Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:26

Mijn hemel wat ziet dat er uit. Ik zou er niet eens bij hebben stilgestaan om het dier naar een kliniek te kunnen brengen, denk ter plekke in laten slapen... Las gisteren ook ergens dat er een paard op slag dood was door een omgewaaide boom...
Laatst bijgewerkt door Bravura op 21-02-22 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:26

Precies. Hier idemdito. Dat jij ervoor kiest om je paard binnen te zetten, prima. Maar er zijn genoeg buitenverblijven die wel op orde zijn en waar dus niks mis mee is om je paard buiten te laten lopen.

Kristy1998x schreef:
Dat jouwn paddocks blank staan betekend niet dat dit bij iedereen zo is. Op basis van jouwn situatie had ik mijn paarden binnen gezet inderdaad. Die van mij staan heerlijk, net zoals de rest van de kudde incl 8 maand oud veulen, heerlijk buiten en hebben de mogelijkheid om de grote schuilstal in te gaan. De tracks zijn wat modderig maar dat is logisch in de winter, weilanden geen water ballet en het verharde voerpunt is ook prima begaanbaar en niet nat. Zij staan dus buiten meer dan prima en staan er net zo comfortabel bij als normaliter. Ze zijn niet van suiker gemaakt zoals wij mensen :P.

Popstra schreef:
Niks bevooroordelen. Het klimaat veranderd. Stormen en neerslag zijn extremer dan voorheen!
Het is hier volgens mijn buurman (boer) die hier al 60 jaar woont nog nooit zo nat geweest als nu. Sloten staan ver buiten hun oevers en weides zijn onbegaanbaar.

Je kan mij niet wijs maken paarden er nu comfortabel bij staan buiten.

Ik heb hier 7 perfect gedraineerde zand paddocks waar de paarden swinters overdag in buiten staan die nu geheel blank staan want het water kan niet weg omdat de uitgang van de drainage buizen onder water staan. Ook nog nooit mee gemaakt in alle jaren wij hier zitten. Dan de schuil hokken in de weides, die staan ook onder water omdat de paarden daar de boel plat lopen. Evenals voor de ingangen van de weides. Alles blank.

Dus nee, ik kan niet begrijpen als mensen hun paarden in deze omstandigheden buiten laten. Maar dat is mijn mening en daar is niks mis mee

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:31

VValar schreef:
Bij een storm staan mijn paarden altijd binnen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ze buiten te zetten en maar hopen dat ze vallende bomen of zwerfvuil ontwijken.

Mee eens. Het idee dat ze buiten veiliger zijn omdat ze kunnen vluchten lijkt me een illusie. Je kunt niet altijd alles op tijd ontwijken. Paarden kunnen zich daarnaast ook ernstig verwonden door in paniek rond te gaan racen of door het draad te rennen.
En mocht dat allemaal niet aan de orde zijn dan staat mijn paard véél liever in een droge beschutte stal dan in dit kl*te weer. Een beetje regen doen we niet moeilijk over hoor, maar die hoosbuien in combi met die wind is echt verschrikkelijk.
Ik heb medelijden met de twee paarden hier verderop die 24/7 buiten staan zonder schuilstal.

Edit: als iemand onder deze omstandigheden nog perfecte droge buiten mogelijkheden heeft begrijp ik wel dat ze voor en na de piek van de storm naar buiten gaan. Maar die omstandigheden zijn uitzonderlijk in Nederland.

Mizora

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:41

Hier hebben we inderdaad nog prima droge buitenmogelijkheden. Een gedeelte van de zandtrack is gewoon nog (vrijwel) droog, de rest zak je niet verder dan grofweg een hoefdiep in. Daarnaast hebben ze keuze uit bestrating en ook nog een schuilstal van 3x5 met zand.

Ze staan hier overigens wel 's nachts binnen. Eerder was dat 11/7 buiten in de winter en 13/7 in de zomer, tegenwoordig is het in de winter van 8-17, in de zomer vaak 7.45-20.45. De paarden geven namelijk duidelijk aan met slecht weer eerder naar binnen te willen. En de afgelopen dagen zelfs nog vroeger, want dan staan ze vaak al een uur voor het hekje te hangen en te hinniken als ze denken iemand te zien. Terwijl ze dat 's zomers helemaal niet doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:55

Mijn paard staat ook overdag nog buiten in een gedraineerde paddock met hooi. Dat is op zich prima, maar snachts op stal. En met het echt heftige weer gaat ze maar kort naar buiten omdat ze het echt niet grappig meer vindt.
Maar er zijn uiteraard paarden die zich er minder van aantrekken. Maar droge grond en een echt goede ruime schuilstal (in principe met bodembedekking) vind ik onontbeerlijk voor paarden die 24/7 buiten staan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:00

Met dit weer houd je zelfs een gedraineerde bak/ paddock niet droog :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:03

Tsja, deze dierenbeul houdt haar paarde toch echt geen twee weken 24/7 op stal. Ze gaan voor het ergste naar binnen (zoals gisteren toen er een klein uur later hagel en onweer gepaard zouden gaan met de storm) maar voor de rest gaan ze toch echt gewoon naar buiten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:06

Onali schreef:
Met dit weer houd je zelfs een gedraineerde bak/ paddock niet droog :n

Wees welkom.. mijn bak is volledig droog.

Mijn paarden staan daar overdag daarom ook, de deur van de stal staat open. Mijn veulen en shet staan 90% van hun tijd binnen, mijn kwpn-er en paint staan ik denk 80% van de dag buiten in een windvrij plekje buiten.
Ze kunnen gelukkig zelf kiezen en ik zie dus een hele duidelijke verdeeldheid.
Shet en veulen komen alleen buiten even spelen en rennen weer snel de stal in.

Ik had dit paard niet meer laten opereren, dit moet extreem pijnlijk geweest zijn en voorlopig nog blijven.
Ik hoop maar dit nooit mee te hoeven maken, sterkte voor de eigenaren!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:50

Ayasha schreef:
Tsja, deze dierenbeul houdt haar paarde toch echt geen twee weken 24/7 op stal. Ze gaan voor het ergste naar binnen (zoals gisteren toen er een klein uur later hagel en onweer gepaard zouden gaan met de storm) maar voor de rest gaan ze toch echt gewoon naar buiten.

Dan meld andere dierenbeul zich ook maar :+

24/7 buiten. Enkel de jongste stond op stal, de 2 ouderen doe ik er echt geen plezier mee. Zodra het dak van de stal wat kraakt rennen ze al naar buiten als ze binnen hooi stonden te eten. Dus het is echt per dier afhankelijk hoor. Kan je nog zo zeggen dat het echt niet kan volgens sommigen. Maar he zolang een paard kan kiezen tussen droog staan (wat écht mogelijk is desnoods maak je zelf een drogere plek) of in de modder staan is er niks mis mee met buiten laten lopen.

Ik heb geen drainage. Maar na 1 drogere dag is het meeste water alweer weggetrokken. Da's nu wel zandgrond met ook nog turfgrond waar ik over spreek.

Als ik mijn oudste op stal moet zetten met dit weer kan ik die ook laten inslapen wegens niet meer recht kunnen door stijve benen als die niet kan bewegen. Artrose en doorgezakte kogels moet je echt niet dagenlang op stal willen houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:57

Art_Ificious schreef:
Ayasha schreef:

24/7 buiten. Enkel de jongste stond op stal, de 2 ouderen doe ik er echt geen plezier mee. Zodra het dak van de stal wat kraakt rennen ze al naar buiten als ze binnen hooi stonden te eten. Dus het is echt per dier afhankelijk hoor. Kan je nog zo zeggen dat het echt niet kan volgens sommigen. Maar he zolang een paard kan kiezen tussen droog staan (wat écht mogelijk is desnoods maak je zelf een drogere plek) of in de modder staan is er niks mis mee met buiten laten lopen.

Ik heb geen drainage. Maar na 1 drogere dag is het meeste water alweer weggetrokken. Da's nu wel zandgrond met ook nog turfgrond waar ik over spreek.

Als ik mijn oudste op stal moet zetten met dit weer kan ik die ook laten inslapen wegens niet meer recht kunnen door stijve benen als die niet kan bewegen. Artrose en doorgezakte kogels moet je echt niet dagenlang op stal willen houden.

De veulens die bij iemand anders staan stonden ook niet in de schuilstal. Pas toen de wind wat ging liggen zijn die de schuilstal in gegaan. :+

Art woont enigszins in mijn buurt. Het is hier de hele week al aan het stormen en komende week voorspellen ze weinig beter voor zover ik gezien heb. 24/7 binnen de hele week of maar een uurtje per dag buiten, nee, no way.

Ze komen iets vroeger binnen en gaan iets later buiten dat ze goed kunnen opdrogen en zich kunnen leggen maar ze gaan wel naar buiten.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:31

Hier gaan de paarden juist los met een storm en zelf met een orkaan van categorie 5.

4 jaar geleden is Irma over dit eiland heen geraasd en heeft 80% van het eiland vernieuwd. Alle paarden zijn los geweest tijdens deze orkaan en hebben het allemaal overleefd (68 stuks) inclusief een veulen van 2 maanden oud. Maar dit kan alleen als de paarden genoeg ruimte hebben om te kunnen schuilen. Staan paarden in een paddock dan kunnen ze precies niks. Heb je een groot veld / land tot je beschikking dan zou ik ze zeker los gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:40

Art_Ificious schreef:
Ayasha schreef:

Nou, dat vind ik niet kunnen hoor ~~}> Nee, Clin moet je met zo weer inderdaad niet op stal willen. Die breekt dan wel zelf alles af.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:01

Het hangt dus idd heel erg af van de omstandigheden, zoals jij zegt NWKtje. Maar als je wmb realistisch kijkt, is de RUIMTE in Nederland over het algemeen ver te zoeken.

Los daarvan maken paarden niet altijd de beste keuze als het om hun gezondheid gaat. Er zijn paarden die om wat voor reden dan ook er voor kiezen om langdurig in de stromende regen en/of in de modder te blijven staan. En er zijn heel veel paarden met mok, rotstraal, regenschurft etc. Niet altijd is dat 1 op 1 oorzaak & gevolg, maar veel van deze aandoeningen zijn toch (mede) het gevolg van de vorm van huisvesting en verzorging.
Daarmee wil ik niemand aanvallen, want elke situatie en ieder paard is individueel. Wat ik er wel mee wil zeggen is dat het niet altijd eenvoudig is, en dat de verzorging van paarden meer inhoudt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:06

Ik begin me af te vragen wat dit allemaal met dit topic te maken heeft.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:10

pillow schreef:
Ik begin me af te vragen wat dit allemaal met dit topic te maken heeft.

Paard is gewond geraakt door de storm, dit gaat over paardenhouderij in de storm. Lijkt me dus wel relevant :)

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:12

Oh jeetje.. wat heftig!!
Maar een flinke tak die zomaar door de huid heen boord?
Dat moet dan echt wel met veel geweld zijn gebeurd.

Hopelijk een spoedig herstel en pijnvrij leven voor dit lieve dier.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:16

Ik had ze tijdens de storm ook buiten. Niet extreem lang. Maar ik hok ze niet op. Moet zeggen dat ik buiten en binnen niet een fijn gevoel had. Binnen was ik echt bang dat het dak zou weg waaien oid (boom was niet mogelijk) en buiten bang voor vliegend puin, takken e.d.
Er is gewoon geen goed of fout in zo'n situatie...
Om nou met "dierenbeulen" te gaan gooien vind ik ook wel zo'n dooddoener :+

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:34

Hier de paarden in de ochtend buiten gehad en toen het het hard ging waaien ze naar binnen gedaan. Wij hebben gelukkig geen bomen staan die op de stallen kunnen vallen dus dat was het veiligste.

Lijkt me trouwens echt een nachtmerrie om de stal binnen te komen lopen en je paard met zon grote tak in de schouder te zien.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:48

Moestuin schreef:
jiehaaa schreef:
Arm dier, wat een enorme pech. Duimen dat hij goed herstelt. Inslapen kan altijd nog, als de kliniek het zag zitten om te opereren hebben ze echt eerst nagedacht over de verwachte kwaliteit van leven.

Deze kliniek opereert alles, zolang de eigenaar maar wil en betaald. De succesverhalen zie je dan op social media.

Is niet waar, mijn paard is daar ook geopereerd (succesvol met maanden revalidatie) ben er dus lang over de vloer gekomen en 2x een paard in ons gangpad gehad waarvan Tom zei doen we niet/stoppen hier direct mee terwijl de eigenaar hoog en laag sprong om langer te rekken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:04

Ik weet ook niet of ik dit wel had gedaan, het is en duur en komt misschien niet meer goed. Bovendien is er zorg wat je prima zelf kunt doen en dan wil een kliniek dat toch doen. Misschien niet nu al, maar met een paar dagen natuurlijk wel. Antibiotica kun je ook zelf toedienen, heb ik ook al meerdere keren gedaan bij paarden. Wondverzorging gaat veelal ook prima zelf. Voor 25 euro per dag wat zo'n kliniek vaak aan stalling kost kun je ook heel veel zelf doen.

Mijn (gelukkig enige) ervaring met een kliniek in Emmeloord is niet zo positief qua verzorging van mijn paard. Gelukkig was het maar 1 nacht, maar hij had gewoon honger toen hij weer thuis stond en mocht wel eten. Dan verwacht ik dat ze zeker een twenter tocht wel 1-2kg krachtvoer geven. Was niet gebeurd. En hooi? Geen idee, maar hij vrat als een slootgraver thuis. In de stal waar hij stond lag niets. Had ik beter verwacht dus. Net of ze gedacht hebben van dat paard wordt toch vanmiddag opgehaald, dus we geven hem wel niets meer. Hij mocht gewoon eten namelijk.
Ook het meenemen vond ik daar slecht geregeld, ik was gebeld dat ik m'n paard kon ophalen, en dan kom ik daar, weten ze van niets. Dus kon hem niet meekrijgen, want er was niet bekend wat er betaald moest worden en ze wilden me zo weer weg sturen. Ik heb gelukkig mijn twenter opgevoed, dus ik heb hem zo uit de stal gehaald en op de trailer gezet. Wie me had willen tegenhouden had echt zo een mep gehad, mijn eigendom, mijn paard, mijn dier, gaat mee, de rest regel je maar achteraf. Heb hem dus zo de trailer in gezet (ik had daar geen hulp bij nodig gelukkig). Ze waren volgens mij beduusd dat ik dat zo deed, maar het was niet mijn fout. Na wat discussie kreeg ik paspoort ook mee (anders was het pech en had ik hem wel als verloren opgegeven ofzo, maar ik was niet van plan nog maar 1 minuut langer in die waardeloze bende te blijven). Personeel wat opeens vrij is en niet doorgeeft aan de rest. Daarna klopte de rekening niet, dat is na een telefoontje wel hersteld. Maar er zijn dus ook klinieken die om de centen denken en niet om de rest. Het verwijderen van de beugel na de kaakbreuk heb ik er wel laten doen, maar was achteraf een klusje geweest wat elke dierenarts kon. Dus als ik ooit weer met een paard naar een kliniek moet, dan wordt het een andere, en/of het moet zeker meer volgens afspraak gaan met de eigenaar. Bij een paard zoals mijn ruin had ik ook een paddock verwacht, dat ze hem er even uitgegooid hadden. En dus meer voer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:14

Hier waren de weides gister in deze conditie. Het is inmiddels gezakt maar nog ksn er niks op.

Mijn paddocks zijn gelukkig wel weer begaanbaar. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is Utrechtse Heuvelrug. Bijzonder dat het bij anderen zo mooi droog is gebleven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:15

Dit zie ik ook bij mij in de buurt, hier gelukkig een paddock die deels verhard is en hoger ligt..zelfs de bak was nog redelijk droog. Tot mijn verbazing. Maar er is echt ontzettend veel regen gevallen zeg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:59

Ik woon inderdaad ook op de Utrechtse Heuvelrug en had na zondag enkel nog wat kleine eilandjes en gelukkig droge stallen. Het water zakt redelijk snel, maar als er zoveel valt dan kan het gewoon niet meer weg.

Mijn paarden gaan uit zichzelf al op stal, die laten zich liever niet nat regenen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:25

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:42

Solleke_Noah schreef:
VValar schreef:
Staat een update op de insta van Equitom. Paard lijkt goed door de operatie te zijn gekomen. Hoe het herstel verder gaat en of de ontsteking onder controle gehouden kan worden is nog afwachten.

Mbt de twijfel wel of niet opereren (paardvriendelijkheid voorop stellende). Ik heb wel vaker hele ernstige casussen voorbij zien komen daar waar andere klinieken hun handen niet aan durven te branden. En op herstelfilmpjes bij de eigenaren na enkele maanden zie je zo’n paard dan weer door de wei heen huppelen. Dan weet je dat je de juiste keuze gemaakt hebt. Je bent wel blut maar het was de juiste keuze :')

Hier al twee paarden op de operatietafel gehad bij Equitom.

De eerste had de scherpe onderkant van een prikpaal recht in zijn buik gekregen, we weten nog steeds niet hoe.. was ook een enorm lastige operatie en Tom gaf direct bij binnenkomst al aan dat de prognose zeer slecht was. Hij wou hem wel open maken om te kijken hoe het ervoor stond, maar bij te erge schade, de operatie niet verder zetten. Paard is volledig opgeknapt en alweer vijf jaar volledig onder zadel.

Mijn andere paard, mijn ijslandse dame, helaas op de operatietafel laten inslapen. Ze belden heel eerlijk op dat het wat hen betrof niet dierwaardig was verder te gaan met de operatie. Ze had koliek maar tijdens de operatie bleek haar darm verlamd door kapotte zenuwen, dit was niet te herstellen.

Om maar te zeggen: ze gaan bij Equitom ver (heel ver...) maar tegelijk zijn ze ook eerlijk. Als het niet dierwaardig is adviseren ze inslapen.

Dit is absoluut ook mijn ervaring met equitom/tom.
Ik ben er meerdere keren geweest met mijn toenmalige werkgever geweest. Nog voordat ze de nieuwbouw hadden. En heb er helaas ook veel van de tafel zien komen waarvan t baasje tijdens de operatie gebeld werd dat ze eigenlijk de operatie wilde staken en op de tafel wilden laten inslapen.
Ze doen veel. Maar zijn wel altijd heel eerlijk in wat ze verwachten en wat ze verwachten aan prognoses. En zijn absoluut niet rooskleuriger dan t is.