Isabell Werth komt op voor Beerbaum's toucheren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Isabell Werth komt op voor Beerbaum's toucheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:42

Mensen noemen hier vaak "topruiters bij hen op stal" of "topruiters die ze dagelijks zien rijden". Welke topruiters bedoelen jullie dan? Kun je ajb gewoon een naam noemen als je ermee schermt? Ze rijden in jouw ogen erg diervriendelijk, dus hun naam noemen schaadt niet. Maar als het "Truus die lokaal Z rijdt" is, laat hen dan weg alszijnde topruiters die je elke dag ziet. Dus, wie van jullie ziet nu echt indd elke dag topruiters aan het werk?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:45

Ik PB je even want ik vind het niet netjes om dit openbaar te doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:58

Elisa2 schreef:
Ik PB je even want ik vind het niet netjes om dit openbaar te doen.

Bedankt voor je uitgebreide toelichting.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:08

Het gaat hier om een trainingsmethode, niet om een chaotische buitenrit of gebrek aan inzicht.

Als top heb je een voorbeeldfunctie als amateur heb je dat niet. Dat is waar bij mij de schoen wringt, als top zou je beter moeten weten! Je hebt immers de kennis in huis maar ja tijd is geld dus forceren ze de boel maar om zo snel mogelijk resultaten te behalen. En nee dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard.
Ik heb nog nooit een dier of mens geforceerd om over zn grenzen te gaan. Als het ergens spaak loopt dan neem je stapje terug, ga je terug naar de basis en van daaruit werk je naar het probleem toe. Geef ze de tijd en dan kom je er echt wel! :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:08

Ik ben een beetje verbaasd dat men dit niet zag aankomen van Isabell Werth...

De afgelopen 20 jaar heb ik haar met heel erg veel paarden in de GP gezien. Waren er een paar die in de staak gingen op grote concoursen. Wat altijd werd weggezet als: "Ach, zij krijgt echt moeilijke paarden."
Misschien wel waar... Maar wat ik altijd zo vreselijk frappant vond, was dat al die paarden op dezelfde manier bewogen bij Isabell. Stuk voor stuk... En dat triggerde in mij iets wat me een lichte afkeer gaf naar haar manier van rijden. Het waren te verschillende paarden om zo gelijk te bewegen. Misschien zit ik er volledig naast, maar het geeft mij de indruk dat het dier niet als individu wordt gestimuleerd binnen de talenten.

Wat betreft de hier genoemde topruiters. Ik heb een dag bij Carl Hester op stal mogen kijken, ze geven dan openbare trainingen met verschillende paarden, van pas beleerd tot GP. En laten ze je kennis maken met hun filosofie en manier van trainen.
Naast dat het echt een onwijs vriendelijke man is (Charlotte zat op dat moment in Londen, die grote show vlak voor kerst), zijn ze echt heel vrij met hun paarden. Wij mochten nota bene Valegro uit de stal halen. Dat zegt weliswaar niets over wat ze achter gesloten deuren doen, maar wel over hoeveel openheid ze geven aan een wildvreemde.

Maar goed, het oog kijkt altijd van zich af. Er wordt meteen gekeken naar wat topruiters wellicht allemaal fout doen, terwijl dit voor de meesten van ons achter gesloten deuren is en het oordeel niet per se feilloos is. Wellicht is het veel belangrijker om te kijken wat we zelf toelaatbaar vinden, zodat wanneer je eens een clinic of les hebt waarbij iets voorkomt wat tegen je gevoel indruist, je kan vragen: "Goh, wat is de gedachte daar achter, want het voelt niet oké."
Volgens mij is dat een kleine bijdrage die we zelf kunnen leveren bij het juiste imago creëren voor de paardensport.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:14

miereneter schreef:
Vind overigens wel dat er een nuanceverschil is. In de topsport gaat het bijna altijd om resultaten, winnen, en ook om geld. Dat maakt veel kapot, letterlijk en figuurlijk, net als in de mensensport. Als je die ambities niet hebt, kun je makkelijker samenwerken met je paard. Er is minder druk, het hoeft minder snel, sterker nog: het hoeft niet eens.

Het is wel echt zo dat het gaat om een voorliefde voor de sport. En dat moet je wel hebben om er zoveel tijd in te steken, en zo goed te worden.
Als het alleen om geld ging, zijn er veel makkelijker manieren om dat te bereiken, daarvoor hoef je niet op een paard te gaan zitten, en internationaal starten is vooral ontzettend duur. Ik heb regelmatig mensen horen klagen dat het prijzengeld tenminste gelijk zou moeten komen met de kosten, maar zo het nu is, wegen de kosten niet op tegen het geld wat ermee gewonnen wordt en zeker in de subtop niet.

Hoe het zit met prijzengeld in de springsport weet ik niet trouwens, daar kan ik geen uitspraken over doen. Maar in de dressuur levert het echt veel te weinig op.

Sowieso met rijden in de dressuur ga je het niet verdienen. Met de verkoop waarschijnlijk wel, want hoe hoger opgeleid het paard, hoe meer het waard wordt, maar dan kun je beter de handel in in plaats van ze er zelf heen te rijden, want dan zit je weer vooral met hoge kosten, en weinig prijzengeld. En met fokken in veel mindere mate, want ook dán heb je enorm veel kosten en moet je maar hopen dat je net die ene topper fokt, en het is niet omdat jij weet dat het een goed paard is, dat een ander dat ook ziet.

Dus wat geld betreft, vrees ik dat ik je uit de droom moet helpen.

chevax schreef:
Volgens mij is deel van het probleem dat zoveel basis- of recreatieruiters niet doorhebben dat ze zelf ook voor dierenleed zorgen. Als ik op de gemiddelde manege kijk, word ik ook niet vrolijk. Ik vind het op geen enkel niveau acceptabel, maar het komt op alle niveaus voor. En we doen het allemaal. Want we vinden allemaal van onszelf dat de manier waarop wij corrigeren wél terecht is. Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat toucheren walgelijk. En dat het wordt goedgepraat door IW ook. Maar dat vind ik ook van 9 van 10 "vrijheidsdressuur" foto's en filmpjes op Bokt, van het gemiddelde niveau van de ruiters. Wij hebben zelf geen paarden meer. En ik vind het eigenlijk wel fijn zo. Want ik vond het toch altijd moeilijk om een balans te vinden tussen wat goed is voor je paard en wat je zelf wilt/leuk vindt.

Ik denk dat er in de breedtesport veel meer leed is dan in de topsport.
En dat is voor een groot deel niet omdat mensen niet willen, maar gewoon niet beter weten. Er wordt over het algemeen ronduit slecht gereden, en dat zorgt voor heel veel leed bij de paarden.

Management is slecht, voerbeleid is slecht (echt, oh, die oude garde die denkt dat een paard op een plukje hooi en een hoop krachtvoer het wel doet en dan verbaasd is dat het dier koliek krijgt |o ) bodems worden beter, maar in veel gevallen echt echt beroerd, want er wordt een goede bodem gelegd maar mensen weten niet hoe ze hem moeten onderhouden, of er wordt gewoon een zandbak gegraven en dat moet dan goed zijn, en stomverbaasd dat het paard dan een peesblessure heeft.

En dat is mensen die niet beter weten niet kwalijk te nemen, maar er ligt een taak voor instructeurs op maneges om véél beter les te gaan geven, er ligt een taak voor ouders om hun kind te leren met (pittige) kritiek om te gaan, er ligt voor ons allemaal een taak om véél geduldiger te worden met onze paarden en onszelf, en er ligt een taak bij de KNHS om goede lesplannen te maken met betere opleidingscentra, en misschien moeten we daar zelf maar mee beginnen.

En ik denk dat het wijs is om al die zaken eerst eens aan te pakken en de hand in eigen boezem te gaan steken voor we mensen die verschrikkelijk hard werken zo afkraken. En dat wil niet zeggen dat we ons niet uit moeten spreken over schandalen, maar alles zo over een kam scheren vind ik echt van de zotten.

poes schreef:
Dit. En als de rest van de liefhebbers er zich niet openlijker tegen gaat verzetten, gaat er steeds meer externe tegenkanting tegen het hele paarden houden en rijden komen.
En terecht.

Niet terecht, want dier en recht heeft foto's volkomen uit de context getrokken waar Dinja van Liere de zaak op een heel respectvolle en zeer paardvriendelijke en eerlijke manier oploste.

Ik denk dat we veel meer gebaat zijn bij een stuk educatie: waarom we doen wat we doen. Iedereen kent wel die mensen die het ontzettend zielig vinden dat een paard in de regen staat, of het enorm zielig vindt dat een bijna bevangen paard niet op het gras mag, terwijl wij weten dat juist dat gras voor hem nu wel leuk is, maar hij er straks ontzettend pijnlijke voeten van krijgt, en dat we alles doen om dat leed te voorkomen.

Mensen die nergens iets vanaf weten vinden dingen zielig die het helemaal niet zijn en andersom. Heel veel leed wordt nog altijd veroorzaakt door onkunde en niet door kwade wil. En dat is waar we wat mee moeten. Voorbeeld: heel veel mensen vinden een kinketting die aan zit (niet strak, wel aan) heel sneu. Maar een losse kinketting is veel erger, want dan gebeurt er niets, nog steeds niets, en dan ineens komt de stang keihard in. Met een kinketting die aan zit kun je veel beter doseren, en dus blijft de hulp veel zachter en subtieler.

Nog een voorbeeld: een ruiter die ik pasgeleden zag rijden, met losse teugel. Teugel flapt heen en weer, los-vast contact, paard is vreselijk onzeker en loopt te zwalken met een painface, want dat geflapper van die teugels is echt echt niet fijn, dier krijgt steeds rukken in de mond, ruiter wil de teugels niet aannemen, want "dat is niet goed voor het vertrouwen, en hij moet op eigen benen leren lopen".
Ik kan je verzekeren dat een zacht, constant contact vele malen vriendelijker is dan dit.
En die persoon zegt dat ze les gaat nemen als ze tegen een probleem aanloopt...... maar ziet niet in dat ze nu al een probleem heeft.

poes schreef:
Als we zelf met de oplossing komen zal die veel leuker zijn dan als ze opgelegd wordt.

Dat denk ik wel. Maar ik denk dat die oplossing zit in educatie en niet in stompzinnig een hele tak van sport afkraken of die verbieden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:22

xChanelx schreef:
Dus als je kind na een klap het gevraagde doet, is die correctie gewoon een aanwijzing en is er niets mis mee? :roll:

dat was dus het eerste wat ik ook dacht. En daarna dacht ik nog; dus zij vindt bareren een doodnormale trainingsmethode? Ipv het dwangmiddel wat het uiteindelijk gewoon is. Maar nee, volgens mevrouw is dit gewoon training.

Zo draai je topsport uiteindelijk wel de nek om als je praktijken als bareren betiteld als zijnde een normale training.

Als dieren bewust pijn doet nodig is om topsport te bedrijven, dan wordt het maar eens tijd dat topsport met dieren verboden wordt. Want welzijn staat duidelijk op de laatste plaats, ook bij Werth blijkbaar. Vraag je je nu toch af wat zij allemaal doet achter gesloten deuren onder het mom van 'is training'

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:35

Avalanche schreef:
Precies dit. Op Facebook op de pagina van dier & recht zitten ook vooral mensen die nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden.

En niet om vervelend te doen maar slecht rijden is ook paardenleed. Slechte verzorging, slechte voeding, slecht management en dat is in de breedtesport echt een probleem.

Anderen afkraken is makkelijk, maar de breedtesporters van nu zijn de topsporters van straks. Dus misschien daar beginnen.

Maar gelukkig is het niet zo zwart wit; de paardenwereld bestaat niet alleen maar uit topsporters en kneuzen die niet weten hoe ze een paard fatsoenlijk moeten voeden, rijden ect.

En daarbij; alsof Isabel Werth of een Anky of een Edward gelijk de piaffe konden rijden; dat waren ook kneuzen in het begin toen ze begonnen, die stuiterden in het zadel. Net als ieder ander die net begint.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:42

xxCYNNxx schreef:
Avalanche schreef:
Precies dit. Op Facebook op de pagina van dier & recht zitten ook vooral mensen die nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden.

En niet om vervelend te doen maar slecht rijden is ook paardenleed. Slechte verzorging, slechte voeding, slecht management en dat is in de breedtesport echt een probleem.

Anderen afkraken is makkelijk, maar de breedtesporters van nu zijn de topsporters van straks. Dus misschien daar beginnen.

Maar gelukkig is het niet zo zwart wit; de paardenwereld bestaat niet alleen maar uit topsporters en kneuzen die niet weten hoe ze een paard fatsoenlijk moeten voeden, rijden ect.

En daarbij; alsof Isabel Werth of een Anky of een Edward gelijk de piaffe konden rijden; dat waren ook kneuzen in het begin toen ze begonnen, die stuiterden in het zadel. Net als ieder ander die net begint.

Maar vinden we dat stuiteren in het zadel dan wél goed, omdat dat iets is waarin we ons allemaal kunnen verplaatsen? Maakt dat het paardenleed minder? Is dat minder erg dan barreren omdat het onopzettelijk is?

Ik denk dat Anky, waar veel mensen een mening over hebben, vele malen beter Bonfire kon lezen of Salinero aanvoelde dan ik als recreatieruiter die per dag eventjes met mn paard bezig was. Topsport is imo niet per definitie slecht. Amateursport is niet per definitie slecht. Maar waarom vliegen we allemaal op het relatief klein aantal paarden in de topsport om daarna vervolgens zelf weer op ons slechtpassend zadel dingen gaan proberen waar we nog helemaal niet aan toe zijn (en ja, ik weet dat dat niet klopt, dat bij alle Bokkers het welzijn wel in orde is ;-) )

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:42

@Avalanche: mooie, genuanceerde post schreef je! Top.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:43

xChanelx schreef:
Dus als je kind na een klap het gevraagde doet, is die correctie gewoon een aanwijzing en is er niets mis mee? :roll:

Spectaculair uit zijn verband getrokken.

Ik ben het niet met Isabelle eens, ik vind bareren niet acceptabel. Om reden dat een paard de sprong prima kan inschatten en van alsnog een klap (want dit wordt niet zachtjes met die snelheden) heel onzeker wordt en angstig.

Maar wat jij doet is een stroman argument. Je maakt er iets anders van wat je veel makkelijker kunt bekritiseren.

En kritiek is prima, moet zelfs, is nodig om onszelf te verbeteren. Maar hou het wel eerlijk en val niet mensen aan op iets wat ze in de eerste plaats niet gezegd heeft. Zoals je ziet is wat ze wél gezegd heeft, ook prima te bekritiseren.

xxCYNNxx schreef:
Als dieren bewust pijn doet nodig is om topsport te bedrijven, dan wordt het maar eens tijd dat topsport met dieren verboden wordt.

Nee, dan wordt het tijd om meer aandacht te besteden aan betere technieken om te trainen, en meer educatie, want dan gaat er ook daar wat fout.
Het is in de eerste plaats niet nodig om dieren bewust pijn te doen om topsport te bedrijven, dus dat is gewoon nonsens. Er zijn meerdere mensen die bewezen hebben dat het heel diervriendelijk kan. Dat niet iedereen dat doet, dat moet aangepakt en opgelost worden. Maar verbieden is zo achterlijk en lost niets op. Dat is letterlijk virtue signalling, maar al het dierenleed blijft gewoon bestaan.

Die sport is er om te laten zien dat je het niet alleen in je achtertuin kan, met alle trucjes, maar ook zonder enig hulpmiddel in de ring.

Als er in de breedtesport totaal geen dierenleed te zien was, had je een punt. Helaas is het in de basissport nog veel triester gesteld met dierenwelzijn, dus het wordt ook nog op het verkeerde vlak aangepakt dan.

xxCYNNxx schreef:
Vraag je je nu toch af wat zij allemaal doet achter gesloten deuren onder het mom van 'is training'

Waarom dit soort insinuaties nu weer? Wat win je daarmee? Dat is echt gewoon iemand zonder enige basis zwartmaken.
Kritiek is prima, zoals ik al eerder zei, maar hou het gefundeerd en onderbouwd.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 16-03-22 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:51

chevax schreef:
Maar vinden we dat stuiteren in het zadel dan wél goed, omdat dat iets is waarin we ons allemaal kunnen verplaatsen? Maakt dat het paardenleed minder? Is dat minder erg dan barreren omdat het onopzettelijk is?

Blijkbaar, terwijl dat aantoonbaar voor blessures zorgt als kissing spines, beenblessures, halsblessures, peesproblemen en gewoon pijn doet op het moment zelf ook.
En ik ben er 100% zeker van dat topsporters echt zóveel beter zitten........

Heel veel van mijn lessen beginnen met mensen leren zitten, want het is echt, echt dramatisch en het paard "kan niet aan de teugel lopen" en teugels aannemen vinden ze ook onvriendelijk, dus krijg je een los vast contact waarbij het paard op de al beurse rug van gisteren gebonkt wordt, met een slecht passend zadel, en ook nog rukken in de mond krijgt, en je schrikt je kapot bij hoeveel paarden het hoofdstel en bit ook gewoon niet passen, de keelriem te strak aangezet wordt zodat het paard zodra het een poging doet tot nageven zo ongeveer gewurgd wordt. Nee, dát is diervriendelijk........

chevax schreef:
Ik denk dat Anky, waar veel mensen een mening over hebben, vele malen beter Bonfire kon lezen of Salinero aanvoelde dan ik als recreatieruiter die per dag eventjes met mn paard bezig was. Topsport is imo niet per definitie slecht. Amateursport is niet per definitie slecht. Maar waarom vliegen we allemaal op het relatief klein aantal paarden in de topsport om daarna vervolgens zelf weer op ons slechtpassend zadel dingen gaan proberen waar we nog helemaal niet aan toe zijn (en ja, ik weet dat dat niet klopt, dat bij alle Bokkers het welzijn wel in orde is )

Voilà. Denk dat we eerst een gewoon heel goed en heel kritisch naar onszelf moeten kijken, en we hebben genoeg werk om dat te verbeteren. En weet je, door te verbeteren word je ook een beetje nederiger, want krijg je het besef dat het soms gewoon verdomd moeilijk is.

chevax schreef:
@Avalanche: mooie, genuanceerde post schreef je! Top.

Thanks <3

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:13

Iemand die het fragment nog NIET gezien heeft? Die kan het o.a. hier bekijken.
Geluid uit (anders moet je naar Vegan Bulshit luisteren :roll: ) (pleonasme)
Het fragment heeft ze er op 0.50 ingeplakt; het is maar een paar seconden.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:33

Ik denk op de regionale/nationale concoursen veel vaker "arm paard" dan op de internationale concoursen hoor...de "mishandeling" moet er in de breedtesport uit... we moeten echt niet alle topsporters over dezelfde kam scheren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:34

Hasjam_Poe schreef:

[ Video ]

En hier Word nu zo een drama over gemaakt??

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:38

Popstra schreef:
Hasjam_Poe schreef:

[ Video ]

En hier Word nu zo een drama over gemaakt??

Jij vindt het paard tegen de benen slaan acceptabel? Er werden overigens ook balken met spikes gevonden bij hem op stal geloof ik, of was dat bij een andere topruiter?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:41

ja uiteraard word daar drama over gemaakt.
Het paard doet zijn best, gaat er netjes over en word alsnog gestraft. Waarvoor? Omdat hij zijn best doet? Lekker duidelijk voor een paard.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:54

Earth schreef:
Jij vindt het paard tegen de benen slaan acceptabel? Er werden overigens ook balken met spikes gevonden bij hem op stal geloof ik, of was dat bij een andere topruiter?

Dat was een andere ruiter.
maar van hetzelfde laken een pak, idioten

Ik heb helaas ook jarenlang op een dressuurstal gewerkt waar paarden met een bamboe tegen de benen werden aangetikt. :x

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:31

chevax schreef:

Ik denk dat Anky, waar veel mensen een mening over hebben, vele malen beter Bonfire kon lezen of Salinero aanvoelde dan ik als recreatieruiter die per dag eventjes met mn paard bezig was. Topsport is imo niet per definitie slecht. Amateursport is niet per definitie slecht. Maar waarom vliegen we allemaal op het relatief klein aantal paarden in de topsport om daarna vervolgens zelf weer op ons slechtpassend zadel dingen gaan proberen waar we nog helemaal niet aan toe zijn (en ja, ik weet dat dat niet klopt, dat bij alle Bokkers het welzijn wel in orde is ;-) )

Nee, natuurlijk is dat niet goed, maar is, als het goed is, maar van tijdelijke aard. Als je ook maar een beetje gevoel hebt voor paardrijden is dat gestuiter er zo uit. Is wel een van de redenen waarom, als ik een paard zou hebben en hem/haar zou moeten verkopen, die nooit aan een manege zou verkopen, omdat dan helaas het niet tijdelijk is, want immers volgt de ene beginner na de ander.
Jammer dat je daarna gelijk met een extreem komt waarbij je het brengt alsof alle amateurs met een slechtpassend zadel rijden.
Zijn die er? Ja uiteraard, maar de meesten rijden tegenwoordig gewoon met een passend zadel; de 80's zijn voorbij, toen zag je het idd heel veel ja, maar tegenwoordig is dat behoorlijk verbetert.

En je laatste zin; mwa geloof je dat nu echt? Is niet dat we met allerlei getuigschriften moeten komen om een account aan te maken op Bokt, dus nee; ik denk echt niet automatisch; o das een Bokker, dan zal het wel dik in orde zijn. Iedereen kan immers een account aanmaken en ja, we zijn dan allemaal paardenliefhebbers, maar das Beerbaum ook en Werth ook. Helaas staat paardenliefhebber zijn niet gelijk aan goed voor je paard zijn.

@ avalanche als iemand bareren op zo'n manier goed praat krijg ik mijn bedenkingen wat voor trainingsmethoden zij er zelf op na houdt ja. En hoe zie dat gefundeerd voor je? Is niet dat we even bij Werth op stal kunnen komen kijken. En al zou dat wel kunnen; de slechte dingen doen ze echt niet met publiek erbij.
Bovendien dachten we dat van Beerbaum ook; dat hij een eerlijke trainer was, maar helaas....
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 16-03-22 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:37

Ik vind ,,tegen de benen slaan,, nogal overdreven. Ze geven een tik en meer is het niet. Tenminste, dat is wat ik zie op een erg onduidelijk videotje.

Ik vind paarden opgebonden met hulp teugels of waar ,,wannabe,,ruitertjes gefrustreerd op los gaan erger om naar te kijken.
En DAT zie je op bijna elke stal wel gebeuren!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:42

Popstra schreef:
Ik vind ,,tegen de benen slaan,, nogal overdreven. Ze geven een tik en meer is het niet. Tenminste, dat is wat ik zie op een erg onduidelijk videotje.

Ik vind paarden opgebonden met hulp teugels of waar ,,wannabe,,ruitertjes gefrustreerd op los gaan erger om naar te kijken.

Dan wil ik niet weten hoe jij jouw paarden traint als je dit een normale gang van zaken vindt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:44

Popstra schreef:

Ze geven een tik wanneer het paard al ruim boven de sprong is. Hoe is dat eerlijk naar het paard?

Dat er iets is wat erger is, betekent toch niet dat deze handelswijze okay is?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:52

xxCYNNxx schreef:
@ avalanche als iemand bareren op zo'n manier goed praat krijg ik mijn bedenkingen wat voor trainingsmethoden zij er zelf op na houdt ja. En hoe zie dat gefundeerd voor je? Is niet dat we even bij Werth op stal kunnen komen kijken. En al zou dat wel kunnen; de slechte dingen doen ze echt niet met publiek erbij.
Bovendien dachten we dat van Beerbaum ook; dat hij een eerlijke trainer was, maar helaas....

Tuurlijk, dat snap ik, en die gedachte deel ik. Ik vind het ook bizar om dit goed te praten.

Tegelijk kun je denk ik ook het punt aanvallen wat ze maakt, zonder gelijk allerlei insinuaties te doen, omdat je daar gewoon niet op stal kunt kijken. Dan vind ik het ook niet terecht om van alles te suggereren.
Ze zegt genoeg, en komt genoeg in de openbaarheid om die dingen ter discussie te stellen. Maar dan blijf je wel fair. En eerlijke kritiek is veel moeilijker te weerleggen dan zwartmakerij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:56

Ik zeg nergens dat ik deze handelswijze o.k vind maar ik vind ,mishandeling, een groot woord in deze.

Oh en kom gerust kijken als ik mijn eigen paarden train of als ik op wedstrijd ben. Ik heb niks te verbergen en als je wil mag je ook een rondje proberen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:01

Ik vind het wel mishandeling.
Het is niet alleen de lichamelijke, maar neem ook de geestelijke mee.
Het paard schat de hindernis in, gaat er netjes overheen en toch krijgt hij een vierkante balk tegen zijn benen.
Dat is zoiets als dat jij netjes je werk doet zonder fouten en je krijgt toch een draai om je oren.
Misschien heb je er niet meteen blauwe plekken van, al gloeit je oor wel, maar vooral de oneerlijkheid die je niet kan beredeneren. Je begrijpt niet wat je fout deed, je deed je best en krijgt toch een flinke pijnprikkel.
Dan word je op een gegeven moment toch angstig van.

En ja dat zullen ze ook wel willen, angst voor die balk, dus overdreven hoog inschatten.
Ik vind dat dus wel een vorm van mishandeling, dingen verkrijgen door angst.

Popstra schreef:
Ik zeg nergens dat ik deze handelswijze o.k vind maar ik vind ,mishandeling, een groot woord in deze.

Oh en kom gerust kijken als ik mijn eigen paarden train of als ik op wedstrijd ben. Ik heb niks te verbergen en als je wil mag je ook een rondje proberen.