Twee vrouwen uit Purmerend aangehouden vanwege mishandelen paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 05:39

Bizar dat rukken aan een metalen kaptoom waardoor een paard omhoog komt en springt vertaald wordt als “zo komt het echte vuur van je paard naar boven en gaat het dansen, dansen samen met je paard”.

En dan ook nog uitleggen dat dit soort gedrag vaak verkeerd ingeschat wordt als iets negatiefs maar dat dit juist speels en vurig is. |( |(

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:13

Hannanas schreef:
Bizar dat rukken aan een metalen kaptoom waardoor een paard omhoog komt en springt vertaald wordt als “zo komt het echte vuur van je paard naar boven en gaat het dansen, dansen samen met je paard”.

En dan ook nog uitleggen dat dit soort gedrag vaak verkeerd ingeschat wordt als iets negatiefs maar dat dit juist speels en vurig is. |( |(

Heftig hè!!
Ik nodig mensen uit om zich te verdiepen in andere methodes. Maar dit mag je geen methode noemen!!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:18

VValar schreef:
Dat kan je ook niet vergelijken. Dat zijn ook twee verschillende situaties. Verhongerende paarden in de Oostvaardersplassen zijn ook vele malen zieliger. Dat heeft niks met bagatelliseren te maken maar met een stukje nuance aanbrengen.

Waarom vinden we dit nu vreselijk? Omdat het heel goed zichtbaar en heel recent is. Iedereen valt er (terecht) over want dit kan natuurlijk niet en heeft niks te maken met normaal je paard trainen. Goed dat deze praktijken aan de tand worden gesteld maar we zien hier verder (puur afgaande van de filmpjes) goed verzorgde paarden welke op gewicht zijn en ogenschijnlijk ook hun natje en droogje krijgen.

Ik ben ook heel benieuwd naar de motivatie van de inbeslagname. Ik verwacht haast dat er meer gaande is dan wat wij kunnen zien, want er zijn in heel NL tal van mensen die hun paard niet correct trainen en dat is vooralsnog geen reden voor inbeslagname. Zelfs bij echt creperende paarden wordt er niet of te laat ingegrepen dus ben vooral heel benieuwd wat er nog meer speelt hier.

Klopt, ook i.v.m het doorzoeken van het huis krijg je toch sterk het vermoeden dat hier meer aan de hand is, waardoor de politie in actie is gekomen. Ik betwijfel sterk of ze 'alleen' hiervoor uit zouden rukken.

Eapy

Re: Twee vrouwen uit Purmerend aangehouden vanwege mishandelen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:27

Inderdaad, ik vraag me ook af wat ze dan in dat huis zoeken...

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:46

Ben benieuwd..

Het lijken op de filmpjes echt normale nette meiden. Zo zie je maar weer..

Goed dat het onderzocht wordt, arme paarden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:58

Biks2 schreef:
Ben benieuwd..

Niet als je naar de filmpjes kijkt waar ze daadwerkelijk met paarden bezig zijn?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:00

DiantaM schreef:
Biks2 schreef:
Ben benieuwd..

Niet als je naar de filmpjes kijkt waar ze daadwerkelijk met paarden bezig zijn?

Nee klopt, ik heb het over dat ze qua uiterlijk gewoon normaal lijken. Maar schijn bedriegt als ze met hun training beginnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:03

Klinkt wel heftig als er paarden in beslag worden genomen....

Filmpjes nu ook bekeken. Prachtige plek qua huisvesting volgens mij maar de trainingsmethode is nogal uh bijzonder. Ze gaan voor veel actie en sensatie ten kosten van de paarden.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 17-03-22 09:20, in het totaal 2 keer bewerkt

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:03

Hannanas schreef:

En dan niet eens een gewone metalen kaptoom, maar een serreta (neusriem met zaagtandjes). Is mij tenminste verteld door iemand die haar paard daar heeft staan.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 17-03-22 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:06

Ik vind die trainingsfilmpjes juist allesbehalve netjes, het is maar schoppen en slaan totdat die paarden uit paniek van de grond af komen met de voorhand, nou lekker "vurig" zeg >;)

En dat is dan maar het topje van de ijsberg neem ik aan, want volgens omschrijving zijn het telkens beelden van de meewerkende, goed opgeleide paarden waar ze trots op zijn. Dan wil ik niet weten hoe ze problematische paarden aanpakken :')

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:28

Hannanas schreef:

Inderdaad....paarden die niet wisten waar ze het zoeken moesten en van gekkigheid zo ongeveer letterlijk de wanden op klommen....werd allemaal heel anders uitgelegd.
En nee, daar werd net als in de filmpjes niet vreselijk fysiek mishandeld in de zin van rukken en slaan. Althans niet als er iemand in de buurt was. Maar ook zonder dat kun je een paard helemaal over de rooie krijgen.

Overigens is er op zichzelf niets mis met een kaptoom met metalen kern, die gebruik ik zelf ook voor het longeren en werk aan de hand. Zolang je maar nooit vergeet wat je in handen hebt, zoals eigenlijk voor alles geldt.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:13

Ben wel benieuwd naar het hele verhaal, ik vermoed maar zo dat er meer aan de hand is. De YT filmpjes zijn wel "bijzonder", het lijkt er op alsof de oudste dame die zich naar ik begrijp met name door Hempling heeft laten inspireren zich voorgenomen had een nieuwe goeroe te worden, kompleet met strak doorgevoerd imago en woeste dominantietheorieen. Ik heb haar wel eens zien lopen op een evenement met die outfit ook en daar strooiden ze rond met foldertjes die ook wel een hoog zelfverheerlijkinggehalte hadden. Ik heb het toen wel eens beter bekeken omdat ik het wel leuk vond dat ze welsh cobs hadden maar ik had het al gauw gezien met het gestuntel en de woeste dominantietheorieen. Ging gewoon helemaal nergens over.

Ik wijs de trainingswijze volledig af maar om opgepakt te worden moet er wel meer gebeuren dan prikkend met sporen met flink overgewicht achterover aan een stangbit te hangen en wat met een zweep rond te meppen. En de escapedes die vluchtende angstige ponies daarbij vervolgens maken als hogeschoolsprong te betitelen. Denk dat de werkeliijk klassieke meesters zich omdraainen in hun graf, maar dit kan niet voldoende zijn om van je bed gelicht te worden.
Echter, als dit idd hun succesateriaal is om te laten zien dan is er misschien wel veel meer belastender materiaal gemaakt door derden wat niet openbaar staat. Er valt natuurlijk verder nog genoeg te speculeren op ander vlak waar ze de mist in kunnen zijn gegaan met een paardenbedrijf.

Het gaat helaas in ieder geval niet bijdragen aan een positief imago van paardensport, dat is een feit.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:52

Ik zie totale onkunde...typisch geval van even n paar spaanse ruiters ( maar wel kennelijk de verkeerden )gezien en "hoppa"
Alleen al het filmpje met Kaptoom en Stang en dan de teugels vast...ook in Spanje word er eerst met normaal bit gewerkt .
Seretta... in de hand van iemand met verstand en ervaring een perfecte kaptoom ( mits de tanden niet scherp)
Ik heb mijn Seretta nu 27 jaar en heb menig paard hiermee ,gelongeerd ,zadelmak gemaakt en ingereden...maar nooit een "ruk" aan moeten geven... bah..

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:58

sasja0705 schreef:
Ik zie totale onkunde...typisch geval van even n paar spaanse ruiters ( maar wel kennelijk de verkeerden )gezien en "hoppa"
Alleen al het filmpje met Kaptoom en Stang en dan de teugels vast...ook in Spanje word er eerst met normaal bit gewerkt .
Seretta... in de hand van iemand met verstand en ervaring een perfecte kaptoom ( mits de tanden niet scherp)
Ik heb mijn Seretta nu 27 jaar en heb menig paard hiermee ,gelongeerd ,zadelmak gemaakt en ingereden...maar nooit een "ruk" aan moeten geven... bah..

Wat is dan het nut van zo'n setetta? Puur interesse hoor.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:18

Een seretta kan ook zonder kartelrandjes erin, maar met die randjes is het gewoon een marteltuig dat verboden zou moeten zijn.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:47

En Seretta is dus een kaptoom met een vaste ijzeren neusgedeelte.
Je kan hiermee heel fijne signalen geven, veel fijner en duidelijker als met een "gewone" kaptoom.
Die van mij heeft dan wel kartelrandjes maar vlak en stomp en bovendien nog een laag leer omheen.
Zo heel zachjes aan is die van mij "op" ( heb ze 27 jaar gelden al tweedehands gekocht) , dus leren hoofdstel geeft het op.
Jaren geleden was ik op de dag van het spaanse Paard en wilde een nieuwe kopen... heb ik maar niet gedaan want alle die ik er daar zag, waren echt scherpe, die je gewoon kon kopen en daar pas ik dan.
En dan bedenken, dat zulke meiden, die kopen, niet weten ermee om te gaan ( zo te zien op de filmpjes) dan krijg je heel lelijke wonden op de neus... en paarden die lekker kopschuw worden...

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:14

Geloof mij, paarden worden echt niet (enkel) op basis van een paar filmpjes in beslag genomen, dan is er meer aan de hand.

Wilt iemand mij een linkje van hun instagram/YouTube doorsturen? Ben wel nieuwsgierig nu..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:18

Silenna schreef:
Geloof mij, paarden worden echt niet (enkel) op basis van een paar filmpjes in beslag genomen, dan is er meer aan de hand.

Wilt iemand mij een linkje van hun instagram/YouTube doorsturen? Ben wel nieuwsgierig nu..

Die mogen niet geplaatst worden dus zijn verwijderd door mods, maar ik heb je een pb gestuurd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:22

Laten we er vanuit gaan dat hun beste werk gedeeld is op SM en de rest van de training dus niet is gedeeld. Het lijkt mij dat er heel wat aan de hand is geweest om tot zo'n actie over te gaan.

Zelf vind ik de paar filmpjes al naar genoeg, maar doorgaans is dat geen reden in NL voor inbeslagname etc.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:24

Heb wat fimpjes bekeken op insta, en sta verbaasd van hun idee (of meer de uitvoering) van trainen.
Filmpje waarin zogenaamd een "capriolle" wordt aangeleerd.
Net zolang meppen en irriteren met de zweep tegen de achterbenen totdat paard bokt en zijn achterbenen hoog uitslaat. (insta 11-7-2021)
Dat is geen capriool, dat is treiteren.
Ik dacht dat een capriool werd uitgevoerd vanuit verzameling/piaffe, dan een levade, van waaruit het paard wegspringt en dan zijn achterhand uitslaat (manoeuvre vanuit de cavalerie, paard werd zo in oorlog zelf ook een wapen) (verbeter me als het anders is, ik heb niet dat trainingsniveau)
En verder zie ik longeerfilmpjes met stangbit, lijkt me ook niet echt ok.
Het beeld wat ik krijg van de trainingsmethode is ontzettend veel dwang, om het paard hoe dan ook maar verzameld te krijgen. Paarden met de angst in hun ogen. Bange paarden in plaats van blije meewerkende paarden. Ik vind het in elk geval niet fijn om te zien.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:34

Suliko schreef:
Silenna schreef:

Die mogen niet geplaatst worden dus zijn verwijderd door mods, maar ik heb je een pb gestuurd.

Ik ben ook benieuwd over welke manier van omgang het gaat en zou graag ook een linkje krijgen per pb, zodat ik zelf een oordeel erover kan hebben als ik het gezien heb

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:36

sasja0705 schreef:
En Seretta is dus een kaptoom met een vaste ijzeren neusgedeelte.
Je kan hiermee heel fijne signalen geven, veel fijner en duidelijker als met een "gewone" kaptoom.
Die van mij heeft dan wel kartelrandjes maar vlak en stomp en bovendien nog een laag leer omheen.
Zo heel zachjes aan is die van mij "op" ( heb ze 27 jaar gelden al tweedehands gekocht) , dus leren hoofdstel geeft het op.
Jaren geleden was ik op de dag van het spaanse Paard en wilde een nieuwe kopen... heb ik maar niet gedaan want alle die ik er daar zag, waren echt scherpe, die je gewoon kon kopen en daar pas ik dan.
En dan bedenken, dat zulke meiden, die kopen, niet weten ermee om te gaan ( zo te zien op de filmpjes) dan krijg je heel lelijke wonden op de neus... en paarden die lekker kopschuw worden...

Dankjewel voor de uitleg. Ik heb er te weinig kennis van om er een oordeel over te hebben, maar het klinkt of jij er bewust mee omgaat. Dat is fijn!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:38

Bij de inbeslagname hebben ze ook een broodfokkerij opgerold.

Daarnaast gaat het verder als de sm, veel verder. Het filmpje wat hier boven besproken wordt vindt ik veruit het verschrikkelijkste, je hoort het paard verbaal reageren op de pijn bah bah bah.

Op mijn vorige plek zijn mensen, met veulen, naar deze locatie verhuisd. Veulen werd keihard in de buik geschopt (met stalen neuzen als ik het goed zeg) omdat het niet aan de kant ging. Dit schijnt vaker voor te komen.

Daarnaast gaan er ook nog verhalen over het weghalen van water en voer zodat ze gebroken worden (wordt natuurlijk vaker in de handel gedaan) en het aanbinden van stroom aan de paarden voor het gewenste effect.

Mensen die gillend weg zijn gegaan van deze stal.

Echt waar... wat er op sm staat is nog niets :(

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:41

Walgelijk _-:(

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:46

KellyR schreef:
Bij de inbeslagname hebben ze ook een broodfokkerij opgerold.

Daarnaast gaat het verder als de sm, veel verder. Het filmpje wat hier boven besproken wordt vindt ik veruit het verschrikkelijkste, je hoort het paard verbaal reageren op de pijn bah bah bah.

Op mijn vorige plek zijn mensen, met veulen, naar deze locatie verhuisd. Veulen werd keihard in de buik geschopt (met stalen neuzen als ik het goed zeg) omdat het niet aan de kant ging. Dit schijnt vaker voor te komen.

Daarnaast gaan er ook nog verhalen over het weghalen van water en voer zodat ze gebroken worden (wordt natuurlijk vaker in de handel gedaan) en het aanbinden van stroom aan de paarden voor het gewenste effect.

Mensen die gillend weg zijn gegaan van deze stal.

Echt waar... wat er op sm staat is nog niets :(

Daar was ik al bang voor :(
Levenslang verbod op dieren houden.