Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kristy1998x schreef:Dat jouwn paddocks blank staan betekend niet dat dit bij iedereen zo is. Op basis van jouwn situatie had ik mijn paarden binnen gezet inderdaad. Die van mij staan heerlijk, net zoals de rest van de kudde incl 8 maand oud veulen, heerlijk buiten en hebben de mogelijkheid om de grote schuilstal in te gaan. De tracks zijn wat modderig maar dat is logisch in de winter, weilanden geen water ballet en het verharde voerpunt is ook prima begaanbaar en niet nat. Zij staan dus buiten meer dan prima en staan er net zo comfortabel bij als normaliter. Ze zijn niet van suiker gemaakt zoals wij mensen.
Popstra schreef:Niks bevooroordelen. Het klimaat veranderd. Stormen en neerslag zijn extremer dan voorheen!
Het is hier volgens mijn buurman (boer) die hier al 60 jaar woont nog nooit zo nat geweest als nu. Sloten staan ver buiten hun oevers en weides zijn onbegaanbaar.
Je kan mij niet wijs maken paarden er nu comfortabel bij staan buiten.
Ik heb hier 7 perfect gedraineerde zand paddocks waar de paarden swinters overdag in buiten staan die nu geheel blank staan want het water kan niet weg omdat de uitgang van de drainage buizen onder water staan. Ook nog nooit mee gemaakt in alle jaren wij hier zitten. Dan de schuil hokken in de weides, die staan ook onder water omdat de paarden daar de boel plat lopen. Evenals voor de ingangen van de weides. Alles blank.
Dus nee, ik kan niet begrijpen als mensen hun paarden in deze omstandigheden buiten laten. Maar dat is mijn mening en daar is niks mis mee
VValar schreef:Bij een storm staan mijn paarden altijd binnen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ze buiten te zetten en maar hopen dat ze vallende bomen of zwerfvuil ontwijken.
Onali schreef:Met dit weer houd je zelfs een gedraineerde bak/ paddock niet droog
Ayasha schreef:Tsja, deze dierenbeul houdt haar paarde toch echt geen twee weken 24/7 op stal. Ze gaan voor het ergste naar binnen (zoals gisteren toen er een klein uur later hagel en onweer gepaard zouden gaan met de storm) maar voor de rest gaan ze toch echt gewoon naar buiten.
Art_Ificious schreef:Ayasha schreef:Tsja, deze dierenbeul houdt haar paarde toch echt geen twee weken 24/7 op stal. Ze gaan voor het ergste naar binnen (zoals gisteren toen er een klein uur later hagel en onweer gepaard zouden gaan met de storm) maar voor de rest gaan ze toch echt gewoon naar buiten.
Dan meld andere dierenbeul zich ook maar
24/7 buiten. Enkel de jongste stond op stal, de 2 ouderen doe ik er echt geen plezier mee. Zodra het dak van de stal wat kraakt rennen ze al naar buiten als ze binnen hooi stonden te eten. Dus het is echt per dier afhankelijk hoor. Kan je nog zo zeggen dat het echt niet kan volgens sommigen. Maar he zolang een paard kan kiezen tussen droog staan (wat écht mogelijk is desnoods maak je zelf een drogere plek) of in de modder staan is er niks mis mee met buiten laten lopen.
Ik heb geen drainage. Maar na 1 drogere dag is het meeste water alweer weggetrokken. Da's nu wel zandgrond met ook nog turfgrond waar ik over spreek.
Als ik mijn oudste op stal moet zetten met dit weer kan ik die ook laten inslapen wegens niet meer recht kunnen door stijve benen als die niet kan bewegen. Artrose en doorgezakte kogels moet je echt niet dagenlang op stal willen houden.
Art_Ificious schreef:Ayasha schreef:Tsja, deze dierenbeul houdt haar paarde toch echt geen twee weken 24/7 op stal. Ze gaan voor het ergste naar binnen (zoals gisteren toen er een klein uur later hagel en onweer gepaard zouden gaan met de storm) maar voor de rest gaan ze toch echt gewoon naar buiten.
Dan meld andere dierenbeul zich ook maar
24/7 buiten. Enkel de jongste stond op stal, de 2 ouderen doe ik er echt geen plezier mee. Zodra het dak van de stal wat kraakt rennen ze al naar buiten als ze binnen hooi stonden te eten. Dus het is echt per dier afhankelijk hoor. Kan je nog zo zeggen dat het echt niet kan volgens sommigen. Maar he zolang een paard kan kiezen tussen droog staan (wat écht mogelijk is desnoods maak je zelf een drogere plek) of in de modder staan is er niks mis mee met buiten laten lopen.
Ik heb geen drainage. Maar na 1 drogere dag is het meeste water alweer weggetrokken. Da's nu wel zandgrond met ook nog turfgrond waar ik over spreek.
Als ik mijn oudste op stal moet zetten met dit weer kan ik die ook laten inslapen wegens niet meer recht kunnen door stijve benen als die niet kan bewegen. Artrose en doorgezakte kogels moet je echt niet dagenlang op stal willen houden.
Moestuin schreef:jiehaaa schreef:Arm dier, wat een enorme pech. Duimen dat hij goed herstelt. Inslapen kan altijd nog, als de kliniek het zag zitten om te opereren hebben ze echt eerst nagedacht over de verwachte kwaliteit van leven.
Deze kliniek opereert alles, zolang de eigenaar maar wil en betaald. De succesverhalen zie je dan op social media.
Solleke_Noah schreef:VValar schreef:Staat een update op de insta van Equitom. Paard lijkt goed door de operatie te zijn gekomen. Hoe het herstel verder gaat en of de ontsteking onder controle gehouden kan worden is nog afwachten.
Mbt de twijfel wel of niet opereren (paardvriendelijkheid voorop stellende). Ik heb wel vaker hele ernstige casussen voorbij zien komen daar waar andere klinieken hun handen niet aan durven te branden. En op herstelfilmpjes bij de eigenaren na enkele maanden zie je zo’n paard dan weer door de wei heen huppelen. Dan weet je dat je de juiste keuze gemaakt hebt. Je bent wel blut maar het was de juiste keuze
Hier al twee paarden op de operatietafel gehad bij Equitom.
De eerste had de scherpe onderkant van een prikpaal recht in zijn buik gekregen, we weten nog steeds niet hoe.. was ook een enorm lastige operatie en Tom gaf direct bij binnenkomst al aan dat de prognose zeer slecht was. Hij wou hem wel open maken om te kijken hoe het ervoor stond, maar bij te erge schade, de operatie niet verder zetten. Paard is volledig opgeknapt en alweer vijf jaar volledig onder zadel.
Mijn andere paard, mijn ijslandse dame, helaas op de operatietafel laten inslapen. Ze belden heel eerlijk op dat het wat hen betrof niet dierwaardig was verder te gaan met de operatie. Ze had koliek maar tijdens de operatie bleek haar darm verlamd door kapotte zenuwen, dit was niet te herstellen.
Om maar te zeggen: ze gaan bij Equitom ver (heel ver...) maar tegelijk zijn ze ook eerlijk. Als het niet dierwaardig is adviseren ze inslapen.