Overigens nog vrij lastig echt goede foto's te vinden.
Ik zal straks een betere zoeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:Weet ik niet goed, ik schat dat hij dan op de loodlijn zou lopen. Ik vind het iig een leuk plaatje, wat prima aantoont dat het achterbeen zich niet onder de ruiter hoeft te bevinden om toch het paard en de ruiter te kunnen dragen.
Janneke2 schreef:Avalanche schreef:Weet ik niet goed, ik schat dat hij dan op de loodlijn zou lopen. Ik vind het iig een leuk plaatje, wat prima aantoont dat het achterbeen zich niet onder de ruiter hoeft te bevinden om toch het paard en de ruiter te kunnen dragen.
... dragen en dragen is twee.
Die grote zwarte 'elitefrozenfoals' heeft 1 achterbeen mooi hoog geheven,
maar als je een loodlijn neer laat uit het heupgewricht van de heup van het paard,
is het staande achterbeen daar ver achter.
Uiteraard is het een beetje gokken waar het been dat nu in de lucht is gaat landen, maar waarschijnlijk niet recht onder het zwaartepunt van de ruiter.
Puur feitelijk betekent dat dat het dier flink aan de bak moet met de 'buik'spieren om zijn rug te beschermen.
De lijn van het bekken naar het zadel ziet er niet gek uit, dus hopelijk spant het dier deze spieren flink aan.
De stand van het bekken vind ik wat vlak, dwz te weinig gekanteld.
En op basis van mijn inschattingen (dat de onderlijn relatief lang is, de bovenlijn niet echt kort, een beetje een 'zwanehals'/S vorm, en het verder doorbuigen van het kootgewricht voor dan kootgewricht achter)
loopt het dier op de voorhand.
(Wat in het begin van de africhting best mag en ik vind het ook geen schande en in de B en de L verdien je er mooie punten voor.)
Avalanche schreef:https://www.elitefrozenfoals.co.nz/elit ... c84281.jpg
Zonder taktfout. Dan wel weer achter de loodlijn.
Ik zoek me serieus een ongeluk naar iets leuks
Janneke2 schreef:... dragen en dragen is twee.
(...) als je een loodlijn neer laat uit het heupgewricht van de heup van het paard,
is het staande achterbeen in foto X daar ver achter.
Uiteraard is het een beetje gokken waar het been dat nu in de lucht is gaat landen, maar waarschijnlijk niet recht onder het zwaartepunt van de ruiter.
Puur feitelijk betekent dat dat het dier flink aan de bak moet met de 'buik'spieren om zijn rug te beschermen.
Avalanche schreef:[/quote]Exact hoe wil jij in een uitgestrekte draf een paard laten dragen?
Een paard in uitgestrekte draf gaat never nooit op de achterhand. Dat is simpelweg niet mogelijk.
Zelfs in een perfecte passage krijg je max een 50/50 gewichtsverdeling.
Normaal heeft een paard 70% van het gewicht op de voorhand, 30% op de achterhand. Hoe meer je verzamelt, hoe meer er op de achterhand komt maar een uitgestrekte draf is geen verzamelde gang.
Ik vind je bijdragen meestal best waardevol, maar hier ben je mij kwijt.
Janneke2 schreef:Dank je wel, dit is een goede vraag,
... en nou het antwoord nog.
Uiteraard is uitgestrekte draf op zich geen verzamelende gang, maar ik heb nu zogezegd de uitgestrekte draf in mind zoals die in de Grand Prix wordt gevraagd. (Een voorwaartse proef, sprak ooit een jury, maar wel te rijden met de hoogste graad van verzameling.)
Hoe wil ik exact een paard laten dragen in uitgestrekte draf...?
Uitgangspunt is een correct verzameld paard.
Lange bovenlijn inclusief hals, maar actieve 'buik'spieren, gekanteld bekken, korte onderlijn.
In de Grand Prix wordt verwacht (door mij in elk geval) dat het horizontale evenwicht op de achterhand is.
Van hier gaan we dan idealiter de draf uitstrekken.
Wat je noemt Starker Trab...
Want de achterhand moet nog meer aan de bak: de voorhand extra optillen,
de passen verruimen,
graag veel coördinatie en balans, want op spanning en tactfouten zitten we niet te wachten,
qua muziek blijft het ritme hetzelfde,
maar het dier 'verlengt in het frame'.
En je hebt dus loeisterke 'buik'spieren nodig, omdat ten eerste de romphouding niet verandert. (Dwz: het dier niet op de voorhand klapt, maar 'op achter blijft' en 'vliegt'.)
En die 'buik'spieren moeten er dus ook voor zorgen dat de ruimere passen gecoördineerd blijven...
En wat ik zou willen voor de L en de M: ik wil ruimere passen van het achterbeen zien, qua muziek hetzelfde ritme,
en zolang het dier niet 'van het achterbeen af loopt' vind ik het best.
(Neus hoort bij mij te allen tijde voor de loodlijn en 'het frame' gaat over het hele paard - maar hals mag wat langer en GRAAG de neus echt naar voor.)
996981 schreef:Horizontaal evenwicht op de achterhand?
oji schreef:Ik lees ook lekker mee maar weinig tijd om te reageren.
Idd bovenlijn moet langer worden door bolling. De gehele bovenlijn. Volgens mij is waar het vaak fout gaat, dat ruiters teveel in dat deel wat ze kunnen zien, dus alles vóór de schoft, die bolling willen forceren en daarmee niet doorhebben dat ze daardoor in het deel dat ze niet zien, maar zouden moeten voelen, juist een holling creëren.
Die onderlijn korter, ha ha dat lukt nog wel...holler...helaas...too much belly. hoe kort die ook wordt, die blijft bol![]()
Avalanche schreef:https://www.elitefrozenfoals.co.nz/elit ... c84281.jpg
Zonder taktfout. Dan wel weer achter de loodlijn.
Ik zoek me serieus een ongeluk naar iets leuks
Elisa2 schreef:Haha zolang je maar ziet dat de buikspieren aangespannen zijn toch?