Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:01

Ik zie bij Bij12 niet staan dat het overgrote deel door wolven wordt gedood. misschien van de daar gedane meldingen wel, maar niet van alle dode schapen. De provincie Overijssel lijkt mij wel een betrouwbare bron.

En als je Googled met de vraag hoeveel schapen er door honden worden gedood, kom je heel veel artikelen tegen.

En het gaat niet per se om de aantallen bij honden. Ik vind dat het gevaar van de wolf wordt overschat. En dat juist dat van honden wordt onderschat. Ik vind omgekeerde van jou. De schade door honden wordt volgens mij gebagatelliseerd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:04

MarlindeRooz schreef:
“ De deskundigen van Wolven in Nederland geven aan dat nog niet duidelijk is dat het om een wolf gaat.”

Vanwaar dan de stellige titel?

En wat sneu dat het beestje zo verloren is in zo’n drukke omgeving

Nou inderdaad. En waarom de bibbers krijgen als het dier langs basisschool kinderen rent? Sprookje van de grote boze wolf?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:37

Nikass schreef:
MarlindeRooz schreef:
“ De deskundigen van Wolven in Nederland geven aan dat nog niet duidelijk is dat het om een wolf gaat.”

Vanwaar dan de stellige titel?

En wat sneu dat het beestje zo verloren is in zo’n drukke omgeving

Nou inderdaad. En waarom de bibbers krijgen als het dier langs basisschool kinderen rent? Sprookje van de grote boze wolf?

Waar zie jij een stellige titel. Er staat mogelijke wolf gefilmd. En laat hem maar lekker langs scholen en speelplaatsen rennen, hoe vaker hoe beter. Liefst ook een hapje peuter nemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:13

Ja dat doen wolven ook echt _O-

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:52

Nikass schreef:
Ja dat doen wolven ook echt _O-

Zullen ze inderdaad niet snel doen helaas.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:56

pillow schreef:
Nikass schreef:

Waar zie jij een stellige titel. Er staat mogelijke wolf gefilmd. En laat hem maar lekker langs scholen en speelplaatsen rennen, hoe vaker hoe beter. Liefst ook een hapje peuter nemen.

De titel is inmiddels aangepast. Er stond eerst geen mogelijke bij

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 07:38

Flower033 schreef:
Ik zie bij Bij12 niet staan dat het overgrote deel door wolven wordt gedood. misschien van de daar gedane meldingen wel, maar niet van alle dode schapen. De provincie Overijssel lijkt mij wel een betrouwbare bron.

En als je Googled met de vraag hoeveel schapen er door honden worden gedood, kom je heel veel artikelen tegen.

En het gaat niet per se om de aantallen bij honden. Ik vind dat het gevaar van de wolf wordt overschat. En dat juist dat van honden wordt onderschat. Ik vind omgekeerde van jou. De schade door honden wordt volgens mij gebagatelliseerd.

De schade door honden valt voor boeren in het niet tegenover die voor honden. Bedenk maar eens dat honden altijd in het straatbeeld aanwezig zijn. Toch staan hier overal in de polders in het najaar de schapen achter 1 en sporadisch 2 stroomdraadjes. In al. Die jaren nog geen schaap hier verwond of vermoord door een hond in betreffende polder. Dagelijks komen daar vele honden uit de omliggende dorpen. Als honden werkelijk zo'n gevaar vormden hadden die schapen hier achter ander hekwerk gelopen hoor!!

Zie bij omgeving Diever wat (vermoedelijk) 1 wolf in Korte periode aan richt... Dat doet geen enkele hond in zijn eentje hem na. Mijn totaal 14 honden hebben nog nooit iets van vee of wild verwond zelfs! Dan te bedenken dat er groei van wolven populatie verwacht wordt met ver over de 100 procent heen....

Schuur_

Re: Mogelijke Wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 08:34

Die kinderen stonden niet op een speelplein of in het dorp maar in de natuur (te gillen). Er zijn hier bakkers die net doen alsof het beest door de dorpskern loopt maar dit is toch echt buitengebied hoor.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 08:56

Mist schreef:
Ah en vergeet ook vossen niet die kunnen tegenwoordig ook volwassen schapen kalfjes/koeien en paarden aan
Het moet niet gekker worden, ik heb katten die groter zijn.

Dit doet mij denken aan mijn recente wandeling in Zwitserland. Er stond een bordje: hier ligt een kadaver van een ree, deze laten we liggen want dit is het werk van een lynx.

Die hebben we hier nog niet.
Mijn nicht had twee weken geleden een vos voor haar achterdeur staan, ze woont weliswaar dichtbij de natuur maar wel in een woonwijk. Het zal maar een wolf zijn… ik vind ze prachtig, maar Nederland is niet geschikt voor zo‘n groot roofdier.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:07

Nogmaals mensen, kom nu eens met een bron waarin staat dat wr 4000 schapen door honden gedood worden?!

En anders, stop er eens mee de vergelijking te maken!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:41

In de Ardennen zit een lynx. Die is hier dus wel gewoon hoor :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:03

Beetje off-topic omdat dit geen Nederlandse honden betreft, maar in Zwitserland zijn gevallen van gedood vee door honden een aantal jaren in bepaalde kantons geregistreerd. Misschien wel goed voor een kleine beeldvorming. Berekeningen komen dan uit op het volgende aantal voor geheel Zwitserland (gemiddeld 1997-1999): 2800 schapen en 250 geiten. In Zwitserland lopen meer dieren los op de almen, ik vermoed dat het aantal in Nederland lager zal zijn, maar kan geen bron voor Nederland vinden. 4000 lijkt mij wel heel erg ruim geschat.
Bron: Bron
Citaat:
Aufgrund der Hunderiss-Zahlen der umfangreichen Umfrage im Tessin (Solari et al., Tab.1) lassen sich einige Berechnungen anstellen, um das Ausmass der Nutztierverluste in der Schweiz abzuschätzen. Solari et al. schätzten den durchschnittlichen Verlust durch Hunde im Tessin auf ca. 148 Schafe und 56 Ziegen pro Jahr. Nach eigenen Berechnungen aufgrund der von Solari et al. erhobenen Daten (unter Verwendung der Nutztierbestände in den Jahren 1996 und 2000 gemäss BFS) kommen wir auf jährliche Verluste durch Hunderisse von 0.67% der Schafe und 0.43% der Ziegen. Dies ergibt hochgerechnet auf den Gesamt- Nutztierbestand der Schweiz einen geschätzten Verlust von rund 2800 Schafen und 250 Ziegen. Natürlich ist der Tessin bezüglich der Hunderiss-Zahlen nicht repräsentativ für die ganze Schweiz, aber man erhält so immerhin eine Vorstellung vom möglichen Ausmass des Hunderiss-Problems.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:09

Mist schreef:
Nogmaals mensen, kom nu eens met een bron waarin staat dat wr 4000 schapen door honden gedood worden?!

En anders, stop er eens mee de vergelijking te maken!

Ik vind het ook een goede vraag. Hier is wel een Factcheck uit 2018 van de Volkskrant. Helaas kan ik het artikel niet lezen, dus ik weet het antwoord niet: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b404ff0c/

Misschien kan iemand anders dit artikel wel lezen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:16

https://www.hln.be/dieren/honden-maken- ... gle.com%2F

Haha geen idee hoe hun rekenen maar ik vermoed dat ze de cijfers zo gekregen hebben door per aanval te bekijken. Dus als 1 hond met moord neigingen tussen een kudde schapen beland dat die hond dan meer schade in de kudde aan brengt per keer dan dat een wolf doet.

Dat is natuurlijk best mogelijk maar het is wel de werkelijkheid verdraaien. Daar het namelijk een zeer klein aantal honden maar lukt om tussen de schapen te komen en schade aan te richten ((gelukkig!!)) terwijl wolven per individu dat meermaals herhalen tot zelfs meerdere keren per week.

Maarrrr mensen die enkel dit artikel lezen zijn gelijk overtuigd omdat het nu eenmaal zo in de krant staat

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:53

dierenfan schreef:
Maarrrr mensen die enkel dit artikel lezen zijn gelijk overtuigd omdat het nu eenmaal zo in de krant staat

En dat is met sensatie-artikelen anders? Of dat nu over wolf of Covid gaat?!

En wat betreft Bokt is het helemaal zo: kijk maar eens naar deze draad n.a.v. .... tja, van wát eigenlijk >;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:21

dierenfan schreef:
Flower033 schreef:

De schade door honden valt voor boeren in het niet tegenover die voor honden. Bedenk maar eens dat honden altijd in het straatbeeld aanwezig zijn. Toch staan hier overal in de polders in het najaar de schapen achter 1 en sporadisch 2 stroomdraadjes. In al. Die jaren nog geen schaap hier verwond of vermoord door een hond in betreffende polder. Dagelijks komen daar vele honden uit de omliggende dorpen. Als honden werkelijk zo'n gevaar vormden hadden die schapen hier achter ander hekwerk gelopen hoor!!

Zie bij omgeving Diever wat (vermoedelijk) 1 wolf in Korte periode aan richt... Dat doet geen enkele hond in zijn eentje hem na. Mijn totaal 14 honden hebben nog nooit iets van vee of wild verwond zelfs! Dan te bedenken dat er groei van wolven populatie verwacht wordt met ver over de 100 procent heen....

Sorry dat is nogal naïef. Heb jaren op een stal gestaan in de polder van Amstelveen. De buurvrouw moest elk jaar met lede ogen aanzien dat er wéér schapen en lammetjes waren doodgebeten door honden. Plus de overige schade: spontane abortussen, schapen in de sloot. Ik heb zelf honden en ben gek op honden, maar ze richten (in Nederland) veel meer schade aan dan wolven.
Maar zo iemand doet allang geen aangifte meer. Je kunt toch nooit bewijzen welke hond het was.

HC inderdaad :j

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:11

de schade door 1,7 miljoen honden valt in het niet bij de schade waar ca. 100 wolven verantwoordelijk voor zijn, deze ligt vele malen hoger.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:29

Nikass schreef:
dierenfan schreef:

Sorry dat is nogal naïef. Heb jaren op een stal gestaan in de polder van Amstelveen. De buurvrouw moest elk jaar met lede ogen aanzien dat er wéér schapen en lammetjes waren doodgebeten door honden. Plus de overige schade: spontane abortussen, schapen in de sloot. Ik heb zelf honden en ben gek op honden, maar ze richten (in Nederland) veel meer schade aan dan wolven.
Maar zo iemand doet allang geen aangifte meer. Je kunt toch nooit bewijzen welke hond het was.

HC inderdaad :j

Haha naïef. Ik weet waar ik woon en kom meer dan dagelijks in de polder en bij aantal boeren in de polder. Het is dus werkelijkheid hier en niets naïef aan.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:31

Ik woon in het dorp van de filmpjes, waar de wolf al een aantal weken dagelijks wordt gezien. Vaak meerdere keren per dag. Dat filmpje met de paarden is midden in het dorp en dus heel vreemd, zo midden overdag. Hij loopt ook in de buurt van de wandelaars, zonder schuw te zijn. Het bos is hier vrij groot en vol wild, dus waarom hij steeds in/bij de dorpen loopt valt wel op. Er worden hier al een tijd veel schapen aangevallen, bijna dagelijks/om de dag. Het filmpje met de kinderen is bij de basisschool en die ligt idd aan de rand van het dorp. Ik heb maar extra stroomdraden gespannen, want ik betwijfel of mijn eigen paarden zo rustig zouden blijven. Ik heb ook veulens en stallen die niet zijn gebouwd om potdicht te kunnen, dus blij ben ik hier niet mee. Met het oog op de toekomst (meer wolven) zal ik dat toch aan moeten passen. En een hogere omheining, met heel veel draden. Ik vraag me wel af hoe wenselijk dat is, dat alle weilanden eruit komen te zien als een fort. Ik doe het wel, want anders slaap ik niet meer goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:42

dierenfan schreef:
Haha naïef. Ik weet waar ik woon en kom meer dan dagelijks in de polder en bij aantal boeren in de polder. Het is dus werkelijkheid hier en niets naïef aan.

Fijn dat er bij jou in de polder geen overlast is van honden. Dat betekent niet dat er ergens anders in het land ook geen problemen zijn. Dat is toch zeker wel naïef als je het zo stelt.

Zapje, natuurlijk moet er management komen voor het dealen met de aanwezigheid van wolven. En het is jammer dat de overheid zoals gewoonlijk weer eerst een crisis afwacht alvorens actie te ondernemen.
Dus ja, als je er alleen voor staat (doordat de overheid je in de steek laat), zit er niets anders op dan zelf je dieren beschermen dmv betere afrastering of een berghond nemen ;)
Het probleem is echter niet de wolf, maar het gebrek aan adequaat beleid.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:46

Zapje schreef:
Ik woon in het dorp van de filmpjes, waar de wolf al een aantal weken dagelijks wordt gezien. Vaak meerdere keren per dag. Dat filmpje met de paarden is midden in het dorp en dus heel vreemd, zo midden overdag. Hij loopt ook in de buurt van de wandelaars, zonder schuw te zijn. Het bos is hier vrij groot en vol wild, dus waarom hij steeds in/bij de dorpen loopt valt wel op. Er worden hier al een tijd veel schapen aangevallen, bijna dagelijks/om de dag. Het filmpje met de kinderen is bij de basisschool en die ligt idd aan de rand van het dorp. Ik heb maar extra stroomdraden gespannen, want ik betwijfel of mijn eigen paarden zo rustig zouden blijven. Ik heb ook veulens en stallen die niet zijn gebouwd om potdicht te kunnen, dus blij ben ik hier niet mee. Met het oog op de toekomst (meer wolven) zal ik dat toch aan moeten passen. En een hogere omheining, met heel veel draden. Ik vraag me wel af hoe wenselijk dat is, dat alle weilanden eruit komen te zien als een fort. Ik doe het wel, want anders slaap ik niet meer goed.

punt is ook dat de wolf de mens niet als vijand ziet, dit is geen wolf van 200 jaar geleden, toen was de mens vijand en de wolf prooi dus voor hun eigen overleving moesten ze schuw zijn, de wolf van nu heeft allang gemerkt dat de mens hem nix maakt, dus zijn ze niet bang van mens en mensengeur. Ook onze paarden zijn niet meer bang van de hond, immers we doen er veel aan om ze vertrouwd te maken met honden, dus waarom zouden ze van de wolf bang moeten zijn, voor hun is het gewoon een hond en hebben ze ook nooit geleerd zich daar tegen te verdedigen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:55

Wolven zijn nog altijd erg schuw hoor, misschien wel juist doordát ze de mens hebben leren kennen, hetgeen niet zo'n prettige kennismaking is geweest.
Wat je door het dorp ziet lopen zijn alleen de jonge loners die op zoek moeten naar een nieuwe roedel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:00

Niet zo heel erg schuw hoor. Twee bij mijn achterbuurman in de tuin, terwijl hij 's avonds laat op het terras zat. (onder ons keukenraam eigenlijk)
Eentje bij een buurtgenoot honderd meter verderop, liep gewoon onder hun raam zo'n beetje.
En de herder uit Elspeet heeft een paar weken geleden staan schreeuwen en dreigen maar die wolven boeide dat niets en namen gewoon een van zijn schapen mee.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:08

een heel groot deel van de mensen in Drenthe heeft hobbydieren. Het is toch niet te doen dat die allemaal kuddebewakingshonden nemen. Dat zou voor nieuwe problemen zorgen.

Omheiningen wolfwerend maken maakt het landschap er niet mooier op + het werk en de kosten want het is niet simpel en ook niet 100% waterdicht want ze komen overal doorheen als ze willen. Dieren ophokken maakt het hebben van hobbydieren duurder, veel arbeidsintensiever en voor de dieren minder fijn.

Er zal pas iets gedaan worden als het mis gaat. Als we de wolf niet meer bejagen dan wordt hij toch ook steeds minder schuw lijkt me.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:09

Nikass schreef:
Wolven zijn nog altijd erg schuw hoor, misschien wel juist doordát ze de mens hebben leren kennen, hetgeen niet zo'n prettige kennismaking is geweest.
Wat je door het dorp ziet lopen zijn alleen de jonge loners die op zoek moeten naar een nieuwe roedel.

de wolf die de mens heeft leren kennen is al meer dan 150 jaar dood..