Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:22

Heel eerlijk San? Nee, want het filmpje is dan net gestopt. Ik zie een paard dat bezig is met opstaan en gaan staan.

Mijn keuze zou het niet zijn. Maar ik denk dat we wel eerlijk moeten blijven in wat we zien op filmpjes.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:28

Flubberboot schreef:
Pareltjes schreef:
Meestal is een patient niet happy vóór er een serieuze ingreep plaatsvind. Maar daar zijn grote operaties toch voor? Dat ze zich dáárna juist beter voelen? Als we rekening gaan houden hoe ze zich vóór een operatie voelen zonder een beoogd goed resultaat ná een operatie dan moeten we stoppen met opereren in totaliteit

Maar wij mensen KIEZEN voor die operatie. Paarden niet.

Dan kun je wellicht beter geen dieren houden. Want als eigenaar zul JIJ altijd moeten kiezen voor het dier. Staat je dat niet aan dan kun je ook geen dieren houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:34

rien10 schreef:
Heel eerlijk San? Nee, want het filmpje is dan net gestopt. Ik zie een paard dat bezig is met opstaan en gaan staan.

Mijn keuze zou het niet zijn. Maar ik denk dat we wel eerlijk moeten blijven in wat we zien op filmpjes.

Oh, ik zie duidelijk een paard dat zijn been ontlast. En op een ander filmpje een paard dat niet goed loopt. Of dat logisch is in dit stadium, laat ik in het midden, want dat weet ik niet.

Voor het dier hoop ik oprecht dat het hier geen pijn aan heeft/houdt, dat zou ik erg zielig vinden.

Even opgezocht, hij heeft in de herfst van 2021 de amputatie ondergaan, geen idee of het dan nu gesetteld moet zijn en hoe het met napijn e.d. zit?

Mars

Re: Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:19

Dier heeft toch ook een zenuwsnede ondergaan?
Dus bepaalde pijnen zullen niet meer doorkomen, of je dat ethisch verantwoord vind verschillen de meningen over.
Mijn keuze zou het niet zijn, is duidelijk meer aan geld gedacht dan aan paardwaardig leven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:26

Mars schreef:
Dier heeft toch ook een zenuwsnede ondergaan?
Dus bepaalde pijnen zullen niet meer doorkomen, of je dat ethisch verantwoord vind verschillen de meningen over.
Mijn keuze zou het niet zijn, is duidelijk meer aan geld gedacht dan aan paardwaardig leven.

Waar is die zenuwsnede gedaan? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:40

Mijn mening neigt naar die van Pareltjes. Op de filmpjes zie ik een gelukkig en levenslustig paard.
Misschien/waarschijnlijk is er een financieel element in het spel, maar toch ook een grote liefde en toewijding voor dit dier, want het zal inderdaad levenslang moeten gemonitord en verzorgd worden.

Voor zover ik kan zien op de filmpjes maakt de hengst er zich zelf geen zorgen over en gaat hij verder met zijn leven. Dat hij zich moet aanpassen aan een mindere mobiliteit, is hij duidelijk aan het ondervinden en aan het leren.

In de openingspost staat vermeld dat niet ieder paard karakterieel geschikt zou zijn om met een prothese te kunnen leven. Mij lijkt het toch dat ze het met deze kerel goed ingeschat hebben en dat hij nog het beste wil maken van zijn leven, ondanks zijn handicap.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:15

Mars schreef:
Pareltjes schreef:
Helaas denkt niet iedereen er hetzelfde over en vertrekken er heel wat paarden naar de eeuwige weide juist wel om die reden. Ook hier op Bokt. Maar die zul niet terug vinden in IM. De harde werkelijkheid jammer genoeg.

Nogmaals, als iemand het geld niet heeft voor een gigantisch dure behandeling, vind ik inslapen een betere optie.
Maar volgens jou moet je het paard dan maar laten lopen zonder behandeling? Bijzonder.

Als je perse over mijn nuances heel wilt lezen zou je deze conclusie kunnen trekken ja....Maar dat is dan wel jouw conclusie natuurlijk, zeker niet de mijne.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:53

Marilu schreef:
Mijn mening neigt naar die van Pareltjes. Op de filmpjes zie ik een gelukkig en levenslustig paard.
Misschien/waarschijnlijk is er een financieel element in het spel, maar toch ook een grote liefde en toewijding voor dit dier, want het zal inderdaad levenslang moeten gemonitord en verzorgd worden.

Voor zover ik kan zien op de filmpjes maakt de hengst er zich zelf geen zorgen over en gaat hij verder met zijn leven. Dat hij zich moet aanpassen aan een mindere mobiliteit, is hij duidelijk aan het ondervinden en aan het leren.

In de openingspost staat vermeld dat niet ieder paard karakterieel geschikt zou zijn om met een prothese te kunnen leven. Mij lijkt het toch dat ze het met deze kerel goed ingeschat hebben en dat hij nog het beste wil maken van zijn leven, ondanks zijn handicap.

Volgens de bekende tv-veearts dr. Pol zijn dieren niet gehandicapt. Ze leven gewoon door. Hij heeft zelf een kat met 3 poten. Dit is toch een erg nuchtere man vind ik.Ik vind de situatie van dit paard ook niet ideaal maar het leven is te kostbaar om het af te breken als er nog een goede tijd mogelijk is. De dood komt voor iedereen onvermijdelijk toch maar wel op ieders eigen tijd.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:47

Dokter Pol is een zeer interessante man, maar zijn keuzes op behandelvlak zij regelmatig nogal dubieus en archaïsch. Hij is echt vd oude stempel en gewend om met een laag budget te werken. Hij zou wel amputeren in sommige gevallen, maar dit zou hij nooit doen. Niet vanwege budget, maar ook niet omdat het niet praktisch is denk ik.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:05

Ik vind dr Pol nou ook niet het toonbeeld van diervriendelijk werken. Begrijp ook niet hoe die man zo populair is. Onverdoofde castraties, staartamputaties etc. Mijn dier krijg hij niet in handen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:45

Tussen een kat op 3 poten en een paard met 3 gezonde benen zit een wereld van verschil.
Een kat slaapt 20u per dag en kan makkelijk zijn gewicht (meer) op zijn achterpoten dragen. Een paard heeft in rust 60% van zijn gewicht op de voorbenen. Paarden kunnen enorm compenseren, maar ze kunnen geen geluid maken als ze pijn hebben. En hoe bepaal je aan een paard met een prothese dat hij kreupel loopt...

Ik zie hier echt geen heil in, vind het niet paardwaardig om hem zijn bewegingsvrijheid af te nemen, maar wel te laten leven.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:28

Paarden hoeven geen geluid te maken bij pijn. De signalen zie je aan het paard zelf. Daar zijn trouwens mooie schema’s voor tegenwoordig. Maar daarnaast zie je dat als eigenaar echt wel.

Een paard met twee voorbenen HKO in ongeveer dezelfde mate is ook lastig te zien of het kreupel is, onregelmatig. Zo zijn er meer voorbeelden. Dierenartsen zijn heel goed in staat iets op te merken aan andere benen dan waar de protese zit. Daarnaast denk ik dat dit dier zovaak zijn dierenarts ziet dat ze er goed optijd bij zijn. In tegenstelling tot bij sommige paardeneigenaren die vrolijk doorrijden met een peesblessure, gekantelt hoefbeen, etc etc...Je zal ze de kost moeten geven.

Ik zie hem ook niet beperkt worden in zijn bewegingsvrijheid. Ik zie wel een aangepaste beweging. Inmiddels al andere filmpjes bekeken en ik sta echt versteld. Paarden die stappen , draven en galoperen met een protese...hoe wonderlijk.

Ik moet er aan wennen, heb mijn gereserveerdheid maar verbazen doe ik me wel. Verbazen dat dit mogelijk is met dit resultaat...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:22

In elk geval is dit paard niet arbeidsongeschikt geraakt want zijn werk kan hij nog gewoon doen.(Dekken).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:22

toch jammer want hij is overleden.
ik volgde hem nog eel op facebook en. eigenlijk ging het gewoon hartstikke goed met hem.

tot ik net dit bericht las:

It is with the heaviest of hearts that we announce the passing of Triple Vodka.
The choice was made late last night to lay him to rest due to a severe colic episode. Surgery and post treatment would have been too hard on him and we felt that the fairest choice for him was let him rest. He lived his best life until his final day.
He went peacefully and is in horse heaven, grazing freely in greener pastures.
Vodka taught us all so much since the first day he arrived in our lives. It was a mutual and intense love between him and everyone who crossed his path. He showed incredible trust and perseverance, and a kind of strength that is only seen once in a lifetime. He was so full of life, charisma, and confidence. It’s hard to put into words just how much he meant to us.
Our lives will never be the same…. he helped to make us better horsemen, better friends, better co-workers and better humans but more importantly he united our family and Team Zerlotti.
We’d like to thank Dr. Vlahos and Dr. Dutton for being an important part of this journey with us and for always providing him with the best care.
We would also like to thank all of our wonderful friends and clients who have supported Vodka and Zerlotti throughout this beautiful second chance at life. It means so much to us all.
We will reach out to the mare owners who have pending contracts for 2023 in the coming days….. until then, please know that we are incredibly honored that you have chosen to breed to Triple Vodka and we can not wait to see his legacy live on in each and every one of your foals!
We ask that you please allow us some time to weather this pain, and soon will answer any questions that you may have.