Ashkerlon schreef:Ik vind het al een uitdaging om mijn dieren veilig te houden van de lokale vos... randje dorpskern dus. En dan moet ik de keuze maken een versterkte burcht te maken waar ook de egeltjes en dergelijke niet meer doorheen geraken, of mijn gans elke nacht op te sluiten wat die echt echt echt niet leuk vind. En dan gaat het hier om een vosje. Vooralsnog is mijn gans de pineut en ben ik de pestkop die elke avond dat dier tegen wil en dank mag gaan opsluiten.
Mijn paard staat verderop, mijn vriend heeft schapen. Die hebben van een vos geen last, maar als er een wolf komt moet ik daar dezelfde keuze maken. Maar dan pest je niet alleen egeltjes met je omheining, maar ook een ree, fazanten, hazen,... en op een veel groter gebied. Niet alleen een tuintje maar een paar hectare, waarbij mijn vriend op zijn schapenweide zijn best doet om de plaatselijke natuur uit te nodigen met verschillende landschapselementen. De vos komt 's nachts, de wolf ook overdag. Ik weet niet hoe mijn vriend en ik dit gaan oplossen. En wat als na de vos, niet alleen de wolf, nu ook de lynx en straks ook de beer mee aanschuift?
Ik hou van de natuur en ik respecteer onze vos, hoewel die hier al 2x een bloedbad aangericht heeft het laatste jaar. Maar het is een klootzak die mij keuzes laat maken die ik niet wil maken. En met een wolf in de buurt gaat het helemaal niet meer leuk zijn. Ik wil mijn paard niet aantreffen zoals ik de eendjes aantrof. Of moet je er gewoon mee leren omgaan dat de buizerd je favoriete kip mee neemt? Of je kind dat ene percentje van de statistiek is die verkeerslachtoffer word?
Je doet je uiterste best om ze veilig te houden en het is nooit 100%. Als je ze niet wil verliezen, kan je ze niet houden. Ik denk als de wolf een paar keer 1 van onze schapen kan doden, los van alles wat we proberen, dat we geen schapen meer houden. Net zoals we geen nieuwe eendjes halen, zolang we ze niet deftig kunnen veilig stellen van de vos. En als ik geen paard meer kan houden zoals ik ze wil houden, houd het ook daar op. En ja, dan ga ik huilen want dat zijn allemaal geen keuzes die ik wil maken, maar ik kan net zo min nee zeggen tegen een vos als tegen een wolf, als ik ja wil blijven zeggen tegen de hazen, egeltjes en reeën. Want ook de buizerd en de marter komen roven. Natuur is ergens een totaalpakket wat je nooit in de hand hebt en zonder natuur lukt het ook niet want ook wij zijn ergens nog natuur. Het is aanpassen of huilen en geen van beide is de optie die je wil. Ik wil geen wolf net zo min als ik de vos wil. Je bent gek als je zegt dat je ze wel wil.
Mee eens hoor. Als mijn paard door een wolf gedood zou worden op zijn wei (staat gelukkig al s'nachts binnen) dan koop ik geen nieuwe om die ook weer te laten opvreten.Wolven horen in onze contreien in een zwaar omheinde dierentuin thuis en niet overal loslopend.