Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:41

Ik denk echt dat het in context moet... Neem het voorbeeld van de vaart of de weg..

Aan de andere kant, ik ben er voorstander van om paarden niet meer in het verkeer te laten.. te vaak onkundige mensen, wat echt voor gevaarlijke situaties kan zorgen. (en dan hoef je dus ook niet in te grijpen bij een gevaarlijke situatie.. het blijven vlucht dieren waar niet iedereen de juiste omgang mee heeft)

Er is inderdaad meer dan positieve bekrachtiging.. maar ook díe skills heeft de meerderheid toch niet hoor :) (leren door nadoen?)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:43

Als je de skills niet hebt kun je jezelf scholen of iets anders gaan doen of goede begeleiding zoeken. Slaan is altijd een keuze.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:47

ja ik ben dat met je eens hoor, volgens mij is dat ook ongeveer wat ik zeg :)
Of schrijf je het om een punt te maken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:10

In geval van nood kan ik me er nog iets bij voorstellen, wanneer je midden op een spoorwegovergang stil staat of zoiets. Maar tijdens "iets oefenen'? Ik weet wel dat als ik iets moet leren, dat niet zo lekker loopt als ik me onveilig voel. Waarom sommige mensen denken dat een dier wél iets zal leren als hij angst heeft, is me een raadsel. Ik zal wel "hele makkelijke paarden" in mijn leven gehad hebben, dat slaan nooit nodig is geweest....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:11

Cer schreef:
Ik denk echt dat het in context moet... Neem het voorbeeld van de vaart of de weg..

Aan de andere kant, ik ben er voorstander van om paarden niet meer in het verkeer te laten.. te vaak onkundige mensen, wat echt voor gevaarlijke situaties kan zorgen. (en dan hoef je dus ook niet in te grijpen bij een gevaarlijke situatie.. het blijven vlucht dieren waar niet iedereen de juiste omgang mee heeft)

Er is inderdaad meer dan positieve bekrachtiging.. maar ook díe skills heeft de meerderheid toch niet hoor :) (leren door nadoen?)

Leren door nadoen kan waanzinnig goed werken. Als ze hier bijvoorbeeld 3 paarden naast gezet hadden die die sprong zonder probleem nemen, dan was de kans heel erg groot geweest dat het "probleem" paard er gewoon achteraan gesprongen was. Dat flink belonen en een paar keer in de herhaling en hij heeft ineens voldoende vertrouwen om het ook alleen te kunnen. Maar het is natuurlijk makkelijker om er gewoon op los te slaan...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:13

DezeNaam schreef:
De mindset in dat bericht... "Because the horse has been allowed to say NO, it needs firmer handling", "Does this mean we have to allow horse to say no?" Echt, als je zo graag controle wil hebben: ga motorcrossen. In plaats van een dier met een eigen wil en gevoelens te besturen als een robot.

Jij schrijft wat ik denk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:18

Niet omdat ik het een goed idee vind maar voor mij is dit typisch sport.
In de sport wil men geen „nee“.
Hoe vaak ik ook al niet gehoord heb dat een paard ongehoorzaam is als het ergens naar wil kijken.
Ieder paard dat hoog in de sport loopt heeft ofwel een karakter dat nooit nee zegt of heeft afgeleerd nee te zeggen. Als ze dan toch nee zeggen dan komen ze niet meer terug in de ring.
Op stal hebben we 2 ex-sport nee zeggers die al met 1 voet bij de slager stonden toen ze door hun huidige eigenaar voor een habbekrats meegenomen zijn.
Gezonde en lieve paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:22

Sizzle schreef:
Niet omdat ik het een goed idee vind maar voor mij is dit typisch sport.
In de sport wil men geen „nee“.
Hoe vaak ik ook al niet gehoord heb dat een paard ongehoorzaam is als het ergens naar wil kijken.
Ieder paard dat hoog in de sport loopt heeft ofwel een karakter dat nooit nee zegt of heeft afgeleerd nee te zeggen. Als ze dan toch nee zeggen dan komen ze niet meer terug in de ring.
Op stal hebben we 2 ex-sport nee zeggers die al met 1 voet bij de slager stonden toen ze door hun huidige eigenaar voor een habbekrats meegenomen zijn.
Gezonde en lieve paarden.
Jup... Het fabeltje "als ze niet willen, doen ze het niet," geeft maar aan hoe weinig mensen snappen van hoe ver je een paard kunt pushen, ook als ze in eerste instantie 'nee' zeggen. Voor een sportpaard om echt de hakken in het zand te zetten en te zeggen 'tot hier en niet verder,' moet je het écht flink verknallen, want die dieren zijn niet anders gewend dan dat ze continu hun eigen grenzen over moeten gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:22

Amable schreef:
Leren door nadoen kan waanzinnig goed werken. Als ze hier bijvoorbeeld 3 paarden naast gezet hadden die die sprong zonder probleem nemen, dan was de kans heel erg groot geweest dat het "probleem" paard er gewoon achteraan gesprongen was. Dat flink belonen en een paar keer in de herhaling en hij heeft ineens voldoende vertrouwen om het ook alleen te kunnen. Maar het is natuurlijk makkelijker om er gewoon op los te slaan...

Even voor de context, omdat je mij quote.. Ik geef niet aan dat het makkelijker is om er op los te slaan :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:09

Cer schreef:
poes schreef:

Nou goed, niet helemaal vergelijkbare situatie, maar in sommige gevallen moet je wat..

Het doel heiligt de middelen niet…
je kunt ook dingen uit context trekken :j

Ik denk dat je dit soort dingen alleen maar helemaal kunt voorkomen door paarden uit de sport te halen, en rijden etc te verbieden..
Want hoe lief we het ook allemaal bedoelen, er zijn denk maar heel weinig mensen die echt goed met postieve bekrachtiging kunnen werken en die een paard zonder touwtje mee kunnen laten lopen. In principe zegt een paard met een bok(je) bij zadelmak maken al 'nee'..

En van sommige dingen die ik lees qua geruststellen ...brrr.. ik heb teveel paarden gezien die ongelukkige hoopjes ellende werden door geen sturing en onbegrip, met de beste bedoelingen om ze te begrijpen en te pamperen.. :J

wat los staat van wat Mark Todd hier doet. (ik zeg het gewoon nog een keer)

Mee eens, die komen dan op een gegeven moment in de handel of worstjes want er is niks meer mee te beginnen. Als ze geluk hebben kunnen ze dan nog heropgevoed worden maar juist als paarden vanaf het begin gewoon duidelijke en consequente leiding hebben gehad worden het fijne en brave paarden. Wat overigens los staat van slaan, want slaan is imo echt zelden "nodig" en gebeurd vaak als er al een heleboel kleine signalen gemist zijn en stappen overgeslagen zijn in het proces. Soms moet je wel voor je eigen veiligheid, maar liever niet en hier is dat natuurlijk helemaal niet aan de orde.

Daarom is zweep en sporen verbieden ook zoiets stoms om te roepen, een zweep goed gebruikt is niet meer dan het verlengde van je been. Een spoor goed gebruikt is er voor de verfijning. Laten we vooral scherp blijven op slecht gebruik van hulpmiddelen ipv alles maar willen verbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:13

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:26

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:37

Maffe "sport" is paardrijden toch eigenlijk...
Dat paard wil overduidelijk het water niet in. Ook niet als hij er in gemept wordt.
Wat nou samenwerking en respect? Dit is toch voor niemand leuk? En voor het arme paard gewoon een regelrecht kut situatie...

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:19

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:55

Wordt het hier ook goed gepraat? Nee toch?

Overigens zou het in álle gevallen áltijd wel fijn zijn als mensen niet knippen in video’s .. dat zou veel helderder zijn denk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:00

Cer schreef:

Overigens zou het in álle gevallen áltijd wel fijn zijn als mensen niet knippen in video’s .. dat zou veel helderder zijn denk?
Bovendien vind ik dat filmpje ook vrij speculatief.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:10

Hij staat al klaar met die tak.
Dus voor hetzelfde geldt loopt het paard fijn door dat water.
Vervolgens (al dan niet bewust) eruit geknipt struikelt hij naar of iets .
Stopt daarom daarna omdat het vertrouwen weg is.
En word dan af gemept.
Want duidelijk zichtbaar bij de stop is de angst. Nog voor de mep. Dus daar is iets gebeurt. En dat laten ze ons niet zien.
Een paard dat dit relaxed kent zegt niet zomaar nee.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:38

Cer schreef:

Volgens mij zei ik ook niet dat dat hier gebeurt. Op tiktok wel veel. Word er gek van.

Leek me een relevant topic om deze tiktok te delen. Ik heb 'm niet gemaakt he.
En speculatief... kijk naar de beelden en niet zo zeer naar de audio. Beelden zeggen genoeg geloof ik (ik tel toch echt 10 meppen met die tak).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:24

Cer schreef:
ja ik ben dat met je eens hoor, volgens mij is dat ook ongeveer wat ik zeg :)
Of schrijf je het om een punt te maken?

Vooral dat laatste :j

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:38

Dit is een filmpje van een "animal activist" over hem met een interview van chloe https://youtu.be/76y4vLf-Ptw

Ben het zo met haar eens. Als het geen "prof" was geweest, had niemand het hem ooit vergeven. Dan werden er wel met andere ogen naar hem gekeken.
Feit dat hij denkt dat slaan de oplossing is bij een paard dat niet van hem is.. laat staan wat hij doet als er niemand kijkt. Echt niet ok, nooit ok, schorsen.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:40

Ook heeft ze het volledige filmpje gedeeld, zonder knippen :) de topper

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:50

Euridicey schreef:
Ook heeft ze het volledige filmpje gedeeld, zonder knippen :) de topper

Maar zij is ook niet onschuldig. Voor beide zijn verzachtende omstandigheden maar de basis blijft: als we moeten slaan (tenzij het om de veiligheid van levens gaat!) is het niet meer ok.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:55

poes schreef:
Maar zij is ook niet onschuldig. Voor beide zijn verzachtende omstandigheden maar de basis blijft: als we moeten slaan (tenzij het om de veiligheid van levens gaat!) is het niet meer ok.

Waar heb jij het nu over? Ik bedoelde in de video die ik deelde.

Chloe had geaccepteerd dat Mark geluid achter het paard zou maken om te motiveren. Iets wat niet gek is, dit gebeurt ook als je een longeerzweep gebruikt. NOOIT is zij akkoord gegaan dat hij ging slaan, daarom heeft Chloe de video gedeeld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 01:20

Ze had op dat moment ook kunnen ingrijpen toch?

Als ruiter/eigenaar ben je net zo verantwoordelijk. Niet voor de eerste klap en ja de tweede en de derde vergeven we je ook wel. Je bent misschien echt even flabbergasted.
Maar daarna: nee.

Wie op voorhand goed nadenkt over hoe ze met hun paarden willen omgaan (en dat ben je ze wel degelijk verplicht vind ik) , laat zijn paard geen 9 keer slaan als die er al lang en breed uit is dat slaan geen optie is.
Laatst bijgewerkt door poes op 17-02-22 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 01:22

poes schreef:
Ze had op dat moment ook kunnen ingrijpen toch?

Ze wist het niet! Ze dacht dat hij enkel geluid zou maken. Ze keek de videos achteraf terug en toen kwam ze er pas achter.
Ook gaf ze aan dat ze t niet zou durven. Also: ik denk dat er weinig mensen zijn die tegen een prof durven in te spreken. Mocht jij dat wel kunnen, leer me :")