Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:00

Lynnepinny schreef:
Ik heb geen paarden of andere dieren die buiten leven. Dat zou inderdaad intens triest en zuur zijn, dat snap ik heel goed. Maar dan maar de hele wolf hier uitbannen zou ik nooit zeggen, ook dan niet. Het is een hele normale gedachte om dat te willen, maar ook heel egoïstisch en kortzichtig. Zijn wij nou echt zoveel belangrijker dan een wolf? Ik vind van niet. Maar ik ben ook maar een simpele bioloog die graag natuur-inclusief leeft, ook als dat betekend dat er dingen moeten worden ingeleverd.
Hoe vaak worden er eigenlijk door mensen gehouden dieren gepakt door een wolf?

Van wat ik zo lees, nog best wel vaak...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:08

Lynnepinny schreef:
Ik heb geen paarden of andere dieren die buiten leven. Dat zou inderdaad intens triest en zuur zijn, dat snap ik heel goed. Maar dan maar de hele wolf hier uitbannen zou ik nooit zeggen, ook dan niet. Het is een hele normale gedachte om dat te willen, maar ook heel egoïstisch en kortzichtig. Zijn wij nou echt zoveel belangrijker dan een wolf? Ik vind van niet. Maar ik ben ook maar een simpele bioloog die graag natuur-inclusief leeft, ook als dat betekend dat er dingen moeten worden ingeleverd.

In europa word steeds vaker vee en huisdieren door de wolf gepakt. In ons land land ook steeds meer. Daar is zat info over gedeeld incl fotos..videos. Waarom denk je dat al die weerstand ontstaat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:10

Lynnepinny schreef:

Dan is het makkelijk praten he, als je niks te verliezen hebt er aan. :) Nederland en belgie in de jaren 1800 en nu is nogal een verschil. Het feit is dat er hier momenteel niet genoeg vrije natuur is voor een wolf. Als die er was, waren er niet zoveel problemen met het dier. Dan kan je wel natuur inclusief willen leven maar dat moet ook haalbaar zijn en dat is IMO in onze landen niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:12

Tja, hoe meer vee en rond/loslopende huisdieren, hoe groter de kans dat ze gepakt worden.
Gisteren was er nog een nieuwsitem bij het journaal over de steeds meer grotere en vaker voorkomende schade veroorzaakt door steenmarters, tot auto ongelukken en huisbranden aan toe.
Maar ook zij zijn beschermd en dus moet de mens leren om samen met hen te leven. Hetzelfde geldt voor de problematiek rondom wolven.
Maar het is wel enorm rot wanneer het jouw dieren treft uiteraard.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:15

MarlindeRooz schreef:
Vandaag in Nederland weer 1.75 miljoen dieren gedood door het gevaarlijke en verwoestende dier... de mens.

Erg heftig. Tijd om dat nare dier te bestrijden. Misschien doodschieten?

Haha, alsof de natuur een 'damn thing' geeft om levens.
De natuur draait om het doorgeven van genen, het recht van de sterkste, die geeft niets om het leven van het individu.
Tijdens de migratie door de Serengeti alleen al vallen duizenden dieren te pletter of worden opgevreten.
Soortgenoten doden elkaar al vanaf jonge leeftijd omdat ze 'weten' dat er niet genoeg eten zal zijn voor allemaal.

De wolf is niet minder wreed dan de mens alleen omdat hij haar heeft, op een hond lijkt en 'weggepest' is door de mens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:15

Cayenne schreef:
Tja, hoe meer vee en rond/loslopende huisdieren, hoe groter de kans dat ze gepakt worden.
Gisteren was er nog een nieuwsitem bij het journaal over de steeds meer grotere en vaker voorkomende schade veroorzaakt door steenmarters, tot auto ongelukken en huisbranden aan toe.
Maar ook zij zijn beschermd en dus moet de mens leren om samen met hen te leven. Hetzelfde geldt voor de problematiek rondom wolven.
Maar het is wel enorm rot wanneer het jouw dieren treft uiteraard.

Zelfs op stal moet je dan potdichte stallen maken want een raam kunnen ze doorheen en een schuifdeur krijgen de mechelaars hier al open dus een wolf zeker met de juiste motivatie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:20

Ninx schreef:
Ja, laat iemand zich daar nu eens echt druk om maken.

En niet in de laatste plaats omdat zoveel dieren op elkaar gestapeld levensgevaarlijk zijn voor mensen: zoonosen.
COVID laat al een prachtig voorproefje zien!

Ga je dit nu echt in elk topic droppen? Covid heeft niks te maken met de veehouderij, maar dat heb ik ook al 4 x inclusief bronnen aan je verteld. Ga ergens anders paniek zaaien :+

Ik heb geen problemen met de wolf, maar dan wil ik wel graag een hekwerk van 2 meter om mijn 16 hectare zetten om onze ( pension) paarden te beschermen. Wil het nog wel zelf betalen ook( of correctie, dat betalen dan eigenlijk de pensionklanten natuurlijk :o )

De vraag is alleen een beetje, wanneer doe je dat. Wij zitten in de randstad, dus ze zitten hier nog niet echt, maar ik houd er serieus rekening mee dat dit iets is wat we moeten gaan inzetten in de komende 7 jaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:38

Sunnda schreef:
MarlindeRooz schreef:
Vandaag in Nederland weer 1.75 miljoen dieren gedood door het gevaarlijke en verwoestende dier... de mens.

Erg heftig. Tijd om dat nare dier te bestrijden. Misschien doodschieten?

De natuur draait om het doorgeven van genen, het recht van de sterkste, die geeft niets om het leven van het individu.
Tijdens de migratie door de Serengeti alleen al vallen duizenden dieren te pletter of worden opgevreten.
Soortgenoten doden elkaar al vanaf jonge leeftijd omdat ze 'weten' dat er niet genoeg eten zal zijn voor allemaal.

De wolf is niet minder wreed dan de mens alleen omdat hij haar heeft, op een hond lijkt en 'weggepest' is door de mens.

Eh, correctie... er is GEEN wezen zo dom en wreed als de mens.

De mens maakt haar eigen habitat kapot, vervuilt haar drinkwater en lucht, doodt miljarden dieren om lichamen te voeden die al veel te dik zijn en doodziek worden van al die dierlijke producten.
De mens verspilt, verrommelt en vervuilt.

Een dier gebruikt wat hij nodig heeft om te overleven. Punt. Niet meer, niet minder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:41

ruitje schreef:
Ninx schreef:
Ja, laat iemand zich daar nu eens echt druk om maken.

En niet in de laatste plaats omdat zoveel dieren op elkaar gestapeld levensgevaarlijk zijn voor mensen: zoonosen.
COVID laat al een prachtig voorproefje zien!

Ga je dit nu echt in elk topic droppen? Covid heeft niks te maken met de veehouderij, maar dat heb ik ook al 4 x inclusief bronnen aan je verteld. Ga ergens anders paniek zaaien :+

Dan heb ik daar overheen gelezen.

Bovendien zeg ik niet dat covid door de veehouderij veroorzaakt is. Ik gaf aan dat het een mooie inkijkje geeft in hetgeen ons te wachten staat.

De q koorts en andere ellende was blijkbaar nog niet voldoende, de mens moet nog meer voor het gaatje liggen voordat we ons realiseren dat het echt een hele zieke en ziekmakende industrie is.

En als je het niet erg vindt heeft dit onderwerp wel degelijk te maken met dit topic, dus ik drop dat heerlijk te pas en te onpas wanneer me dat goeddunkt! :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:41

Ayasha schreef:
Lynnepinny schreef:

Dan is het makkelijk praten he, als je niks te verliezen hebt er aan. :) Nederland en belgie in de jaren 1800 en nu is nogal een verschil. Het feit is dat er hier momenteel niet genoeg vrije natuur is voor een wolf. Als die er was, waren er niet zoveel problemen met het dier. Dan kan je wel natuur inclusief willen leven maar dat moet ook haalbaar zijn en dat is IMO in onze landen niet.

Dat volg ik ook. In België leven we al met zen allen volgebouwd op een postzegel.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:44

Als er hier een wolf settelt dan zijn mijn pony's ook 1 vd eersten die op het menu staan. Ik denk er echt wel eens serieus aan om dan ze te verkopen of permanent te stallen op een eiland. Ook al betekent dat dat ik niet meer actief met ze bezig kan. Ik heb namelijk 2 mini's. Ze kunnen in principe ontsnappen uit hun paddock (draden zijn 90 cm en dat kunnen ze springen) en misschien dan door de sloot en dan zijn ze vrij. Maar dan moeten ze al slim genoeg zijn om dat te doen als er een wolf achter hun aan zit. Ik hoop gewoon dat er zich nooit een wolf echt vestigt hier in de omgeving. De stukken natuur zijn te versnipperd daarvoor. Maar ik ga in ieder geval niet een hoog hekwerk neer zetten. Liever lage draden met stroom en een sloot die ze kunnen oversteken, zodat ze kunnen weg komen als dat nodig is.

@ninx een wolf is dan ook wreed en dom door alleen de lekkere stukken te eten en de rest te laten liggen (doen wij als mens dan beter qua gebruik van restvlees) en als oefening maar even een heel weiland aan schapen te verscheuren.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 14-09-21 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:44

ruitje schreef:
Ik heb geen problemen met de wolf, maar dan wil ik wel graag een hekwerk van 2 meter om mijn 16 hectare zetten om onze ( pension) paarden te beschermen. Wil het nog wel zelf betalen ook( of correctie, dat betalen dan eigenlijk de pensionklanten natuurlijk :o )

En ook dat is al iets wat onze groene "vrienden" niet zien zitten omdat dat de migratie van andere soorten belemmert. Met andere woorden alles en iedereen moet wijken voor onze groene "vrienden" Laat ze dat verhaal dan ook meer eens op gaan hangen bij elk groot distributiecentrum, datacenter of zelfs stad. en als ik het dan toch over een stad heb dan moet ik het misschien ook maar eens over stadsstaat Nederland hebben. Waar het gewoon door gebrek aan ruimte zeer moeilijk wordt om goede natuur te realiseren. Wanneer komt eindelijk eens het besef dat er in Nederland geen ruimte is voor een Yellowstone park.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:53

Ninx schreef:
Dan heb ik daar overheen gelezen.

Bovendien zeg ik niet dat covid door de veehouderij veroorzaakt is. Ik gaf aan dat het een mooie inkijkje geeft in hetgeen ons te wachten staat.

De q koorts en andere ellende was blijkbaar nog niet voldoende, de mens moet nog meer voor het gaatje liggen voordat we ons realiseren dat het echt een hele zieke en ziekmakende industrie is.

En als je het niet erg vindt heeft dit onderwerp wel degelijk te maken met dit topic, dus ik drop dat heerlijk te pas en te onpas wanneer me dat goeddunkt! :D

Nee je suggereert het steeds en zegt dan: ' Oh maar dat zeg ik niet' en dan kom ik met bronnen betreft zoonosen in de veehouderij/risico's voor mensen die jouw verhaal ontkrachten en dan hoor ik je niet meer tot je dit een topic of wat later weer doet. Prima dat jij tegen de veehouderij bent, maar houd op met jouw mening als een feit te presenteren.

Hier, nog even de post waarin ik wetenschappelijk onderzoeken deel betreft zoonosen en vraag of jij bronnen heb om je mening te onderbouwen:

ruitje @ [NM] Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Ik denk overigens( om het maar weer even ontopic te trekken) dat juist het zo stellig verdedigen van de wolf en dat in 1 zin samenvoegen met: de natuur moet de vrije hand krijgen want de veehouderij moet weg:

Juist zorgt voor minder draagvlak voor de wolf.

Ik ben best bereid mijn land te omheinen, dus de wolf ruimte te geven. Maar dat kan niet want andere soorten moeten migreren/mensen moeten ook recreëren. Als 'pro wolf' meer voor een middenweg zou gaan, denk ik dat er meer toekomst is voor de wolf in NL. Of zien jullie dat anders?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:13

Ninx schreef:
Sunnda schreef:

Eh, correctie... er is GEEN wezen zo dom en wreed als de mens.

De mens maakt haar eigen habitat kapot, vervuilt haar drinkwater en lucht, doodt miljarden dieren om lichamen te voeden die al veel te dik zijn en doodziek worden van al die dierlijke producten.
De mens verspilt, verrommelt en vervuilt.

Een dier gebruikt wat hij nodig heeft om te overleven. Punt. Niet meer, niet minder.

Dat is ook weer niet waar, die wolf had heus genoeg aan een pony, maar toch zijn beiden dood. Net als bv een vos die een volledig kippenhok uitmoord, ook die hoeft geen 20 kippen om zijn honger te stillen….

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:16

ruitje schreef:
Nee je suggereert het steeds en zegt dan: ' Oh maar dat zeg ik niet' en dan kom ik met bronnen betreft zoonosen in de veehouderij/risico's voor mensen die jouw verhaal ontkrachten en dan hoor ik je niet meer tot je dit een topic of wat later weer doet. Prima dat jij tegen de veehouderij bent, maar houd op met jouw mening als een feit te presenteren.

UT heeft een onderzoek gepubliceerd in januari van dit jaar waarin de kritische rol van de intensieve veehouderij in veroorzaken van zoonosen toch wel pijnlijk duidelijk wordt.
Viroloog Marion Koopmans onderschrijft dit.
Zijn toch niet de minsten....

Het eerdere onderzoek van RIVM is tot stand gekomen met hulp van de NVWA. Laatstgenoemde speelt vaak een wat dubieuze rol.
Inspecteurs van de NVWA hebben in het verleden toch wel erg veel wantoestanden door de vingers gezien en steekpenningen zijn ze ook niet vies van.

Fijn dat er dus minder partijdig maar gewoon objectief onderzoek is.

Ik ben van boerenafkomst, maar dat boeren heeft niks te maken met de treurigheid die we tegenwoordig 'boeren' noemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:17

tengeltje11 schreef:
Dat is ook weer niet waar, die wolf had heus genoeg aan een pony, maar toch zijn beiden dood. Net als bv een vos die een volledig kippenhok uitmoord, ook die hoeft geen 20 kippen om zijn honger te stillen….

Je moet ook zorgen dat die vos niet in dat hok kan.
De vos is niet het probleem, het is de mens dat een ondeugdelijk hok bouwt.

Als alle kippen in paniek raken maakt hij ze inderdaad allemaal dood en neemt er maar 1 of 2 mee....

Verder is het ook een kulargument :')

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:19

De veehouderij zal alleen maar intensiever worden met de plannen van dit kabinet en steeds meer wolven vermoed ik.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:20

Kan iemand van het pro-wolf kamp even argumenteren wat de meerwaarde is van de wolf opnieuw te introduceren of te gedogen?
Op dit moment zie ik toch voornamelijk negatieve effecten voor ons en de wolven?

Gaat het dan alleen over “ze waren hier eerst” of “we moeten leren leven met de natuur”?
Wegen die dingen dan zwaar genoeg door en is het wel realistisch om te denken dat we echt volledig kunnen leven met de natuur?
Moeten we niet eerst andere dingen aanpakken vooraleer bv wolven en mensen naast elkaar kunnen leven?

Zoals gezegd, ik ben niet uitgesproken voor of tegen maar leer wel graag iets bij.. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:25

Kalea schreef:
Kan iemand van het pro-wolf kamp even argumenteren wat de meerwaarde is van de wolf opnieuw te introduceren of te gedogen?
Op dit moment zie ik toch voornamelijk negatieve effecten voor ons en de wolven?

Gaat het dan alleen over “ze waren hier eerst” of “we moeten leren leven met de natuur”?
Wegen die dingen dan zwaar genoeg door en is het wel realistisch om te denken dat we echt volledig kunnen leven met de natuur?
Moeten we niet eerst andere dingen aanpakken vooraleer bv wolven en mensen naast elkaar kunnen leven?

Zoals gezegd, ik ben niet uitgesproken voor of tegen maar leer wel graag iets bij.. :)

En weigeren die mensen dan ook pertinent alle kunstmatige behandelingen die deel uit maken van dezelfde vooruitgang die zorgt dat de wolf niet meer "past" in ons landschap, of maken die toch ook gebruik van ziekenhuizen, medicatie en alle andere luxe die gepaard gaat met die vooruitgang?

Vee maar in een gebouw waar amper verluchting door kan? Paarden op stal tijdens de nachtelijke uren (in de winter zijn dat er behoorlijk veel.) want ik kan je verzekeren dat, tenzij je een betonnen muur van 2.20m met stroom er boven op bouwt die in beton staat een meter voor en achter de "muur", een wolf in je weide geraakt. En dan nog heb je kans dat ie de weide in springt ipv uit als ie een schok krijgt eens ie bovenop geklauterd is.

tengeltje11

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:28

En als die vos tijdens de nacht uren niets vindt, zal hij overdag in een rustige weide ook een stukje vlees gaan zoeken, dus dan alles permanent binnen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:31

tengeltje11 schreef:
En als die vos tijdens de nacht uren niets vindt, zal hij overdag in een rustige weide ook een stukje vlees gaan zoeken, dus dan alles permanent binnen?

Een vos eet graag een gans.... er zijn teveel ganzen (vinden veel mensen althans). Maar jagers schieten graag vossen kapot (met drogredenen) waardoor de vos de gans niet meer bejaagt.

Hoe je het ook wendt of keert; de mens maakt altijd overal een bende van.

Maar goed, over wolven.... ook ik ben bang dat alleen Scandinavië/ het Oostblok en andere meer uitgestrekte gebieden geschikt zijn voor de wolf.
Ik zou liever iets minder mensen zien en wat meer dieren, maar dat is een utopie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:37

Ninx schreef:
tengeltje11 schreef:

Een vos eet graag een gans.... er zijn teveel ganzen (vinden veel mensen althans). Maar jagers schieten graag vossen kapot (met drogredenen) waardoor de vos de gans niet meer bejaagt.

Hoe je het ook wendt of keert; de mens maakt altijd overal een bende van.

Maar goed, over wolven.... ook ik ben bang dat alleen Scandinavië/ het Oostblok en andere meer uitgestrekte gebieden geschikt zijn voor de wolf.
Ik zou liever iets minder mensen zien en wat meer dieren, maar dat is een utopie.

Ik krijg bij dit soort uitspraken altijd de neiging om een spreekwoord te quoten dat in deze context me waarschijnlijk een ban zou op leveren. Terwijl je er IMO zo ongeveer om vraagt met dit soort uitspraken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:44

Ninx schreef:
ruitje schreef:

UT heeft een onderzoek gepubliceerd in januari van dit jaar waarin de kritische rol van de intensieve veehouderij in veroorzaken van zoonosen toch wel pijnlijk duidelijk wordt.
Viroloog Marion Koopmans onderschrijft dit.
Zijn toch niet de minsten....

Het eerdere onderzoek van RIVM is tot stand gekomen met hulp van de NVWA. Laatstgenoemde speelt vaak een wat dubieuze rol.
Inspecteurs van de NVWA hebben in het verleden toch wel erg veel wantoestanden door de vingers gezien en steekpenningen zijn ze ook niet vies van.

Fijn dat er dus minder partijdig maar gewoon objectief onderzoek is.

Ik ben van boerenafkomst, maar dat boeren heeft niks te maken met de treurigheid die we tegenwoordig 'boeren' noemen.

Je bedoeld deze?

https://www.tubantia.nl/enschede/wetens ... gle.com%2F

Dus de NVWA is dubieus maar het aangehaalde onderzoek wat jij noemt wat is uitgevoerd onder 167 mensen( :+ ) door een lid van de Partij van de Dieren is te vertrouwen :') .

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:48

Popstra schreef:
Oh krijg je dat gelul weer, of het wellicht honden waren want....

Een hond rijt geen buiken open en trekt geen ingewanden er uit. Vertrekken ook niet door een maisveld...
Een hond zal hooguit schade aan de buitenkant aan richten.

Ik word zo moe van mensen die dit niet erg lijken te vinden want de wolf zou in de natuur horen. Schei toch uit!! Een roofdier van dat alooi hoort hier niet. Punt!

Hier wil ik toch wel even op inhaken. Honden zouden hier niet toe in staat zijn? Waarom denk je dat? Waar denk je dat een hond vanaf stamt? Wat denk je dan een hongerige groep honden doet? Dat die braaf sprietjes gras gaan vreten ofzo?

Nee hoor, een groep honden en er hoeft maar bij 1 hond de knop om te gaan. Dan gaat de hele groep zo te werk. Dat is instinct. Ook een hond is hiertoe in staat. Maar mensen willen dit niet inzien, want hun o zo lieve huisdier is geen roofdier.

Ik ben overigens niet voor de wolf, laat maar lekker ver weg blijven.
Laatst bijgewerkt door Eretria op 14-09-21 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:49

Ayasha schreef:
Ik krijg bij dit soort uitspraken altijd de neiging om een spreekwoord te quoten dat in deze context me waarschijnlijk een ban zou op leveren. Terwijl je er IMO zo ongeveer om vraagt met dit soort uitspraken.

Klinkt dubieuzer dan het is hoor...

Veel gebieden zijn overbevolkt, dat is geen staatsgeheim.

Economische groei, bevolkingsgroei, groei, groei, groei... maar tot hoe ver?
Natuur moet wijken voor de groei waar we met z'n allen nooit een deugdelijke max voor hebben afgesproken.... maar we ZIJN natuur, als we alles verdringen, dan overleven we dat zelf uiteindelijk niet.

Voor alles geldt gewoon: mag het iets minder? Dan blijft er meer ruimte over voor dier en natuur.