Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Re: Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:03

En hoe gevaarlijk is die aeromonas dan en dan in dit geval voor paarden?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:07

Interessant TS en fijn dat je dit wilt delen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:19

herr_balou schreef:
En hoe gevaarlijk is die aeromonas dan en dan in dit geval voor paarden?

Bij paarden weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat het iets soortgelijks is:

Aeromonas

Aeromonas species zijn staafvormige bacteriën, waarvan de meeste soorten ziekteverwekkend zijn. De belangrijkste pathogene soorten zijn A. hydrophila, A. caviae en A. veronii. Deze bacteriën komen veelvuldig voor in zoete en brakke oppervlaktewateren. Het zijn ziekteverwekkers bij vissen en amfibieën, maar ook zoogdieren en mensen kunnen geïnfecteerd worden via een open wonde of via water of voedsel met een hoge besmettingsgraad. Ook bloedzuigers worden genoemd als mogelijke overbrengers. Ook in drinkwater van de waterleiding kan de bacterie voorkomen.

Bij kikkers kan een besmetting leiden tot (fatale) inwendige bloedingen. Bij vissen kunnen zweren, staart- en vinrot en sepsis optreden. Aeromonas kunnen bij de mens leiden tot gastro-enteritis en wondinfecties met of zonder sepsis (bloedvergiftiging). Bij kinderen treedt meestal een acute diarree met dysenterie op; bij volwassenen is de diarree vooral chronisch met cholera-achtige verschijnselen (waterige diarree). Infectie bij een gastheer met een open wonde en een verminderde weerstand kan leiden tot sepsis, waarbij de bacterie zich via de bloedsomloop doorheen het lichaam verspreidt.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:45

Dus aeromonas komt niet alleen voor in bloedzuigers maar ook in oppervlakte- en leidingwater? Mega gevaarlijke bacterie die blijkbaar snel voor heel veel ellende zorgt...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:26

Ik heb voornamelijk meegelezen hier, benieuwd naar het resultaat van deze methode. Inmiddels verandert mijn mening merk ik. Ik zou het zelf niet willen toepassen.
Toch begrijp ik wel dat je echt op zoek gaat naar alternatieve oplossingen als reguliere niet of niet voldoende werken.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:23

balance schreef:
Ik heb voornamelijk meegelezen hier, benieuwd naar het resultaat van deze methode. Inmiddels verandert mijn mening merk ik. Ik zou het zelf niet willen toepassen.
Toch begrijp ik wel dat je echt op zoek gaat naar alternatieve oplossingen als reguliere niet of niet voldoende werken.

Waarom? Als ik vragen mag? Vanwege die "extreem gevaarlijke" bacterie die ook in oppervlakte- én leidingwater voorkomt? Of omdat er geen wetenschappelijk bewijs is?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:04

Toch best raar dat bloedzuigers bij mij zonder AB gebruikt zijn en de persoon heeft mij niks verteld over een eventuele bacterie

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:12

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:01

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:52

Ja oké. Maar dat is met elke wond zo.
Niet bijzonder voor dit.
Ik had wel verwacht dat er zou staan;ben je gebeten meldt je meteen bij een arts voor een kuur uit voorzorg.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:21

Paniekzaaierij dus over die bacterie.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:40

herr_balou schreef:

Dit is wel weer erg kort door de bocht.
Het is niet zo dat honderd procent van de paarden dood neervalt, maar het is natuurlijk wel degelijk een risico om een bacterie drager op een open wond toe te passen.
Ik heb nu nog niet verder gezocht in de literatuur, maar even snel googlen vertelde mij dat deze bacterie normaal met name diarree veroorzaakt. Echter kan het veel ergere dingen veroorzaken wanneer het in de bloedbaan terecht komt.

Als jij dit paniekzaaierij noemt, zijn dingen als salmonella bijvoorbeeld ook paniekzaaierij.
We weten allemaal dat je in de meeste gevallen niet dood zult gaan aan het eten van een rauw ei, maar nou zijn onze eieren ook gecontroleerd op salmonella.
Zou je rauw ei eten/op een wond smeren als je (puur hypothetisch natuurlijk) wist dat 100% van de eieren besmet is met salmonella?

Die bloedzuigers zijn dus allemaal besmet met aeromonas, en daar kunnen de dieren/mensen waarop ze zijn gebruikt dus echt wel ziek van worden :j
Zeker iets wat mee moet worden genomen in de overweging om het wel of niet te doen om :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:49

herr_balou schreef:

Zeker niet. Maar bij een behandeling met bloedzuigers krijg je er meerdere op je lichaam. En ze blijven ook nog een tijdje zitten. Dat is iets heel anders dan die ene bloedzuiger die je er meteen weer vanaf haalt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:50

gerlindie schreef:
herr_balou schreef:

Dit is wel weer erg kort door de bocht.
Het is niet zo dat honderd procent van de paarden dood neervalt, maar het is natuurlijk wel degelijk een risico om een bacterie drager op een open wond toe te passen.
Ik heb nu nog niet verder gezocht in de literatuur, maar even snel googlen vertelde mij dat deze bacterie normaal met name diarree veroorzaakt. Echter kan het veel ergere dingen veroorzaken wanneer het in de bloedbaan terecht komt.

Als jij dit paniekzaaierij noemt, zijn dingen als salmonella bijvoorbeeld ook paniekzaaierij.
We weten allemaal dat je in de meeste gevallen niet dood zult gaan aan het eten van een rauw ei, maar nou zijn onze eieren ook gecontroleerd op salmonella.
Zou je rauw ei eten/op een wond smeren als je (puur hypothetisch natuurlijk) wist dat 100% van de eieren besmet is met salmonella?

Die bloedzuigers zijn dus allemaal besmet met aeromonas, en daar kunnen de dieren/mensen waarop ze zijn gebruikt dus echt wel ziek van worden :j
Zeker iets wat mee moet worden genomen in de overweging om het wel of niet te doen om :)

Niet alleen diarree maar ook bloedingen in de organen en sepsis. Gewoon dodelijk dus.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 00:00

moonsparkle schreef:
Het lijkt me toch een best pijnlijke behandeling? Merk je daar iets van?

Ja dat doet pijn…. Echt naar kut gevoel.
Ik had een wilde uit Indonesië

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 00:18

tita schreef:
moonsparkle schreef:
Het lijkt me toch een best pijnlijke behandeling? Merk je daar iets van?

Ja dat doet pijn…. Echt naar kut gevoel.
Ik had een wilde uit Indonesië

Ik heb ook weleens een wilde bloedzuiger gehad maar voelde er niets van.
Zag uiteindelijk iets zwart op mijn voet, in mijn sandaal, zitten en toen was de bloedzuiger al best volgezogen.
Overigens is de bloedzuiger bij mij, tegen het advies wat ik ergens las, verwijderd door er een brandende sigaret tegen te houden. ..Ben gelukkig niet ziek geworden :)