Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:15

DuoPenotti schreef:
oh echt ja, is dat door de mensen gemaakt? Wat verschrikkelijk.....

Maar voor nu brengt het wel vaak wel evenwicht. Helaas momenteel te veel ;(
Maar dat is eerder ook geweest en in 2008 waren er weer veel meer.
Jagers en boeren worden vaak beschuldigd van de het lagere aantal konijnen en dat is niet zo.

Niet zozeer gemaakt maar wel opzettelijk verspreid inderdaad, vreselijk. Ontzettend onbedacht om zoiets waar je verder geen macht over hebt gewoon los te laten razen. Afschot kan tenminste gericht.

@Kinke, de meeste proffesionele jagers zijn zo (tenminste, dat geloof ik graag), maar er zijn er ook heel wat die niet zo netjes met de regeltjes omgaan. Dan leidt het afknallen juist weer tot andere plagen. In Nederland is het gewoon heel lastig omdat het 1. klein is; 2. volgebouwd is; en 3. we jarenlang (en nog steeds) geloven in de klassieke manier van natuurbeheer.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:46

Dagahra schreef:
Mindim schreef:
Mooi zo, konijnen en hazen zie je minder en minder, even als de fazant. Boer heeft er last van, dus het moet maar dood. Ik ben niet tegen jacht, maar wel als de enige reden is dat de boer er last van heeft. Houdt daar dan rekening mee.

Wat is dit voor stom vooroordeel :+ Bij ons zijn de dieren gewoon welkom op het land. Dit jaar 8 volwassen hazen en minimaal 15 jonge hazen geteld.

Helaas zijn alleen veel jonkies, net als de weidevogels(kievit, patrijs, scholeksters, fazanten etc) ten prooi gevallen aan predatoren. En dan doe je zo veel je best om de nesten op te sporen, langzaam te maaien. Zodat je de jonge hazen goed kunt zien. En laten altijd een rand met gras staan. De koeien eten dat later toch wel weer op.

En vervolgens zegt meneer vos of een roofvogel hap :+ Weg jonge haas of vogel.

Dus nee ik ben niet blij dat er niet meer op de vos etc meer gejaagd mag worden. Die zorgen nu al voor problemen.

Jager hier schiet echt niet lukraak wat neer. Zelfs niet als hij toestemming heeft om zoveel hazen te schieten. Heeft ie al paar jaar niet gedaan zelfs. Omdat er al te weinig hazen zijn.

Nochtans is het probleem van de weidevogels in de eerste plaats de mens, die zijn akker niet meer braak wil laten liggen, bepaalde planten niet meer wil zaaien, de nesten weg doet omdat ze in de weg liggen. En daarna pas komen de predatoren. Het probleem van de kievit is niet de vos, maar de mens die zijn akker niet meer goed wil laten. Daar is al een onderzoek naar gedaan. Ik begrijp wat je wil zeggen, maar de mens is echt het probleem in de eerste plek.

Daartegen ben ik niet tegen de jacht, want dat heeft zeker zijn nut. Als je bv kijkt naar Limburg zou het echt drama zijn als niemand daar de everzwijnen af en toe zou indijken. Maar het moet serieus gebeuren, niet schieten op alles wat beweegt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:50

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:53

Sunneva schreef:
Kunnen we met z'n allen even stoppen met te doen alsof myx een 'natuurlijke vijand/ziekte' is? Dat is het namelijk absoluut niet! Het is een verschrikkelijke ziekte die door de mens gemaakt is om de konijnenstand onder controle te krijgen. Een konijn is veel beter af door geschoten te worden, dan door de sterven aan myx...

Myxomatose is voor het eerst beschreven is 1898 na een uitbraak in 1896 in Uruguay. Het is natuurlijke ziekte alleen kwam die voor bij een konijnen soort in Brazilië. Het is doelbewust verspreid om konijnen populaties onder controle te krijgen maar het is niet door de mens gemaakt.

Zou dit verbod ook gelden voor populaties die risicovolle schade veroorzaken? Hier heeft een aantal jaar een groep konijnen geleefd die telkens weer gangen in de dijk maakten.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:09

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:45

The_Cat schreef:
Dagahra schreef:

Wat is dit voor stom vooroordeel :+ Bij ons zijn de dieren gewoon welkom op het land. Dit jaar 8 volwassen hazen en minimaal 15 jonge hazen geteld.

Helaas zijn alleen veel jonkies, net als de weidevogels(kievit, patrijs, scholeksters, fazanten etc) ten prooi gevallen aan predatoren. En dan doe je zo veel je best om de nesten op te sporen, langzaam te maaien. Zodat je de jonge hazen goed kunt zien. En laten altijd een rand met gras staan. De koeien eten dat later toch wel weer op.

Dus nee ik ben niet blij dat er niet meer op de vos etc meer gejaagd mag worden. Die zorgen nu al voor problemen.

Jager hier schiet echt niet lukraak wat neer. Zelfs niet als hij toestemming heeft om zoveel hazen te schieten. Heeft ie al paar jaar niet gedaan zelfs. Omdat er al te weinig hazen zijn.

Nochtans is het probleem van de weidevogels in de eerste plaats de mens, die zijn akker niet meer braak wil laten liggen,bepaalde planten niet meer wil zaaien, de nesten weg doet omdat ze in de weg liggen. En daarna pas komen de predatoren. Het probleem van de kievit is niet de vos, maar de mens die zijn akker niet meer goed wil laten. Daar is al een onderzoek naar gedaan. Ik begrijp wat je wil zeggen, maar de mens is echt het probleem in de eerste plek.

Daartegen ben ik niet tegen de jacht, want dat heeft zeker zijn nut. Als je bv kijkt naar Limburg zou het echt drama zijn als niemand daar de everzwijnen af en toe zou indijken. Maar het moet serieus gebeuren, niet schieten op alles wat beweegt

Klopt helemaal, maar helaas word je door de overheid ook erg beperkt.

Als het aan ons lag, verbouwen we volgend jaar niks op de akkers waar nu het mais staat. Maar dat mag helaas niet.

The_Cat

Re: Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:02

Ja dat is inderdaad weer een pijnpunt erbij

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:04

Dagahra schreef:
Klopt helemaal, maar helaas word je door de overheid ook erg beperkt.

Als het aan ons lag, verbouwen we volgend jaar niks op de akkers waar nu het mais staat. Maar dat mag helaas niet.

Waarom mag dat niet? Ik dacht dat er in Nederland zelfs braaklig-subsidies zijn voor agrarisch land.

juvalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:32

Voor wat betreft jacht op trekvogels zou er ook beter een europees beleid moeten zijn. In NL en België worden de weidevogels en zwaluwen beschermd, maar zodra ze tijdens de trek de grens met bijvoorbeeld Frankrijk overgaan mogen ze worden afgeschoten. Is ook een reden van terugloop van de vogelstand.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 07:39

Mindim schreef:
robert45 schreef:
Hazen vallen sinds vorig jaar onder het jachtverbod.

Nijlganzen zijn invasieve exoten en blijven hopelijk bejaagbaar. Die fokken als ganzen en jagen zelfs roofvogels uit hun nestkasten.

Waar kan ik dat vinden van de hazen dat daar een jachtverbod op is? Want ik kan dat niet vinden.

Ik vind alleen van dit soort stukken
https://nos.nl/l/2368303

Excuses, ik heb dat verkeerd begrepen. Er is vorig jaar vrijwel niet gejaagd door Corona en de maatregelen. Ze zijn bezig met een jachtverbod, het is er dus nog niet.

Tot nu is er geen jachtverbod, maar er is dus wel een stuk minder gejaagd.

Hazen zie je hier regelmatig voorbij komen. Zelf hadden we ook jongen in het hooiland zitten. Ik heb het idee dat dit jaar door het koude voorjaar er op veel percelen later gemaaid is. Dat scheelt ook natuurlijk.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 07:52

Zolang we in andere landen beschermde vogels nog per duizenden afschieten heeft het beschermen weinig zin.

Onze zwaluw is een trekvogel en vliegt straks over O.A Libanon

https://m.youtube.com/watch?v=zFFxPhFn8dU

Daar eindigen ze zo..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:24

robert45 schreef:
Zolang we in andere landen beschermde vogels nog per duizenden afschieten heeft het beschermen weinig zin.

Onze zwaluw is een trekvogel en vliegt straks over O.A Libanon

https://m.youtube.com/watch?v=zFFxPhFn8dU

Daar eindigen ze zo..

Jezus dat sommige daarvan elkaar niet al neer gechoten hebben. Die drie jonges met dat jong gastje. :x Die richt zijn geweer regelmatig op zijn vrienden met zijn vinger op de trekker terwijl hij draait. :x

Maar wat sneu... :\ Is dit gewoon sport of is hier een reden voor?

Desalniettemin heeft ze hier beschermen imo altijd zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 00:24

Tigra_ schreef:
Ik vraag me altijd af of iedereen die specifiek tegen de jacht is ook vegetarisch is. Gewoon in het algemeen. Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen tegen de jacht. Is prima ieder z'n ding. Maar ik zou het wel krom vinden als mensen tegen de jacht zijn maar wel vlees eten.

Mijn ervaring met jagers is op zich prima. Heel eerlijk ben ik geen fan van Belgische jagers vraag me altijd af of ze daar überhaupt regels hebben om te jagen. Maar de Nederlandse zijn hier prima. Houden ze zich allemaal aan de regels? Vast niet maar volgens mij zijn de mensen de nooit eens te snel rijden, voorrang "vergeten" te geven en al dat soort dingen ook een zeldzaamheid.

We zullen van zelf zien. Ik denk wel dat het zichzelf gaat oplossen. Het is heel normaal dat als er teveel zijn van een soort er vaak ziektes komen waardoor er veel sterven en dan uiteindelijk veel roofdieren weer sterven van de honger omdat er te weinig prooi zit. Of het vriendelijker is dat weet ik niet maar het is de natuur.

Ik ben niet tegen de jacht. Maar wel als een dier vrij bejaagbaar is en op de rode lijst staat. Dus er zijn er te weinig en er wordt nog steeds op gejaagd, ja dan heb ik er moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 00:28

Dagahra schreef:
Mindim schreef:
Mooi zo, konijnen en hazen zie je minder en minder, even als de fazant. Boer heeft er last van, dus het moet maar dood. Ik ben niet tegen jacht, maar wel als de enige reden is dat de boer er last van heeft. Houdt daar dan rekening mee.

Jouw persoonlijke situatie is geen standaard hoor ;) Bij veel boeren worden in december de hazen standaard en masse uit de boerenkool geschoten. In de provincie groningen was dat heel normaal. En daar liggen ook aardig wat hazen op een bult aan het einde van de dag.

Dat het bij jullie niet gebeurd, wil niet zeggen dat ik ben bevooroordeeld ;)

Dat een vos of roofvogel een jong dier op eet, dat is de natuur ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 00:42

Kinke schreef:
Ik woon blijkbaar in een bijzonder gebied. "plezierjagers' hebben we niet. 1 van onze buurmannen is jager. Zij verzinnen niet zelf hoeveel ze moeten afschieten. Hij gaat echt niet voor de lol alles wat voor de loop komt neerknallen. Hij vindt het ook verschrikkelijk als een ree gewond raakt door een auto, zal er ook alles aan doen om zo'n dier op te sporen. En nee, niet omdat hij het wil neerknallen maar om eventueel lijden door een zeer ernstige verwonding te kunnen beëindigen. 1 van onze weides is populair bij reeën en hun kalfjes. Voor we gaan maaien informeren we hem en hij gaat dan, eventueel met 1 van de andere jagers onze wei controleren zodat we geen kalfjes in de maaier krijgen.
Ik vind die 'de wildstand komt vanzelf weer in balans' verhalen prachtig hoor, maar stel dat je een ratten/muizenplaag hebt, gaan we die dieren dan ook nog knuffelen of gaan we dan toch maar bestrijden.

Hier bestaan plezierjagers helaas wel, aka als stropers helaas. Ze lopen met lichtbakken hier door het bos om op vossen te jagen terwijl dat hier niet mag, geen boswachter die er naar kraait.
Konijnen, hazen en dergelijke zijn vrij bejaagbaar, dat is weer iets anders dan een ree. Een boer zal niet zo gauw een ree schieten, maar wel een konijn, haas of ekster, tenminste hier hebben de meeste boeren een buks daarvoor.
Wat betreft reeen, de jachtvereniging krijgt een vergunning om een bepaald aantal reeen te schieten in hun jachtveld. Wat ik altijd jammer vind, is dat valwild niet van hun quota af gaat. Je hebt hier ook jagers die de ganse avond het jachtveld rondrijden en zelfs vanuit de auto schieten of zelfs tussen de wandelaars, dus het is echt niet enkel begaandheid voor het dier van de jagers hoor. Ook bij melding van valwild wat nog niet dood is, komt er niet 123 een jager op af. Velen worden in de berm gelegd dood of om dood te gaan. Dit jaar was er bij de jaarlijkse telling amper oog voor de omgeving, maar liep men al keuvelend met een groep jagers en een partij loslopende honden door het bos. De jagers wonen soms niet eens in de buurt van hun jachtveld, hier zitten we in Drenthe en hebben jagers uit Limburg, dus echt een serieuze telling kan je het niet noemen. Ik heb ze een foto gestuurd van een grazende bok voor hun auto :D

Hier lopen we de weide door op zoek naar ligplekken en kalfjes en om de rust te verstoren, vaak lopen we er nog als de trekker de weide in rijdt. Dit jaar stonden geit en kalf in de boswal, dus dat hadden we goed gedaan :D

Ik denk dat geen enkele boer een reekalf in zijn maaier wil, alleen heb ik gemerkt dat de ene boer daar iets meer schouderophalend over is als de andere boer.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:00

Mindim schreef:
Dagahra schreef:

Jouw persoonlijke situatie is geen standaard hoor ;) Bij veel boeren worden in december de hazen standaard en masse uit de boerenkool geschoten. In de provincie groningen was dat heel normaal. En daar liggen ook aardig wat hazen op een bult aan het einde van de dag.

Dat het bij jullie niet gebeurd, wil niet zeggen dat ik ben bevooroordeeld ;)

Dat een vos of roofvogel een jong dier op eet, dat is de natuur ;)

Dat het in Groningen heel normaal was, betekent dit niet dat het in de rest van Nl normaal is.

Er mogen maar zoveel hazen per gebied geschoten worden. Daarnaast zit ik in een werkgroep die zich inzet voor de natuur en daarbij veel contact met jagers.

Maar de jongere generatie knalt echt niet zomaar wat neer. Ook al mogen ze x aantal schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:22

Dagahra schreef:
Dat het in Groningen heel normaal was, betekent dit niet dat het in de rest van Nl normaal is.

Er mogen maar zoveel hazen per gebied geschoten worden. Daarnaast zit ik in een werkgroep die zich inzet voor de natuur en daarbij veel contact met jagers.

Maar de jongere generatie knalt echt niet zomaar wat neer. Ook al mogen ze x aantal schieten.

Precies als dat mijn mening niet overal een vooroordeel is. Jacht wordt namelijk tegenwoordig per provincie geregeld.

Een vergunning wordt op voorhand afgegeven, omdat deze dieren onder de vrijstelling vallen, dus als je er last van hebt kan je ze afknallen, geen haan die naar de hoeveelheid kraait.

Waar heb ik het over een jongere generatie?
Ze mogen maar zoveel keer schieten? Die regel ken ik niet, waar kan ik die vinden?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:37

janouk schreef:
Ik tel vogels voor onderzoek van Sovon.

Dat veel kleine vogels het moeilijk hebben is mede omdat hun voedsel, insecten, het moeilijk hebben in Nederland.

De insectenstand is de laatste 30 jaar met 70% gedaald. En daarmee het voedsel voor veel kleine vogels verdwenen. Ook de zaadetende vogeltjes voeden de eerste weken hun jongen met insecten.

Dat huismussen het slecht doen, is dat wij mensen o a. hun broedmogelijkheden beperken.

Ook veel roofvogels hebben het bij ons in de regio moeilijk dit jaar vanwege de lage muizenstand en de late sneeuwperiode dit voorjaar. Veel torenvalken en uilen zijn begin van het jaar overleden door de sneeuw. Bij het ringen dit jaar hadden de kerkuilen en torenvalken veel minder jongen en vaak te mager.

De natuur is een grote samenhang van heel veel flora en fauna en de voedselketen is van elkaar afhankelijk.

Dat kauwen het nu beter doen, is dat ze opportunistisch zijn en snel schakelen van voedselbron. Vogels, zoals bijvoorbeeld kerkuilen, die bijna alleen van muizen leven, hebben het dan lastig.

Dit.
Hier geen jagers welkom op mijn land. Laat het hier maar zijn gang gaan. Ik heb te veel ervaring met jagers die het zich er van nemen, om er blij mee te zijn. De mentaliteit is om van te huilen, bij het gros van de jagers.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:37

Hier zijn gewoon veeel te veeel kauwen, die zijn nog steeds beschermd in België? Maar op veel plekken eender een plaag dan bedreigd ondertussen.

Wij hebben al onze daken van de hangars vernieuw, een heel serieus kostenplaatje, en op 10-tallen plekken hebben die rotbeesten aan de onderkant de isolatie kapot gepikt tot op het metaal, echt gaten van 20cm doorsnede. Wie zegt van ‘vreselijk dat een vogel plek moet maken voor mensen, laat eens 70000 euro kapot pikken door vogels en dan kunnen we nog eens praten. Hier zie je echt overal alleen maar kauwen, ze doden jongen van tal van andere vogels, pikken balken kapot, doen echt op zit veel mogelijk manieren schade, en natuurlijke vijanden die zijn er hier amper tot niet.

En een vogelplaag als oplossing? Sorry, dan zien ze dagen af om uiteindelijk te sterven, is dat diervriendelijker dan afgeschoten worden?….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:38

tengeltje11 schreef:
Hier zijn gewoon veeel te veeel kauwen, die zijn nog steeds beschermd in België? Maar op veel plekken eender een plaag dan bedreigd ondertussen.

Wij hebben al onze daken van de hangars vernieuw, een heel serieus kostenplaatje, en op 10-tallen plekken hebben die rotbeesten aan de onderkant de isolatie kapot gepikt tot op het metaal, echt gaten van 20cm doorsnede. Wie zegt van ‘vreselijk dat een vogel plek moet maken voor mensen, laat eens 70000 euro kapot pikken door vogels en dan kunnen we nog eens praten. Hier zie je echt overal alleen maar kauwen, ze doden jongen van tal van andere vogels, pikken balken kapot, doen echt op zit veel mogelijk manieren schade, en natuurlijke vijanden die zijn er hier amper tot niet.

En een vogelplaag als oplossing? Sorry, dan zien ze dagen af om uiteindelijk te sterven, is dat diervriendelijker dan afgeschoten worden?….

Als iets de mens in de weg zit, dan gewoon afknallen joh, huppetee.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:40

tengeltje11 schreef:

Dan had je dus de isolatie moeten beschermen tegen de vogels.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:36

Leuk als een vogel of gans of konijn whatever aan de oogsten begint. Kan je leuk en natuurlijk vinden.

Ik vind de huidige prijzen voor mijn groenten en fruit in de supermarkt al hoog genoeg zonder mislukte oogsten door plaagdieren.

Nederland is VOL! Dat geld voor zowel mens als dier.

Als er van een bepaalde diersoort een teveel ontstaat en schade gaat aanrichten, dan moet daar wat aan gedaan worden en jacht is misschien wel één van de meest diervriendelijke opties dan.

En als vlees fanaat heb ik denk liever een stukje wild dan een plofkip op mn bord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:52

mvdende schreef:
Leuk als een vogel of gans of konijn whatever aan de oogsten begint. Kan je leuk en natuurlijk vinden.

Ik vind de huidige prijzen voor mijn groenten en fruit in de supermarkt al hoog genoeg zonder mislukte oogsten door plaagdieren.

Als er van een bepaalde diersoort een teveel ontstaat en schade gaat aanrichten, dan moet daar wat aan gedaan worden en jacht is misschien wel één van de meest diervriendelijke opties dan.

En als vlees fanaat heb ik denk liever een stukje wild dan een plofkip op mn bord.
En jij denkt dat wij nog zonder allerlei chemische kunstgrepen fatsoenlijk te eten hebben als we alles maar afknallen wat ons niet zint? Blijf dromen, zou ik zeggen. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:59

mvdende schreef:

Oh ja? Dan weet ik nog wel een diersoort... Voornamelijk de leden van de soort die zich als 'vleesfanaat' profileren. Bah.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:09

BaileyMix schreef:
mvdende schreef:

Oh ja? Dan weet ik nog wel een diersoort... Voornamelijk de leden van de soort die zich als 'vleesfanaat' profileren. Bah.

Veganist zeker?

Mag hoor, maar laat de mensen die wél van een stuk vlees houden óók in hun waarde.

Ik doe genoeg andere dingen voor moedertje natuur...

Geen kinderen op de wereld zetten bijvoorbeeld. Geen nageslacht betekent dat er ná mij niet nóg een mens voedsel nodig heeft....