De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:56

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:
Jullie zijn moediger dan ik.

Je hebt toch geen Roodkapje syndroom hoop ik!
Of te veel naar de dodenrit van Doctorandus P. geluisterd?
_O-

Serieus, een wilde wolf, ook een roedel, is makkelijk af te schrikken. En ja, eerste hand ervaring in oosten van Polen.
Een paintball ding geeft je wat meer reikwijdte en precisie.

Het probleem is dat je dan wél eerst moet weten dat die wolf/roedel er ís.

Kortom, het is hoe dan ook een probleem wat geen oplossing heeft, alleen compromissen.

https://www.jagderleben.de/news/wolfsan ... DmpAl7fCds

Idd ze zijn zo af te schrikken. Echter een nog niet eens volwassen wolf blijkt toch erg moeilijk af te schrikken...... Zal vast een zeldzaam dapper exemplaar zijn

Loretta

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:14

Met perballen zal ik in Nederland uitkijken. Ik weet niet hoe het met peperballen zit maar de meest idiote dingen callen hier onder de wet wapens en munitie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:21

Afgezien van het feit dat ze best zullen schrikken er van maar uiteindelijk als ze merken wat effect is gewoon door gaan. Net als vele honden schrikken van vuurwerk, stroombanden, knallende ballonnen maar na aantal keren mee te hebben gemaakt zie je die schrik verdwijnen. Dan heb je ook nog die figuren (zoals mijn hond) die bij heftige schrik reactie niet vluchten maar blind aanvallen. Ik raad dus ten alle tijde af als een wolf bij jou kan komen om te proberen deze te laten schrikken. Zie ook Duits nieuwsbericht hier boven. Het kan ook heel fout aflopen in plaats van nog net goed...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:40

dierenfan schreef:
Afgezien van het feit dat ze best zullen schrikken er van maar uiteindelijk als ze merken wat effect is gewoon door gaan. Net als vele honden schrikken van vuurwerk, stroombanden, knallende ballonnen maar na aantal keren mee te hebben gemaakt zie je die schrik verdwijnen. Dan heb je ook nog die figuren (zoals mijn hond) die bij heftige schrik reactie niet vluchten maar blind aanvallen. Ik raad dus ten alle tijde af als een wolf bij jou kan komen om te proberen deze te laten schrikken. Zie ook Duits nieuwsbericht hier boven. Het kan ook heel fout aflopen in plaats van nog net goed...

Wat raad je dan aan? Wachten en er het beste van hopen als ie naar je toe komt? Heel snel een geloof kiezen en een verzoekje naar boven sturen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:10

Ik vind het echt een heel lastig probleem.

Ik wil niet dat mn dieren iets overkomt, maar hou wel van dieren. Wat maakt mijn dieren belangrijker dan de wolf?

Maar goed, dan wil je je eigen dieren beschermen. Wij hebben rondom gaas, een diepe sloot, bramen door het gaas groeien en bovenop een draad met flinke stroom. Alleen bij het hek waar we doorheen moeten kunnen, is er geen goede oplossing.

Wel denk ik dat het bij ons dusdanig veel moeilijker is binnenkomen, dat ze doorlopen naar de volgende paarden waar ze zo bij kunnen. Maar zo niet, dan kan ik ook weinig beginnen.

imo moeten de regels overal gelijk worden. Niet dat ze ergens een hek gaan bouwen en er ergens anders alleen geld vrijkomt voor een stroomdraadje. De regels en vergunningen moeten gelijk zijn in de hoop dat de wolf ook weer weg trekt als er te weinig voedsel te vinden is.

Ik heb op de Veluwe gewoond en liep elke dag met de honden in de natuur. De zwijnen zijn inderdaad allang niet bang meer. Ook deels door de mens die bergen eet afval laat slingeren op de parkeerplaatsen bijvoorbeeld.

Ja, er worden heel veel dieren doodgereden en dat is gewoon naar. Niemand wil dat, het geeft ook vaak veel schade, maar mensen rijden er hard en de dieren komen vooral 's avonds uit het niks.

Onze cultuur is ook niet hard genoeg, denk ik. Daar echt mensen meegemaakt die rustig de duiven uit de lucht schoten en konijnen uit de holletjes. Want overlast..............en niemand die iets zegt. Maar je zal de verkeerde buren treffen die je verraden.

Die van ons lopen 24/7 rond. En ze zijn net iets teveel aan honden gewend bijvoorbeeld, omdat onze honden er ook tussendoor lopen. Anders zouden mn merries sws zich niet snel gewonnen geven en een hond/wolf ook enige schade toebrengen.Maar ja, we laten de paarden zelf wennen aan andere dieren en het zal nooit genoeg zijn. Hooguit tijd rekken, lawaai geven, dat je als baas iets kan doen.

Maar dan? Ophokken? Heel veel paarden hebben een bovenluik waar ze ook zo doorheen springen. En hoeveel schureb staan ze niet open?
En wat als ze echt honger hebben en een kind is in de buitenbak aan het rijden? Ik denk niet dat een wolf onderscheid gaat maken of er iemand op zit.

En dan krijg je net als met de zwijnen dat ze ook de wijken in komen. Op de Veluwe zie je op veel plekken prikkeldraad om de zwijnen uit wijken te houden zodat ze de tuinen niet in komen. Er zijn ook al diverse honden gewond geraakt.

Maar kan je dan nog kinderen laten spelen op een pleintje? Of in de tuin?

Het probleem houdt niet op. Komen ze geen wei meer in, komen ze wel de stal in, later de tuin en speel pleinen etc. Hoe hoger de honger, hoe verder ze gaan vermoed ik dan.

Zelf mogen afschieten zou de enige oplossing zijn dan, maar dat gaat weer zoveel andere problemen geven als mensen een wapenvergunning krijgen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:21

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:

_O-
:D
Trojka hier, Trojka daar ...

Huertecilla schreef:
Serieus, een wilde wolf, ook een roedel, is makkelijk af te schrikken. En ja, eerste hand ervaring in oosten van Polen
Vertel ...

Zoals altijd raakt ook deze discussie onmiddellijk gepolariseerd.
Althans, sommigen doen daar erg hun best voor.

Ik zie het zo, een enkele wolf is in een stadstaat (vrij naar HC) als Nederland met postzegelnatuurgebieden nog wel acceptabel, ook als deze incidenteel een schaap pakt. Maar als het aantal groeit ontstaan er toch wel serieuze problemen voor dierhouders. Dat lijkt me nu nog (net) niet aan de orde, maar wel iets waar nu qua beleid al serieus rekening mee gehouden moet worden omdat het 'om de hoek' ligt.

Om overlast door wolven puur af te wentelen op de verantwoordelijkheid van we individuele dierhouder, vind ik oneerlijk en onacceptabel. Het is een maatschappelijke kwestie.

Het gaat wat dat betreft m.i. om het behouden van een evenwicht qua wildstand. Te veel wolven in een te krap leefgebied geeft gegarandeerd overlast en schade, en dan mogen er wat mij betreft best wolven afgeschoten worden, of desnoods gevangen en elders uitgezet (als dat een optie is tenminste). Dat gebeurt ook met andere soorten die overlast veroorzaken, ik zie niet waarom de wolf wat dat betreft een aparte status zou hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:38

Ayasha schreef:
dierenfan schreef:

Wat raad je dan aan? Wachten en er het beste van hopen als ie naar je toe komt? Heel snel een geloof kiezen en een verzoekje naar boven sturen?

Ik geloof ik gericht afschieten en de populatie streng beheren. Ik ga ook mee in inteelt verhaal wat je dan gaat creëren dus zou richting de wolven beste zijn om 0 stand te hanteren in NL en BE daar waar ze flink overlast veroorzaken. Probleem wolven schieten klinkt leuk maar zie ze maar te herkennen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:50

Ayasha schreef:
Sclimpre schreef:
Een hek van gaas is idd niet wolf-proof. Maar je kan het gemakkelijk aanpassen door aan de buitenkant boven en onder een schrikdraad te installeren. Dat kost echt geen 20.000€.
Er zullen misschien wolven bestaan die los over 2m springen, die zullen ongeveer even talrijk zijn als paarden die dat doen.
Soms heb ik de indruk dat zogauw het over een wolf gaat dat plots alles onmogelijk wordt. Dat er 100% zekerheid geëist wordt. Terwijl het overgrote deel van de omheiningen van paardenweides veel lager is dan wat het gemiddelde paard kan springen. Daar maakt dan weer niemand zich zorgen over.

ik denk dat jij een wolf danig onderschat. Zo zeldzaam zijn de herdershonden die over 2m geraken niet. Daar springen ze niet perse los over, de meeste hekwerken die zo hoog zijn, zijn, zoals gaas, beklimbaar. Het zou je verbazen hoeveel niet speciaal getrainde huis-tuin- en keuken honden daar overheen geraken mits de juiste motivatie. En voor de wolf is de motivatie het dier dat er binnen loopt.

Ga je naar de 1.80 wat de max hoogte zou zijn wil je er nog stroomdraad boven zetten (en in belgie moet je al voor alles boven de 1.8m een vergunning hebben overigens.) dan wordt het springbaar. En nee, ook díe herders zijn niet zo zeldzaam die daar los overheen kunnen springen met een 2 a 3tal meter aan loop. :-)
Een wolf is dan nog eens groter dan de gemiddelde herder en sterker. Kracht hebben ze ook meer dan voldoende.

Als ze kunnen klimmen is hoogte voor een hond, en dus ws ook voor de wolf, geen probleem. Vandaar een stroomdraad bovenaan de omheining. Los springen is bij een hond eerder aangeleerd gedrag, en daar gaan ze veel minder hoog dan wanneer ze kunnen klimmen.
100% beveiligen kan nooit, niet tegen een wolf, niet tegen een inbreker, niet tegen uitbrekende paarden.
Je kan het enkel zo moeilijk mogelijk maken. Daarbij moet de omheining niet persé heel hoog of heel duur zijn, maar wel efficient.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:08

Sclimpre schreef:
Ayasha schreef:
ik denk dat jij een wolf danig onderschat. Zo zeldzaam zijn de herdershonden die over 2m geraken niet. Daar springen ze niet perse los over, de meeste hekwerken die zo hoog zijn, zijn, zoals gaas, beklimbaar. Het zou je verbazen hoeveel niet speciaal getrainde huis-tuin- en keuken honden daar overheen geraken mits de juiste motivatie. En voor de wolf is de motivatie het dier dat er binnen loopt.

Ga je naar de 1.80 wat de max hoogte zou zijn wil je er nog stroomdraad boven zetten (en in belgie moet je al voor alles boven de 1.8m een vergunning hebben overigens.) dan wordt het springbaar. En nee, ook díe herders zijn niet zo zeldzaam die daar los overheen kunnen springen met een 2 a 3tal meter aan loop. :-)
Een wolf is dan nog eens groter dan de gemiddelde herder en sterker. Kracht hebben ze ook meer dan voldoende.

Als ze kunnen klimmen is hoogte voor een hond, en dus ws ook voor de wolf, geen probleem. Vandaar een stroomdraad bovenaan de omheining. Los springen is bij een hond eerder aangeleerd gedrag, en daar gaan ze veel minder hoog dan wanneer ze kunnen klimmen.
100% beveiligen kan nooit, niet tegen een wolf, niet tegen een inbreker, niet tegen uitbrekende paarden.
Je kan het enkel zo moeilijk mogelijk maken. Daarbij moet de omheining niet persé heel hoog of heel duur zijn, maar wel efficient.

En efficiënt is het niet tegen wolven als het niet minimaal 180 cm hoog is of je moet meerdere omheiningen achter elkaar gaan zetten met bepaalde tussenhoogte enz. In elk geval wolf proof is absoluut ree en ander wild proof. Gewoon bizar hoeveel dieren hun rechten en vrijheden keijt moeten raken voor een paar wolven die werkelijk geen enkel toegevoegde waarde hebben hier. Tuurlijk eten ze ook wild maar dat is ook uitstekend te beheren zonder hun aanwezigheid. Dus absoluut geen noodzaak ze daarvoor te accepteren

Neem in omheining kosten ook even stroomkosten mee. Dat is tegenwoordig ook niet meer gratis

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:29

dierenfan schreef:
Sclimpre schreef:

En efficiënt is het niet tegen wolven als het niet minimaal 180 cm hoog is of je moet meerdere omheiningen achter elkaar gaan zetten met bepaalde tussenhoogte enz. In elk geval wolf proof is absoluut ree en ander wild proof. Gewoon bizar hoeveel dieren hun rechten en vrijheden keijt moeten raken voor een paar wolven die werkelijk geen enkel toegevoegde waarde hebben hier. Tuurlijk eten ze ook wild maar dat is ook uitstekend te beheren zonder hun aanwezigheid. Dus absoluut geen noodzaak ze daarvoor te accepteren

Neem in omheining kosten ook even stroomkosten mee. Dat is tegenwoordig ook niet meer gratis

Dan vraag ik je af achter welke omheining jouw paarden staan? Als je dezelfde mate van veiligheid wil om je paarden binnen te houden als om de wolf buiten te houden moet je je paarden toch ook achter een indrukwekkende omheining zetten. De meeste paarden staan achter een omheining waar ze eigenlijk gemakkelijk over of door zouden kunnen. En als ze uitbreken zijn we totch weldegelijk in gevaar. Vaak staan paarden achter een omheining die lager is dan de hindernissen die ze op zondag op wedstrijd moeten springen. Hier wordt toch echt met 2 maten en 2 gewichten gerekend.
Edit : een schrikdraadapparaat verbruikt nauwelijks iets. Er loopt nl geen stroom zolang niemand de draad aanraakt. En normaal gezien heeft iedere paardenweide al een schrikdraadtoestel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:38

Ik sta voorlopig wolf vrij hier dus helemaal niets aangepast. Gebied hier totaal niet aantrekkelijk voor wolven gelukkig en ligt ook niet op een door trek route in principe. Hier uiteraard ook schrikdraad maar zeker niet op sterkte voor wolven. Dan toch wel zwaarder materiaal nodig. Zou dus ook extra investering zijn en staat toch 24/7 aan dus gebruikt altijd stroom.

Hier niet eens de mogelijkheid de paarden wolf proof op te sluiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:40

Sclimpre
zo indrukwekkend is een mooie houten drielaags omheining toch niet, of zoals bij ons een hekwerk van 160. En dan moeten ze toch behoorlijk in paniek zijn als ze daar door gaan.
Maar beide appetje -eitje voor een wolf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:11

Sclimpre schreef:
dierenfan schreef:

Dan vraag ik je af achter welke omheining jouw paarden staan? Als je dezelfde mate van veiligheid wil om je paarden binnen te houden als om de wolf buiten te houden moet je je paarden toch ook achter een indrukwekkende omheining zetten. De meeste paarden staan achter een omheining waar ze eigenlijk gemakkelijk over of door zouden kunnen. En als ze uitbreken zijn we totch weldegelijk in gevaar. Vaak staan paarden achter een omheining die lager is dan de hindernissen die ze op zondag op wedstrijd moeten springen. Hier wordt toch echt met 2 maten en 2 gewichten gerekend.
Edit : een schrikdraadapparaat verbruikt nauwelijks iets. Er loopt nl geen stroom zolang niemand de draad aanraakt. En normaal gezien heeft iedere paardenweide al een schrikdraadtoestel.

Als er paarden op de weg lopen door een overduidelijk ondeugdelijke omheining kijken we daar ook de eigenaar op aan. Waar wordt er gemeten met 2 maten?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:57

Moeten we van onze weides en erven maar concentratie kampen gaan maken dan? Met 3m hoog hekwerk en daarbovenop naar buiten staand 3 laags prikkeldraad? Gevaar komt immers van buiten.
Ja gaat echt fraai staan als dat de oplossing gaat zijn.

Wij mogen hier overigens nog steeds niet hoger dan 100 cm
Voor hoger moet je vergunning aan vragen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:04

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:

_O-

.

Och, ik zou persoonlijk geen roofdier ergeren dat in staat is in zijn eentje een adolescente bison te doden.

Dat mag je van mij bést denigrerend "roodkapje syndroom" noemen hoor. Ik noem het liever gezond verstand.

Overigens heb je wel eens van het "superheld syndroom" gehoord?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:25

Kuggur schreef:
Och, ik zou persoonlijk geen roofdier ergeren dat in staat is in zijn eentje een adolescente bison te doden.

Dat mag je van mij bést denigrerend "roodkapje syndroom" noemen hoor. Ik noem het liever gezond verstand.

Overigens heb je wel eens van het "superheld syndroom" gehoord?

Vat het op zoals je wil. Nogmaals; mijn persoonlijke ERVARING in dat een wilde wolf in Europa in principe bang is voor de mens en erg makkelijk op de vlucht slaat.

Verder is er geen weg waar geen wil is.

Sterkte met een gezond verstand compromis allemaal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:51

Huertecilla schreef:
Vat het op zoals je wil. Nogmaals; mijn persoonlijke ERVARING in dat een wilde wolf in Europa in principe bang is voor de mens en erg makkelijk op de vlucht slaat.
.

Alleen dan is het feit dat wolven steeds minder en minder angst tonen behoorlijk zorgelijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:32

Och, iedereen die een roedel wolven te lijf wil gaan met een steentje of een paintball pistool heeft mijn zegen hoor.
Grote fan van Darwin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 01:47

Ik denk dat de enige oplossing dan is; 2 omheiningen dicht op elkaar, dus wat grond inleveren. Als ze een aanloopje nodig hebben om over omheining 1 te komen, moeten ze de ruimte niet hebben om over omheining 2 te komen.

Maar stel dat we allemaal 2 meter hoog mogen omheinen en we zitten lekker in de tuin naar de paarden te kijken en waar kinderen zijn spelen die op een trampoline of schommel etc. Moeten we dat dan ook hoog afzetten?
Ze moeten toch eten, dus als paarden niet meer beschikbaar zijn, komen de andere huisdieren en kleine kinderen als eerste denk ik zo.

En we weten allemaal hoe het gaat. De ene gemeente gaat dit goedkeuren en het zelf zo aanpakken. de volgende ligt dwars en doet moeilijk.

Mensen willen geld om hun schapen te beschermen, maar dat is haast niet mogelijk. En waar stopt het? Dan moeten we ook echt schoolpleinen geld gaan geven. De wolven fokken door en er zijn er dan snel meer die allemaal moeten eten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 04:36

superpony schreef:
Ik denk dat de enige oplossing dan is; 2 omheiningen dicht op elkaar, dus wat grond inleveren. Als ze een aanloopje nodig hebben om over omheining 1 te komen, moeten ze de ruimte niet hebben om over omheining 2 te komen.

Leuk idee, dat dacht ik ook. Tot besef komt dat als de wolf niet verder en ook niet terug kan waar hij dan naartoe moet op dat kkeine stukje. Tenzij je de eerste omheining niet te hoog maakt of zonder stroom in elk geval.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:13

superpony schreef:
Maar stel dat we allemaal 2 meter hoog mogen omheinen en we zitten lekker in de tuin naar de paarden te kijken en waar kinderen zijn spelen die op een trampoline of schommel etc. Moeten we dat dan ook hoog afzetten?
Ze moeten toch eten, dus als paarden niet meer beschikbaar zijn, komen de andere huisdieren en kleine kinderen als eerste denk ik zo.

Kan dat dan een reden zijn om je dieren dan maar niet te beschermen. Een beetje de omgekeerde wereld lijkt mij. Natuurlijk ga ik mijn paard koste wat kost beschermen. Het probleem is niet dat ik mijn paard bescherm. Het probleem is dat de EU op dit onderwerp de plank volledig mis slaat. Daarbij is het gelukkig nog steeds zo dat als een wolf zich daadwerkelijk aan een kind vergrijpt dat het wolvenprotocol dan wel meer ruimte geeft om iets te doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:46

Gini schreef:
Sclimpre schreef:

Als er paarden op de weg lopen door een overduidelijk ondeugdelijke omheining kijken we daar ook de eigenaar op aan. Waar wordt er gemeten met 2 maten?

Je zegt spontaan '(on)deugdelijke' omheiningen en niet 'uitbraak-proof' omheiningen. Terwijl in alle wolven-topics over wolf-proof omheiningen gesproken wordt. Dat verschil is net wat ik bedoel. Voor uitbraak van paarden accepteren we een risico, maar voor wolven zouden we dat risico op nul willen krijgen. Voor het eerste zijn we misschien iets te laks en het 2de is niet realistisch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:49

Loretta schreef:
als een wolf zich daadwerkelijk aan een kind vergrijpt

Naast Roodkapje zijn er ook legio verhalen tussen Romulus & Remus en Mogli.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:57

Huertecilla schreef:
Loretta schreef:
als een wolf zich daadwerkelijk aan een kind vergrijpt

Naast Roodkapje zijn er ook legio verhalen tussen Romulus & Remus en Mogli.

En behalve sprookjes bestaat er ook nog een gedocumenteerde geschiedenis waaruit blijkt dat wolven wel degelijk mensen hebben aangevallen. En als het verlies van schuwheid door zet zullen we daar vroeg of laat opnieuw mee te maken krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:58

superpony schreef:

En we weten allemaal hoe het gaat. De ene gemeente gaat dit goedkeuren en het zelf zo aanpakken. de volgende ligt dwars en doet moeilijk.

Mensen willen geld om hun schapen te beschermen, maar dat is haast niet mogelijk. En waar stopt het? Dan moeten we ook echt schoolpleinen geld gaan geven. De wolven fokken door en er zijn er dan snel meer die allemaal moeten eten.

dat door fokken is ook het hele probleem. Namelijk dat er zich roedels gaan vormen. Het kan gewoon niet waar zijn dat hier niks aan gedaan mag worden dmv afschot. Net als bij de onschuldige hertjes, hazen en zwijnen wel het geval is.