PETA wil paardensport bannen van de Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:34

Kelly_ann schreef:
Maar wanneer is de hand zacht genoeg?
Is dat iets om te meten met een teugeldrukmeter? En leg je de grens dan bij xxx kilo? Is een hele stabiele rit van rond de 3 kilo beter dan 80% van de rit 300 gram en 20% pieken tot wel 15 kilo?

En wat dan als het paard bijna 'op hol' dreigt te gaan, mag je dan wel een harde hand gebruiken als rem?

Ja als hij op hol gaat van mij wel.
Maar dat je dan niet meer wint lijkt me logisch. :)

Van mij zou het mogen rijden met teugel druk meters. Direct af te lezen. Waarom de hedendaagse techniek niet gebruiken

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:37

Loretta schreef:
Uiteindelijk mag er helemaal niets meer.

Het is al jaren een glijdende schaal en ik roep dat al jaren. Ik vind het jammer om gelijk te krijgen.

Als het aan Peta ligt wel ja. Dan mag een hond of kat als huisdier ook niet meer trouwens, want dat is waar Peta uiteindelijk naar streeft; een wereld waarin een dier niet het bezit kan zijn van een mens en de mens geen dieren meer mag houden.

DuoPenotti

Re: PETA wil paardensport bannen van de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:39

Van Peta mag niks.
Maar ze krijgen nu teveel zomaar makkelijk in handen. Dit in het nieuws brengen dat elke ruiter zo rijd en je krijgt heel wat onwetende mensen mee.

We kunnen ze ook voor zijn...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:43

Je inlaten met PETA is net zoiets als je eigen graf graven.

Probleem is precies wat Kelly-ann zegt. Het is de sector zelf die er een potje van maakt, er is werkelijk niemand die serieus wordt genomen. Het Keurmerk Paard en Welzijn krijgt (bijna) alleen maar kritiek; het gaat te ver of niet ver genoeg. Er zijn maar weinig mensen die zeggen: 'oké, er is een begin, laten we dit omarmen en van daar uit kijken hoe we zaken verder kunnen verbeteren.' Dat is echt jammer.
Zaken stap voor stap veranderen is zoveel beter dan het te baseren op incidenten (wat PETA nu dus slim probeert).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:44

DuoPenotti schreef:
Van Peta mag niks.
Maar ze krijgen nu teveel zomaar makkelijk in handen. Dit in het nieuws brengen dat elke ruiter zo rijd en je krijgt heel wat onwetende mensen mee.

We kunnen ze ook voor zijn...

Er is genoeg materiaal (oud en nieuw) om dat te onderbouwen, ook. Dat is het meest vervelende. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Het is aan de bonden en de FEI om het charme offensief in te zetten, door te beginnen met werken aan dierenwelzijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:46

Ja klopt er is ook genoeg.
Daarmee zijn idd de sportbonden aan zet om fair rijden te laten winnen. Dat moet harder tellen dan het kunstje uitvoeren maar zien dat het niet happy is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:55

_San87_ schreef:
Het is aan de bonden en de FEI om het charme offensief in te zetten, door te beginnen met werken aan dierenwelzijn.

En aan ons! Lees een paar uurtjes bokt of zelfs alleen dit topic en je ziet dat we nogal verdeeld zijn en beter zijn in kritiek uiten dan elkaar steunen ookal verschillen meningen.
De bonden en de topsport staan misschien in aan het roer en in de etalage. De breedtesport is met meer en zowel deelnemer als publiek.

Mijn familie kijkt geen paardensport hoor, die zetten de F1 of Tour de France aan :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:51

Er is ook heel veel materiaal om PETA's beweringen onderuit te halen, het is maar net waar je naar wilt kijken. Als ik zie hoe Dier en Recht het doet met filmpjes manipuleren. Ik ben express eens gaan kijken bij een tuigpaard concours in de buurt nav dat ze deze in zo'n slecht daglicht hadden gezet. Nou ik heb niets raars gezien hoor, paarden stonden gewoon normaal op hun voeten qua ijzers. Eentje werd een keer lichtjes gecorrigeerd met een zweep en sommige menners zaten iets teveel in de mond. Voor de rest werd er allemaal prima met de dieren omgegaan.

Je kan menstangen gaan verbieden (levensgevaarlijk) maar je kan ook strenger gaan jureren op goede rijderij. Ben het eens met wat Duo Penotti zegt, voor teveel stanggebruik gewoon achter ieder onderdeel een punt aftrekken dan is dat zo over.
Sporen zijn niet slecht, bedoeld ter verfijning..een ieder die er misbruik van maakt op losrijterrein of ring diskwalificeren en schorsen voor een aantal maanden. Dat is de manier om goede rijderij te stimuleren.

Gewoon een wet laten maken dat paarden minimaal vier uur per dag buiten staan in paddock/ wei met soortgenoten of er naast in het geval van hengsten. En dan controleurs aanstellen die bedrijven af gaan en forse boetes geven als het niet nageleefd wordt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:07

Het jammer is dat de momenten dat het even mis gaat in de spotlight komen. En worden verketterd, nog veel meer dan voorheen.

En dat de meningen zo verdeeld zijn, wat jij "eventjes aan de stang" noemt daar wil iemand anders de menner van de bok sleuren vanwege dit misbruik.

En is 4 uur buiten voldoende? Want dan is het nog steeds 20 uur op stal.... Dat argument klotst hier op bokt ook tegen de muren op...

Op zich zou de Zweedse wet best onze kant op mogen. De controle is misschien wat kostbaar, maar net als met verwaarlozing wijzen burgers elkaar en de instanties al snel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:14

Kelly_ann schreef:
Het jammer is dat de momenten dat het even mis gaat in de spotlight komen. En worden verketterd, nog veel meer dan voorheen.

En dat de meningen zo verdeeld zijn, wat jij "eventjes aan de stang" noemt daar wil iemand anders de menner van de bok sleuren vanwege dit misbruik.

En is 4 uur buiten voldoende? Want dan is het nog steeds 20 uur op stal.... Dat argument klotst hier op bokt ook tegen de muren op...

Op zich zou de Zweedse wet best onze kant op mogen. De controle is misschien wat kostbaar, maar net als met verwaarlozing wijzen burgers elkaar en de instanties al snel.

Je moet ergens beginnen. En dan is 4 uur verplicht vrije beweging (dus niet rijden, longeren of wandelen aan de hand) voor veel paarden een mooie start, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:21

Kelly_ann schreef:

Je schetst hier ook precies waarom die discussie nooit ergens toe leidt: sommige mensen kunnen alleen maar in extremen denken. Het is letterlijk alles of niets voor die mensen, en imo zijn dat de mensen naar wie je nou juist niet moet luisteren.

Dat 4 uur buiten gaat ook niet om of het voldoende is, het gaat om een aanvaardbaar minimum, daar zit een groot verschil in. Iemand die een keer kort wat harder inkomt met een bit of een spoor is ook gewoon realiteit, maar ook tussen een keer wat harder inkomen en je paard een hele proef met een ‘glimlach’ laten lopen, zit ook een groot verschil.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:47

precies
Ik vind 4 uur buiten ook te weinig, maar 24/7 buiten ook niet perse goed.
Maar een 4 uur fatsoenlijk buiten is denk dat veel paarden daar heel gelukkig van gaan worden.
En dan kun je weer discussiëren over wat fatsoenlijk is natuurlijk.
Maar we moete ergens beginnen. Het niets doen doen we al jaren.
En dat geeft die anti alles met dieren organisaties heel veel om mee te vuren.

idd net als het rijden, kijk als een paard schrikt en de ruiter hangt achter de beweging in zijn mond, ja dat kun je 100 keer uitvergroten, wat die organisaties ook niet na zullen laten.
Maar je kunt het weerleggen.
Een ruiter/menner die continue op druk rijd, dat valt niet te weerleggen. Zulke ruiters/menners moeten gewoon achteraan eindigen dan gaat de training daar echt wel anders worden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:39

We moeten een beetje af van 'wat iedereen er van vindt', maar ook kijken naar haalbaarheid.
Is 4 uur realistisch? Als er dan geen pensionstal of manege overblijft in de Randstad, gaat dat dus niet lukken. Naar mijn idee worden er veel te hoge eisen gesteld die vervolgens weer volledig van tafel gaan omdat de hele branche dan stuk gaat. En dan gebeurt er dus niks.....

Ik denk ook dat een wet zoals in Zweden een goede stap is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:47

Ik denk dat 4 uur best haalbaar kan zijn. Want dan heb je een ochtend en een middaggroep.
is het daarmee overal haalbaar...nee vast niet. Maar dan is het simpelweg geen geschikte plek om paarden te houden. Maar dat mag tegenwoordig niet gezegd worden.
Als er dan geen manege of pension meer overblijft....jammer dan. Echt dat meen ik!
Maar ik lees genoeg bokkers die hun paard wel net buiten de stad goed kunnen stallen, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Maar dat er verdwijnen, ja dat is zeker.
En nee je kunt niet invoeren vanaf volgend jaar moet dat geregeld zijn.
Maar wel over 15 jaar moet dat zo zijn.
Dan zijn er tegen die tijd ook een hoop paarden overleden, als de baasjes dan een beetje snugger zijn kopen ze geen nieuwe als ze geen goede plek hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:48

Kendra schreef:
We moeten een beetje af van 'wat iedereen er van vindt', maar ook kijken naar haalbaarheid.
Is 4 uur realistisch? Als er dan geen pensionstal of manege overblijft in de Randstad, gaat dat dus niet lukken. Naar mijn idee worden er veel te hoge eisen gesteld die vervolgens weer volledig van tafel gaan omdat de hele branche dan stuk gaat. En dan gebeurt er dus niks.....

Ik denk ook dat een wet zoals in Zweden een goede stap is.
Ik denk dat 4 uur wel realistisch is, ja, ook in de Randstad. We moeten niet doen alsof pensionstallen hier allemaal midden in de stad liggen, want dat is in 9/10 gevallen ook niet zo. Ook in de Randstad is nog genoeg groen. Bovendien kun je natuurlijk gewoon rouleren, ze hoeven niet allemaal tegelijkertijd, dezelfde 4 uur naar buiten.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:49

4 uur per dag onredelijk? -O- Maar dan wordt hopelijk de vraag gesteld of je wel een paard moet houden als je 'm nieteens 4 uur per dag vrije beweging kan geven.

Als ik een hond wil, maar 'm alleen maar binnen wil houden en alleen maar 5 minuutjes buiten wil laten piesen en poepen dan moet ik toch gewoon geen hond nemen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:50

Shae schreef:
4 uur per dag onredelijk? -O- Maar dan wordt hopelijk de vraag gesteld of je wel een paard moet houden als je 'm nieteens 4 uur per dag vrije beweging kan geven.

Als ik een hond wil, maar 'm alleen maar binnen wil houden en alleen maar 5 minuutjes buiten wil laten piesen en poepen dan moet ik toch gewoon geen hond nemen?

Joh op grote stallen komen de paarden soms maar 1 of 2 keer per dag 30 minuten in de stapmolen of een uurtje in de postzegelpaddock. Dus dan is 4 uur al een hele stap :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:54

Shae schreef:

Denk dat heel veel baasjes hun hond op deze manier wel houden....

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:15

Maar moeten we dat oké vinden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:25

Inderdaad, dat hoort net zo min.
Net als die mensen die nu de corona honden weer dumpen, daar vind ik ook heel veel van.
Ook daar zou wettelijk iets voor mogen komen.
theorie examen voordat je een dier aanschaft, verplichte gehoorzaamheidscursus oid.
Als mensen weten dat er verplicht wat extra bij zit schaffen ze ze misschien al minder snel aan?
Maar goed dat is hier offtopic :D

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 13:47

We betrekken het hier erg op "in Nederland". En wat hier al dan niet haalbaar zou zijn.
Peta is internationale organisatie, en de Olympische Spelen ook.
We kunnen in Nederland er vanalles aan doen om het 'acceptabel/goed' te krijgen, maar het probleem is nog lastiger, het zal een internationale omslag moeten worden.
Probeer dat maar eens van de grond te krijgen. Lukt in Nederland al amper, laat staan in andere landen waar dierenleed wat meer aanvaard is. Anders worden de hippische disciplines alsnog van de olympishe spelen gehaald, en niet omdat Nederland het toevallig goed wil regelen. (nogmaal, ik ben er niet op tegen)

Het spoor/stang geheel, het zou geweldig zijn als juryleden en stewards er goed op gaan letten. Maar de praktijk blijkt dat dit niet mogelijk is omdat er een grijs gebied van acceptabel bestaat. En in veel landen zijn de stewards/juryleden afhankelijk van de organisatie dus knijpen snel een oogje dicht. En wat is overmatig?
Compleet verbieden is dan het duidelijkste. Kan daar geen misverstand over bestaan. En dat is zuur voor diegene die er wel verantwoordelijk mee omgaan. Aan de andere kant kan dit wel de omslag zijn om anders naar training te kijken.
Ik ben niet tegen sporen, zwepen en stang, maar weet dat er internationaal gezien nog genoeg landen zijn waar het je zelfs met de ogen dicht nog nog niet bespaard blijft, want je kunt het alsnog horen.
Dus als we met regels komen om de paardensport te 'redden' zal het iets moeten zijn wat internationaal haalbaar is. Nederland is al een goed begin natuurlijk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:27

Waar ik mij echt enorm over heb verbaasd is dat iedereen alleen de slechte zaken onthoudt, bij de OS dressuur bijvoorbeeld de vreselijke russische ruiters. Dat was ook niet om aan te zien en die hadden gediskwalificeerd moeten worden. Maar daar gingen filmpjes viral van over Facebook onder andere, en ik heb me echt rot gezocht om beelden te vinden van de proeven van Jessica en die waren nauwelijks te vinden. Ook op tv helemaal niks van gezien, maar de vreselijke beelden wel en ook mensen gesproken die niks van paarden weten en daardoor gelijk een slecht beeld hebben gekregen van alle paardensport en ruiters.

Daarnaast veel mensen die een enorme mening hebben over bijv. stang en trens en sporen maar er zelf nog nooit mee gereden hebben of kunnen rijden. Zwepen idem dito, de schuld wordt heel erg gelegd bij de hulpmiddelen ipv het verkeerde gebruik.

Ben het ermee eens dat dit meestal de mensen zijn die alleen in extremen en zwart/ wit kunnen denken en dat niet degene zijn waar naar geluisterd moet worden.

Ik vind vier uur buiten ook te kort, maar ik denk dat er echt geweldig veel paarden enorm blij mee zouden zijn als ze dit iedere dag zouden mogen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:31

Je zal volgens mij naar haalbaarheid moeten kijken. Of te wel in stapjes invoeren. Eerst de stang, wanneer de lepels ongeveer horizontaal zijn, ipv verticaal dan wordt het stuk verkeerd gebruikt en is er sprake van misbruik ( mishandeling). Als de zweep wordt gebruikt om er echt mee te meppen, ipv aanwijs stok idem ditto.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:37

Klopt Rivano, en er zijn ook best een paar landen waar de paardensport in 'opkomst' is en die ook graag een keer wat willen winnen op de spelen ;) De details van de discussies die we hier voeren is daar nog maar half of niet aan de orde. Al moet ik zeggen dat de ontwikkelingen heel rap gaan soms.

Wat dat betreft Elisa volgt dit ook gewoon de lijn van de hele maatschappelijke trend (extremisme,social media hypes, populisme, controverse, 'Woke').
De middenweg is wat dat betreft maar saai en ver te zoeken....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:49

Wie wilde in de USA ook al weer nog meer stallen bouwen voor de luxe bij zo'n Florida's wedstrijdterrein om vooral nog meer ruiters en paarden plek te kunnen bieden om te starten? Dat zou dan eigenlijk ook gewoon al niet moeten gebeuren. Maar ja, zij zien geld en willen daar op inspelen. En ik weet natuurlijk niet de precieze plannen, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de paarden daar niet in groepjes lekker de weide op gaan elke dag :+ Ik vind dat er dan best wel ingegrepen mag worden vanuit de FEI bijvoorbeeld. Maar ja, die zien ook geld.

(Dit is een terrein waar vrijwel iedere dag wedstrijden gehouden worden en waar gewoon vaste stallen omheen staan. De paarden staan daar dan voor een langere periode, soms voor vast als ik het goed heb.)