'De wolf verandert ons landschap'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:16

fransje23 schreef:
Volgens mij heeft HC weleens uitgelegd dat vanuit de EU probleemwolven wel afgeschoten mogen worden.
Is de vraag natuurlijk, wanneer vormt de wolf een probleem?

Daar ben ik ook wel benieuwd na. Daarbij vermoed ik ook wel dat ze in landen als Frankrijk de wolf wellicht ook wel gewoon schieten als die in een bepaald gebied veel vee pakt. Het is daar groot genoeg om dat ongezien te doen, denk ik.

Maar wanneer is het een probleem? Pas als de wolf een dreiging wordt voor mensen?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:25

fransje23 schreef:
Wat betreft balans in de natuur.. Er is geen diersoort die de balans zo ontwricht en ontregeld heeft als de mens..

Precies. De wolf ontwricht de natuur niet, wij hebben de natuur zó ontwricht dat het inmiddels vol staat met landbouwdieren die alleen ons dienen. Apexpredatoren zijn uiterst belangrijk voor een gezond ecosysteem (waar we ons nu zeker (nog) niet in bevinden).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:26

Asciugamano schreef:
Popstra schreef:
Dat er wolven zijn prima. Maar dat dit niet word gereguleerd is fout. Er word er (gelukkig, hoe cru ook) eens 1 dood gereden maar natuurlijke vijanden dan hun eigen soort hebben ze niet. Fokken dus maar aan en dan krijg je er te veel. En mij is altijd geleerd dat waar TE voor staat niet goed is.

Reguleren! Prima idee!
Hoeveel wolven zijn er, op dit moment?

Laten we van het aantal landbouwdieren met 90% verminderen! Dan worden er een heeeel stuk minder door de wolf gedood! ;)
Probleem opgelost!

Och hebben we het irritantje weer. Ben er alweer klaar mee :evaw:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:42

Hebben de mensen die hier absoluut geen wolven willen ook geen problemen met het afschieten van andere wilde dieren zoals bijvoorbeeld olifanten of ijsberen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:50

Ik heb er geen moeite mee als er 2 op de Veluwe zitten... dus absoluut.

Maar ja bedreigde diersoorten afschieten, stropen zelfs want ze doen dat zeer zeker niet diervriendelijk, ben ik zeker op tegen.
Ook daar begrijp het vergelijk weer niet. :?
De wolf is alles behalve een bedreigd diersoort.

Is snap echt telkens de vergelijkingen niet om een zogenaamd punt te maken.
Dat valt bij mij onder argumenten op, zwaktebod.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:52

chanicha schreef:
Het topic heet De wolf verandert ons landschap dus al dat gedram over varkens heeft hier niets te zoeken, open zelf een topic.

Het is wederom een tendentieus stuk gevuld met subjectieve waardeoordelen. Is dát gedram wel goed omdat jij er ook zo over denkt?

Ja, de wolf zal het landschap in NL verandern. Is dat alleen maar slecht?

Als jagers eens wat minder wild zouden afschieten zijn er méér veranderingen; ook minder druk van de wolf op dieren die de mens liever zelf exploiteert/opeet :)*

De wolf & mens is uitsluitend en alleen een verhaal van mensenbelangen. Hier op een paardenforum meer door emotie dan door reden gevoed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:58

Lynnepinny schreef:
fransje23 schreef:
Wat betreft balans in de natuur.. Er is geen diersoort die de balans zo ontwricht en ontregeld heeft als de mens..

Precies. De wolf ontwricht de natuur niet, wij hebben de natuur zó ontwricht dat het inmiddels vol staat met landbouwdieren die alleen ons dienen. Apexpredatoren zijn uiterst belangrijk voor een gezond ecosysteem (waar we ons nu zeker (nog) niet in bevinden).

Vergeet de jacht niet.
Zoek maar eens op hoeveel wild levende dieren worden afgeschoten. Vergeet ook het aangeschoten creperen niet.
Valt je mond van open. Maar ja, dat is een sector met behoorlijk economische belang en een krachtige lobby; ménsenbelang.

De jacht wat meer beperken zou het lanschap ook veranderen; de biodiversiteit vergroten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:02

Alle wolven die niet meer mensen schuw zijn, zijn in mijn ogen probleemwolven die mogen worden afgeschoten. Dat zijn ook voornamelijk degenen die vee pakken.

Ijsberen en olifanten zijn elk voor andere redenen compleet niet te vergelijken met de afschot van wolven.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:09

Popstra schreef:
Och hebben we het irritantje weer. Ben er alweer klaar mee :evaw:

O nee, blijf asjeblieft!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:15

En nu ga ik :wave:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:26

Jorex schreef:
Ijsberen en olifanten zijn elk voor andere redenen compleet niet te vergelijken met de afschot van wolven.

Waarom niet?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:30

fransje23 schreef:
Jorex schreef:

Waarom niet?

Omdat ijsberen hun leefgebied aan het verdwijnen is. Ik geloof dat er in vele Oost-Europa landen nog prima genoeg natuur is voor de wolf. En doordat het daar te vol is met wolven trekken ze nu hierheen. Ijsberen trekken naar oa Svalbard omdat hun natuurlijke omgeving, ijs, weg is. Dus die vallen stedelijke gebieden niet lastig omdat ze elders al vol zitten qua aantallen maar omdat ze geen andere keuze hebben.

En olifanten worden puur geschoten voor hun slagtanden/rijkelui die willen pronken en vallen over het algemeen weinig tot niet de lokale bevolking lastig. Die op hun beurt olifanten ook met rust laten. Dus nee, niet vergelijkbaar en totaal andere situatie. Naast dat zowel ijsberen als olifanten niet met de grote aantallen aanwezig zijn zoals de Europese wolf wel is.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 16-04-22 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:31

DuoPenotti schreef:
Ik heb er geen moeite mee als er 2 op de Veluwe zitten... dus absoluut.

Maar ja bedreigde diersoorten afschieten, stropen zelfs want ze doen dat zeer zeker niet diervriendelijk, ben ik zeker op tegen.
Ook daar begrijp het vergelijk weer niet. :?
De wolf is alles behalve een bedreigd diersoort.

Is snap echt telkens de vergelijkingen niet om een zogenaamd punt te maken.
Dat valt bij mij onder argumenten op, zwaktebod.

Olifanten zijn in sommige gebieden zeker niet bedreigd meer een plaag. Ze vernielen oogsten en maken mensen dood.
Ijsberen zien mensen als prooi.. Hebben denk ik meer menselijke slachtoffers en dan leven ze ook nog eens in dunbevolkte gebieden

Vergelijkingen maken is niet zo zeer om een punt te maken maar een denkrichting aan te geven.

Het is niet simpel en ook niet zwart wit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:35

Jorex schreef:
O Ik geloof dat er in vele Oost-Europa landen nog prima genoeg natuur is voor de wolf. En doordat het daar te vol is met wolven trekken ze nu hierheen.

Je spreekt jezelf tegen als het te vol is, is er dus niet genoeg natuur voor de wolf.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:42

fransje23 schreef:
Jorex schreef:
O Ik geloof dat er in vele Oost-Europa landen nog prima genoeg natuur is voor de wolf. En doordat het daar te vol is met wolven trekken ze nu hierheen.

Je spreekt jezelf tegen als het te vol is, is er dus niet genoeg natuur voor de wolf.

Nee. Dat doe ik niet, je leest mij helemaal verkeerd. De wolven trekken naar ongeschikte gebieden omdat de geschikte gebieden vol zitten qua roedels. Oftewel er is een overschot, anders waren ze niet hier gekomen. En ze hebben alleen de mens als vijand, dus de wolven die teveel vee pakken in drukbevolkte gebieden kunnen het beste worden afgeschoten. Dat weg trekken naar een ongeschikt gebied is iets wat ijsberen en olifanten niet hoeven te doen, want daar is geen overschot van. Al geven ijsberen ook overlast, maar dat is volledig de schuld van het wegvallen van het ijs. En ja ijsberen zijn gevaarlijker dan wolven. Maar mensen zijn niet hun natuurlijke prooi, dat zijn zeehonden. En daar gaat het wegens smeltend ijs ook slecht mee.

De vorige post was een korte versie. Dit is de langere uitleg, ik type op mobiel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:16

fransje23 schreef:
Hebben de mensen die hier absoluut geen wolven willen ook geen problemen met het afschieten van andere wilde dieren zoals bijvoorbeeld olifanten of ijsberen?

Als de ijsbeer of de olifant in dichtbevolkt gebied zou huis gaan houden dan zou ik er ook voor zijn ze uit te zetten naar dunbevolkt gebied.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:22

Volgens wie zijn die gebieden ongeschikt? De wolf of de mens?
Het leefgebied van de wolf is natuurlijk ook ingrijpend veranderd door de mens. Net als het leefgebied van de ijsbeer. De wolf was ooit inheems...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 'De wolf verandert ons landschap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:27

Ja maar 10 miljoen mensen afschieten in Nederland mag ook niet...

Kijk ik fok al geen nageslacht.
Als veel mensen dat nu eens deden hebben meer dieren weer plaats. Feit.
Maar dat is nu niet...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:55

DuoPenotti schreef:

Maar dat is nu niet...

Eens. Ik zou ook liever 7 miljoen mensen minder in Nederland zien. En de wolf gewoon reguleren, als ie vee pakt dan mag je 'm gewoon afschieten

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:03

elnienjo schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar dat is nu niet...

Eens. Ik zou ook liever 7 miljoen mensen minder in Nederland zien. En de wolf gewoon reguleren, als ie vee pakt dan mag je 'm gewoon afschieten

Maar helaas moet Nederland alleen maar voller en voller gebouwd worden. Nog minder plek voor de natuur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:16

Lynnepinny schreef:
fransje23 schreef:

Huertecilla schreef:
Vergeet de jacht niet.
Zoek maar eens op hoeveel wild levende dieren worden afgeschoten. Vergeet ook het aangeschoten creperen niet.
Valt je mond van open. Maar ja, dat is een sector met behoorlijk economische belang en een krachtige lobby; ménsenbelang.

De jacht wat meer beperken zou het lanschap ook veranderen; de biodiversiteit vergroten.

Nee. De mens is de enige diersoort die besef heeft van aantallen van een diersoort en daar wat aan kan doen. Hoewel elke diersoort door fokt tot het eten op is. Een roofdier als wolf zonder natuurlijke vijand zal daarmee zijn territorium leegjagen en dus de biodiversiteit verkleinen. Enkel als er populatie regulatie is via iets anders dat die dieren eet/dood, krijg je een stuk balans die biodiversiteit vergroot/gelijk houdt. Kijkende naar de cijfers qua wild in grote delen van de VS voor en na komst wolf in zo'n gebied is het op zijn minst niet best. Overal zijn de aantallen hard achteruit gegaan tot onder de aantallen van voor de Europeanen (en toen werd de wolf ook bejaagd om populatie te reguleren en pups waren delicatesse). Het niet reguleren van die aantallen blijkt daarmee funest, ook in een ecoysteem waar de mens veel dichter bij de natuur stond en er veel afhankelijker van was, wisten ze dat. Hoewel de mens zeker een lading rotzooi gemaakt heeft in de afgelopen paar eeuwen met uitvinding effectief gif en vuurwapens, en eigenlijk nog meer de "groene agrarische revolutie", moeten we ons ook afvragen of ons langer geleden gerommel niet juist de oorzaak is van de grote diversiteit aan soorten wild die we op aarde kennen.

Over de (in)competentie qua jagers en fatsoenlijk raken wat ze raken moeten al dan niet gehinderd door alcohol of te weinig oefening deel ik je mening trouwens.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:51

elnienjo schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar dat is nu niet...

Ok, ik probeer het nog een keer want volgens mij komen we best ergens;

Het is aardig vol. Mensen, dieren voor onze consumptie en wilde dieren.
En dat zorgt soms voor overlast.
Mensen afschieten mag niet, wolven blijkbaar ook niet.
Waarom zouden we die 3e groep dan niet wat verminderen, als dat het probleem ook voor een groot deel oplost?
Dat is tenslotte tegen geen enkele wet en hoeft geen van drieën onder te lijden?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:53

Asciugamano schreef:
DuoPenotti schreef:
Zucht... Open je eigen topic over landbouwdieren.

Sorry?
We hebben het toch over het probleem dat de wolf die beesten opvreet?

De wolf vreet ze niet op.
Kudde schapen in paniek,veel van deze dieren vreselijke wonden waardoor ze afgemaakt moeten worden.
Niet 1 wordt helemaal opgevreten.

Asciugamano

Re: 'De wolf verandert ons landschap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:04

Ok, hij doodt ze.
Same difference. Dat bedoelde ik niet.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:10

Asciugamano schreef:
Ok, hij doodt ze.
Same difference. Dat bedoelde ik niet.

Nee hij maakt ze niet dood.
Meeste dieren laat hij gewoon levend achter.
Bloeden dood of worden door de eigenaar gevonden en die laat ze inslapen.