Frankrijk introduceert 'paardenhouderbewijs'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Frankrijk introduceert 'paardenhouderbewijs'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:02

Top, altijd handig zulke connecties :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:07

Ben benieuwd naar wat voor briefje we nu weer extra moeten toevoegen aan de map :=

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 15:54

Ik heb eind van de week (of begin komende week) een afspraak hier thuis met een "contrôleur en identification et traçabilité sanitaire" van het IFCE in Besançon. Ik zal jullie na afloop laten weten hoe en wat.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:00

Hmmm hij moet 3 dagen per week thuiswerken, dus het komt niet uit. Hij neemt begin februari contact met me op.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:29

Ja dat verplicht thuis werken klinkt leuk maar voor sommige beroepen dus echt niet handig

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:27

Nope. Ik geef momenteel 90% (of meer) van mijn traningen online. Op zich gaat dat wel redelijk en ik heb geen reis en verblijfskosten meer ;-)

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:10

Nou, ik heb op 2 februari een vriendelijke mijnheer op bezoek gehad die me alles uitgelegd heeft. En hij heeft me het boekje "Les Démarches Sanitaires du Détenteur d'Équidés" gegeven.

Ik heb een week later een schriftelijke bevestiging gehad met alles wat hij me verteld heeft. Dat document begin met het opnoemen van alle officiele reglementen, 6 in totaal! Echt Frans ;-)

Ik moest allereerst een "Déclaration du lieu de détention" hebben (dat moet kennelijk al vanaf 2010...). Deze hebben we samen ingevuld. Aangezien de paarden met name op een veld in onze gemeente of een vlak daaraan grenzende gemeente staan, hoefde ik alleen maar mijn huisadres op te geven. Klaar dus!

Vervolgens moet ik ook een "Registre d'élevage pour les détenteurs d'équidés invullen met uiteraard wederom alle gegevens. Gegevens redundantie (doodzonde in database land internationaal) is een nationale Franse sport. Je kunt een model in Excel downloaden op https://www.ifce.fr/ifce/sire-demarches ... -delevage/

Vervolgens waren er "problemen" met de papieren van de paarden:

- Junkie (officieel: Junker) heb ik Frankrijk gekocht in 2000 en meegenomen naar Nederland. In 2002 bij de invoering van de paardenpaspoorten is hij netjes op Nederlands paardenpaspoort gezet. Ik heb hem in 2007 weer mee terug naar Frankrijk genomen toen we daar gingen wonen. Ik heb toen bij het SIRE geïnformeerd of ik hem hier moest laten registreren. Antwoord: Nee, hij heeft al een paspoort.

- Billy heb ik in 2011 gekocht in Frankrijk bij dezelfde fokker als Junkie. Hij heeft Franse papieren. Ik heb bij de aankoop gevraagd aan het SIRE of ik hem op mijn naam most zetten. Antwoord: Nee, niet nodig (of Nee, dat kan niet. Ik weet het antwoord niet precies meer).

Verrassing: nu moet dat dus wel, dus ik moet de papier van beide opsturen naar de SIRE. Junkie voor inschrijving in het Franse register van geïmporteerde paarden en Billy voor een wijziging van eigenaar.

De controleur heeft ook de chip van Junkie getest. Was OK. Ik kreeg Billy weer eens niet te pakken, maar dat geloofde hij wel ......

Het briefje was ook compleet met een opsomming van de mogelijke boetes (3e en 5e klasse....schiet mij maar lek) die ik zou lopen als ik dat allemaal niet doe. Ook wel weer gebruikelijk in Frankrijk.

Een Vétérinaire Sanitaire hoef je pas te hebben vanaf 3 of meer paarden.

Dus, document Registre d'élevage..." invullen, beide sets papieren opsturen naar het SIRE en klaar is Kees. Eigenlijk valt het, voor Franse begrippen, best wel mee.

Het boekje is op te vragen bij librairie@IFCE.fr of te downloaden op https://www.ifce.fr/wp-content/uploads/ ... ur-WEB.pdf.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:06

Hier nog niets gehoord, we wachten rustig af :+