Wolf bijt pony dood in paddock

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Wolf bijt pony dood in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:16

Ik geef alleen aan dat ik hoop dat Ouwehand de hekken ook hebben ingegraven maar dat ik dat niet weet.
Er staan aan de buitenkant van het verblijf geen bordjes met hoe of wst.

Nogmaals dit hekwerk van het berenbos is de buitenomheining.
Als jij een boswandeling maakt in Rhenen op de Laarseberg loop je om Ouwehand heen en dus het berenbos.
Deze 3 hekken scheiden ons (boswandelaars) van de wolven en beren in de dierentuin.

Dus ja ik hoop dat zij weten wat ze doen :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:18

Amersfoort wist het niet zo goed, dus succes daar :P :+

Over het algemeen zal het wel mee vallen met de dierentuin dieren die volle magen hebben.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:23

Cayenne schreef:
Een oude pony is natuurlijk minder mobiel en dus een makkelijker slachtoffer voor een wolf..
Wat heftig.. Je zou een dier maar zo vinden :
Het is natuurlijk nog niet bewezen dat een wolf dit ook echt heeft gedaan, maar ik denk dat de kans wel groot is.

Zou jij een ander dier kunnen bedenken die dit doet? Of het dier is een natuurlijke dood gestorven en daarna aangevreten door bv vossen. Dat zou ik voor het beestje hopen want na zo'n mooi geliefd lang leven zo dood te gaan is vreselijk. Maar gezien de doodsgrimas op zijn hoofd was het een pijnlijke dood.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:36

Wat verdrietig voor de pony en eigenaar.

Wat NL betreft, ik vrees dat er eerst een kind aan stukken gescheurd moet worden voordat men zich gaat bedenken dat een wolf hier misschien niet zo handig is.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:44

DuoPenotti schreef:
En honger is geen trigger? Echt wel!
Dat ze onder omheiningen doorgraven is sowieso al bekend gegeven.
In Amersfoort een andere reden, maar geeft gewoon aan dat ze kunnen en doen.
En dan is er ineens paniek, wolfje loopt rond. Ja verdorie dat doet hij!! Maar hebben de stadsmensen idd geen last van.

---

Dus?
Dat ze niet graven onder een hekwerk om bij schapen of paarden te komen?
Dat doen ze wel. Zo simpel is het. Dat doet een hond zelfs al.

DP het zou jou echt sieren om eens de nuance op te zoeken, ipv in AL je berichten uit te gaan van jouw absolute waarheid.

Want nee, honger geeft die prikkel niet. Ja, als hij al een maand op bessen zou leven. Maar er zitten hier genoeg konijnen en fazanten om zich mee in leven te houden waardoor zo'n extreme prikkel niet komt.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:47

Kunnen we ook weer even bedenken hoeveel dieren (en mensen) er jaarlijks door honden worden gegrepen? Schapen worden er met de duizenden gedood, en ja, ook wel eens paarden. En toch komt dit nauwelijks in het nieuws, terwijl over de wolf elke scheet wordt gerapporteerd.
Ik snap dat er zorgen zijn om de wolf, maar ik vind dat er ook een té grote focus op staat.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:55

Lynnepinny schreef:
Kunnen we ook weer even bedenken hoeveel dieren (en mensen) er jaarlijks door honden worden gegrepen? Schapen worden er met de duizenden gedood, en ja, ook wel eens paarden. En toch komt dit nauwelijks in het nieuws, terwijl over de wolf elke scheet wordt gerapporteerd.
Ik snap dat er zorgen zijn om de wolf, maar ik vind dat er ook een té grote focus op staat.

Maar waarom deze vergelijking?
A. Er zijn véél meer honden dan wolven dus het percentage op zich is van de aanvallen niet veel groter.
En B. Ik heb nog nooit een hond een koe of paard/pony zien pakken.

De aanvallen van de ong 30 wolven ofzo staat toch niet in vergelijking met de aanvallen van miljoenen honden?
Dat percentage ligt bij de wolf toch veel hoger dan?

En mijn oplossing is net als bij elk ander wild, maximum aantal en de rest word ergens ver weg met voldoende ruimte heengebracht en de probleem wolven worden afgeschoten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:11

VuurVleugels
ik heb nuance genoeg gelezen bij pro wolf dat wat tegengeluid zeer noodzakelijk is na al die leugens.
Teveel gelezen van andere landen dat ik weet wat ik zeg niet eens onwaar is.
Ja de prikkel honger is voldoende om onder een omheining te graven... en echt dat weet iedereeeeeeeen!!
Nogmaals zelfs een hond graaft uit de omheining, dus waarom een wolf niet. Zo moelijk is dat niet te begrijpen.
Het is niet dat ik het zelf ff verzin en uit de duim zuig. Maar al een geruime tijd veel lees over de wolf, en dan niet uit Nederland.
Daarom ook advies laag bij de grond ook een stroomdraad te hebben, wat weer moeilijk is om stroom op te houden, maar dat terzijde.

Dus voordat je mij terechtwijst, eerst even naar jezelf kijken, dank u :D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 11:43

Oké, dan niet.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:08

Tiquira_Jill schreef:
A. Er zijn véél meer honden dan wolven dus het percentage op zich is van de aanvallen niet veel groter.

Dat jij nog nooit een hond een koe of paard hebt zien pakken betekent niet dat het niet gebeurt. Je vind vooral bij paarden best wat artikeltjes als je erop zoekt.
En nee, het klopt in verhouding inderdaad niet, maar alsnog vind ik het jammer dat die feiten over het hoofd worden gezien.
Wat ik ook jammer vind is dat ons land blijkbaar zo uit de klauwen is gelopen wat betreft de hoeveelheid gedomesticeerd vee die we hebben dat een natuurlijk landschap onmogelijk is geworden, maar dat is een andere discussie :+

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:16

Titel is misleidend er staat namelijk verderop de pony ZOU
En het wordt nog onderzocht

Tja de wolf hoort in de natuur en vroeger deden mensen moeite hun dieren te beschermen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:17

Ik vind het al een uitdaging om mijn dieren veilig te houden van de lokale vos... randje dorpskern dus. En dan moet ik de keuze maken een versterkte burcht te maken waar ook de egeltjes en dergelijke niet meer doorheen geraken, of mijn gans elke nacht op te sluiten wat die echt echt echt niet leuk vind. En dan gaat het hier om een vosje. Vooralsnog is mijn gans de pineut en ben ik de pestkop die elke avond dat dier tegen wil en dank mag gaan opsluiten.
Mijn paard staat verderop, mijn vriend heeft schapen. Die hebben van een vos geen last, maar als er een wolf komt moet ik daar dezelfde keuze maken. Maar dan pest je niet alleen egeltjes met je omheining, maar ook een ree, fazanten, hazen,... en op een veel groter gebied. Niet alleen een tuintje maar een paar hectare, waarbij mijn vriend op zijn schapenweide zijn best doet om de plaatselijke natuur uit te nodigen met verschillende landschapselementen. De vos komt 's nachts, de wolf ook overdag. Ik weet niet hoe mijn vriend en ik dit gaan oplossen. En wat als na de vos, niet alleen de wolf, nu ook de lynx en straks ook de beer mee aanschuift?
Ik hou van de natuur en ik respecteer onze vos, hoewel die hier al 2x een bloedbad aangericht heeft het laatste jaar. Maar het is een klootzak die mij keuzes laat maken die ik niet wil maken. En met een wolf in de buurt gaat het helemaal niet meer leuk zijn. Ik wil mijn paard niet aantreffen zoals ik de eendjes aantrof. Of moet je er gewoon mee leren omgaan dat de buizerd je favoriete kip mee neemt? Of je kind dat ene percentje van de statistiek is die verkeerslachtoffer word?
Je doet je uiterste best om ze veilig te houden en het is nooit 100%. Als je ze niet wil verliezen, kan je ze niet houden. Ik denk als de wolf een paar keer 1 van onze schapen kan doden, los van alles wat we proberen, dat we geen schapen meer houden. Net zoals we geen nieuwe eendjes halen, zolang we ze niet deftig kunnen veilig stellen van de vos. En als ik geen paard meer kan houden zoals ik ze wil houden, houd het ook daar op. En ja, dan ga ik huilen want dat zijn allemaal geen keuzes die ik wil maken, maar ik kan net zo min nee zeggen tegen een vos als tegen een wolf, als ik ja wil blijven zeggen tegen de hazen, egeltjes en reeën. Want ook de buizerd en de marter komen roven. Natuur is ergens een totaalpakket wat je nooit in de hand hebt en zonder natuur lukt het ook niet want ook wij zijn ergens nog natuur. Het is aanpassen of huilen en geen van beide is de optie die je wil. Ik wil geen wolf net zo min als ik de vos wil. Je bent gek als je zegt dat je ze wel wil.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:32

Heftig.

Tja de omheiningen... Niemand wil een 3m hoog hekwerk denk ik?

Maar dan mijn vraag hoe breed kan een wolf springen? Misschien dat een dubbele omheining dan een optie is. Bv 1,5m breed en tussen de breedte ook goede stroomdraad (stalen, die geven een goede klap stroom) als de wolf dan wil springen en tussenin terecht komt zit die ingesloten door stroomdraden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:42

Weet iemand of er cijfers zijn, en zo ja waar je die kan opzoeken, wat die wolven inmiddels nu precies op het menu hebben? wordt er ook bijgehouden of ze ook nog wilde dieren pakken en opeten, en of ze daar nu nog wel achteraan gaan nu ze inmiddels ook wel hebben ontdekt dat tamme dieren in weilanden makkelijker zijn om te pakken?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:50

Mars schreef:
Wat verdrietig voor de pony en eigenaar.

Wat NL betreft, ik vrees dat er eerst een kind aan stukken gescheurd moet worden voordat men zich gaat bedenken dat een wolf hier misschien niet zo handig is.

Helaas is dat wel de realiteit. Er moeten eerst hele erge dingen gebeuren voordat men gaat ingrijpen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:57

Lynnepinny schreef:
Tiquira_Jill schreef:

Dat jij nog nooit een hond een koe of paard hebt zien pakken betekent niet dat het niet gebeurt. Je vind vooral bij paarden best wat artikeltjes als je erop zoekt.
En nee, het klopt in verhouding inderdaad niet, maar alsnog vind ik het jammer dat die feiten over het hoofd worden gezien.
Wat ik ook jammer vind is dat ons land blijkbaar zo uit de klauwen is gelopen wat betreft de hoeveelheid gedomesticeerd vee die we hebben dat een natuurlijk landschap onmogelijk is geworden, maar dat is een andere discussie :+

De wolf staat in Nederland nog maar aan het begin. In Duitsland is het al veel verder en ook daar nemen de problemen ieder jaar ernstigere vormen aan. Het wordt alleen maar erger en erger. Totdat de wolf aan onze kinderen begint.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:05

Eerlijk.. ik vind het wat dubbel

Ene kant... zo is natuur. De Wolf en onze "getemde" dieren hebben echt nooit gevraagd om de mens. Er is geen ruimte voor de wolf. Waarom? De mens is zo egoïstisch om de wereld vol te bouwen. Zijn er nog wilde paarden? Nee. Over de hele aarde niet meer. Waarom?... de mens.. wie zijn wij eigenlijk om zo vreselijk egoïstisch te zijn om de wolf te verbannen omdat wij hier willen leven? Wij doden ook paarden , koeien , varkens , schapen en ander vee. Om het op de eten? Een wolf ook... maar dan volgens de regels van de natuur. Ja het is lull*g dat onze dieren op de hele wereld tussen stroomdraadjes staan en niet kunnen vluchten. Maar wederom. Dat hebben wij zelf bedacht.

Aan de andere kant. Ik heb zelf honden , shetlandponys en er komen volgend jaar 2 veulens. Ik kan mijn weide ook niet wolf proof maken en ik zou er meer dan kapot van zijn dat mijn dieren ook het loodje leggen door een wolf. Het is inderdaad totaal niet handig. Ook omdat er gewoon geen wolfproof hekken zijn.. Het is niet handig...In een klein land niet maar in een groot land ook niet... Lastig... En ja. Ik vind het stiekem ook heel eng nu het "gevaar" zo dicht bij komt...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:14

axel_1997 schreef:
sterregoud schreef:
Axel, gelooft nog in sprookjes. Blaffen is genoeg. Tuurlijk.

Toch gek dat die schaapsherder overdag de wolf niet verjaagd kreeg, en moest toezien hoe zijn schaap gedood werd. De wolf zou schuw zijn, maar nee, dat was hij niet.

en jij gelooft in spookverhalen. een wolf is geen monster. die zoekt geen problemen op.
Staatsbosbeheer is enthousiast en daar heb ik toch meer vertrouwen in.

Staatsbosbeheer heb ik absoluut geen vertrouwen in,die geven niets om dieren. De afgrijselijke ellende in de Oostvaarder Plassen komt ook op hun conto.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:22

Zo is natuur...
Tot het je eigen dieren treft die je zo aangevroten terug vind!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:38

Popstra schreef:
Zo is natuur...
Tot het je eigen dieren treft die je zo aangevroten terug vind!

Tuurlijk. Lees mijn hele bericht dan even. Verschrikkelijk. Dat is dus mijn punt 2. Dat wil niemand...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:40

Telpeva schreef:
Weet iemand of er cijfers zijn, en zo ja waar je die kan opzoeken, wat die wolven inmiddels nu precies op het menu hebben? wordt er ook bijgehouden of ze ook nog wilde dieren pakken en opeten, en of ze daar nu nog wel achteraan gaan nu ze inmiddels ook wel hebben ontdekt dat tamme dieren in weilanden makkelijker zijn om te pakken?

Veel jong spul, geen edelhertkalfjes meer geteld in wolvengebied Veluwe bv, en van bokkers die daar wonen ook geen reekalfjes meer op de wildcamera's. Dat betekent geen nieuwe generatie wild. Nu sterft er aardig wat aan jong spul elk jaar, maar niks dat de eerste verjaardag haalt is op zijn minst opmerkelijk. Zo zou een soort rap uitsterven als dat normaal/natuurlijk was. En zowel ree als konijn, haas, etc. zijn zowel kleine hapjes als op de rode lijst gezet ivm lage aantallen en rondgaande ziektes als myx en vhd/rhd. Daar nog een groot roofdier bij laten doet niet bepaald veel goeds voor de aantallen. En dan wordt ons vee aantrekkelijker, omdat wolf toch graag te eten heeft en een stuk minder kritisch is qua wat eetbaar is dan wij mee kunnen leven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:19

Ashkerlon schreef:
Ik vind het al een uitdaging om mijn dieren veilig te houden van de lokale vos... randje dorpskern dus. En dan moet ik de keuze maken een versterkte burcht te maken waar ook de egeltjes en dergelijke niet meer doorheen geraken, of mijn gans elke nacht op te sluiten wat die echt echt echt niet leuk vind. En dan gaat het hier om een vosje. Vooralsnog is mijn gans de pineut en ben ik de pestkop die elke avond dat dier tegen wil en dank mag gaan opsluiten.
Mijn paard staat verderop, mijn vriend heeft schapen. Die hebben van een vos geen last, maar als er een wolf komt moet ik daar dezelfde keuze maken. Maar dan pest je niet alleen egeltjes met je omheining, maar ook een ree, fazanten, hazen,... en op een veel groter gebied. Niet alleen een tuintje maar een paar hectare, waarbij mijn vriend op zijn schapenweide zijn best doet om de plaatselijke natuur uit te nodigen met verschillende landschapselementen. De vos komt 's nachts, de wolf ook overdag. Ik weet niet hoe mijn vriend en ik dit gaan oplossen. En wat als na de vos, niet alleen de wolf, nu ook de lynx en straks ook de beer mee aanschuift?
Ik hou van de natuur en ik respecteer onze vos, hoewel die hier al 2x een bloedbad aangericht heeft het laatste jaar. Maar het is een klootzak die mij keuzes laat maken die ik niet wil maken. En met een wolf in de buurt gaat het helemaal niet meer leuk zijn. Ik wil mijn paard niet aantreffen zoals ik de eendjes aantrof. Of moet je er gewoon mee leren omgaan dat de buizerd je favoriete kip mee neemt? Of je kind dat ene percentje van de statistiek is die verkeerslachtoffer word?
Je doet je uiterste best om ze veilig te houden en het is nooit 100%. Als je ze niet wil verliezen, kan je ze niet houden. Ik denk als de wolf een paar keer 1 van onze schapen kan doden, los van alles wat we proberen, dat we geen schapen meer houden. Net zoals we geen nieuwe eendjes halen, zolang we ze niet deftig kunnen veilig stellen van de vos. En als ik geen paard meer kan houden zoals ik ze wil houden, houd het ook daar op. En ja, dan ga ik huilen want dat zijn allemaal geen keuzes die ik wil maken, maar ik kan net zo min nee zeggen tegen een vos als tegen een wolf, als ik ja wil blijven zeggen tegen de hazen, egeltjes en reeën. Want ook de buizerd en de marter komen roven. Natuur is ergens een totaalpakket wat je nooit in de hand hebt en zonder natuur lukt het ook niet want ook wij zijn ergens nog natuur. Het is aanpassen of huilen en geen van beide is de optie die je wil. Ik wil geen wolf net zo min als ik de vos wil. Je bent gek als je zegt dat je ze wel wil.

Mee eens hoor. Als mijn paard door een wolf gedood zou worden op zijn wei (staat gelukkig al s'nachts binnen) dan koop ik geen nieuwe om die ook weer te laten opvreten.Wolven horen in onze contreien in een zwaar omheinde dierentuin thuis en niet overal loslopend.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:21

Lynnepinny schreef:
Tiquira_Jill schreef:

Daarnaast, als je een notoire schapendodende / vee-aanvallende hond hebt, dan is de kans groot dat ie wel een keer wordt ingeslapen om die reden. Iets dat bij wolven nog niet wordt voorgeschreven door een rechter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:25

Crypto schreef:
Titel is misleidend er staat namelijk verderop de pony ZOU
En het wordt nog onderzocht

Tja de wolf hoort in de natuur en vroeger deden mensen moeite hun dieren te beschermen.

Klopt...
Citaat:
Wolven veroorzaakten veel schade aan jachtwild en vee. Dit maakte henzelf ook tot prooi. Vooral boeren leden veel schade als hun vee door wolven werd gedood. Alleen al het nemen van maatregelen om vee te beschermen (langer op stal of weiden onder toezicht) was voor de boeren vaak een schadepost. Onderlinge contracten en afspraken konden getroffen boeren helpen, maar er werd ook volop jacht gemaakt op de wolven. Zo bestonden er in de meeste gewesten premieregelingen voor de wolvenjacht. Wie een wolf doodde, kreeg een premie

Citaat:
Naast jacht op individuele wolven bestonden er ook grote wolvenjachten. Tientallen, soms duizenden mensen deden aan deze georganiseerde jachten mee.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/wilde- ... toen-en-nu
Ze beschermde hun vee door op de wolf te jagen :+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:26

Afbeelding
Hier een ( zelfs niet compleet ) overzicht van aanvallen op paarden in Duitsland 2020