Geen coronapas nodig bij sporten in buitenlucht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 15:45

LIJM schreef:
Ik snap trouwens niet dat er mensen zijn die vinden dat testen voor je eigen paard, 7x per week, makkelijk te doen is. In mijn geval ben ik zeker anderhalf uur kwijt aan testen, soms ook 2 uur. Dan moet ik nog geluk hebben dat ik het red om buiten werk-/schooltijd op tijd bij een teststraat te zijn.

En dan vervolgens niet genoeg tijd hebben voor je paard omdat je al zoveel tijd kwijt bent aan het testen. :+

Ik vind deze regels in de paardenwereld gewoon niet realistisch omdat het om een levend dier gaat die bepaalde zorg nodig heeft. Maar dat vond ik overigens ook met de avondklok (vind dit wel erger, maar dat is voor iedereen anders).
Sta jij op een doe-het-zelf stal? Omdat je het hebt over dat je paard zorg nodig heeft 7x per week (zo lees ik dat tenminste).

Tijdens de avondklok kon je overigens dispensatie krijgen als het de zorg voor je eigen paard(en) betrof.

Nynkex01

Re: Geen coronapas nodig bij sporten in buitenlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 15:58

Hoop dat de KNHS het online starten weer ruimer mogelijk gaat maken, dat je dus weer meer dan vijf winstpunten online mag rijden. Niet ideaal en op wedstrijd gaan is veel leuker, maar heb geen zin om voor elk concours te testen. Het verschuldigde startgeld van sommige mensen kunnen ze dan misschien omzetten in online start artikelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:22

Nynkex01 schreef:
Hoop dat de KNHS het online starten weer ruimer mogelijk gaat maken, dat je dus weer meer dan vijf winstpunten online mag rijden. Niet ideaal en op wedstrijd gaan is veel leuker, maar heb geen zin om voor elk concours te testen. Het verschuldigde startgeld van sommige mensen kunnen ze dan misschien omzetten in online start artikelen

Dat gaan ze echt niet doen hoor. Het is jouw keuze dat je niet wil testen om te starten. Van de KNHS en de overheid mag je gewoon starten. 85% van de nederlandse bevolking 18+ is gevaccineerd. Dus het is slechts een hele kleine groep die geen zin heeft om te testen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:25

Spenk schreef:
Nynkex01 schreef:

Dat gaan ze echt niet doen hoor. Het is jouw keuze dat je niet wil testen om te starten. Van de KNHS en de overheid mag je gewoon starten. 85% van de nederlandse bevolking 18+ is gevaccineerd. Dus het is slechts een hele kleine groep die geen zin heeft om te testen.

Of te vaccineren.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:29

Maar als de besmettingscijfers zo hoog worden is dat toch een prima optie? Voor mensen die zichzelf niet in gevaar willen brengen?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:33

Hoe doen andere stallen dat met (pension)mensen die elke dag komen? Elke dag QR-code scannen, of op een andere manier regelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:35

Horseloverl schreef:
Maar als de besmettingscijfers zo hoog worden is dat toch een prima optie? Voor mensen die zichzelf niet in gevaar willen brengen?

Je hoeft niet op wedstrijd he. Het is geen eerste levensbehoefte.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:36

Als je pensionstal niet door de gemeente is aangemerkt als sportlocatie is er überhaupt niks aan de hand, toch? De kleinschalige stalletjes zullen denk ik niet zo snel worden aangemerkt als sportlocatie.

Ik sta heel kleinschalig, grotendeels doe-het-zelf.
Iedereen weet wel van iedereen of zij zijn gevaccineerd en op een enkeling na, is ook iedereen van ons gevaccineerd. En er komen haast nooit mensen van buitenaf mee. In het uitzonderlijke geval dat er eens iemand met iemand mee komt, zouden we zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen om te vragen of diegene gevaccineerd is/geen klachten heeft/even een zelftest wil doen.
We hebben geen binnen rijbaan en paarden staan overdag gewoon buiten en bij enigszins droog weer gebeurt poetsen e.d. ook gewoon buiten.
Alleen voor stal uitmesten en de zadelkasten moet je binnen in het stalgebouwtje zijn... echt niet dat de stalhoudster dan elke x iedereen gaat vragen om zijn/haar QR code :')

Ze moeten ook wel een beetje onderscheid maken per situatie. Voor een grote manege kan ik me voorstellen dat het handig is om te controleren, maar voor de kleine (doe-het-zelf/samen) stalletjes waar iedereen elkaar kent, is het risico gewoon bijna verwaarloosbaar, en kent iedereen elkaar vaak goed genoeg om niet elke keer om dat malle ding te hoeven vragen.
Laatst bijgewerkt door mairead op 06-11-21 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:38

Spenk schreef:
Horseloverl schreef:

Je hoeft niet op wedstrijd he. Het is geen eerste levensbehoefte.

Nee maar dan nog. Een vaccin geeft ook geen garantie dat je geen Corona bij je draagt. Ik zou die online proeven een prima idee vinden om te voorkomen dat de besmettingen nog hoger worden. Nu zal het bij paardensport meevallen. Maar alle kleine beetjes helpen zegmaar

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:56

Voor het betreden van de kantine kan ik snappen dat men een qr code wil zien. Maar hoe groot is de kans op besmetting nou verder met de paarden sport? Die is gewoon erg klein. Ik heb die mondkapjes op stal en bij het betreden van de binnenbak ook nooit begrepen. Ik ben heel blij dat wij op een kleinschalige stal staan, en daar buiten les krijgen. Wedstrijden laten we maar even schieten nu.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:14

Ik vind de regels onnavolgbaar (inderdaad, wat is het risico als je er eenmaal op zit? Dat is toch vooral in de stallen/gangen). Maar de wedstrijden gaan hier in de buurt gewoon door. Is te doen. QR code laten zien en 1 groom mee. Rijden en wegwezen. Ik vind dat acceptabel en ben blij dat zoveel verenigingen de kans bieden. Zeker voor de jonge paarden (die van 5 hebben bv. echt weinig wedstrijdervaring- vooral met springen vind ik dat wel jammer) is het mooi dat ze toch de baan in mogen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:48

Westhof schreef:
Hoe doen andere stallen dat met (pension)mensen die elke dag komen? Elke dag QR-code scannen, of op een andere manier regelen?

Ik heb het vanochtend even gevraagd op stal. Bij een agrarische bestemming hoeft het niet zeiden ze. Bij een sport bestemming wel.

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:02

Askja schreef:
LIJM schreef:
Ik snap trouwens niet dat er mensen zijn die vinden dat testen voor je eigen paard, 7x per week, makkelijk te doen is. In mijn geval ben ik zeker anderhalf uur kwijt aan testen, soms ook 2 uur. Dan moet ik nog geluk hebben dat ik het red om buiten werk-/schooltijd op tijd bij een teststraat te zijn.

En dan vervolgens niet genoeg tijd hebben voor je paard omdat je al zoveel tijd kwijt bent aan het testen. :+

Ik vind deze regels in de paardenwereld gewoon niet realistisch omdat het om een levend dier gaat die bepaalde zorg nodig heeft. Maar dat vond ik overigens ook met de avondklok (vind dit wel erger, maar dat is voor iedereen anders).
Sta jij op een doe-het-zelf stal? Omdat je het hebt over dat je paard zorg nodig heeft 7x per week (zo lees ik dat tenminste).

Tijdens de avondklok kon je overigens dispensatie krijgen als het de zorg voor je eigen paard(en) betrof.

Zelf buitenzetten en mesten. Voeren wordt gedaan.

Maar het gaat om een paard die herstellende is van een breuk en in de training/revalidatie is het belangrijk dat ik hem in een bepaald ritme hou. Zo lang er vanuit stal (grote pensionstal/manege) geen bericht is blijf ik gewoon gaan.
Die avondklok dispensatie kreeg ik toen overigens niet want dat revalideren werd niet als noodzakelijk gezien (ging toen om een ander paard overigens) en ik redde het niet altijd om op tijd klaar te zijn. Gelukkig 0x aangehouden. :+

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:31

LIJM schreef:

En het duurt toch ook 24u voor je uitslag krijgt? Dat lijkt mij het lastige.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:35

Nee, twintig minuten. Maar is 24 uur geldig.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:37

veerledec schreef:
Nee, twintig minuten. Maar is 24 uur geldig.

Hoe dan? Bij de GGD is 24 uur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:38

Ja maar de GGD testen is ook niet voor testen voor toegang dat is een andere test.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:39

Spenk schreef:
Ja maar de GGD testen is ook niet voor testen voor toegang dat is een andere test.

Oh ja dat zeggen ze ook wel op dat bandje van de ggd dat ze daarvoor niet testen. Maar waarom is dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:44

Omdat je aan die test niks hebt ze testen PCR en dat kan 24 uur duren. En je test voor toegang mag maximaal 24 uur oud zijn na afnamen. Dus je bent daarvoor echt een antigeen sneltest nodigl.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:48

LIJM schreef:
Askja schreef:

Zelf buitenzetten en mesten. Voeren wordt gedaan.

Maar het gaat om een paard die herstellende is van een breuk en in de training/revalidatie is het belangrijk dat ik hem in een bepaald ritme hou. Zo lang er vanuit stal (grote pensionstal/manege) geen bericht is blijf ik gewoon gaan.
Die avondklok dispensatie kreeg ik toen overigens niet want dat revalideren werd niet als noodzakelijk gezien (ging toen om een ander paard overigens) en ik redde het niet altijd om op tijd klaar te zijn. Gelukkig 0x aangehouden. :+

Dan zou ik gewoon ervan uitgaan dat er op die plekken niet actief gehandhaafd wordt, als dat al officieel moet, en gewoon naar je paard gaan. Als je verder netjes afstand houdt en niet gaat als je klachten hebt, lijkt me dat geen enkel punt.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:12

BloemBloem schreef:
Dan verschillen we duidelijk van mening, en dat mag :)

Ik vind het heerlijk om naar mijn kind te kijken als ze aan het rijden is, in plaats van
dat ik haar drop en weer oppik.

Dat ook, maar ik wil er gewoon bij zijn, stel ze valt van haar pony af en breekt iets..... zou ik mezelf nooit vergeven als ik er dan niet bij ben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:12

Ik baal wel heel erg van de regels. Ik ben zelf gevaccineerd, ik heb iemand in mijn omgeving met long covid. Ik snap echt wel waarom we verspreiding willen indammen. Maar ik begin me wel af te vragen of dat überhaupt wel ooit haalbaar is. We zijn inmiddels een hele tijd bezig en echt beter lijkt het niet perse te gaan. Ik zit in het bestuur van een kleine sportvereniging en het is eigenlijk gewoon geen doen. Niet alleen deze maatregelen iedere keer word wat aangekondigd, is het onduidelijk, word het alweer gewijzigd voor het daadwerkelijk ingaat, maar we houden het wel vooral onduidelijk :o? . Je word er horendol van als je vereniging niet super standaard is weet je soms niet welke regel nu op je van toepassing is, wij weten ook nog niet of we nu als sportlocatie gezien gaan worden/of wat wij doen (allemaal) onder georganiseerde sport valt en of/hoe we dan moeten controleren.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 06-11-21 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:26

Natuurlijk is het idioot dat paardensport complexen als sportcomplex gelden als je het vergelijkt met een sportschool of de lokale sporthal waar men judoot en dus in elkaars lucht ademt. Maar ja, voetbal is groter, en levert meer geld en zieltjes op, dus die lobby draait op volle toeren en krijgt z'n zin. Voetballen mag, in een goed geventileerde stal of binnenbak zijn mag niet, want de regels voor elk sportcomplex moeten gelijk zijn.. :x

Maar het is niet anders. En het is niet de schuld van de manegehouder.
Stalgenootje heeft een planning gemaakt zodat ze met 1 negatieve test binnen 24 uur twee keer naar stal kan gaan. Als dat lukt hoef je dus geen 7 keer te testen in een week.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:57

Ik ben eigenlijk wel blij voor alle buitensporters, niet alleen de voetballers. Als dat rare idee niet was aangepast had ik het erger gevonden. (Maar, we zouden het natuurlijk toch nog eens met doordacht beleid kunnen proberen...)

Voor de eigenaren vind ik het wel wat tegenstrijdig, maar voor lesklanten weet ik eigenlijk niet eens hoeveel het echt uitmaakt, omdat ik eigenlijk als ruiter in elk geval wel altijd even praat voordat de les begint (hoe gaat het, welk paard, les afrekenen indien nodig.) Ik heb ze nu een paar keer moeten laten zien in de horeca en dat valt erg mee qua tijd. Voor pensionklanten is het inderdaad veel meer gedoe. En veel minder een keuze: sporten kun je overslaan maar je paard wat minder.

(Wat pas echt zorgelijk is, is dat de maatregelen volgende week waarschijnlijk al weer op de schop gaan. De situatie wordt ernstiger en niet minder...)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:33

Zolang op Twitter ouders oproepen om adressen te delen waar een positief geteste puber is zodat ze feestje kunnen houden zal het nog wel even duren voor besmettingen zakken.