Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:53

Herken je die gebarreerde paarden aan de manier van springen? Sommige paarden zie ja na de afzet ineens extreem die benen nog intrekken. Als een soort van paniekreflex. Ziet er echt heel onnatuurlijk en geforceerd uit.
Bij paarden die op die manier springen vraag ik het me echt elke keer af.

Ben bang dat met zulke trainingsmethoden de Topsport er zelf voor zorgt dat de hele paardensport straks verboden worden, want potentieel dierenmishandeling.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:54

hoogendroog schreef:
Wat ik misschien nog wel erger vind, is dat men een natuurlijk springend paard niet meer herkend en het het geprepareerde paard als de hoogste kwaliteit ziet. Als een paard niet extreem opent en er niet een meter te hoog overheen springt (zichzelf overspringen), wordt het afgedaan als zijnde het dier er te weinig in heeft. Het is helaas overal te zien: de hengstenkeuringen, het hengstenspringen, de opgeklopte veilingen, de sport en zelfs nietsvermoedende amateurs rijden rond met aangesnoerde kapjes... Op de hengstenkeuring kun je al bijna zien wie de hengst getraind heeft, hengsten springen allemaal op dezelfde onnatuurlijke manier. Maar ja.... prepareren fokt geen kwaliteit, de hengst vererfd wat ie van nature heeft.

100% mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:55

Klopt en om een dressuurruiter te benoemen waarbij paard vanuit de schouder loopt en niet het voorbeen onnatuurlijk hoog brengt Dr Reiner Klimke.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:59

Rex_Rolfo schreef:
Nieuwsredactie schreef:
onderzoeksjournalist Günter Wallraff.

Dat is wel een naam. Hoewel ik bang ben dat veel mensen nog nooit van de titel Ik (Ali) gehoord hebben.

Staat hier in de boekenkast.
Ja, zo oud ben ik dus... :D

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:44

Vroeger was ik nog naïef, en geloofde ik in dat je van je paard zielsveel houdt, en er dus natuurlijk goed voor zorgt.
Blijkbaar zijn er veel mensen die voor geld en status gaan, en die absurde trainingsmethoden uitvoeren. Wat mij betreft moet dat stoppen. Het is dierenmishandeling in verschillende etappes, en het mag gewoon niet meer doorgaan.

Misschien is het enige wat werkt de topsport laten stoppen. Want zolang er geld verdient wordt, en aanzien meespeelt, zullen er helaas misstanden zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:51

xxCYNNxx schreef:
sasja0705 schreef:
Jeetje... nu moet ik toch eens gaan zoeken, wanneer toen het schandaal was rond om Schockemöhle .
Was in de 80er of 90er Jahren .
Toen werd het " barren" uitgevoerd met rechts en links een man en de complete stang werd omhoog getild. Dit in combi met irriterende spul onder de peesbeschermers...
Het was in die tijd dat Beerbaum en Sloothaak, Nieberg ,enz aan de absolute top stonden ...

Juist de "Elite" sprak er Schande van. Ik was toen freelancer voor n paar Duitse bladen en vaak op de internationale springwedstrijden.

Van Beerbaum verbaast het mij toch geweldig want hij was toen een van de "Saubermänner" in de sport.
Hij en Franke hamerden altijd op dat er dressuur het allerbelangrijkste was om zo te kunnen springen en gaven vaak demonstraties .

En Walraff ? Die moet toch ook al dik in de 60er zijn
Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar de gehele film

Dat verhaal komt me heel bekend voor, maar dan niet van het nieuws ofzo. Toen ik 14 was had ik een verzorgpony waar ik veel mee buiten reed. Een vrouw in het dorp had een oud ex renpaard en haar nichtje was er toevallig. Zij was wat ouder; 18 en werkte fulltime op een grote springstal in Nederland.
Als 14 jarige penny vond ik dat mega interessant dus tijdens de buitenrit haar ernaar gevraagd. Zij vertelde mij toen dat het allemaal niet zo rozengeur en maneschijn was en toen ik vroeg wat ze bedoelde kwam ze dus met hetzelfde verhaal; paarden waarvan de voorbenen werden ingesmeerd met irriterend spul en daarbovenop barreren, want daar leerden ze goed hoog van springen aldus de trainer van die stal. En die stal waar zij werkte was ook zeker niet de enige; velen deden dat zo vertelde ze me.

Dat was de eerste keer dat mijn roze bril over de paardenwereld en topsport van mn neus afgetrapt werd. Ik weet nog dat ik er zelfs minutenlang stil over ben geweest, omdat ik van schrik en afschuw niet eens meer wist wat te zeggen.

Ik had aan de ene kant Beerbaum beter ingeschat, maar aan de andere kant verbaast het mij ook niet; hij stamt uit een tijd waarin hij geleerd heeft dat dit een doodnormale trainingsmethode is; praktisch iedereen deed het.
Jammer dat hij blijkbaar niet wijzer geworden is.

20 jaar geleden werd opspringen gewoon geaccepteerd in lessen van een bekende trainer (vader van een bekende olympiade ruiter). En een paard wat moeilijk in de mond was legde je een kiezeltje onder de neusriem en een twijgje achter het bit. Opspringen is dan weliswaar geen barreren, maar je zorgt er voor dat het paard een fout maakt en dan de volgende keer voorzichtiger is. Dit gebeurde gewoon in openbare lessen of clinics. Alleen het echte barreren werd schande van gesproken.

anjali

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:06

Als je een paard oneerlijk behandelt dan kun je wel resultaten afdwingen maar de liefde van je paard krijg je dan niet en hij zal op een moeilijk moment dan niet voor je vechten.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:11

Ik lees hier een aantal keer kiezeltje achter de neusriem. Waarvoor zou dat werken?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:13

NailB schreef:
Ik lees hier een aantal keer kiezeltje achter de neusriem. Waarvoor zou dat werken?

Pijn doen als het paard zijn mond probeert open te trekken doordat de druk op een klein kiezeltje komt te staan ipv lekker brede en zachte neusriem? Is een gok maar meer kan ik er niet bij bedenken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:16

Als je een paard oneerlijk behandelt dan kun je wel resultaten afdwingen maar de liefde van je paard krijg je dan niet en hij zal op een moeilijk moment dan niet voor je vechten.

Leuke en integere stelling: ik denk alleen niet dat het zo werkt. Het paard is bang voor de gevolgen en dat bepaald de inzet.

Het verbaasd mij helemaal niets van Beerbaum. Je moet wat om mee te blijven draaien in de top.
Ik ben er fel op tegen, maar het is onmogelijk om bij elke training te gaan kijken wat er uit gespookt wordt. Het is in mijn optiek zuivere dierenmishandeling. Helaas verandert dit de omstandigheden voor de betrokken paarden niet.

Als je een zeer geoefend oog hebt en het paard kent, dan moet je dit gedrag ( onnatuurlijk springen) kunnen zien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:43

Fly_high schreef:
NailB schreef:

Pijn doen als het paard zijn mond probeert open te trekken doordat de druk op een klein kiezeltje komt te staan ipv lekker brede en zachte neusriem? Is een gok maar meer kan ik er niet bij bedenken.

:j

Kroonkurk onder het rondje van de mexicaanse neusriem heb ik eens gezien.... :(

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:46

Kroonkurken onder de bandages ook.

Het zijn duidelijk niet altijd even edele motieven, om dit soort acties uit te voeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:59

nikkel schreef:

Leuke en integere stelling: ik denk alleen niet dat het zo werkt. Het paard is bang voor de gevolgen en dat bepaald de inzet.

Het verbaasd mij helemaal niets van Beerbaum. Je moet wat om mee te blijven draaien in de top.
Ik ben er fel op tegen, maar het is onmogelijk om bij elke training te gaan kijken wat er uit gespookt wordt. Het is in mijn optiek zuivere dierenmishandeling. Helaas verandert dit de omstandigheden voor de betrokken paarden niet.

Als je een zeer geoefend oog hebt en het paard kent, dan moet je dit gedrag ( onnatuurlijk springen) kunnen zien.

Onder dwang en met angst voor straf zal iemand (mens of paard) nooit toppresteren. Ik heb medelijden met deze paarden maar nog meer met de ruiters die menen dat ze dat moeten doen want zij zullen nooit de vriendschap en fijne samenwerking met een paard ervaren.Wat ik juist het mooie vind aan de paardensport want anders kun je net zo goed gaan motorcrossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:01

anjali schreef:
nikkel schreef:

Onder dwang en met angst voor straf zal iemand (mens of paard) nooit toppresteren. Ik heb medelijden met deze paarden maar nog meer met de ruiters die menen dat ze dat moeten doen want zij zullen nooit de vriendschap en fijne samenwerking met een paard ervaren.Wat ik juist het mooie vind aan de paardensport want anders kun je net zo goed gaan motorcrossen.
Helaas kan ik zeggen dat dat een hardnekkige fabel is.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:04

DuoPenotti schreef:
NailB schreef:
kiezeltje achter de neusriem

Kroonkurk onder het rondje van de mexicaanse neusriem heb ik eens gezien.... :(

Ik zou graag iemand willen zien die zoiets bij mijn paard probeert uit te spoken := die topsportpaarden moeten echt enorme will to please hebben dat het uberhaupt lukt zonder dat de ruiters zich heel ernstig verongelukken :+

Er is trouwens inmiddels reactie van Beerbaum gekomen, hij ontkent het niet en zegt dat het een toegestane trainingsmethode zou zijn in Duitsland? Wtf -O- misschien moet paardensport dan maar weg...

"Die im Beitrag gezeigten Szenen auf dem Reitplatz haben mit Barren nichts zu tun. Es handelt sich dabei um erlaubtes Touchieren, das von einem erfahrenen, routinierten Pferdefachmann durchgeführt wurde. Der im Video zu sehende Gegenstand erfüllte die Vorgaben der Deutschen Reiterlichen Vereinigung für ein zulässiges Touchieren: nicht länger als drei Meter, maximal zwei Kilogramm schwer."

https://www.ludger-beerbaum.de/de/aktuelles/12012022-ludger-beerbaum-%C3%A4u%C3%9Fert-sich-zu-dem-beitrag-bei-rtl-extra-vom-11012022-2235-uhr

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:08

Je geeft het een andere benaming, en dan is het blijkbaar toegestaan. Geef mijn portie maar aan fikkie.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 12-01-22 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cats_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:14

Afgrijseljjk, ik wil dit echt niet weten en zien. Door dit dit soort dingen heb ik echt een aversie tegen de paardensport gekregen.
Ja van mij mag de paardensport aan banden worden gelegd!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:41

Toucheren mag, barreren niet? Hmmm.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:50

Ik ben bang dat bij bijna elke 'topruiter' in elke discipline dit soort onzin plaatsvindt.
Heb ook leuke verhalen gehoord (van een oud werknemer) over een best geliefde dressuurruiter, waar je ook echt steil van achterover slaat. Het zijn zulke dingen die me echt doen denken.. waar zijn we nog mee bezig. Misschien is het maar beter als de paardensport verbannen gaat worden -O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:05

Sport verbannen vind ik te ver gaan.
Ik heb graag sport gereden. En ik weet zeker de paarden die ik reed ook.
Maar zulke dingen werden niet uitgespookt.
Een paard wil het graag doen. Of niet...

Maar misschien is topsport wel te veel gevraagd. En moeten we de hoogtes aanpassen?

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:09

Of geld en dierenwelzijn gaan gewoon niet samen :\

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:11

Ja dat zal het grootste probleem zijn.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:19

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:46

Risxx schreef:
Of geld en dierenwelzijn gaan gewoon niet samen :

Precies dit :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:47

Mkango schreef:
anjali schreef:

Helaas kan ik zeggen dat dat een hardnekkige fabel is.

Ik ook :j Idd learned helplessness zoals gezegd wordt. Paard heeft geen nee meer, geen verweer. Uit zich vaak weer in andere problemen zoals stalondeugden, opstapproblemen, zwiepen met de staart etc. Maar daar vinden ze ook allemaal wel weer wat op. De luchtzuigers gaan naar België om een spiertje door te snijden zodat ze dat niet meer kunnen, opstappen doen ze zo dat het wel lukt ( in draf door het gang pad en dan als het paard voorbij komt erop springen). En als ie toch nog een keer weigert, komt er een stroomstootapparaat tevoorschijn, waar sommige paarden bijna al door de benen zakken van het geluid.
-O- ;(