Pony in België doodgebeten, vermoedelijk door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:26

[quote="DuoPenotti"

De schapen word zover ik weet gewoon in de wei een monster genomen.[/quote]
Ja de wolf wordt onderzocht en andere dieren moet je laten liggen en als je geluk hebt komt er iemand van BIJ12 binnen 24 uur. Ondertussen de keus afdekken, met risico dat je dna wegveegt, of niet afdekken waardoor vos en andere aaseters het dna kunnen contamineren

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:53

Mindim schreef:
Wat me wel verbaasd is dat een veulen in Raalte na onderzoek blijkt te zijn gedood door een vos :oo
En het kalf in Westerveld is ook niet gedood door een wolf maar door een hond.

https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... emeldingen

Hierbij de bijgewerkte schademeldingenlijst voor wie het interesseert.

Dat is ongewenst nieuws Mindim.

Verder is alle kennis niet van toepassing want in Nederland is alles anders. Dat weet je toch?!

Blijft het eigenbelang van mensen (m/v) die op paarden willen zitten, veehouders die zelf hun dieren willen laten slachten en jagers die zelf de prooidieren willen schieten.
Kijk, die belangen tellen óók maar het is triest ondemocratiesch dat deze groepen niet willen zien dat andere belangen net zo zwaar wegen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:55

DuoPenotti schreef:
Oh zeker, sommige honden eigenaren zou je ook wat aandoen...

Citaat:
Column - 27 januari 2022
Aandacht afleiden

Regelmatig lees ik dat schapenhouders niet moeten zeuren over dode dieren door aanvallen van wolven. Honden zouden immers ook voor veel dode schapen zorgen. Ik ben daarom maar eens in de cijfers gedoken. Afgelopen jaar werden er ruim 300 schapen gedood door een van de naar schatting 20 wolven in Nederland. Dat zijn gemiddeld 15 dode schapen per wolf. En dan tellen we de gewonde dieren en dieren met blijvend letsel niet mee. Een paar jaar geleden hebben we als LTO-vakgroep Schapenhouderij een stagiaire een enquête laten doen naar schade door loslopende honden. Op basis van die enquête werd het aantal door honden gedode schapen geschat op circa 1.440 per jaar. Wat mij, gezien de weinige meldingen die ik krijg, aan de hoge kant lijkt. Maar laten we uitgaan van die 1.440 dode dieren. In Nederland zijn er ruwweg 1,5 miljoen honden. Dat zijn gemiddeld 0,001 dode schapen per hond. Schapen hebben dus 15.000 maal meer te vrezen van een wolf dan van een hond. Wanneer het aantal wolven verder groeit zal ook het aantal dode schapen in een rap tempo hoger worden. Dan de aandacht afleiden richting honden is volstrekt onterecht. En ik blijf me daar tegen verzetten.

Saskia Duives-Cahuzak,
Voorzitter LTO-vakgroep Schapenhouderij

Wat een supersuperslechte vergelijking is dit -O- En dat van iemand van een vakgroep waar ik op zich wel een hoge pet van op heb.

Die 1,5 miljoen honden worden over het algemeen gevoerd door hun baasjes. Staan het grootste gedeelte van de tijd onder appèl (=aan de riem, of in huis). Meer dan de helft is waarschijnlijk niet eens in staat om een schaap te pakken (=heb je een chihuahua al eens een schaap zien pakken? Of een Engelse Bull?)
Als je dat allemaal wegstreept wordt de vergelijking ineens een heel stuk anders.
En dan is een niet onder appèl staande grote hond net zo gevaarlijk voor een koppel schapen als dat een wolf dat is.

Maar goed... ik vind het wolvenvraagstuk een interessante.
Persoonlijk vind ik dat wij als mensen niet zoveel moeten willen regelen. De wolf is hier. Deal ermee.
Anderzijds vind ik het ook vreselijk sneu voor de prooien van de wolf. Met name wanneer ze in een stal of wei staan waar ze niet uit weg kunnen. Tegelijk vraag ik me af: is het voor dat schaap echt zoveel anders om gedood te worden voor zijn vlees om shoarma te worden, of om wolvenvlees te worden.
Ik ben er nog niet over uit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:06

Onder appèl? Als ik de ongeleide projectielen rond zie vliegen in het bos vraag ik me dat af.
En de wolf dood ook meer dan zijn honger.
En als er dan zelfs beweerd word dat vossen schapen doden kunnen veel honden het ook wel.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:09

DuoPenotti schreef:
Onder appèl? Als ik de ongeleide projectielen rond zie vliegen in het bos vraag ik me dat af.

Ja. Een half uurtje. Of een uur. Niet 24 uur per dag. En dat zijn dan alleen de honden die überhaupt in het bos worden uitgelaten. En het zijn meestal dezelfden die niet onder appèl staan ook nog. Allemaal geen feitelijke cijfers.
Mijn punt is dat de vergelijking gewoon nergens op slaat omdat er met een willekeurig getal wordt gerekend.
1,5 miljoen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:16

assie schreef:
Column - 27 januari 2022
Aandacht afleiden

Regelmatig lees ik dat schapenhouders niet moeten zeuren over dode dieren door aanvallen van wolven. Honden zouden immers ook voor veel dode schapen zorgen. Ik ben daarom maar eens in de cijfers gedoken. Afgelopen jaar werden er ruim 300 schapen gedood door een van de naar schatting 20 wolven in Nederland. Dat zijn gemiddeld 15 dode schapen per wolf. En dan tellen we de gewonde dieren en dieren met blijvend letsel niet mee. Een paar jaar geleden hebben we als LTO-vakgroep Schapenhouderij een stagiaire een enquête laten doen naar schade door loslopende honden. Op basis van die enquête werd het aantal door honden gedode schapen geschat op circa 1.440 per jaar. Wat mij, gezien de weinige meldingen die ik krijg, aan de hoge kant lijkt. Maar laten we uitgaan van die 1.440 dode dieren. In Nederland zijn er ruwweg 1,5 miljoen honden. Dat zijn gemiddeld 0,001 dode schapen per hond. Schapen hebben dus 15.000 maal meer te vrezen van een wolf dan van een hond. Wanneer het aantal wolven verder groeit zal ook het aantal dode schapen in een rap tempo hoger worden. Dan de aandacht afleiden richting honden is volstrekt onterecht. En ik blijf me daar tegen verzetten.

Saskia Duives-Cahuzak,
Voorzitter LTO-vakgroep Schapenhouderij
[/quote]
Wat een supersuperslechte vergelijking is dit -O- En dat van iemand van een vakgroep waar ik op zich wel een hoge pet van op heb.

Die 1,5 miljoen honden worden over het algemeen gevoerd door hun baasjes. Staan het grootste gedeelte van de tijd onder appèl (=aan de riem, of in huis). Meer dan de helft is waarschijnlijk niet eens in staat om een schaap te pakken (=heb je een chihuahua al eens een schaap zien pakken? Of een Engelse Bull?)
Als je dat allemaal wegstreept wordt de vergelijking ineens een heel stuk anders.
En dan is een niet onder appèl staande grote hond net zo gevaarlijk voor een koppel schapen als dat een wolf dat is.

Maar goed... ik vind het wolvenvraagstuk een interessante.
Persoonlijk vind ik dat wij als mensen niet zoveel moeten willen regelen. De wolf is hier. Deal ermee.
Anderzijds vind ik het ook vreselijk sneu voor de prooien van de wolf. Met name wanneer ze in een stal of wei staan waar ze niet uit weg kunnen. Tegelijk vraag ik me af: is het voor dat schaap echt zoveel anders om gedood te worden voor zijn vlees om shoarma te worden, of om wolvenvlees te worden.
Ik ben er nog niet over uit.[/quote]

Tja dood gaat elk levend wezen even voorop gesteld. Gedood worden voor shoarma gebeurd niet in de weide, gebeurd ook niet als je hoogdrachtig bent en we doden ook niet 3 schapen voor shoarma en verwonden er nog 5 zodat die alvast langzaam dood gaan midden in een kudde die dit mee moet maken in hun veilige weiland.
Wel krijgen de shoarma schapen stress van het uit het weiland halen, vervoer naar de slacht en daar als het goed is vervolgens heel vlot dood en uiteindelijk shoarma.
Een natuurlijke dood is ook lang niet altijd een feestje. Ik denk dat door mens geslacht worden al met al de snelste dood is. Stress komt er altijd bij kijken maar het gemiddelde slachthuis is erop gemaakt dat de dood zsm plaatsvind.

Camilla1nk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:59

oei, kei eng dit

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:17

Huertecilla schreef:
Dat is ongewenst nieuws Mindim.

Verder is alle kennis niet van toepassing want in Nederland is alles anders. Dat weet je toch?!

Blijft het eigenbelang van mensen (m/v) die op paarden willen zitten, veehouders die zelf hun dieren willen laten slachten en jagers die zelf de prooidieren willen schieten.
Kijk, die belangen tellen óók maar het is triest ondemocratiesch dat deze groepen niet willen zien dat andere belangen net zo zwaar wegen.

Deze groepen zetten hoog in. Maar uiteimdelijk zal er ook water bij de wijn gedaan moeten worden. De wolvenliefhebbers zetten ook hoog in. Namelijk op het behouden can het huidige beleid. En zonder enige vorm van beheer. Maar langzaamaan zie je dat de politiek opschuift en zal er uiteindelijk wel iets veranderen. Ook al zal het dan een tussenweg worden waar niemand blij van wordt.

Maar de wolvenliefhebbers moeten net zo goed in zien dat zo als het nu gaat ook niet altijd kan blijven voortduren. En zelfs in Brussel is de eerste weerstand van de huidige bescherming al een feit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:09

Loretta schreef:
De wolvenliefhebbers zetten ook hoog in. Namelijk op het behouden can het huidige beleid. En zonder enige vorm van beheer.

Weerstand in Brussel? Heb je niet gelezen dat bejagen al in EU wet mág?!

Dat een probleemdier in NL al afgeschoten worden mág?!
Wat wil je nog meer/anders?

Blijkbaar kunnen de anties niet lezen. Het is een kwestie van de voorwaarden kennen en daarvoor onderbouwing aanleveren.
Laat de sector die zelf dieren wil slachten het huiswerk doen zeg.

Een vrijbrief voor jagers die de potentiële problemen nú vergroten door de prooidieren te schieten?
Dát al opgezocht iemand hier? Hoeveel dieren de jagers in NL afschieten?

Loretta

Re: Pony in België doodgebeten, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:13

Ik weet dat afschieten onder bepaalde omstandigheden al is toegestaan. Maar er gaan in Brussel ook al stemmen op om de huidige neschermde status te verlagen.

In Belgie waar op het moment toch de problemen groter zijn is de minister door de anti wolvenlobby al verscheidene keren gevraagd deze mogekijkheid uit de habitat richtlijn te implementeren. Tot nu toe zonder succes.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 02:16

dierenfan schreef:
Tja dood gaat elk levend wezen even voorop gesteld. Gedood worden voor shoarma gebeurd niet in de weide, gebeurd ook niet als je hoogdrachtig bent en we doden ook niet 3 schapen voor shoarma en verwonden er nog 5 zodat die alvast langzaam dood gaan midden in een kudde die dit mee moet maken in hun veilige weiland.
Wel krijgen de shoarma schapen stress van het uit het weiland halen, vervoer naar de slacht en daar als het goed is vervolgens heel vlot dood en uiteindelijk shoarma.
Een natuurlijke dood is ook lang niet altijd een feestje. Ik denk dat door mens geslacht worden al met al de snelste dood is. Stress komt er altijd bij kijken maar het gemiddelde slachthuis is erop gemaakt dat de dood zsm plaatsvind.

Het stukje over levend koken van varkens in slachthuizen en de rest van misstanden vorigw week niet in het nieuws gezien zeker, tjonge jonge.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 02:22

Mindim schreef:
Wat me wel verbaasd is dat een veulen in Raalte na onderzoek blijkt te zijn gedood door een vos
.

Hoogstens aangevreten door een vos. Gedood? Vergeet het maar, dat is écht onzinnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 02:25

DuoPenotti schreef:
En de wolf dood ook meer dan zijn honger.
En als er dan zelfs beweerd word dat vossen schapen doden kunnen veel honden het ook wel.

Honden doden voor de lol ook konijnen, reeen en reekalveren. Maar dat vinden we met zijn allen acceptabel schijnbaar, dat is niet iemands huisdier of vee en ons Fikkie doet immers anders nooit zulke dingen.

Het begroot me voor al die gedode dieren of ze nu door wolf of hond gepakt zijn.
De wolf sluipt hier rond het dorp, algemeen bekend. Paarden, shetjes lopen gewoon 24/7 buiten, loopstallen staan open, schapen staan achter enkelhoog stroomdraad, gemakkelijle prooien en alle eigenaren zijn op de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 02:26

Kuggur schreef:
Mindim schreef:
Wat me wel verbaasd is dat een veulen in Raalte na onderzoek blijkt te zijn gedood door een vos
.

Hoogstens aangevreten door een vos. Gedood? Vergeet het maar, dat is écht onzinnig.

Tja niet mijn bewering, ik lees enkel op wat is onderzocht. ;)

Even nader bekeken en wolf was al te voorbarig, vermoedelijk doodgeboren ponyveulen. Lag niet bij eigenaar in de wei en het waren restanten. Dus misschien doodgeboren en meegesleept door een vos. Geeft wel weer aan dat er zonder duidelijke reden gelijk naar de wolf gewezen wordt.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 49MAWyk5KO

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 08:33

Nee daar word naar gewezen als de kans groot is.
Dat een vos geen paard dood weten we al door na te denken.
Maar ze maakte dat er wel van zoals ik jou bericht begrijp.
Dus hoe betrouwbaar zijn de uitslagen? Dat zei ik dus al eerder. Maar mocht het niet in twijfel trekken. Terwijl mijn twijfel dus correct was.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 01:32

De wolf van nu is helemaal niet schuw meer. Wordt dag en nacht gezien om te jagen. Dat kan ook niet als hij nog wat te eten wil hebben en nog ergens moet jagen. Want de wolven die hier nu rondlopen hebben veel te weinig ruimte om te leven en zeker als ze meerdere jongen moeten voeren doet honger bij een wolf veel veranderen. Worden ze zeer creatief in om in leven te blijven en kunnen ze ineens veel meer dan we dachten dat ze konden zoals toch hoog springen. Dat was niet nodig als niet overal hekken staan om ze te stoppen.

Overal waar ze nu zijn komen ze zeer regelmatig in aanraking met mensen in de buurt en allerlei verleidelijk ander eten dan wild alleen. OMdat er gewoon te weinig plaats is om te gaan zonder al dit in de buurt. Daar kan de wolf niets aan doen....wat moet hij anders. En als je honger hebt dan eet je en doe je nog een beetje extra aanvreten en doden voor mindere tijden in de winter. Ookal zijn die er niet meer. Daar kan dat dier niets aan doen. HEt jammere vind ik nu dat er overal problemen ontstaan.

Zeg krijg subsidie maar dat vergoed nog altijd niet een peper dure aanpassing over 2,7 hectare grond om mijn paarden veilig te houden en dan moet ik daardoor de rest maar uit eigen zak gaan betalen. En dus geen logische haalbare aanpassing is omdat ik de rest van de natuur die geen gevaar is voor mijn paarden niet ook nog eens klem wil zetten in mini natuurgebiedjes bij mij achter de tuin. Waar ze niet kunnen leven alleen en moeten door reizen door onze dorpen en steden heen.

Maar een wolf met honger vind overal wel een opening om binnen te komen dag en nacht. Want ze jagen op zeker niet meer alleen in de nacht want dan zijn ze al om gekomen van de honger met al onze afzettingen enz. waar hij weer op uit moet denken om omheen te komen om toch nog iets te eten te hebben voor zichzelf en zijn jongen.

En wij maar braaf alles aan moeten passen om de wolf buiten mijn terrein te houden? Zit dat de wolf toch nog achter hekken. Maar dan om hem buiten te houden in versnipperde stukken landschap door al die omheining aanpassingen. Waar ook ander wild hinder van ondervind omdat ze klem komen te zitten. En als je wolf dan ander wild opjaagd is je hek nog kapot omdat die dieren in paniek overal doorgaan. Wat zou jij doen als het ren voor je leven wordt.

Tja hoe erg ook...vang die wolven maar weer weg uit het wild. En zet ze terug in een dierenpark achter een hek. Waar we dan maar de zorg moeten doen dat ze eten krijgen en dat arme schaap alsnog gedood in de maag van de wolf komt. Want eten moet de wolf altijd. Maar los laten lopen en het wild noemen nu gaat eigenlijk niet meer. Want eigenlijk gaat het daar in de praktijk ook naar toe omdat hij liever nergens gezien wordt. En dan misschien een leuk idee dat de mensen van pro wolf deze wolven in hun eigen achtertuin houden net als ik met mijn hond doe die van oorsprong van wolf afkomt. want tja als die de schapen van de overburen zou bijten wordt hij afgemaakt want die was toch niet wild:)

Laatste woord is nog niet gezegd...maar ben bang dat de wolf vanzelf verdwijnd ondanks dat het straf baar is om hem te doden...dan is het vaak al dood gereden op de weg of een jager die verkeerd aanschoot maar niet zal melden. Helaas is de natuur die wij nog over hebben te klein om deze dieren los er doorheen te laten lopen. daar komt alleen maar meer ellende van. En niets tegen die wolf..vind het zelfs sneu hoe we als wereld zo dicht op elkaar zitten dat de dieren geen plek meer over hebben. En nog altijd hebben we zelf huizen tekort dus gebied wordt steeds kleiner. NEt het regenwoud waar gekapt wordt en de tijgers geen plaats meer hebben is het hier wij bouwen maar door en breiden uit geen plaatst meer voor los natuur...moet allemaal steeds meer achter een hek. Is het niet in een dierentuin is het wel omdat wij onze tuinen zo aanpassen dat er geen dier meer door kan..anders zijn wij onze eigen dieren die houden dood. Lastige balans.

Maar zo lang wij mensen natuur maken met mensen handen creeeren we onbalansen want rekenenen met natuur kunnen we niet. Wij maken altijd onbalans als mensen in wild natuur en dieren.

Ga er maar aan staan. Maar als de wolf bij mijn paarden is...gaat hij dat niet overleven..strafbaar of niet of ik vang hem net als een wilde hond in een vangkooi en breng hem als verwilderde hond naar asiel want dan maakt hij nog kans op een beter leven ook:) Als hij niet afgespoten wordt omdat hij gebeten heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:13

DuoPenotti schreef:
Nee daar word naar gewezen als de kans groot is.
Dat een vos geen paard dood weten we al door na te denken.
Maar ze maakte dat er wel van zoals ik jou bericht begrijp.
Dus hoe betrouwbaar zijn de uitslagen? Dat zei ik dus al eerder. Maar mocht het niet in twijfel trekken. Terwijl mijn twijfel dus correct was.

Nee, dat heb je niet goed begrepen. Ten eerste maak jij van veulen een paard :? en daarmee maak je gelijk de hele theorie belachelijk vanzelf. Als je leest ging het om een doodgeboren ponyveulen, die waarschijnlijk ergens is gedumpt, want het lag niet meer bij moeders en is aangevreten door een vos. Een wolf kwam in het verhaal in ieder geval niet voor ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:28

Mindim schreef:
Wat me wel verbaasd is dat een veulen in Raalte na onderzoek blijkt te zijn gedood door een vos :oo

Ja nu bleek hij dood geboren. Eerder werd verkondigd vos heeft gedood.
Dát is wat ik aangaf. :)

Je weet dat met wat nadenken dat de vos alleen gegeten heeft.
Toch werd hij als dader neer gezet.

Ik weet dat mensen bij wolven dood, tenminste dan loopt er 1 in de buurt, klagen dat alleen de vraatplek dna getest werd. En niet de aanval plek.
En de vraatplek kan ook ander dna geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:53

DuoPenotti schreef:
Mindim schreef:

Ja nu bleek hij dood geboren. Eerder werd verkondigd vos heeft gedood.
Dát is wat ik aangaf. :)

Je weet dat met wat nadenken dat de vos alleen gegeten heeft.
Toch werd hij als dader neer gezet.

Ik weet dat mensen bij wolven dood, tenminste dan loopt er 1 in de buurt, klagen dat alleen de vraatplek dna getest werd. En niet de aanval plek.
En de vraatplek kan ook ander dna geven.

Jij maakt van een ponyveulen een paard, daarmee ruk je de zaken totaal mee uit het verband.

Je vind het echter totaal geen punt dat de wolf als dader is neer gezet en zit er totaal niet mee dat daar een voorbarige conclusie mee getrokken wordt, terwijl die er ook niets mee te maken heeft, dat vind ik ook zo krom.

Ik heb het formulier nog even nagekeken, daar staat nergens dat ook maar iets een ander heeft gedood. Daar staat enkel diersoort, misschien betekent het enkel dat van dat dier dna sporen zijn
gevonden.

Ik ben helemaal niet pro wolf in Nederland, maar hoe men gelijk de vinger telkens wijst naar de wolf, is gewoon wat triest.

Zo en nu moet ik door wolvengebied naar de kapper, oei, volgens een post hier is er een grote kans dat ik in aanraking kom met de wolf. Dier is hier al even en ken geen mens die het is tegen gekomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:57

Sorry hoor. Noem mijn pony's ook paard.

Ja precies daar staat enkel diersoort. En wij van wc eend doen de afname.
En daar hebben mensen al eens bedenkingen bij gehad.

Hoe moet ik het nog verder uitleggen?
Voor mij is dit cirkels draaien en daar stop ik nu mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:09

DuoPenotti schreef:
Sorry hoor. Noem mijn pony's ook paard.

Ja precies daar staat enkel diersoort. En wij van wc eend doen de afname.
En daar hebben mensen al eens bedenkingen bij gehad.

Hoe moet ik het nog verder uitleggen?
Voor mij is dit cirkels draaien en daar stop ik nu mee :)

Precies mijn plan ;)