Waarom zo rond rijden? Open het frame van je paard!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Waarom zo rond rijden? Open het frame van je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:11

Je wilt grotere passen idd. Ruimer. Maar met behoud van ritme en takt. Maar was even als reactie dat een achterbeen dat tot onder de ruiter komt echt niet altijd ideaal is.

Overigens nog vrij lastig echt goede foto's te vinden.
Ik zal straks een betere zoeken :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:50

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:59

Is dat paard nog steeds achter de loodlijn als de foto loodrecht van opzij was genomen? Ipv schuinvoor?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:23

Weet ik niet goed, ik schat dat hij dan op de loodlijn zou lopen. Ik vind het iig een leuk plaatje, wat prima aantoont dat het achterbeen zich niet onder de ruiter hoeft te bevinden om toch het paard en de ruiter te kunnen dragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:22

Avalanche schreef:
Weet ik niet goed, ik schat dat hij dan op de loodlijn zou lopen. Ik vind het iig een leuk plaatje, wat prima aantoont dat het achterbeen zich niet onder de ruiter hoeft te bevinden om toch het paard en de ruiter te kunnen dragen.

... dragen en dragen is twee.
Die grote zwarte 'elitefrozenfoals' heeft 1 achterbeen mooi hoog geheven,
maar als je een loodlijn neer laat uit het heupgewricht van de heup van het paard,
is het staande achterbeen daar ver achter.
Uiteraard is het een beetje gokken waar het been dat nu in de lucht is gaat landen, maar waarschijnlijk niet recht onder het zwaartepunt van de ruiter.

Puur feitelijk betekent dat dat het dier flink aan de bak moet met de 'buik'spieren om zijn rug te beschermen.
De lijn van het bekken naar het zadel ziet er niet gek uit, dus hopelijk spant het dier deze spieren flink aan.
De stand van het bekken vind ik wat vlak, dwz te weinig gekanteld.

En op basis van mijn inschattingen (dat de onderlijn relatief lang is, de bovenlijn niet echt kort, een beetje een 'zwanehals'/S vorm, en het verder doorbuigen van het kootgewricht voor dan kootgewricht achter)
loopt het dier op de voorhand.

(Wat in het begin van de africhting best mag en ik vind het ook geen schande en in de B en de L verdien je er mooie punten voor.)

Mr_Mx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:15

Meelezer... Wat leer ik hier weer een hoop van. Dank jullie wel!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:30

Janneke2 schreef:
Avalanche schreef:

Die grote zwarte 'elitefrozenfoals' heeft 1 achterbeen mooi hoog geheven,
maar als je een loodlijn neer laat uit het heupgewricht van de heup van het paard,
is het staande achterbeen daar ver achter.
Uiteraard is het een beetje gokken waar het been dat nu in de lucht is gaat landen, maar waarschijnlijk niet recht onder het zwaartepunt van de ruiter.

Puur feitelijk betekent dat dat het dier flink aan de bak moet met de 'buik'spieren om zijn rug te beschermen.
De lijn van het bekken naar het zadel ziet er niet gek uit, dus hopelijk spant het dier deze spieren flink aan.
De stand van het bekken vind ik wat vlak, dwz te weinig gekanteld.

En op basis van mijn inschattingen (dat de onderlijn relatief lang is, de bovenlijn niet echt kort, een beetje een 'zwanehals'/S vorm, en het verder doorbuigen van het kootgewricht voor dan kootgewricht achter)
loopt het dier op de voorhand.

(Wat in het begin van de africhting best mag en ik vind het ook geen schande en in de B en de L verdien je er mooie punten voor.)

Exact hoe wil jij in een uitgestrekte draf een paard laten dragen?

Een paard in uitgestrekte draf gaat never nooit op de achterhand. Dat is simpelweg niet mogelijk.

Zelfs in een perfecte passage krijg je max een 50/50 gewichtsverdeling.

Normaal heeft een paard 70% van het gewicht op de voorhand, 30% op de achterhand. Hoe meer je verzamelt, hoe meer er op de achterhand komt maar een uitgestrekte draf is geen verzamelde gang.

Ik vind je bijdragen meestal best waardevol, maar hier ben je mij kwijt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:38

Maar de stand van het bekken en net als onderbrengen van achterbenen, daar ga je wel voorbij aan bouw en natuurlijke aanleg.

Zoals ik eerder aangaf had ik een paard met van nature een goed achterbeen en bouw waardoor hij heel snel heel goed leek te lopen en op achterhand. Voor het beeld. Bij die kon het echt nog niks met verzameling te maken hebben, maar op een foto perfect zo lijken als jij wilt zien. Die was vrij kort ook met lange benen. Terwijl mijn huidige een langer lijf heeft en kortere benen en dus vele malen moeilijker.

Dat vind ik bij wel meer voorbeelden of beschrijvingen van jou een 'probleem'. Het lijkt alsof je weinig rekening houdt met verschillende types qua bouw en wat zij nodig hebben. En ik zie eigenlijk nooit voorbeelden van wat je bedoeld? Alleen tekst, terwijl ik het duidelijker zou vinden als we het zouden kunnen zien. Dat achterbeen onder de ruiter moet je wel goede moment op foto hebben, want anders moet je gaan inschatten of dat zou is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 27-04-22 09:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:40

Avalanche schreef:
https://www.elitefrozenfoals.co.nz/elit ... c84281.jpg

Zonder taktfout. Dan wel weer achter de loodlijn.

Ik zoek me serieus een ongeluk naar iets leuks _O-

Die loopt niet achter de loodlijn in mijn ogen, ik vind alleen het plaatje wat minder. Er komt veel gewicht op linksvoor, deze zakt het meeste door in de kogel. Rug is hol en voor mijn gevoel loopt hij niet fijn door de hals. Paard stuwt meer op deze foto dan dat hij draagt. Hij buigt zijn achterbeen wel goed, als hij hem er iets meer onder zou zetten krijgt je al een heel ander beeld volgens mij. (zijn natuurlijk ook maar momentopnames)

Maar het is inderdaad erg lastig om goede plaatjes te vinden.

Dit is een iets ander moment, maar deze heeft hier het achterbeen onder de massa en duwt zichzelf als ware omhoog en rijst in de schoft. Dat is achter de teugel en loodlijn loopt hoef ik er natuurlijk niet bij te zeggen. :+ Deze zou wel mogen openen in het frame, maar wederom..het is een momentopname en sommige paarden hebben zo'n enorm krachtig achterbeen dat ze niet alles tegelijk kunnen verwerken.

https://images0.persgroep.net/rcs/5OjKu ... ormat=webp

Even in de link want ik krijg het plaatje er niet op.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:07

Die is idd heel leuk aan het sjouwen :D

Gaat ook echt de lucht in, zo stoer :D

Maar dat is het he, ze kunnen niet alles tegelijk, en dat moeten we ook niet willen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:24

Janneke2 schreef:

(...) als je een loodlijn neer laat uit het heupgewricht van de heup van het paard,
is het staande achterbeen in foto X daar ver achter.

Een paard dat 'draagt met zijn botten' zet de achterbenen om en om neer in de loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter.
Vaak gaat dit over lopen in horizontaal evenwicht - als in: de horizontale balans is niet meer 'Puur natuur' op het voorbeen.
(Zo hield de cavalerie hun |( krijgstuig heel.)

Avalanche schreef:
Exact hoe wil jij in een uitgestrekte draf een paard laten dragen?

Een paard in uitgestrekte draf gaat never nooit op de achterhand. Dat is simpelweg niet mogelijk.

Zelfs in een perfecte passage krijg je max een 50/50 gewichtsverdeling.

Normaal heeft een paard 70% van het gewicht op de voorhand, 30% op de achterhand. Hoe meer je verzamelt, hoe meer er op de achterhand komt maar een uitgestrekte draf is geen verzamelde gang.

Ik vind je bijdragen meestal best waardevol, maar hier ben je mij kwijt.
[/quote]

Dank je wel, dit is een goede vraag,
... en nou het antwoord nog.
Uiteraard is uitgestrekte draf op zich geen verzamelende gang, maar ik heb nu zogezegd de uitgestrekte draf in mind zoals die in de Grand Prix wordt gevraagd. (Een voorwaartse proef, sprak ooit een jury, maar wel te rijden met de hoogste graad van verzameling.)

Hoe wil ik exact een paard laten dragen in uitgestrekte draf...?

Uitgangspunt is een correct verzameld paard.
Lange bovenlijn inclusief hals, maar actieve 'buik'spieren, gekanteld bekken, korte onderlijn.
In de Grand Prix wordt verwacht (door mij in elk geval) dat het horizontale evenwicht op de achterhand is.

Van hier gaan we dan idealiter de draf uitstrekken.
Wat je noemt Starker Trab...
Want de achterhand moet nog meer aan de bak: de voorhand extra optillen,
de passen verruimen,
graag veel coördinatie en balans, want op spanning en tactfouten zitten we niet te wachten,
qua muziek blijft het ritme hetzelfde,
maar het dier 'verlengt in het frame'.
En je hebt dus loeisterke 'buik'spieren nodig, omdat ten eerste de romphouding niet verandert. (Dwz: het dier niet op de voorhand klapt, maar 'op achter blijft' en 'vliegt'.)
En die 'buik'spieren moeten er dus ook voor zorgen dat de ruimere passen gecoördineerd blijven...

En wat ik zou willen voor de L en de M: ik wil ruimere passen van het achterbeen zien, qua muziek hetzelfde ritme,
en zolang het dier niet 'van het achterbeen af loopt' vind ik het best.
(Neus hoort bij mij te allen tijde voor de loodlijn en 'het frame' gaat over het hele paard - maar hals mag wat langer en GRAAG de neus echt naar voor.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:55

Janneke2 schreef:
Dank je wel, dit is een goede vraag,
... en nou het antwoord nog.
Uiteraard is uitgestrekte draf op zich geen verzamelende gang, maar ik heb nu zogezegd de uitgestrekte draf in mind zoals die in de Grand Prix wordt gevraagd. (Een voorwaartse proef, sprak ooit een jury, maar wel te rijden met de hoogste graad van verzameling.)

Hoe wil ik exact een paard laten dragen in uitgestrekte draf...?

Uitgangspunt is een correct verzameld paard.
Lange bovenlijn inclusief hals, maar actieve 'buik'spieren, gekanteld bekken, korte onderlijn.
In de Grand Prix wordt verwacht (door mij in elk geval) dat het horizontale evenwicht op de achterhand is.

Van hier gaan we dan idealiter de draf uitstrekken.
Wat je noemt Starker Trab...
Want de achterhand moet nog meer aan de bak: de voorhand extra optillen,
de passen verruimen,
graag veel coördinatie en balans, want op spanning en tactfouten zitten we niet te wachten,
qua muziek blijft het ritme hetzelfde,
maar het dier 'verlengt in het frame'.
En je hebt dus loeisterke 'buik'spieren nodig, omdat ten eerste de romphouding niet verandert. (Dwz: het dier niet op de voorhand klapt, maar 'op achter blijft' en 'vliegt'.)
En die 'buik'spieren moeten er dus ook voor zorgen dat de ruimere passen gecoördineerd blijven...

En wat ik zou willen voor de L en de M: ik wil ruimere passen van het achterbeen zien, qua muziek hetzelfde ritme,
en zolang het dier niet 'van het achterbeen af loopt' vind ik het best.
(Neus hoort bij mij te allen tijde voor de loodlijn en 'het frame' gaat over het hele paard - maar hals mag wat langer en GRAAG de neus echt naar voor.)

Horizontaal evenwicht op de achterhand? :o?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:41

Horizontaal evenwicht betekent gewicht gelijkmatig verdeeld over voor en achterhand, in de GP willen we dat een paard meer gewicht op de achterhand draagt dan bij horizontaal evenwicht.

Voor de rest snap en volg ik wat je zegt Janneke, en ben het ermee eens dat een paard bij een goede uitgestrekte draf niet van het achterbeen af moet lopen en de verruiming van achteruit moet komen. (verschil is goed te zien tussen uitstrekken van de duitsers en uitstrekken van de Nederlanders) en het paard iets moet verlengen in het frame en de hals naar voren toe uit moet leggen. Ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen, alleen anders verwoorden.

En dat is het inderdaad Ava, het ideale eindplaatje hoeft er pas te zijn in de Grand Prix voor de rest is het vooral de weg er naar toe en de verschillende stadiums van africhting etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:59

996981 schreef:
Horizontaal evenwicht op de achterhand? :o?

:j

"Taal is zeg maar echt een ding..."

'Horizontaal evenwicht' kan in de wandeling twee dingen betekenen.

1) Als je het dier van opzij bekijkt, kun je inschatten waar precies het zwaartepunt is mbt 'voor of achter'.
(Zoals verticaal evenwicht in te schatten is door het dier van voor te bekijken en te bepalen of er meer gewicht op links of rechts is.)

2) Die toestand tussen
het natuurlijk evenwicht op de voorhand
en de in de Grand Prix gewenste verzameling (op de achterhand)
in.

Ik ben het roerend met iedereen eens dat als je deze twee niet uit elkaar haalt, het raar gaat klinken...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:00

Mr_Mx schreef:
Meelezer... Wat leer ik hier weer een hoop van. Dank jullie wel!

Bedankt voor de leuke reactie! :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:02

Hier nog een meelezer die veel oppikt! :j leuk altijd dit soort topics.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:03

Ik lees ook lekker mee en erg interessant en sowieso ook iets waarvan ik denk dat het iets is wat standaard nagestreefd moet worden ipv alles zo in elkaar getrokken. Heb altijd geleerd, bovenlijn wordt langer omdat die bolt en onderlijn korter ivm holler.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:17

Leuk! Ja Marjan, dat zou inderdaad de basis moeten zijn en oprichten met behoud van ruggebruik en van achter uit. Ik denk dat alle afgedwongen houdingen aan de voorkant slecht zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:26

Ik lees ook lekker mee maar weinig tijd om te reageren.
Idd bovenlijn moet langer worden door bolling. De gehele bovenlijn. Volgens mij is waar het vaak fout gaat, dat ruiters teveel in dat deel wat ze kunnen zien, dus alles vóór de schoft, die bolling willen forceren en daarmee niet doorhebben dat ze daardoor in het deel dat ze niet zien, maar zouden moeten voelen, juist een holling creëren.

Die onderlijn korter, ha ha dat lukt nog wel...holler...helaas...too much belly. hoe kort die ook wordt, die blijft bol :+ :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:30

Eens oji.

Bedankt ook voor de rest van de reacties!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:44

oji schreef:
Ik lees ook lekker mee maar weinig tijd om te reageren.
Idd bovenlijn moet langer worden door bolling. De gehele bovenlijn. Volgens mij is waar het vaak fout gaat, dat ruiters teveel in dat deel wat ze kunnen zien, dus alles vóór de schoft, die bolling willen forceren en daarmee niet doorhebben dat ze daardoor in het deel dat ze niet zien, maar zouden moeten voelen, juist een holling creëren.

Die onderlijn korter, ha ha dat lukt nog wel...holler...helaas...too much belly. hoe kort die ook wordt, die blijft bol :+ :+

Haha zolang je maar ziet dat de buikspieren aangespannen zijn toch?

Als verduidelijking
https://www.hetsoepelepaard.nl/wp-conte ... 00x800.jpg

En ja mee eens, er wordt teveel op de voorkant gefixeerd terwijl dat imo het minst belangrijke is in de training.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:20

Avalanche schreef:
https://www.elitefrozenfoals.co.nz/elit ... c84281.jpg

Zonder taktfout. Dan wel weer achter de loodlijn.

Ik zoek me serieus een ongeluk naar iets leuks _O-

Ik vind dit dus wel vrij zorgelijk.... Je zoekt één foto waarop het 'gewoon goed' gaat, zonder taktfouten, neusje eruit, dragend. Is er dan bijna niemand die dit daadwerkelijk voor elkaar krijgt? Is dit niet hoe dressuur eruit zou moeten zien bij de top en waar we allemaal naar streven?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:34

Natuurlijk wel, maar zoals al besproken in dit topic zijn verschillende africhtingsstadiums en pas als ze grand prix lopen hoeven ze "perfect" te lopen.

Daarnaast foto's zijn momentopname's, veel beter is gewoon om lekker naar het losrijden te gaan kijken te zien hoe er losgereden wordt en hoe dit opbouwt van gymnastiseren naar verzameling. (een tip, het WK jonge paarden in Ermelo in Augustus daar kun je dit goed zien bij de veel duitse en buitenlandse ruiters en is echt genieten)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:54

Elisa2 schreef:
Haha zolang je maar ziet dat de buikspieren aangespannen zijn toch?

Eens.

Naast dat foto's momentopnames zijn, zie ik ook wel een duidelijke voorkeur op social media voor het plaatsen van foto's waar eerder spectakel dan correctheid te zien is. Die foto waar dat voorbeen spectaculair naar voren grijpt, maar het achterbeen achter blijft of die foto van die spectaculaire opwaartse galop in 4 takt worden gewoon veel meer gewaardeerd als die gewoon fijne correcte foto. Denk vooral omdat de iets minder kritische kijker daar veel meer wauw gevoel bij krijgt en het er vaak gewoon veel ruiger uitziet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:12

Ook de fotografen werken daar vaak aan mee. Ik heb, voor de basis sport dan hè, redelijk grote tot grote wedstrijden meegereden. Maar wij zijn geen spectaculaire combinatie. Paard heeft geen wauw gangen, gewoon simpel, maar wij scoren wel heel goed.
Alleen heb ik toch een aantal keer gehad dat er ergens een fotograaf stond met scherm binnen waar je meteen foto's kon bestellen. Dus geen selectie van foto's, maar alle foto's die gemaakt waren. Daar is het heel vaak zo geweest dat ik won of bij de 1e 5 zat en foto's wilde uitzoeken, maar dat ik misschien 5 foto's had over een hele proef en een spectaculaire combinatie wel 30.

Ik heb dus bizar weinig foto's van ons tijdens het rijden :+ en dan blijft het nog een dier waar je mee werkt dus komen er echt foute momenten voor. Die momentopname idd. Ik heb wel het geluk dat meeste wedstrijden gefilmd zijn en dat er veel beter uitzag als die foto's. Want die paar seconde dat ik slecht reed of zat of paard eens wat onrustig was ziet er op foto heftig uit, op film was dat een paar seconden van die minuten film. Dat beeld wil je niet dus werk je aan, maar het zijn secondes en zeggen dus niet alles.

Nu ben ik zelf ook fotograaf, maar merk idd wel dat het spectaculaire voorkeur heeft voor mensen ipv het correcte qua foto's. Dat trekt blijkbaar meer, terwijl ik dat als fotograaf en ruiter liever verwijder :')

Spectaculair verkoopt, dus beide kanten snap ik. Ik vind het alleen niet mooier en gelukkig de jury's die ik meemaak als ruiter en op secretariaat ook niet

Maar daarom wil ik af en toe wel beeldmateriaal van dingen die mensen zeggen dat hoort/moet voor een correct gaand paard. Bij rijden beoordelen enzovoorts vind ik het lastig als men alleen theorie beschrijft en daar geen levende voorbeelden bij heeft.