Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
miereneter schreef:Vind overigens wel dat er een nuanceverschil is. In de topsport gaat het bijna altijd om resultaten, winnen, en ook om geld. Dat maakt veel kapot, letterlijk en figuurlijk, net als in de mensensport. Als je die ambities niet hebt, kun je makkelijker samenwerken met je paard. Er is minder druk, het hoeft minder snel, sterker nog: het hoeft niet eens.
chevax schreef:Volgens mij is deel van het probleem dat zoveel basis- of recreatieruiters niet doorhebben dat ze zelf ook voor dierenleed zorgen. Als ik op de gemiddelde manege kijk, word ik ook niet vrolijk. Ik vind het op geen enkel niveau acceptabel, maar het komt op alle niveaus voor. En we doen het allemaal. Want we vinden allemaal van onszelf dat de manier waarop wij corrigeren wél terecht is. Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat toucheren walgelijk. En dat het wordt goedgepraat door IW ook. Maar dat vind ik ook van 9 van 10 "vrijheidsdressuur" foto's en filmpjes op Bokt, van het gemiddelde niveau van de ruiters. Wij hebben zelf geen paarden meer. En ik vind het eigenlijk wel fijn zo. Want ik vond het toch altijd moeilijk om een balans te vinden tussen wat goed is voor je paard en wat je zelf wilt/leuk vindt.
poes schreef:Dit. En als de rest van de liefhebbers er zich niet openlijker tegen gaat verzetten, gaat er steeds meer externe tegenkanting tegen het hele paarden houden en rijden komen.
En terecht.
poes schreef:Als we zelf met de oplossing komen zal die veel leuker zijn dan als ze opgelegd wordt.
xChanelx schreef:Dus als je kind na een klap het gevraagde doet, is die correctie gewoon een aanwijzing en is er niets mis mee?
Avalanche schreef:Precies dit. Op Facebook op de pagina van dier & recht zitten ook vooral mensen die nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden.
En niet om vervelend te doen maar slecht rijden is ook paardenleed. Slechte verzorging, slechte voeding, slecht management en dat is in de breedtesport echt een probleem.
Anderen afkraken is makkelijk, maar de breedtesporters van nu zijn de topsporters van straks. Dus misschien daar beginnen.
xxCYNNxx schreef:Avalanche schreef:Precies dit. Op Facebook op de pagina van dier & recht zitten ook vooral mensen die nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden.
En niet om vervelend te doen maar slecht rijden is ook paardenleed. Slechte verzorging, slechte voeding, slecht management en dat is in de breedtesport echt een probleem.
Anderen afkraken is makkelijk, maar de breedtesporters van nu zijn de topsporters van straks. Dus misschien daar beginnen.
Maar gelukkig is het niet zo zwart wit; de paardenwereld bestaat niet alleen maar uit topsporters en kneuzen die niet weten hoe ze een paard fatsoenlijk moeten voeden, rijden ect.
En daarbij; alsof Isabel Werth of een Anky of een Edward gelijk de piaffe konden rijden; dat waren ook kneuzen in het begin toen ze begonnen, die stuiterden in het zadel. Net als ieder ander die net begint.
xChanelx schreef:Dus als je kind na een klap het gevraagde doet, is die correctie gewoon een aanwijzing en is er niets mis mee?
xxCYNNxx schreef:Als dieren bewust pijn doet nodig is om topsport te bedrijven, dan wordt het maar eens tijd dat topsport met dieren verboden wordt.
xxCYNNxx schreef:Vraag je je nu toch af wat zij allemaal doet achter gesloten deuren onder het mom van 'is training'
chevax schreef:Maar vinden we dat stuiteren in het zadel dan wél goed, omdat dat iets is waarin we ons allemaal kunnen verplaatsen? Maakt dat het paardenleed minder? Is dat minder erg dan barreren omdat het onopzettelijk is?
chevax schreef:Ik denk dat Anky, waar veel mensen een mening over hebben, vele malen beter Bonfire kon lezen of Salinero aanvoelde dan ik als recreatieruiter die per dag eventjes met mn paard bezig was. Topsport is imo niet per definitie slecht. Amateursport is niet per definitie slecht. Maar waarom vliegen we allemaal op het relatief klein aantal paarden in de topsport om daarna vervolgens zelf weer op ons slechtpassend zadel dingen gaan proberen waar we nog helemaal niet aan toe zijn (en ja, ik weet dat dat niet klopt, dat bij alle Bokkers het welzijn wel in orde is )
chevax schreef:@Avalanche: mooie, genuanceerde post schreef je! Top.
Hasjam_Poe schreef:Iemand die het fragment nog NIET gezien heeft? Die kan het o.a. hier bekijken.
Geluid uit (anders moet je naar Vegan Bulshit luisteren) (pleonasme)
Het fragment heeft ze er op 0.50 ingeplakt; het is maar een paar seconden.
[ Video ]
Popstra schreef:Hasjam_Poe schreef:Iemand die het fragment nog NIET gezien heeft? Die kan het o.a. hier bekijken.
Geluid uit (anders moet je naar Vegan Bulshit luisteren) (pleonasme)
Het fragment heeft ze er op 0.50 ingeplakt; het is maar een paar seconden.
[ Video ]
En hier Word nu zo een drama over gemaakt??
Earth schreef:Jij vindt het paard tegen de benen slaan acceptabel? Er werden overigens ook balken met spikes gevonden bij hem op stal geloof ik, of was dat bij een andere topruiter?
chevax schreef:Maar vinden we dat stuiteren in het zadel dan wél goed, omdat dat iets is waarin we ons allemaal kunnen verplaatsen? Maakt dat het paardenleed minder? Is dat minder erg dan barreren omdat het onopzettelijk is?
Ik denk dat Anky, waar veel mensen een mening over hebben, vele malen beter Bonfire kon lezen of Salinero aanvoelde dan ik als recreatieruiter die per dag eventjes met mn paard bezig was. Topsport is imo niet per definitie slecht. Amateursport is niet per definitie slecht. Maar waarom vliegen we allemaal op het relatief klein aantal paarden in de topsport om daarna vervolgens zelf weer op ons slechtpassend zadel dingen gaan proberen waar we nog helemaal niet aan toe zijn (en ja, ik weet dat dat niet klopt, dat bij alle Bokkers het welzijn wel in orde is)
Popstra schreef:Ik vind ,,tegen de benen slaan,, nogal overdreven. Ze geven een tik en meer is het niet. Tenminste, dat is wat ik zie op een erg onduidelijk videotje.
Ik vind paarden opgebonden met hulp teugels of waar ,,wannabe,,ruitertjes gefrustreerd op los gaan erger om naar te kijken.
En DAT zie je op bijna elke stal wel gebeuren!
Popstra schreef:Ik vind ,,tegen de benen slaan,, nogal overdreven. Ze geven een tik en meer is het niet. Tenminste, dat is wat ik zie op een erg onduidelijk videotje.
Ik vind paarden opgebonden met hulp teugels of waar ,,wannabe,,ruitertjes gefrustreerd op los gaan erger om naar te kijken.
En DAT zie je op bijna elke stal wel gebeuren!
xxCYNNxx schreef:@ avalanche als iemand bareren op zo'n manier goed praat krijg ik mijn bedenkingen wat voor trainingsmethoden zij er zelf op na houdt ja. En hoe zie dat gefundeerd voor je? Is niet dat we even bij Werth op stal kunnen komen kijken. En al zou dat wel kunnen; de slechte dingen doen ze echt niet met publiek erbij.
Bovendien dachten we dat van Beerbaum ook; dat hij een eerlijke trainer was, maar helaas....
Popstra schreef:Ik zeg nergens dat ik deze handelswijze o.k vind maar ik vind ,mishandeling, een groot woord in deze.
Oh en kom gerust kijken als ik mijn eigen paarden train of als ik op wedstrijd ben. Ik heb niks te verbergen en als je wil mag je ook een rondje proberen.