Rebecca's paard sterft na hevig vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:39

Als je je paard binnen zet kan je ook dood gaan door paniek. Bijv. bij een misstap het bekken breken of door stress koliek.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:35

SophievdV schreef:
Dat het idioot is dat mensen alsnog veel vuurwerk afsteken, daar zijn we het allen over eens. Maar om dan koste wat kost toch je paard buiten te zetten.. Dat is ook een bewuste keuze he.

Je kan je paard(en) toch moeilijk in je woonkamer zetten? Niet iedereen heeft binnenstallen waar paarden in opgesloten kunnen worden (of misschien één noodstal voor een groep paarden bijv.). En zelfs al heb je voldoende binnenstallen, dat is nog geen garantie, ook in een stal kunnen ze beginnen panikeren en zichzelf ernstig verwonden. Eén van de drie in Vlaanderen door het vuurwerk overleden paarden stond trouwens op stal, en die is nu even dood als de twee paarden die buiten stonden.
Als paardeneigenaar met stallen is het met oudjaar kiezen tussen twee kwaden, waarbij er zowel voor binnen zetten als voor buiten laten goede redenen kunnen zijn. Die mensen in Kampenhout hebben hun paard niet buiten laten staan omdat het hen niet interesseerde of omdat ze persé wilden bewijzen dat zij in hun recht waren, maar omdat ze op basis van eerdere ervaringen hebben ingeschat dat buiten laten de beste / veiligste optie was.

Anoniem

Re: Rebecca's paard sterft na hevig vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:59

Hoe doen mensen dat normaal dan? Er is nu een verbod maar dat is het niet altijd. Dus dan mogen mensen rustig heel de nacht knallen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:42

Spenk schreef:
Hoe doen mensen dat normaal dan? Er is nu een verbod maar dat is het niet altijd. Dus dan mogen mensen rustig heel de nacht knallen.

Elk jaar staan er berichten van dieren die in paniek zijn verongelukt.
Ook al voor corona. Maar nu roeptoeteren de ouders: "ze mogen toch nog wel iets, of oudere zelf; "alles word ons afgenomen" .

Niet beseffend dat er al jaren een halve oorlog is.
Miljoenen aan vernielingen, ernstig letsel en idd dieren met rotjes in de kont of snavel. Of verongelukt in de wei.
Dat al jaren chirurgen pleiten voor een algeheel verbod, verzekeraard pleiten voor een algeheel verbod en veel dierenliefhebbers ook.
Want onze maatschappij is zo verneukt dat er niet meer goed mee omgegaan kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:55

Dat is de vraag toch niet? Ik vraag mij af hoe mensen dit dan doen met hun paard? Op hoop van zegen laten staan ofzo?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:58

Ik denk niet op hoop van zegen.
Maar net als deze eigenaresse er in de nacht wel bij zijn. Maar niet meer verwachten dat het zo laat nog zo erg gaat zijn.
Je zult toch een keer naar bed moeten?

En ja elk jaar hoor je dan van verongelukte dieren, dus ja vind ik wel antwoord op je vraag.
Ondanks opletten gaat het nog vaak mis.
Paarden moeten nu eenmaal naar buiten, ook in de dagen voor oud op nieuw. Waar het ook al vaak mis gaat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:10

Spenk schreef:
Dat is de vraag toch niet? Ik vraag mij af hoe mensen dit dan doen met hun paard? Op hoop van zegen laten staan ofzo?

Mijn fjord stond vroeger op stal in een woonwijk. Volgens de boer keken alle paarden geïnteresseerd naar het vuurwerk.
Mijn shet is daar vlakbij opgegroeid in een wei en daar is ook niks raars mee gebeurd.

Kan me niet herinneren of ik ooit een oud en nieuw bij hem heb doorgebracht.
Ik weet wel dat ik 3 jaar geleden bij mijn nieuwe shet op de wei heb gestaan. Aansluitend door naar mn werk (nachtdienst en ik mocht later komen) Wederom niks gebeurd, vuurwerk was ook niet heel dichtbij omdat er veel paarden daar stonden en we aan de rand van een woonwijk stonden.

Nu leeft mn fjord niet meer en staan beide shets aan het bos in het buitengebied (boerderijen) Het vuurwerk is dus ver weg.
Onze hele kudde geeft er niks om.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:25

SophievdV schreef:
Volgens mij vindt niemand het normaal dat men zich niet aan de regels houdt. Het is meer dat je er rekening mee moet houden dat men zich niet aan de regels houdt. Dus je kunt je eigen plan gewoon door zetten omdat je vindt dat anderen zich aan de regels moeten houden en dus geen vuurwerk af mogen steken, of je kunt het zekere voor het onzekere nemen met de wetenschap dat de kans heel groot is dat er alsnog vuurwerk afgestoken wordt.

nee, want als je dat gaat doen, kan je steeds minder. Dus je pakt het niet aan de regels houden aan ipv dat je er rekening mee gaat houden.
SophievdV schreef:
Als je weet dat er een bepaalde straat is in je stad of dorp waar meiden vaak aangerand of verkracht zouden worden, zou jij dan tegen je dochter zeggen 'Ga er toch maar heen, ze moeten zich aan de regels houden, het is niet jouw schuld als er wat gebeurt want dan ben je immers slachtoffer.'?

Het kind moet verdomme naakt op tafel kunnen dansen zonder dat er iemand aan haar komt zonder haar toestemming. Serieus he, ben je zot geworden?

Daar stuur je toch de politie op af dan, in plaats van de vrijheid van je onschuldige dochter te beperken en haar effectief de boodschap mee te geven dat als er iets gebeurt, dat het haar schuld is........

Weet je wat er gebeurt als je hierin meegaat? De Taliban. Vrouwen die hun huis niet meer uitkunnen. Misschien gewoon de klootzakken die rotdingen doen de schuld geven ipv de slachtoffers.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:51

Op de gsm lukt me quoten even niet handig.
Maar je hebt het over vrijheid van de vrouw en taliban. En kan het helemaal met je eens zijn.
Maar on dit zelfde Nederland word Erica meiland met de grond gelijk gemaakt over haar uitspraak van hoofddoekjes.
Waarom krijgt die dan geen lof over haar uitspraak? We vinden het toch heel gewoon dat vrouwen onderdrukt worden.

Opzich een discussie die hier niet hoort.
Maar wel erg tegenstrijdig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:53

DuoPenotti schreef:
Op de gsm lukt me quoten even niet handig.
Maar je hebt het over vrijheid van de vrouw en taliban. En kan het helemaal met je eens zijn.
Maar on dit zelfde Nederland word Erica meiland met de grond gelijk gemaakt over haar uitspraak van hoofddoekjes.
Waarom krijgt die dan geen lof over haar uitspraak? We vinden het toch heel gewoon dat vrouwen onderdrukt worden.

Opzich een discussie die hier niet hoort.
Maar wel erg tegenstrijdig.

Is ook tegenstrijdig, en zo hypocriet als iets.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:21

@marleen-usar inderdaad heel vreemd dat horselovers quote in mijn bericht (p2) aan jou is toegeschreven. Mijn excuses, ik heb gewoon de quote knop gebruikt, dus dit is wel heel erg vreemd!