Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:15

nikkel schreef:
Dreamboy, dat van dat zonlicht is allemaal leuk en aardig, maar bij regen en een lekkere westenwind denk ik, dat de door jou genoemde voordelen snel verdwijnen. Spreek ik nog niet van een beetje sneeuw en lekkere oostenwind.

Zou niet weten waarom niet. Die van mij lopen 24/7 buiten, zelfs afgelopen winter en ze leven nog steeds hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:23

Dreamboy schreef:
nikkel schreef:
Dreamboy, dat van dat zonlicht is allemaal leuk en aardig, maar bij regen en een lekkere westenwind denk ik, dat de door jou genoemde voordelen snel verdwijnen. Spreek ik nog niet van een beetje sneeuw en lekkere oostenwind.

Zou niet weten waarom niet. Die van mij lopen 24/7 buiten, zelfs afgelopen winter en ze leven nog steeds hoor.

Ik ken de verhalen van mensen die stalpaarden binnenkregen in 24/7 PP en vervolgens toch aan de slag moesten met dekens en eerste periode 's nachts opstallen wegens slecht aangepaste vacht en zware spierpijn door het vele bewegen waar ze niet aan gewend waren. Die van mij zijn ook niet anders gewend dan buiten (met schuilstal nu gelukkig), maar inmiddels genoeg gelezen, gezien en gehoord om te weten dat er paarden zijn die een overgangsperiode nodig hebben of zelfs beter functioneren op deels stal ongeacht de tijd van het jaar, dekens, opbouwen, goede vriendjes, sociale kudde, etc. Stalpaarden zoals van een manege als dit zo naar buiten kiepen is echt vragen om ellende (en niet alleen omdat we nu richting winter gaan).

Onali

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:47

Niemand zegt toch dat deze paarden van 24/7 binnen naar 24/7 buiten moeten?

Er wordt enkel gezegd dat ze hier niet thuishoren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:13

[/quote]
Ik ken de verhalen van mensen die stalpaarden binnenkregen in 24/7 PP en vervolgens toch aan de slag moesten met dekens en eerste periode 's nachts opstallen wegens slecht aangepaste vacht en zware spierpijn door het vele bewegen waar ze niet aan gewend waren. Die van mij zijn ook niet anders gewend dan buiten (met schuilstal nu gelukkig), maar inmiddels genoeg gelezen, gezien en gehoord om te weten dat er paarden zijn die een overgangsperiode nodig hebben of zelfs beter functioneren op deels stal ongeacht de tijd van het jaar, dekens, opbouwen, goede vriendjes, sociale kudde, etc. Stalpaarden zoals van een manege als dit zo naar buiten kiepen is echt vragen om ellende (en niet alleen omdat we nu richting winter gaan).[/quote]

Daar heb je een punt maar er wordt ook nergens gezegd dat de paarden van de Hollandse Manege 24/7 naar buiten moeten. Er is ook nog een middenweg.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:29

Ik ken ook een manege die in een woonwijk staat, die willen al jaren verhuizen naar een andere plek met meer ruimte en land, maar de gemeente werkt niet mee :n
Dat is echt zo dubbel dan. Die pony's komen enkel buiten in een kleine paddock van 5 x 5 meter ofzo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 08:50

Ze komen in ieder geval nog buiten..

Voor de Hollandsche manege zal het wellicht een idee zijn om ergens in de buurt een stuk weiland te kunnen huren met schuilstallen waar de paarden in wisselgroepen heen kunnen een tijdje? Creatief denken kan zorgen voor goede oplossingen. Of samenwerken met een stal die dit kan bieden. Kost natuurlijk wel extra geld maar dan is er gelijk een plek waar ze heen kunnen bij evenementen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:38

Dan kun je net zo goed een buitenluik aan je stal maken, komen ze net zoveel buiten....

Er zijn helaas mensen die denken, of iig goed praten, dat een buitenstal van 5x5 voldoende is.
Ik heb me wel eens verbaasd in een discussie.
Die van mij staat elke dag buiten, of staat 24/7 buiten en kan zelf zijn stal in. Dan denk je in eerste instantie, oh daar zit het probleem dan niet.
Loopt het gesprek verder bedoelen ze een box met daaraan een uitloopje van 3,5 x4 oid.
Oke ze kunnen zonlicht voelen, dat is beter dan dan de verschrikkelijke manier bij de Hollandse manege.
Maar zeker géén vervanging van een fatsoenlijke paddock.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:42

Genoeg stallen waar paarden dagelijks buiten komen in een "open lucht box",paddock, van 4 bij 4.

Dat is inderdaad buiten maar vrije beweging is het natuurlijk niet.

Een manege midden in de stal is niet meer van deze tijd!

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:43

Ik heb eens een kijkje genomen op de instagram van de HM. Het viel me nog mee en ik ken mindere plekken voor paarden.

Ze mogen in de bak met elkaar spelen, er zijn veel (sport) stallen waar ze alleen in een paddock komen. Vind dat nog zieliger eigenlijk.

In de zomer gaan ze een aantal weken op vakantie, er worden wel buitenritten gedaan, maar verder zullen ze ook veel op stal staan ja.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:05

DuoPenotti schreef:
nikkel schreef:
Als het , het streven is om de paardensport in welke gedaante dan ook, om zeep te willen helpen moet je dat zeker doen. Aangezien er nog talloze andere bedrijven op de lijst bijgeschreven kunnen worden.

dus?

Dat hoeft geen regel te worden dat dit in januari 2022 in moet gaan.
Maar men kan wel zeggen in 2035.
Bij de nertsen vond iedereen het prima dat ze om zeep werden geholpen, maar als het om paarden gaat niet. Vreemde gedachte.
Laat maar regels komen voor het aantal vierkante meters aan buiten paddocks, hoe nat die mogen worden en dat ze daar samen moeten staan met minimaal 1 ander.
Kan dat niet op een bepaalde locatie, dan niet.

Die nertsen worden gehouden met als enig doel ze om zeep te helpen om er bontjassen van te kunnen maken.Dat snapten gelukkig veel mensen dat dat niet diervriendelijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:51

Dus een paard levenslang opsluiten vind jij dier vriendelijker dan een jaar en dan de dood?
Ik niet.
20 jaar een k.t leven. Aan de grillen van de ruiter overgeleverd zijn. Die met wat pech je schopt of in je mond trekt want je bent te fris. Jaha omdat goed te praten krijg je een wortel.

Echt dat vind ik vele malen erger dan met rust gelaten worden en na 1 of 2 jaar de dood.

Dus ja ik vind stallen die zo paarden houden voor de baasjes die denken toch zoooo van hun paard houden opgedoekt mogen worden.
Ze passen het maar aan of stoppen maar.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:03

Askja schreef:
Veel Amsterdammers hebben vooroordelen richting ons provinciaaltjes, maar omgekeerd kunnen we er blijkbaar ook wat van :=

Dankjewel :D Amsterdammer hier, paard staat 24/7 buiten met grote inloopstal.

Volgens mij gaan de HM paarden elk jaar twee maanden de wei op. Maar verder met iedereen eens.
Mooi gebouw, maar er een museum of evenementen lokatie van. Of organiseer er een paar keer per jaar een wedstrijd ( trailer parkeren in de binnenstand wordt je heel stressbestendig van :D )

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:07

Ik vind die instagram er wel minder slecht uitzien dan ik dacht. Boxen zijn licht en ze kunnen elkaar ook knuffelen. Het lijkt ook alsof de paarden in de bak slapen?

Dan nog vind ik het geen plek voor paarden hoor, begrijp me goed. Maar heb wel het idee dat ze roeien met de riemen die ze (niet) hebben :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:13

Ik ben Amsterdammer en ken de manege. Maar zelfs wij als Amsterdammers zijn daar nooit gaan rijden.

Mijn ouders reden vroeger, dus +/- 50jr geleden onder de rook van Amsterdam en ik ben ook zo begonnen. Vanuit Amsterdam kwartiertje rijden en onze manege pony's en paarden kwamen wel zomers in de wei.

Aan de ene kant vind ik het mooi te lezen dat het grootste deel van Bokt dit niet meer vindt kunnen. Dan zijn we echt al een grote stap vooruit.

Dat mensen het goedpraten met het weinige wat ze af en toe de stal uit mogen of vergelijken met maneges die het nog slechter doen, snap ik nog steeds niet.

Ja, er zijn heel veel slechte maneges. En ja, ook op maneges zijn weleens feesten en lawaai, maar ADE is toch wel een andere categorie dan een feestje.

Elke slechte manege moet aangepakt worden, maar nu is dit aan de hand. Er is gelukkig veel weerstand en dat zet hopelijk de juiste mensen aan het denken.

Het is echt een prachtig gebouw waar je heel veel mooie dingen mee kan doen. Maar paarden goed houden is daar echt geen 1 van.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:32

De evenementen moeten gewoon weg daar. Steeds verhuizen gaat ook veel stress opleveren. Sowieso zijn de omstandigheden daar voor paarden niet optimaal, dus misschien maar helemaal opdoeken die handel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:37

Jeetje, zijn er ook nog van zulke herrie-feesten daar.... alsof het al niet genoeg een klöte-locatie is voor paarden, krijgen ze dat er ook nog even bij -O-

Je kan nog zó je best doen, maar als je geen "buiten" hebt voor paarden dan is je locatie gewoon niet geschikt.

Gebruik dat pand toch lekker voor allerlei andere dingen en laat die paarden naar een fijner plekje gaan :(:)

Als de eigenaar / huurder zelf de paarden niet weg doet dan lijkt het me prima om hem op een andere manier te dwingen om die dieren daar weg te halen. Als het dan moet door te zeggen dat ze bij feesten elders ondergebracht moeten worden: prima :j Laat ze dan direct op die andere (hopelijk betere...) plek blijven :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:37

DuoPenotti schreef:
Dan kun je net zo goed een buitenluik aan je stal maken, komen ze net zoveel buiten....

Er zijn helaas mensen die denken, of iig goed praten, dat een buitenstal van 5x5 voldoende is.
Ik heb me wel eens verbaasd in een discussie.
Die van mij staat elke dag buiten, of staat 24/7 buiten en kan zelf zijn stal in. Dan denk je in eerste instantie, oh daar zit het probleem dan niet.
Loopt het gesprek verder bedoelen ze een box met daaraan een uitloopje van 3,5 x4 oid.
Oke ze kunnen zonlicht voelen, dat is beter dan dan de verschrikkelijke manier bij de Hollandse manege.
Maar zeker géén vervanging van een fatsoenlijke paddock.

Ik praat het niet goed, voordat je me verkeerd begrijpt maar ik denk gewoon in meerdere mogelijkheden. Als de paarden daar in kunnen staan en bijv. ook nog een paar uur in een groot land waar ze echt hun benen kunnen strekken dan worden er toch alweer in meer basisbehoeften voorzien.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:45

crow schreef:
De evenementen moeten gewoon weg daar. Steeds verhuizen gaat ook veel stress opleveren. Sowieso zijn de omstandigheden daar voor paarden niet optimaal, dus misschien maar helemaal opdoeken die handel.

Ik denk andersom: de paarden moeten gewoon weg daar. Permanent verhuizen naar een betere locatie waar ze meer ruimte hebben en gelegenheid om meer naar buiten te kunnen in groepsverband. En dan de oude manege in de binnenstad permanent gaan gebruiken als evenementen locatie.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:44

Elisa, hoewel een goed idee, is dat praktisch niet haalbaar in de situatie van de hollandse manege, denk aan transport etc. je kan eenvoudigweg niet even elke dag, groot transport regelen. Denk ook aan de stress, die dat geeft, bij de paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:46

Ja dat begrijp ik ook, dat is het nadeel van geen land in de buurt hebben. Het is ook te duur in dit geval denk ik voor de hollandse manege om zoiets te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:19

mairead schreef:
crow schreef:

Ik denk andersom: de paarden moeten gewoon weg daar. Permanent verhuizen naar een betere locatie waar ze meer ruimte hebben en gelegenheid om meer naar buiten te kunnen in groepsverband. En dan de oude manege in de binnenstad permanent gaan gebruiken als evenementen locatie.

Dat zou ik ook het liefst zien ja

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:24

Het lijkt mij een kwestie van tijd voordat de paarden daar weggaan.

Wellicht wil de eigenaar / huurder eerst de boel goed draaiende hebben met feesten, voordat de inkomsten van de paarden gemist kunnen worden?

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:40

Plek is niet ideaal voor paarden maar ik weet dat de eigenaren van de manege een aantal jaar geleden een boerderij hebben gekocht half uur rijden ongeveer van Amsterdam. De bedoeling was dat de paarden roulerend in de manege zouden gaan werken en dan weer terug naar de boerderij zouden gaan. Ik weet niet in hoeverre dit gebeurd maar ze hebben dus wel land tot hun beschikking, maar zal 's winters wel niet bruikbaar zijn vermoed ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:20

_emmma_ schreef:
Plek is niet ideaal voor paarden maar ik weet dat de eigenaren van de manege een aantal jaar geleden een boerderij hebben gekocht half uur rijden ongeveer van Amsterdam. De bedoeling was dat de paarden roulerend in de manege zouden gaan werken en dan weer terug naar de boerderij zouden gaan. Ik weet niet in hoeverre dit gebeurd maar ze hebben dus wel land tot hun beschikking, maar zal 's winters wel niet bruikbaar zijn vermoed ik.

Dat is in ieder geval een mooi iniatief vind ik.
Wellicht kan de manege daar tzt naar verplaatst worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:04

Was daar niet een reactie op gekomen van een bokker die wel eens langs het betreffende perceel reed en het had over een mini weitje waar zelden paarden op stonden?

Ik ben sowieso wel benieuwd hoe het dagelijks leven van die paarden er nu eigenlijk uitziet.
Je kan wel leuke foto's maken van wat paarden op een wei, maar als dat 1 keer per jaar is, of samen lopen in de bak een uurtje per dag en de rest van de dag in een hok.... dan is het nog niet veel soeps natuurlijk en krijg je een verkeerd beeld bij dat "kijk ze eens lekker los lopen".

Een paardenhouder die zijn dieren op zo'n locatie houdt en in zijn binnenbak naast de stallen feesten met harde muziek laat plaatsvinden geeft sowieso niet de indruk heel veel waarde te hechten aan het welzijn van zijn paarden, dat heb je aardig de schijn tegen.....