En dan ook nog uitleggen dat dit soort gedrag vaak verkeerd ingeschat wordt als iets negatiefs maar dat dit juist speels en vurig is.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hannanas schreef:Bizar dat rukken aan een metalen kaptoom waardoor een paard omhoog komt en springt vertaald wordt als “zo komt het echte vuur van je paard naar boven en gaat het dansen, dansen samen met je paard”.
En dan ook nog uitleggen dat dit soort gedrag vaak verkeerd ingeschat wordt als iets negatiefs maar dat dit juist speels en vurig is.![]()
VValar schreef:Dat kan je ook niet vergelijken. Dat zijn ook twee verschillende situaties. Verhongerende paarden in de Oostvaardersplassen zijn ook vele malen zieliger. Dat heeft niks met bagatelliseren te maken maar met een stukje nuance aanbrengen.
Waarom vinden we dit nu vreselijk? Omdat het heel goed zichtbaar en heel recent is. Iedereen valt er (terecht) over want dit kan natuurlijk niet en heeft niks te maken met normaal je paard trainen. Goed dat deze praktijken aan de tand worden gesteld maar we zien hier verder (puur afgaande van de filmpjes) goed verzorgde paarden welke op gewicht zijn en ogenschijnlijk ook hun natje en droogje krijgen.
Ik ben ook heel benieuwd naar de motivatie van de inbeslagname. Ik verwacht haast dat er meer gaande is dan wat wij kunnen zien, want er zijn in heel NL tal van mensen die hun paard niet correct trainen en dat is vooralsnog geen reden voor inbeslagname. Zelfs bij echt creperende paarden wordt er niet of te laat ingegrepen dus ben vooral heel benieuwd wat er nog meer speelt hier.
DiantaM schreef:Biks2 schreef:Ben benieuwd..
Het lijken op de filmpjes echt normale nette meiden. Zo zie je maar weer..
Goed dat het onderzocht wordt, arme paarden.
Niet als je naar de filmpjes kijkt waar ze daadwerkelijk met paarden bezig zijn?
Hannanas schreef:Bizar dat rukken aan een metalen kaptoom waardoor een paard omhoog komt en springt vertaald wordt als “zo komt het echte vuur van je paard naar boven en gaat het dansen, dansen samen met je paard”.
En dan ook nog uitleggen dat dit soort gedrag vaak verkeerd ingeschat wordt als iets negatiefs maar dat dit juist speels en vurig is.![]()
sasja0705 schreef:Ik zie totale onkunde...typisch geval van even n paar spaanse ruiters ( maar wel kennelijk de verkeerden )gezien en "hoppa"
Alleen al het filmpje met Kaptoom en Stang en dan de teugels vast...ook in Spanje word er eerst met normaal bit gewerkt .
Seretta... in de hand van iemand met verstand en ervaring een perfecte kaptoom ( mits de tanden niet scherp)
Ik heb mijn Seretta nu 27 jaar en heb menig paard hiermee ,gelongeerd ,zadelmak gemaakt en ingereden...maar nooit een "ruk" aan moeten geven... bah..
Silenna schreef:Geloof mij, paarden worden echt niet (enkel) op basis van een paar filmpjes in beslag genomen, dan is er meer aan de hand.
Wilt iemand mij een linkje van hun instagram/YouTube doorsturen? Ben wel nieuwsgierig nu..
Suliko schreef:Silenna schreef:Geloof mij, paarden worden echt niet (enkel) op basis van een paar filmpjes in beslag genomen, dan is er meer aan de hand.
Wilt iemand mij een linkje van hun instagram/YouTube doorsturen? Ben wel nieuwsgierig nu..
Die mogen niet geplaatst worden dus zijn verwijderd door mods, maar ik heb je een pb gestuurd.
sasja0705 schreef:En Seretta is dus een kaptoom met een vaste ijzeren neusgedeelte.
Je kan hiermee heel fijne signalen geven, veel fijner en duidelijker als met een "gewone" kaptoom.
Die van mij heeft dan wel kartelrandjes maar vlak en stomp en bovendien nog een laag leer omheen.
Zo heel zachjes aan is die van mij "op" ( heb ze 27 jaar gelden al tweedehands gekocht) , dus leren hoofdstel geeft het op.
Jaren geleden was ik op de dag van het spaanse Paard en wilde een nieuwe kopen... heb ik maar niet gedaan want alle die ik er daar zag, waren echt scherpe, die je gewoon kon kopen en daar pas ik dan.
En dan bedenken, dat zulke meiden, die kopen, niet weten ermee om te gaan ( zo te zien op de filmpjes) dan krijg je heel lelijke wonden op de neus... en paarden die lekker kopschuw worden...
KellyR schreef:Bij de inbeslagname hebben ze ook een broodfokkerij opgerold.
Daarnaast gaat het verder als de sm, veel verder. Het filmpje wat hier boven besproken wordt vindt ik veruit het verschrikkelijkste, je hoort het paard verbaal reageren op de pijn bah bah bah.
Op mijn vorige plek zijn mensen, met veulen, naar deze locatie verhuisd. Veulen werd keihard in de buik geschopt (met stalen neuzen als ik het goed zeg) omdat het niet aan de kant ging. Dit schijnt vaker voor te komen.
Daarnaast gaan er ook nog verhalen over het weghalen van water en voer zodat ze gebroken worden (wordt natuurlijk vaker in de handel gedaan) en het aanbinden van stroom aan de paarden voor het gewenste effect.
Mensen die gillend weg zijn gegaan van deze stal.
Echt waar... wat er op sm staat is nog niets