Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Wat me wel verbaasd is dat een veulen in Raalte na onderzoek blijkt te zijn gedood door een vos![]()
En het kalf in Westerveld is ook niet gedood door een wolf maar door een hond.
https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... emeldingen
Hierbij de bijgewerkte schademeldingenlijst voor wie het interesseert.
DuoPenotti schreef:Oh zeker, sommige honden eigenaren zou je ook wat aandoen...Citaat:Column - 27 januari 2022
Aandacht afleiden
Regelmatig lees ik dat schapenhouders niet moeten zeuren over dode dieren door aanvallen van wolven. Honden zouden immers ook voor veel dode schapen zorgen. Ik ben daarom maar eens in de cijfers gedoken. Afgelopen jaar werden er ruim 300 schapen gedood door een van de naar schatting 20 wolven in Nederland. Dat zijn gemiddeld 15 dode schapen per wolf. En dan tellen we de gewonde dieren en dieren met blijvend letsel niet mee. Een paar jaar geleden hebben we als LTO-vakgroep Schapenhouderij een stagiaire een enquête laten doen naar schade door loslopende honden. Op basis van die enquête werd het aantal door honden gedode schapen geschat op circa 1.440 per jaar. Wat mij, gezien de weinige meldingen die ik krijg, aan de hoge kant lijkt. Maar laten we uitgaan van die 1.440 dode dieren. In Nederland zijn er ruwweg 1,5 miljoen honden. Dat zijn gemiddeld 0,001 dode schapen per hond. Schapen hebben dus 15.000 maal meer te vrezen van een wolf dan van een hond. Wanneer het aantal wolven verder groeit zal ook het aantal dode schapen in een rap tempo hoger worden. Dan de aandacht afleiden richting honden is volstrekt onterecht. En ik blijf me daar tegen verzetten.
Saskia Duives-Cahuzak,
Voorzitter LTO-vakgroep Schapenhouderij
DuoPenotti schreef:Onder appèl? Als ik de ongeleide projectielen rond zie vliegen in het bos vraag ik me dat af.
assie schreef:[/quote]Column - 27 januari 2022
Aandacht afleiden
Regelmatig lees ik dat schapenhouders niet moeten zeuren over dode dieren door aanvallen van wolven. Honden zouden immers ook voor veel dode schapen zorgen. Ik ben daarom maar eens in de cijfers gedoken. Afgelopen jaar werden er ruim 300 schapen gedood door een van de naar schatting 20 wolven in Nederland. Dat zijn gemiddeld 15 dode schapen per wolf. En dan tellen we de gewonde dieren en dieren met blijvend letsel niet mee. Een paar jaar geleden hebben we als LTO-vakgroep Schapenhouderij een stagiaire een enquête laten doen naar schade door loslopende honden. Op basis van die enquête werd het aantal door honden gedode schapen geschat op circa 1.440 per jaar. Wat mij, gezien de weinige meldingen die ik krijg, aan de hoge kant lijkt. Maar laten we uitgaan van die 1.440 dode dieren. In Nederland zijn er ruwweg 1,5 miljoen honden. Dat zijn gemiddeld 0,001 dode schapen per hond. Schapen hebben dus 15.000 maal meer te vrezen van een wolf dan van een hond. Wanneer het aantal wolven verder groeit zal ook het aantal dode schapen in een rap tempo hoger worden. Dan de aandacht afleiden richting honden is volstrekt onterecht. En ik blijf me daar tegen verzetten.
Saskia Duives-Cahuzak,
Voorzitter LTO-vakgroep Schapenhouderij
Huertecilla schreef:Dat is ongewenst nieuws Mindim.
Verder is alle kennis niet van toepassing want in Nederland is alles anders. Dat weet je toch?!
Blijft het eigenbelang van mensen (m/v) die op paarden willen zitten, veehouders die zelf hun dieren willen laten slachten en jagers die zelf de prooidieren willen schieten.
Kijk, die belangen tellen óók maar het is triest ondemocratiesch dat deze groepen niet willen zien dat andere belangen net zo zwaar wegen.
Loretta schreef:De wolvenliefhebbers zetten ook hoog in. Namelijk op het behouden can het huidige beleid. En zonder enige vorm van beheer.
dierenfan schreef:Tja dood gaat elk levend wezen even voorop gesteld. Gedood worden voor shoarma gebeurd niet in de weide, gebeurd ook niet als je hoogdrachtig bent en we doden ook niet 3 schapen voor shoarma en verwonden er nog 5 zodat die alvast langzaam dood gaan midden in een kudde die dit mee moet maken in hun veilige weiland.
Wel krijgen de shoarma schapen stress van het uit het weiland halen, vervoer naar de slacht en daar als het goed is vervolgens heel vlot dood en uiteindelijk shoarma.
Een natuurlijke dood is ook lang niet altijd een feestje. Ik denk dat door mens geslacht worden al met al de snelste dood is. Stress komt er altijd bij kijken maar het gemiddelde slachthuis is erop gemaakt dat de dood zsm plaatsvind.
DuoPenotti schreef:Onder appèl? Als ik de ongeleide projectielen rond zie vliegen in het bos vraag ik me dat af.
En de wolf dood ook meer dan zijn honger.
En als er dan zelfs beweerd word dat vossen schapen doden kunnen veel honden het ook wel.
Kuggur schreef:Mindim schreef:Wat me wel verbaasd is dat een veulen in Raalte na onderzoek blijkt te zijn gedood door een vos
.
Hoogstens aangevreten door een vos. Gedood? Vergeet het maar, dat is écht onzinnig.
DuoPenotti schreef:Nee daar word naar gewezen als de kans groot is.
Dat een vos geen paard dood weten we al door na te denken.
Maar ze maakte dat er wel van zoals ik jou bericht begrijp.
Dus hoe betrouwbaar zijn de uitslagen? Dat zei ik dus al eerder. Maar mocht het niet in twijfel trekken. Terwijl mijn twijfel dus correct was.
Mindim schreef:Wat me wel verbaasd is dat een veulen in Raalte na onderzoek blijkt te zijn gedood door een vos![]()
DuoPenotti schreef:Mindim schreef:Wat me wel verbaasd is dat een veulen in Raalte na onderzoek blijkt te zijn gedood door een vos![]()
Ja nu bleek hij dood geboren. Eerder werd verkondigd vos heeft gedood.
Dát is wat ik aangaf.
Je weet dat met wat nadenken dat de vos alleen gegeten heeft.
Toch werd hij als dader neer gezet.
Ik weet dat mensen bij wolven dood, tenminste dan loopt er 1 in de buurt, klagen dat alleen de vraatplek dna getest werd. En niet de aanval plek.
En de vraatplek kan ook ander dna geven.