[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:34

Ik weet niet of het collectief is. Het is een klein (elitair?) stukje van de mensheid die zich hier druk over maakt. Het risico is denk ik veel meer dat het voor de rest van de wereld zo oninteressant/onbelangrijk is, dat vergaande maatregelen toch door het politieke besluitvormingsproces komen (misschien als 'ruilmiddel') en worden doorgezet.
Daarom ben ik af en toe best blij dat de economische belangen zo groot zijn. Dat geeft wat tegenwicht ...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:52

Kendra schreef:
Ik weet niet of het collectief is. Het is een klein (elitair?) stukje van de mensheid die zich hier druk over maakt. Het risico is denk ik veel meer dat het voor de rest van de wereld zo oninteressant/onbelangrijk is, dat vergaande maatregelen toch door het politieke besluitvormingsproces komen (misschien als 'ruilmiddel') en worden doorgezet.
Daarom ben ik af en toe best blij dat de economische belangen zo groot zijn. Dat geeft wat tegenwicht ...

Dat is ook het probleem. een klein elitair groepje heeft idioot veel invloed. Ja het voordeel van econische belangen is wel dat het tegenwicht bied. In dat licht is het wel een voordeel dat de populariteit van de paardensport gegroeid is door corona. Maar de vraag is houden al deze nieuwe ruiters dat ook vol of gaan die als het kan toch liever weer 3 keer per jaar met het vliegtuig naar verre oorden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:52

Het koningshuis rijd graag paard, dat is ons geluk :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:00

josien_m_ schreef:
Quote: "Wilde paarden zijn ook scheef, het is alleen geen enkel probleem als ze niet belast worden. Als een paard belast wordt dan komt er ruitergewicht bij op de voorhand die al 2/3e van het gewicht draagt. Als een paard daarbij scheef loopt dan wordt een voorbeen overbelast. Hoe meer en slechter het paard zo belast wordt, hoe groter de slijtage en bijbehorende problemen. Daarom is het van belang dat paarden leren in verticaal en horizontaal evenwicht te lopen. Dwz: evenveel gewicht verdeeld op voor en achterhand en rechtgericht worden zodat alle vier de benen evenveel belast worden. Daarnaast is het ook prettig als ze over de rug lopen zodat de spieren het zadel en de ruiter kunnen dragen. Teveel paarden die met een holle rug lopen hebben meer kans op de ontwikkeling van KS."

Dus als je een paard wilt rijden dan is het belangrijk om dat goed te doen, een recreatiepaard zal niet zo hard slijten als er iemand 2x per week op zit die "niks" kan en "doet" en denkt dat ze zo vriendelijk bezig zijn. Maar hoe meer en vaker zo slecht belast, hoe groter de problemen die ontstaan.

Dit is dus eigenlijk een simpel stukje basiskennis die iedereen zou moeten hebben vind ik. En nee, het heeft niks te maken met houdingen afdwingen of circuskunstjes. Het is een stukje dressuurbasis om je paard goed te houden die nodig is in alle diciplines.

Of wilde paarden al dan niet scheef zijn, dat is niet helemaal zeker blijkbaar. Voor zover mijn informatie luidt (o.a. via Zefanja Vermeulen en Tanja de Bode) is dat ze recht zijn.

Maar stel dat ze wel scheef zijn: ook die paarden worden dus scheef belast bij hun overgewicht. Dat komt op hetzelfde neer als een rijpaard extra belast wordt met een ruiter. Is dat dan overbelast? Kan het paard het zelf compenseren? Is het "anders" belast? en hoe weten we hoe schadelijk dat is?

Overgewicht geeft zeker meer belasting bij scheefheid, alleen anders denk ik dan met een ruiter omdat het dier zelf kan kiezen of en hoe het beweegt. Overgewicht is natuurlijk sowieso niet gezond.

Tja meestal merk je pas of en hoe een paard scheef is als je ermee aan het werk gaat, op de extreme gevallen na. Dat is mijn ervaring met heel veel jonge (daarvoor onbelaste) paarden. Dus ik snap niet zo goed hoe ze erbij komen dat wilde paarden niet scheef zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:03

Popstra schreef:
Maar stel, paardrijden loopt op zijn einde. En dan in alle vorm. Ook het stallen, al is het op een weitje, PP of iets wat wij denken dat het paard leuk gaat vinden. Wat dan verder met het bezitten van honden..katten..vissen in aquariums, vogels in volières, konijnen of andere knaagdieren in een hok.
Ik weet het is totaal iets anders maar toch ook wel te vergelijken want die hebben we ook voor ons plezier!

Een hond alleen houden is in feite ook zielig. Die zijn gelukkiger in een roedel soortgenoten om maar ff wat te noemen.

Dus, zou het houden van alle dieren voor de plezier van de mens verboden moeten worden?

Ik vind het wel vergelijkbaar hoor, ja in theorie zouden deze dan ook allemaal terug de natuur in moeten. Waar absoluut geen plek voor is in deze door mensen overbevolkte wereld.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:09

DuoPenotti schreef:

Dat helpt - als ze zich een beetje gedragen en geen jachten kopen van 2 mln...
(Amalia zou wel eens een zegen kunnen zijn :-))

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:12

DuoPenotti schreef:

Ik word opeens heel erg koningsgezind.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:51

Hoe ze er bij komen dat wilde paarden niet scheef zijn? Door dissecties, onderzoek van het skelet en spieren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:55

josien_m_ schreef:
Quote: "Wilde paarden zijn ook scheef, het is alleen geen enkel probleem als ze niet belast worden. Als een paard belast wordt dan komt er ruitergewicht bij op de voorhand die al 2/3e van het gewicht draagt. Als een paard daarbij scheef loopt dan wordt een voorbeen overbelast. Hoe meer en slechter het paard zo belast wordt, hoe groter de slijtage en bijbehorende problemen. Daarom is het van belang dat paarden leren in verticaal en horizontaal evenwicht te lopen. Dwz: evenveel gewicht verdeeld op voor en achterhand en rechtgericht worden zodat alle vier de benen evenveel belast worden. Daarnaast is het ook prettig als ze over de rug lopen zodat de spieren het zadel en de ruiter kunnen dragen. Teveel paarden die met een holle rug lopen hebben meer kans op de ontwikkeling van KS."

Dus als je een paard wilt rijden dan is het belangrijk om dat goed te doen, een recreatiepaard zal niet zo hard slijten als er iemand 2x per week op zit die "niks" kan en "doet" en denkt dat ze zo vriendelijk bezig zijn. Maar hoe meer en vaker zo slecht belast, hoe groter de problemen die ontstaan.

Dit is dus eigenlijk een simpel stukje basiskennis die iedereen zou moeten hebben vind ik. En nee, het heeft niks te maken met houdingen afdwingen of circuskunstjes. Het is een stukje dressuurbasis om je paard goed te houden die nodig is in alle diciplines.

Zoals wij links of rechtshandig zijn, zijn paard links of rechtsgebogen. Zoals wij meer rechtshandig zijn, zijn paarden volgens mij meer rechtsgebogen.
Dat hebben mi wilde paarden net zo erg als paarden in gevangenschap.
Maar inderdaad gaat het mis als wij op zo'n scheef paard gaan zitten. Het gaat dan gelijk compenseren in het lichaam met alle gevolgen van dien.
Sinds ik mijn nieuwe groene paard eerst aan de hand ben gaan trainen, voordat ik erop stapte, denk ik...hoe kunnen wij in vredesnaam op een dier gaan zitten als het nog niet recht gerichter is. Wat mij betreft zou je met drie jaar werk aan de hand kunnen gaan doen en pas een jaar later erop kunnen gaan zitten. Het is zo'n meerwaarde als je het paard eerst rechtgerechter en meer body awareness geeft (zoals Tristan Tucker het zo mooi noemt). Ik zie nu een paard beleren zonder eerst dit te doen als een kind van de peuterspeelzaal gelijk naar groep 3 te sturen...mi slecht voor lichaam en geest.....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:43

Ik heb dat ook altijd geleerd: alle paarden zijn van nature scheef...dat schijnt dus niet te kloppen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:55

DuoPenotti schreef:

Ik denk dat dat echt geen kont uitmaakt. De koning jaagt ook, en jagen is niet bepaald populair of zo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:30

Nee maar daarom niet snel een verbod.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:32

DuoPenotti schreef:
Nee maar daarom niet snel een verbod.

Ik denk dat je de invloed van het koningshuis overschat, eigenlijk. Hun populariteit is nog nooit zo laag geweest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:42

Dat onze populariteit laag is geloof ik niet dat dit invloed heeft.
Zolang die familie graag paardrijd komt er hier geen verbod. Zoveel macht hebben ze wel over de regering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:26

DuoPenotti schreef:
Dat onze populariteit laag is geloof ik niet dat dit invloed heeft.
Zolang die familie graag paardrijd komt er hier geen verbod. Zoveel macht hebben ze wel over de regering.

Ik geloof er geen jota van :D.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:26

Dat mag, ik denk dat ze die invloed wel hebben :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:39

Feitelijk is het vrij bizar de mode van tegenwoordig dat een klein groepje met veel invloed alles maar willen verbieden en naar hun hand zetten. Dat gaat over veel meer onderwerpen. Het lijken de Bolsjewieken wel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:52

DuoPenotti schreef:
Dat mag, ik denk dat ze die invloed wel hebben :D

Dat het economisch een factor van betekenis is lijkt me belangrijker. Als het koningshuis invloed op dit soort zaken wil uitoefenen krijgt dat ook weer z’n eigen dynamiek….

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:07

josien_m_ schreef:
Ik heb dat ook altijd geleerd: alle paarden zijn van nature scheef...dat schijnt dus niet te kloppen!

Sorry maar ik geloof het niet, denk niet dat je dit uit dissectie kan halen.
Ik baseer het op mijn eigen ervaring met vele jonge en onbelaste paarden.

Bij paarden zit er ook een verschil tussen natuurlijke scheefheid (wat ieder paard heeft) en scheef gereden zijn. Dat laatste dat geloof ik wel dat je dat zou kunnen zien bij een dissectie maar natuurlijke scheefheid..nee.

Precies wat manubres zegt en ik ben het er ook mee eens dat werken aan de hand voor het zadelmak maken enorm veel goeds kan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:09

Loretta schreef:
Feitelijk is het vrij bizar de mode van tegenwoordig dat een klein groepje met veel invloed alles maar willen verbieden en naar hun hand zetten. Dat gaat over veel meer onderwerpen. Het lijken de Bolsjewieken wel.

Dat vind ik ook, je ziet dit in van alles terug..bepaalde woorden die niet meer gebruikt mogen worden. Mensen die zich bij iedere scheet aangevallen voelen en in een slachtoffer rol gaan zitten.

Ontopic: vind ik wel nog steeds dat er bepaalde zaken in de paardensport wel aan vernieuwing toe zijn.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:29

Ik zie rijden net als de hond uitlaten eigenlijk.Lekker samen bezig zijn ,uitwaaien in de natuur .Mijn paard vind het leuk dat merk ik aan alles.Oortjes naar voren ,gezellig briesen.Maar ik rijd niet elke dag ,bitloos ,probeer af te wisselen en zo min mogelijk dwang uit te oefenen.Hij mag buiten best even kijken als hij iets leuks ziet (sportende dames op de parkeerplaats in Corona tijd . : je had z’n kop moeten zien).Een lekker hapje of even aan z’n been jeuken vind ik ook prima.Soms is hij sloom soms vlot.Allemaal prima .Misschien dat dat scheelt dat hij het daarom ook gezellig vind?
Maar ik heb ook altijd een zweep bij me en als het nodig is ben ik het wel die bepaald uiteraard.
Er gaan dingen mis met paarden helaas.Maar dat gebeurd bij alle soorten huisdieren en zelfs bij kinderen.Dus nee alsjeblieft niet verbieden .Paarden zijn juist heel belangrijk voor emotionele stabiliteit en de band met de natuur voor mensen.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:11

Ik zit helemaal op jouw lijn, office, al denk ik dat band met paard en met de natuur niet zouden lijden onder naast het paard lopen. Moeten wel de ruiterpaden verbreed worden :D

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:13

In dit land zijn veel te veel paarden. Met als resultaat dat er heel veel zijn die vrije bewegingsruimte te kort komen.
Paarden houden en rijden ben ik niet per se tegen maar de topsport met paarden mag afgeschaft worden. Dwang- en hulpmiddelen die pijn kúnnen veroorzaken mogen wat mij betreft allemaal verboden worden.* En alle wedstrijden eigenlijk misschien ook wel al dat gesleep met die paarden in zo'n karretje achter een auto. Ik vind het bijvoorbeeld niet om aan te zien zoals een paard zijn hoofd stil moet houden, dat ziet eruit als een hardloper waarvan de armen met duct tact aan de romp zijn vastgezet.

*Kun je gaan piepen dat dat niet kan met een vluchtdier, maar dan moet er verboden worden het over samenwerken te hebben en dat een paard het leuk vindt om te doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:06

herr_balou schreef:
In dit land zijn veel te veel paarden..

Dat ligt er maar net aan hoenje het bekijkt. Er is tegenwoordig juist een tekort aan paarden daarom zijn de prijzen enorm gestegen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:09

Popstra schreef:
Maar stel, paardrijden loopt op zijn einde. En dan in alle vorm. Ook het stallen, al is het op een weitje, PP of iets wat wij denken dat het paard leuk gaat vinden. Wat dan verder met het bezitten van honden..katten..vissen in aquariums, vogels in volières, konijnen of andere knaagdieren in een hok.
Ik weet het is totaal iets anders maar toch ook wel te vergelijken want die hebben we ook voor ons plezier!

Een hond alleen houden is in feite ook zielig. Die zijn gelukkiger in een roedel soortgenoten om maar ff wat te noemen.

Dus, zou het houden van alle dieren voor de plezier van de mens verboden moeten worden?

Ik denk dat als mensen niet meer mogen rijden, ze paarden te duur vinden om te houden om naar te kijken.
Dat zie je dus al bij het grote aanbod van paarden die met een blessure niet meer bruikbaar zijn en waar mensen een andere plek voor zoeken.

Honden zijn al zo doorgefokt. Heel veel honden zijn niet sociaal en kunnen niet meer in een roedel leven, hun eigen eten vangen etc.

Dierentuinen zijn ook al enige tijd een discussie, dus denk niet dat die paarden op gaan nemen en ook niet de ruimte daarvoor hebben.
En wat gaan ze doen? Van elk ras/soort paard 1 of 2? Staan ze zo vol.

Net als met koeien en varkens. Je hebt hobby boeren, dus er zullen wat beesten overblijven, tenzij de regels te streng worden.
Maar stoppen met vlees, melk, kaas en eieren bijv, betekent denk ik toch voor veel dieren ook, einde bestaan.
Mensen vinden dieren hartstikke leuk, maar zijn ook mega hypocriet en ze willen vaak wel iets terug voor hun investering, geld, zorg en tijd.