Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kinke schreef:Elisa2 schreef:Helaas ben ik geblokkeerd van de Dier en recht pagina omdat ik juist aan dit soort uitleg deed.
Dat komt heel vaak voor. Ooit deed ik pogingen om dingen in de veehouderij uit te leggen. Het gaat ze ook niet om uitleg en het echte verhaal helaas
Spenk schreef:Maar er wordt , in NL, niet ingegrepen. Er wordt door de bond verontwaardigd gereageerd dat ze het beeld totáál niet herkennen.
Dier & Recht schreef:Tijdens de training wordt een paard met een zweep geslagen en met sporen in de zijden geprikt. Zo krijgt het dier veel ‘respect’ (lees: angst) voor deze middelen, en reageert het tijdens een wedstrijd snel op de ruiter.
Via een bit in de mond geeft de ruiter sturing aan het paard. Zodra een paard weerstand biedt tegen het bit, veroorzaakt dat extra druk in zijn mond. Dit zorgt voor beschadigingen aan de tong, mondhoeken en tandvlees. In ernstige gevallen ontstaan er open blaren of deuken in het kaakbot. Door de krachtige werking van het bit kost het de ruiter weinig moeite om het paard pijn te doen en ‘respect af te dwingen’.
KNHS schreef:Voor het overige valt deze groepering terug op het vaste recept: proberen mee te liften op de aandacht rondom een groot paardensportevenement en gebruik maken van dramatische teksten, waarvan leugens en uit zijn verband getrokken beweringen de basis vormen.
KNHS schreef:Vanuit de KNHS zijn we ons er tegelijkertijd van bewust dat er op het gebied van paardenwelzijn consequent stappen voorwaarts gezet moeten worden. Dat doen we echter op basis van onafhankelijke wetenschappelijke kennis en niet alleen, maar sectorbreed met de Sectorraad Paarden. We zijn er juist trots op dat Nederland tot de landen behoort die mondiaal voorop lopen op dit gebied. Niet voor niks hebben we de KNHS Welzijnscode opgenomen in onze statuten en vormt het welzijn van het paard een absoluut speerpunt van het KNHS-beleid.
DuoPenotti schreef:Britt haar zit is door de jaren slechter geworden vind ik.
Ik kijk dat kanaal ook niet en net ff vlug gekeken en kreeg daar zo snel ook niet wat gevonden.
Maar ik vind haar van wat ik gezien heb wel een voorbeeld.
Rijd ze perfect, nee. Maar ze probeert het naar mijn idee wel goed te doen.
Samenwerken als een danspartner zeg maar. Niet de dwang. En daar gaat het mij om.
Iedereen maakt fouten en ja dan kan iemand daar nog over gaan zemelen betreft dieren.
Maar ik denk dat de paarden waarbij men fijn in samenwerking probeert te rijden, daarnaast ook nog paard mogen zijn (dat weet ik dan weer niet met haar hengst) het dan juist fijn vinden, ondanks eens een menselijk foutje.
Captain schreef:DuoPenotti schreef:Britt haar zit is door de jaren slechter geworden vind ik.
Ik kijk dat kanaal ook niet en net ff vlug gekeken en kreeg daar zo snel ook niet wat gevonden.
Maar ik vind haar van wat ik gezien heb wel een voorbeeld.
Rijd ze perfect, nee. Maar ze probeert het naar mijn idee wel goed te doen.
Samenwerken als een danspartner zeg maar. Niet de dwang. En daar gaat het mij om.
Iedereen maakt fouten en ja dan kan iemand daar nog over gaan zemelen betreft dieren.
Maar ik denk dat de paarden waarbij men fijn in samenwerking probeert te rijden, daarnaast ook nog paard mogen zijn (dat weet ik dan weer niet met haar hengst) het dan juist fijn vinden, ondanks eens een menselijk foutje.
Nee helaas, George komt nooit los buiten in een wei. En het is een heel slecht excuus dat dat niet kan omdat het een hengst is. Er staan daar andere hengsten op stal die wel buiten komen.
Elisa2 schreef:Dier en Recht is weer lekker verder gegaan, ze zijn in Den Bosch geweest en hebben natuurlijk net weer een paar akelige foto momentjes er uit gehaald, volledig zonder context om mensen op te stoken.
https://www.facebook.com/dierenrecht/
Ik zag dat Eponatv hier ook aan mee doet, en had alweer een discussie omdat ze al hun meningen vormen op het beeld van 1 foto moment. Wat mij dus helemaal niets zegt zonder context er om heen.
Elisa2 schreef:Dier en Recht is weer lekker verder gegaan, ze zijn in Den Bosch geweest en hebben natuurlijk net weer een paar akelige foto momentjes er uit gehaald, volledig zonder context om mensen op te stoken.
Ik zag dat Eponatv hier ook aan mee doet, en had alweer een discussie omdat ze al hun meningen vormen op het beeld van 1 foto moment. Wat mij dus helemaal niets zegt zonder context er om heen.
Elisa2 schreef:het ligt aan de mentaliteit van sommige mensen dus. Ik ben iig blij dat er mensen zijn zoals een Rien vd Schaft, Jessica van Werndl en Carl Hester die ook laten zien hoe het ook kan in de dressuur iig.
Shae schreef:elnienjo schreef:Misschien vergelijken met mensen die moeten werken. Sommigen gaan met plezier, anderen puur omdat ze in levensonderhoud moeten voorzien. Een paard zal toch ook moeten werken voor z'n voedsel/stalling. Bij de een is het dagelijks een recreatief bosritje, voor de ander een spring/dressuur/western training of wedstrijd. Zo'n duur dier heb je niet alleen om naar te kijken in de wei.
Ik begin steeds meer te denken dat Dier en Recht gewoon gelijk heeft als ik zulke dingen hoor.
Mijn kat kost me momenteel erg veel. Ik ga straks even vragen hoe hij dat denkt dat te verdienen.
elnienjo schreef:Naar mijn mening zal een paard zonder plezier in z'n werk nooit tot de top kunnen behoren.
Dee_Es schreef:Flauw dit inderdaad. En het onderbouwd (iig voor de dressuur) hun stelling niet eens want deze ruiters gingen zonder prijzengeld weer naar huis. Dinja loste het zo knap op.
Ik denk dat het goed is om heel nauwlettend de diervriendelijkheid van paardensport in de gaten te houden. Want waar veel geld verdiend kan worden daar worden snel smerige spelletjes gespeeld. Gelukkig zien we in de dressuur al jaren ruiters bovenaan staan die een heel harmonieus beeld laten zien.
Zondag bij een kleine subtop wedstrijd geweest. Daar zag ik minder prettige dingen maar ook daar stond de ruiter met het meest harmonieuze beeld ruim bovenaan.
Kan er nog veel beter in de paardensport? Ja absoluut. En hier zijn we met z'n allen verantwoordelijk voor. De sportbonden, de ruiters, toeschouwers, instructeurs, dierenartsen, jury's. Maar schreeuwen dat een bit, hoofdstel,sporen en zweep meteen mishandeling zijn dan ben je toch niet meer serieus te nemen?