Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 23:41

Dreamybol schreef:
Bij ons op de manege wordt iedereen twee keer per jaar gewogen en de kinderen ook gemeten. Er hangt een lijst waarop staat welk paard hoeveel ruitergewicht mag dragen.
Wat betreft avg.. de gewichten worden ingevoerd in de computer en staan nergens precies, als je een paard voor een ruiter selecteert en dat klopt niet, wordt deze rood in het scherm.
Mensen die niet op de weegschaal willen en hun privacy daarvoor in de strijd gooien mogen een andere manege zoeken. Het gaat niet om jou als mens, je mag best 130 kg wegen, je mag alleen niet paardrijden bij deze manege..
En de manege moet deze eis ook stellen van de verzekering. Is een ruiter aantoonbaar te groot/zwaar voor een paard en gebeurt er een ongeluk, dan betalen zij niet uit.

Dat is natuurlijk je reinste l*lkoek.
Als we het nu over de AVG hebben is het vastleggen van ruitergewicht prima mogelijk, maar een verzekering die gaat bellen met hoe zwaar/hoog je paard is en hoe zwaar/groot je zelf bent na een ongeluk..haha. :+

Dreamybol

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 00:03

Meegemaakt dat lesklant viel en vond dat oorzaak bij de manege lag. Groeosgenoten werden ingezet om gelijk te bewijzen.. dus ja, verzekeraars kunnen ver gaan om niet zelf te hoeven betalen. De verzekeraar vd manege wil zich alvast indekken voor allerlei risico's en eisen in dat soort gevallen wel bewijs dat een manege heeft gedaan wat het moest doen. En gewicht is hierbij sinds een aantal jaar ook een mooi administratief punt geworden.
Maar je hoeft het niet te geloven hoor. Paardenwelzijn zal eigenlijk genoeg moeten zijn om ruiters bewust te maken van onszelf. Helaas vinden sommige mensen dat zij als uitzondering op de regel wel zwaarder kunnen zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 00:09

Ik vind het een goede beslissing van die manege en van andere maneges die dit zo stellen. Of ze kunnen een grote bels nemen voor de maatje meer.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 06:57

Sannum schreef:
Misschien is dit al genoemd, geen zin om alles terug te lezen maar...

Hoe zit het dan met Voltige.. 3 meisjes op een paard. Klein meisje weegt al snel 50 kg. Is toch 150 kg op een paardenrug.

Dit snap ik idd ook niet :+ het wobbelt nog is alle kanten op ook.
Iemand die hier wat verder over kan inlichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 07:20

pillow schreef:
Ik vraag me wel af wat mannen zoals Mark Houtzager en Jeroen Dubbeldam bijvoorbeeld wegen.

Hun wijze van rijden is ook niet te vergelijken,
hebben een onafhankelijke zit en weten -met verstand van zaken - dat ze een paard niet in de weg moeten zitten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 07:29

MCE schreef:
pillow schreef:
Ik vraag me wel af wat mannen zoals Mark Houtzager en Jeroen Dubbeldam bijvoorbeeld wegen.

Hun wijze van rijden is ook niet te vergelijken,
hebben een onafhankelijke zit en weten -met verstand van zaken - dat ze een paard niet in de weg moeten zitten

Hun paarden zijn ook iets groter en zwaarder dan de gemiddelde e-pony van de manege.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 07:35

Sinds wanneer lopen er alleen e pony's op een manege?
Gewicht bepaling goed.
Maar wat ik eerder las dames 90 heren 100. Onzin.
Gewicht is gewicht.
Max 90 voor iedereen is prima.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 07:48

Het idee is wel goed, maar niet 100%. Op deze manier is het te oppervlakkig.

Ze zouden beter per paard/pony een max gewicht instellen. 95kg op een pony is het ook niet.
Terwijl een stevig ras misschien wel net iets meer kan dragen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 07:50

LWDaisy schreef:
Het idee is wel goed, maar niet 100%. Op deze manier is het te oppervlakkig.

Ze zouden beter per paard/pony een max gewicht instellen. 95kg op een pony is het ook niet.
Terwijl een stevig ras misschien wel net iets meer kan dragen.

Neem aan dat ze dat gewicht ook echt wel bedoelen voor hun sterkste paard...
Niet op een smalle pony.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 07:56

Misschien moeten we mensen maar gratis graasmaakers gaan verstrekken..... dat gaat een hoop ellende schelen....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:05

Veulen84 schreef:
En ik vind het hele kromme en onbespierd manegepaarden ding een super slecht excuus. Als we het toch hebben over welzijn, dan is dat dus een ding. Juist dit soort paarden moeten super goed getrained worden. Tijd dat we daar meer mee bezig gaan zijn.
Gemiddeld genomen is de volwassen man 1.81 en 85 kg. En de gemiddelde man kan echt prima op een paard rijden. Mits de juiste hoogte en goed getrained.

Zou moeten misschien maar de realiteit is dat manegepaarden geen krachtpatsers zijn qua bespiering en conditie, velen zo krom als een kruk. Logisch ook als je ziet wat erop rijdt.

Als factor gewicht daar dan nog bovenop komt dan wordt de belasting wel vrij fors. Vermenigvuldigd met 2 uur per dag en 6 dagen in de week..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:09

Mars schreef:
Veulen84 schreef:
En ik vind het hele kromme en onbespierd manegepaarden ding een super slecht excuus. Als we het toch hebben over welzijn, dan is dat dus een ding. Juist dit soort paarden moeten super goed getrained worden. Tijd dat we daar meer mee bezig gaan zijn.
Gemiddeld genomen is de volwassen man 1.81 en 85 kg. En de gemiddelde man kan echt prima op een paard rijden. Mits de juiste hoogte en goed getrained.

Zou moeten misschien maar de realiteit is dat manegepaarden geen krachtpatsers zijn qua bespiering en conditie, velen zo krom als een kruk. Logisch ook als je ziet wat erop rijdt.

Als factor gewicht daar dan nog bovenop komt dan wordt de belasting wel vrij fors. Vermenigvuldigd met 2 uur per dag en 6 dagen in de week..

Denk dat Veulen meer bedoeld dat men zich er niet bij neer moet leggen dat ze krom en slap zijn, maar JUIST daar iets aan moet doen om ze weerbaarder te maken.
Evenals mensen stimuleren fitter te zijn.

Nu is dat iets dat over de hele linie mag... wanneer 60% van de NL bevolking overgewicht heeft, waarvan recent 77% de IC's bezette... dan gaat er toch echt iets grondig mis met onze volksgezondheid.
Het feit dat er dan ook nog op paarden geklommen wordt maakt pijnlijk duidelijk dat we een blinde vlek hebben voor dit probleem.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:18

Ik vraag mij dan altijd af hoe het zit met volwassen mannen ( en vrouwen ) op Ijslanders.
Die paardjes zijn nog een heel stuk kleiner en kan mij niet voorstellen dat die ruiters allemaal max 60kg wegen :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:19

Pandora2 schreef:
Ik vraag mij dan altijd af hoe het zit met volwassen mannen ( en vrouwen ) op Ijslanders.
Die paardjes zijn nog een heel stuk kleiner en kan mij niet voorstellen dat die ruiters allemaal max 60kg wegen :+

Dat gaat soms ook veel te ver....... daar word je ook niet gelukkig van wanneer je zoiets ziet.....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:32

Ja precies.
Er zou best wat breder mogen gekeken worden naar het ruitergewicht.
Ook in ponyclubs zie je nogal eens veel te zware kinderen op kleine ponietjes rondhobbelen.
Maar goed, dit zal allemaal niet zo snel en gemakkelijk in de praktijk te brengen zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:33

Ninx schreef:
Nu is dat iets dat over de hele linie mag... wanneer 60% van de NL bevolking overgewicht heeft, waarvan recent 77% de IC's bezette... dan gaat er toch echt iets grondig mis met onze volksgezondheid.
Het feit dat er dan ook nog op paarden geklommen wordt maakt pijnlijk duidelijk dat we een blinde vlek hebben voor dit probleem.

Eens!
Maar nu met de golf van 'bodypositivity' etc moet alle overgewicht maar geaccepteerd en prachtig gevonden worden. En stel je een max aan gewicht komen de standaard excuses:

- ja maar volwassen mannen...
- ja maar medicijnen...
- ja maar mensen op ijslanders...
- ja maar liever te zwaar en goed meezitten dan licht zijn en stuiteren..
- ja maar hij loopt met zijn oortjes omhoog
- etc

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:45

Ik mis even waarom dit nieuws is :o? Ik ken tenminste 3 maneges die dit al jaren doen en zelfs nog hardere eisen stellen (beginnende ruiters mogen minder wegen dan gevorderde ruiters die al mee kunnen bewegen) en ik begrijp niet waarom iemand het ermee oneens zou kunnen zijn. Het zijn toch hun eigen dieren? Al stellen ze een bovengrens van 65 kilo in. Als zij alleen paarden hebben die dat probleemloos kunnen dragen? En als dat het paardenwelzijn vergroot hoe kan je het er dan niet mee eens zijn? Ik snap het gesputter niet. Mensen moeten zich eens realiseren dat je een paard kan pijnigen en zelfs schaden met je gewicht. Dan maakt het geen moer uit of je ongelukkig bent of dat het toevallig na de feestdagen was of dat je zwanger bent of een lange gespierde man bent... De huid kan maar een x aantal druk aan per vierkante cm voordat het pijnlijk en op den duur schadelijk word. Leuk dat jij fantastisch kan rijden en wat lang bent, maar als je 1.98 bent moet je heel goed gaan kijken welk paard dat gewicht kan dragen en als je rcht te dik bent hoor je sowieso niet thuis op de rug van een paard. Zorg dat je zelf in een redelijk goede tot zeer goede conditie bent alvorens je op een paard stapt. Zo niet? Ga dan maar grondwerken of longeren. Of mennen waarbij het gewicht er iets minder toe doet ivm trekken en niet dragen en wanneer de wielen eenmaal rollen het zwaarste voorbij is. Niet je eigen plezier kostte wat kost op 1 zetten en allerlei excuses verzinnen en goedpraten. Mensen kunnen zo lekker kritisch zijn, behalve op zichzelf. En ja het is een delicaat onderwerp wat betreft eetstoornissen triggeren bij jonge meiden dus je moet ontzettend opletten 1. Hoe je het brengt 2. Waar je de info opslaat (ook ivm de privacy) en 3. Voorlichting! Waarom doen we dit, wat zijn de consequenties voor de paarden etc.

En ja, mensen moeten op de weegschaal, want anders wegen ook alle 'dikke dames' keurig 90 kilo terwijl dat in de praktijk ruim 103 blijkt te zijn.

Er moet bovendien rechtlijnige afspraken gemaakt worden gebaseerd op feiten, zodat er geen ruimte is voor discussie (Dus niet per persoon gaan bekijken op een manege) wat mij betreft is dit een logische stap naar beter paardenwelzijn en zouden een hoop pensionpaarden snakken naar zo'n regel!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:48

Mars schreef:
- ja maar liever te zwaar en goed meezitten dan licht zijn en stuiteren..

Man! Dit vind ik zo'n dooddoener!! Ik las bij een vriendin op fb al haar vergelijking dat 'neergestoken worden heel vervelend is, maar levend verbrand worden is veel erger, dan word ik liever neergestoken'. Daar moest ik wel om lachen want die vind ik wel treffend

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 08:55

Ik heb in het verleden zelf enorm overgewicht gehad. Aangezien ik een eigen paard heb reed ik destijds gewoon minder vaak. Maar als ik dit weer lees dan motiveert het mij nog meer om op gewicht te blijven. Toch vraag ik me wel af of dit soort berichten niet kan lijden dat jonge meiden een eetstoornis ontwikkelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:05

Loretta schreef:
Ik heb in het verleden zelf enorm overgewicht gehad. Aangezien ik een eigen paard heb reed ik destijds gewoon minder vaak. Maar als ik dit weer lees dan motiveert het mij nog meer om op gewicht te blijven. Toch vraag ik me wel af of dit soort berichten niet kan lijden dat jonge meiden een eetstoornis ontwikkelen.

Ik denk dat je dan meer naar de kant van SM moet gaan. Hoeveel meiden sleutelen wel niet aan zichzelf om een mooi gezichtje te krijgen en een mooi figuur?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:11

Ik kan me niet voorstellen dat je als dierenliefhebber een probleem hebt met deze regel. Ik vind iedereen prachtig, niemand hoeft voor mij af te vallen, maar mijn paard hoeft het niet te dragen.

Hier een max van 85 kilo voor mijn shire. Hij is namelijk niet de fitste en redelijk arm bespierd. 85 kilo is ongeveer 10% van zijn gewicht. Zit er zelf nog zo'n 10 kilo onder en wil echt niet meer opstappen als het (veel) meer is dan die 75.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 03-09-21 09:17, in het totaal 2 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:15

Loretta schreef:

Het ontwikkelen van een eetstoornis ligt vele malen ingewikkelder. Als iemand dit al krijgt na het lezen van een gewichtseis in het kader van paardenwelzijn, dan is er al veel meer aan de hand. De uiteindelijke trigger om het te ontwikkelen kan dan van alles zijn. Geen reden om dit onderwerp daarom maar niet te belichten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:19

purny schreef:
Loretta schreef:

Ik denk dat je dan meer naar de kant van SM moet gaan. Hoeveel meiden sleutelen wel niet aan zichzelf om een mooi gezichtje te krijgen en een mooi figuur?

Mee eens, SM is daar een veel grotere negatieve factor in volgens mij.

Ik vind het een goede zaak van de manege(s), het is belangrijk om de paarden te beschermen en mensen moeten ook leren fit te zijn/ worden want het is toch echt wel een sport.

Vind het wel naar voor mensen die echt inderdaad door medicatie (schildklier) bijv. overgewicht hebben en super fit zijn maar gewoon echt niet af kunnen vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:23

VogeltjeM schreef:
Loretta schreef:

Het ontwikkelen van een eetstoornis ligt vele malen ingewikkelder. Als iemand dit al krijgt na het lezen van een gewichtseis in het kader van paardenwelzijn, dan is er al veel meer aan de hand. De uiteindelijke trigger om het te ontwikkelen kan dan van alles zijn. Geen reden om dit onderwerp daarom maar niet te belichten.
Bovendien weegt de gemiddelde jonge meid ook geen 95kg en degenen die dat wel doen, zijn waarschijnlijk al bezig met (pogingen tot) afvallen zonder dat ze er meteen anorexia van krijgen. Ik vind het erbij betrekken van eetstoornissen ook niet heel chique, dat ligt inderdaad vele malen ingewikkelder en is ook niet voorbehouden aan mensen met overgewicht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:29

VogeltjeM schreef:
Loretta schreef:

Dan valt dat misschien mee dan heb ik dat verkeerd gezien. Het was zomaar een gedachte die in mij op kwam.