En ja hoor, ik ben het er helemaal mee eens dat sporen vaak misbruikt worden om te verbloemen dat een paard niet goed aan het been is. Terwijl sporen er helemaal niet voor zijn gemaakt om een paard aan het been te maken. Sterker nog, ik denk hoe meer verfijnd je kan rijden hoe minder je ze nodig hebt. Helaas compenseren veel ruiters met sporen voor een slechte zit waardoor ze bovenstaande dus niet kunnen. Als je echt goed wilt leren rijden dan ga je trainen zonder die dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 01:38

Elisa2 schreef:
Ik vind de term een paard op de kop geven sowieso verschrikkelijk, een paard reageert gewoon zoals ie is..het is een de ruiter en trainer om er beter mee om te gaan en aan zelfreflectie te doen als het dan niet gaat zoals degene wilt. Maar goed, dat is even wat anders.

Ik heb ook geen problemen met wat jij schrijft Mindin, waar ik dan wel een probleem mee heb is als je zou gaan roepen dat daarom alle stang en trens slecht zijn en alle dressuurruiters dierenmishandelaren. (als voorbeeld) Dat gebeurd namelijk heel vaak, dat generaliseren. Of iedere dressuurruiter naar beneden halen en dan met voorbeelden te komen die zogenaamd wel goed zouden zijn maar waar gewoon op te zien is dat daar ook het een en ander aan mankeert. Inderdaad ook zonder de onderbouwing waarom je het slecht vind en waar de verbeterpunten zitten.

En met fouten bedoel ik geen topruiters die bewust een bepaalde trainingsmethode toepassen waarbij het welzijn van het paard niet voorop staat. Dat vind ik geen fouten meer...een fout is meer onbewust onbekwaam. Je paard bijvoorbeeld scheef rijden omdat je niet weet hoe je goed moet rechrichten, paard de rug laten wegdrukken omdat je de aanleuning nog niet helemaal snapt, of steeds onder het tempo laat lopen omdat je het zielig vind om hem aan het been te maken. Fouten die iedereen maakt en naarmate ze beter leren rijden steeds minder worden. (als het goed is)

Generaliseren is nooit goed. Toch zie je wel veel ellende. Mensen die met trots iets posten op facebook, waar het paard duidelijk stress heeft, maar de ruiter zo onwetend is, dat ze dit niet doorheeft en gewoon met trots post. En dan bedoel ik mensen die pretenderen het hogere werk aan te kunnen.

Fouten maken we allemaal, fijn is als men er iets van opsteekt. Maar het schrikbeeld is dat men de eigen fouten niet eens herkend en men kritiek niet wil horen.

Ik hoop dat topruiters wel heel goed beseffen welke voorbeeldpositie ze hebben. Dat hun gedrag wordt nageaapt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:35

Ja daarom is het ook zo belangrijk hoe kritiek gebracht wordt, vragen stellen zodat mensen zelf gaan nadenken werkt vaak tien keer beter dan iemand volledig afbranden. Dat gebeurd maar al te vaak en zo gooien mensen de kont tegen de kribbe en krijg je juist die kampen en sluiten mensen zich af.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:16

Ja, eens.
Mensen win je door empathie. Verplaats je in elkaar, vraag elkaar waarom je doet wat je doet.

Ik ben zelf heel veel van mening veranderd. Door de jaren heen, een stuk voortschrijdend inzicht, maar soms ook door in te zien dat niet alles werkt bij ieder paard.

Ieder mens leert op een andere manier. Er zijn een aantal leermethoden in kaart gebracht:
- visueel - mensen leren door kijken en na te doen
- audio - leren doordat het uitgelegd wordt
- lezen - sommige mensen kunnen ontzettend goed uit boeken lezen

(er zijn er meer, maar ik weet ze zo niet allemaal)
En dan nog combinaties daarvan.
Ik ben vooral audiovisueel. Ik leer door gewoon te kijken, maar ook doordat iemand het uitlegt.

Het helpt om je in de ander te verplaatsen. Je kunt leren hoe iemand anders dingen ziet, hoe die persoon daar gekomen is, hoe de persoon leert, en daarvan gebruik maken door te laten zien/horen/ervaren/lezen hoe en waarom het anders kan.

Nu moet ik erbij vertellen, ik ben 40, en in het verleden was ik meer van het schoppen, en ik verlies soms alle geduld als ik zie dat mensen dingen doen die imo echt niet door de beugel kunnen, zonder empathie voor het paard. Naarmate ik ouder word, word ik wat rustiger in die dingen.

Tegelijk is er bij mij een zekere ergernis als ik wéét wat ik doe, en soms met heel lastige paarden bezig ben, en mensen gaan schoppen of geven tips die in het verleden allemaal al geprobeerd zijn, met nul resultaat...... of dít resultaat, en paard wordt alleen maar gekker.

Maar: ook mensen die niet rijden, kunnen prima zien dat een paard pijn heeft, stress heeft, boos is - en soms nog wel beter, want je hebt op zeker moment ook een soort vakblindheid. En voor mij zijn stress en boosheid bij het paard niet acceptabel. Dat betekent dat er ergens iets fout gaat, en we dat moeten oplossen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:38

Mkango schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar rij geen wedstrijden meer :D

Ik geef toe. Ik vind een front en neusriem ook mooi.
Dat kale bij Western dan mis ik wat.
Dus ook gewoonte denk ik.

Ja van mij mag er ook controle op komen.
Maar snap aansnoeren ook niet.
Hoe moet mond en kaak dan ontspannen?
Maar goed controle op losrij terrein met die speciale meter.
Te strak : vertrekken voor de hele dag. Geen enkele proef meer.

Zo afgeleerd die flauwekul.
Tegenwoordig zijn er mensen die met droge ogen durven te beweren dat een neusriem strak moet om de onderkaak te kunnen ondersteunen. :j

Ja want het is een zware fokfout. De onderkaak is tegenwoordig zo slecht ontwikkeld dat deze echt met een “ aansnoerneusriem” op zijn plaats gehouden moet worden. Anders valt ie eraf....

Je kunt beter een paard kopen waarbij je kaak niet op zn plaats hoef te houden. Is niet moeilijk te vinden ze zijn er in alle kleuren, maten en prijsklasses. :(

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:53

Elisa2 schreef:
KahluaB schreef:

Ja dat meen ik echt, en dat heb ik hierboven proberen uit te leggen waarom.

Je hebt gelijk dat Karel regelmatig lomp en onbeschoft is ,maar hij doet dit alles altijd in het belang van paarden welzijn , en dan trapt hij idd op heel wat tere zieltjes.
Iedereen kan zien dat een paard achter de loodlijn loopt,of dat een neusriem veel te strak aangesnoerd is. (zelfs dat wordt,hoe triest, nog gedoogd #) )
Hij gaat hierin nog verder,mede door zijn exterieur kennis, door uitleg te geven,en de rij fouten te benoemen, en de(vaak trieste) consequenties ervan.
Hoe vaak wordt een piaffe tegenwoordig nog correct uitgevoerd... vaak maken ze van die huppeltjes achter en rijzen ze in de achterhand( overdreven) ipv in de voorhand te rijzen en dat de achterhand zakt. :roll:
Van mij mag hij.....alles in belang van het paard en niet de prijzen !

Maar hoe kan hij rijfouten benoemen als hij deze niet kan herkennen? want hoewel hij vast goede dingen zegt, slaat hij ook regelmatig de plank mis door zijn gebrek aan rijtechnische kennis. En dat is zeker NIET in het belang van het paard. Je hebt ook niets aan exterieurmatige kennis als je dat niet kunt koppelen aan rijtechnische kennis. Hij weet veel van de fokkerij, maar bovenstaande combi kan hij niet maken imo.

Ik heb hem ook weleens een volbloed compleet af zien branden, paard liep prima op hoog niveau..maar natuurlijk ziet dat er anders uit dan bij een barokke paard. Lekker makkelijk om dan zo''n ruiter helemaal af te zeiken.

Sterker nog hij heeft ooit eens een top fokmerrie van mij tot op het bot afgekraakt met de mededeling dat deze lijnen per direct verboden moesten worden omdat het kreupelhout was. Was alleen even vergeten dat het een volle zus van een van zijn eigen fokmerries was. Nee sorry, iemand die zo lomp in het dagelijkse leven is kan naar mijn mening weinig fijnbesnaard met paarden zijn. Iemand die zo op zijn gelijk gebrand is kan naar mijn mening weinig toegefelijk zijn naar een paard. Karel de Lange kan ik onmogelijk serieus nemen.

Wat betreft Thomas Ritter, ik vond het een fijn mens. Zijn lesgeven niet mijn ding omdat ik toch tegenstrijdigheden tegen kwam. Wat ik jammer vind is waarom mensen altijd andere “ maestro’s “ moeten aanhalen om hun eigen kennis zg kracht bij te zetten. Dat hoor ik nl de echte grote meesters namelijk nooit doen en is daardoor voor mij meestal een rode vlag dat iemand zich wellicht groter voor doet dan dat ze in werkelijkheid zijn. Neemt niet weg dat ik hem als persoon prettig vond, alleen sluit hij niet aan bij mijn beleving hoe mijn paarden te trainen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:46

Mooi omschreven en met veel nuance, zoiets zet je wel aan het denken. Ik heb er nooit zo op gelet maar er zijn inderdaad wel mensen die heel snel andere maestro's aanhalen. De menselijke psyche zit sowieso soms echt wonderlijk in elkaar.

Nouja als je aan den lijve ondervonden hebt hoe Karel is dan zegt dat inderdaad genoeg denk ik.

Ook mooi omschreven Ava, ik snap je ergenis ook wel als je al een tijdje mee loopt zeg maar. Dat herken ik wel, in paardenland lijkt iedereen het altijd beter te weten. En het stomme is dat dat vooral bij de amateurs is en niet bij de profs. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Om een paard goed te kunnen trainen moet je je in een paard kunnen verplaatsen volgens mij, het zou mooi zijn als mensen zich ook wat meer in elkaar zouden verplaatsen ja. Of gewoon vragen stellen, want iedereen werkt nu eenmaal anders en er zijn gewoon meerdere goede wegen die naar Rome leiden.