Over de paardenmond… Of eigenlijk: de paardentong

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:39

Dreamboy schreef:
Cer schreef:
Schrikt en voor een auto springt … als dat afhankelijk is van een neusriem gaat er echt iets niet goed hoor ….

Dat lijkt mij ook. Al hang je er 10 bitten in en doe je er 6 neusriemen om, daarmee verkom je echt niet dat hij voor een auto springt als hij schrikt.

Klopt dat voorkom je alleen door goede training en zelf snel kunnen anticiperen en vooruit zien etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:27

Elisa2 schreef:
Cer schreef:
Schrikt en voor een auto springt … als dat afhankelijk is van een neusriem gaat er echt iets niet goed hoor ….

Dat staat er niet...

Nou inderdaad Duo Penotti, van mij kunnen dat soort hervormingen niet snel genoeg ingevoerd worden.

Was het specifiek over “met niks”? Want dan las ik t verkeerd (of althans, t staat in dezelfde zin zeg maar)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:38

Arabesk schreef:
Neckrope :+

Uhuh :') noem me maar een waardeloze ruiter maar ik vrees dat ik het daarmee niet ga redden _O- _O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:45

Sintara schreef:
Arabesk schreef:

Uhuh :') noem me maar een waardeloze ruiter maar ik vrees dat ik het daarmee niet ga redden _O- _O-

Heel matig van je! :))

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:11

Ik reed mijn paard bitloos maar op sommige dagen ook wel met een licht bit. Het grappige was dan eigenlijk dat hij altijd soort van blij was om z'n bitje weer te zien, ik hoefde dan eigenlijk alleen het hoofdstel voor z'n neus te houden en hij nam het zelf in zijn mond. Als ik hem daarna dan weer bitloos ging rijden, probeerde hij de riempjes in zijn mond te nemen :) . Nou ja, ik zag dat maar als positief.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:19

Sintara schreef:
Arabesk schreef:

Een goed opgeleid paard moet de basis ook met een neckrope kunnen hoor :j maar dat is meer een kwaliteitscontrole - of het paard nou de zit- en beenhulpen daadwerkelijk goed door heeft - dan een stap in het opleidingsproces. Ik ken geen enkel paard dan alleen met neckrope fatsoenlijk doorgereden is, wel meerdere die gewoon goed traditioneel opgeleid zijn en daardoor ook met minimale hulpen inclusief neckrope hun werk kunnen doen. Er is zelfs een filmpje te vinden van iemand die zo een GP programma rijdt (was tijdens een hengstenshow in Duitsland in jaren 80 als ik me niet vergis).

Ik ken neckrope iig nog als onderdeel van manegelessen, ff teugels losmaken en kijken of het stuur er nog steeds op zit := Met mijn oudere merrie lukt het overigens ook prima, je kan op je gemakkie een simpel proefje rijden met neckope (oke, eigenlijk die losgemaakte teugels om haar hals heen :P ) en we hebben allebei 0 met bitloos te maken.

Alleen of zoiets toegevoegde waarde heeft durf ik te betwijfelen, behalve dat het ff lol is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:22

Fly_high schreef:
Ik ken neckrope iig nog als onderdeel van manegelessen, ff teugels losmaken en kijken of het stuur er nog steeds op zit := Met mijn oudere merrie lukt het overigens ook prima, je kan op je gemakkie een simpel proefje rijden met neckope (oke, eigenlijk die losgemaakte teugels om haar hals heen :P ) en we hebben allebei 0 met bitloos te maken.

Alleen of zoiets toegevoegde waarde heeft durf ik te betwijfelen, behalve dat het ff lol is.

Dat deden wij ook. Teugels in knoop en rijden, springen met ogen dicht en armen opzij houden. Noem alles maar op :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Over de paardenmond… Of eigenlijk: de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:26

Klopt, dat kregen wij ook in de les.
Knoop in de teugel, armen langs je zij en rijden.
Ook inderdaad een rij in-uitjes springen.
Goed voor je zit. En kijken of je paard inderdaad aan je hulpen staat.

Heb mijn Z paard ook voor de lol wel met halster gereden, als ik de sleutels van de kast weer eens was vergeten. En het leuke, alle "knopjes" zaten er dan gewoon op.
Ook springen met een touw om de nek, moet allemaal kunnen :j
Kijk dat je zegt ik ga daar de straat niet mee op, snap ik, maar in de bak. Dan kom je er meteen achter of je paard aan zit en been is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:28

... nu rijd ik niet met neckrope, maar met de balansteugel. (Er schijnen verschillen te zijn, ik geef geen druk halverwege de hals.)

Ik werk in op de boeg, wat heel handig is, omdat het vlakbij het zwaartepunt van het paard is. (Nu ja, dichterbij dan de teugels...!)
Het kan dus goed helpen bij dribbelende paarden, om ze 'terug in hun lichaam' wat ronder te laten worden.

En de boeg is ook waar veulens van mama leren 'dit is ho'.
Het ding is uitstekend geschikt als 'noodrem', geen pijn in de mond en de hulp komt door.

Verder kan het uitstekend helpen bij wendingen.

Ik heb het ding dan ook vrolijk elke dag dat ik op mijn jonkie zat gebruikt.

... ik prijs de dag dat maneges overgaan op balansteugels!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:45

Elisa2 schreef:
Cer schreef:

Dat staat er niet...

Was het specifiek over “met niks”? Want dan las ik t verkeerd (of althans, t staat in dezelfde zin zeg maar)

Ja ik bedoelde idd met niks, niet afhankelijk van een neusriem of wel of niet bitloos oid.

Je ziet ook genoeg GP ruiters trouwens weleens met halster e.d. en zonder zadel alle oefeningen rijden. Denk aan Jessica met Unee en Uta Graf, Alize Froment met een goed opgeleid paard zou dat ook allemaal prima moeten kunnen.

Volgens mij reed/ rijdt Klaus Ferdinand Hempfling zonder hoofdstel/ teugelgebruik (pin me er niet op vast) maar dit is dan hele andere "dressuur" en hij deed dat volgens mij ook voornamelijk met specifieke zeer mensgerichte rassen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:49

Janneke2 schreef:
... nu rijd ik niet met neckrope, maar met de balansteugel. (Er schijnen verschillen te zijn, ik geef geen druk halverwege de hals.)

Ik werk in op de boeg, wat heel handig is, omdat het vlakbij het zwaartepunt van het paard is. (Nu ja, dichterbij dan de teugels...!)
Het kan dus goed helpen bij dribbelende paarden, om ze 'terug in hun lichaam' wat ronder te laten worden.

En de boeg is ook waar veulens van mama leren 'dit is ho'.
Het ding is uitstekend geschikt als 'noodrem', geen pijn in de mond en de hulp komt door.

Verder kan het uitstekend helpen bij wendingen.

Ik heb het ding dan ook vrolijk elke dag dat ik op mijn jonkie zat gebruikt.

... ik prijs de dag dat maneges overgaan op balansteugels!!

Ik kende dit niet dus heb er wat over gelezen, maar nu lees ik dat de luchtpijp dicht gedrukt wordt. Is dat dan juist niet onvriendelijker dan een bit?

Quote:
"Inderdaad komt de balansteugel bij Linda Tellington Jones vandaan. Ik gebruik 'm regelmatig (in de vorm van een ruw touw-uitvoering). Vooral bij jonge paarden, maar dan gaat het meer om m'n eigen balans als ze eens een keer ongepland naar voren schieten. Je merkt trouwens wel dat ze meteen terugkomen als die halsteugel in werking komt. Je hoeft met he gewone teugels aan bit of kaptoom dan niet zoveel te doen. Ook gebruik ik diezelfde touw uitvoering bij paarden die er een gewoonte van maken om weg te stormen (al dan niet bokkend). Ze rennen dan achter hun zwaartepunt aan als het ware. Als je dan de balansteugel erbij pakt komen ze écht terug. Ik vermoed een combinatie van reflex (druk aan de voorkant) en -heel gemeen misschien maar ook wel effectief- de balansteugel drukt op hun luchtpijp... Je kunt er ook gewoon meerijden als een soort cordeo (halsring e.d.). DAn heeft het als gunstig bijeffect dat de hand van de ruiter stiller blijft en veel paarden zullen dan met wat meer vertrouwen (en dus gemakkelijker in balans) bewegen. Best een handig ding, maar je hebt 'm zo geknoopt van een stuk touw!"

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:33

Elisa2, waar heb je die quote vandaan?

Algemeen: is de conclusie (cq open deur) niet gewoon dat je met elk hulpmiddel zowel subtiel als onvriendelijk kunt rijden?
Ik vind dit echt een interessante discussie, zowel vanuit psychologisch als vanuit biomechanisch oogpunt. Maar er sluipt altijd een waardeoordeel in: je bent pas een echt goede (paardvriendelijke) ruiter als je met een neckrope/bitloos/op een halster, of juist als je op hoog niveau met stang en trens kunt rijden. En dat vind ik persoonlijk jammer. Het is geen wedstrijd.

Ik ben nog steeds benieuwd naar een echt goede onderbouwing van de rechtstreekse connectie tussen tong(been) en achterbeen. Dat er een connectie is, lijkt me duidelijk, maar ik ben erg benieuwd hoe deze exact werkt (ik denk zelf indirect, via de bovenlijnspierketen, maar wellicht zit het anders). Dat maakt het bovengenoemde voorbeeld van het kadaver m.i. ook niet per se duidelijk.
Iemand?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:41

Elisa2 schreef:
Ja ik bedoelde idd met niks, niet afhankelijk van een neusriem of wel of niet bitloos oid.

Je ziet ook genoeg GP ruiters trouwens weleens met halster e.d. en zonder zadel alle oefeningen rijden. Denk aan Jessica met Unee en Uta Graf, Alize Froment met een goed opgeleid paard zou dat ook allemaal prima moeten kunnen.

Volgens mij reed/ rijdt Klaus Ferdinand Hempfling zonder hoofdstel/ teugelgebruik (pin me er niet op vast) maar dit is dan hele andere "dressuur" en hij deed dat volgens mij ook voornamelijk met specifieke zeer mensgerichte rassen.

Dat klopt, hij reed (rijdt?) vooral barokke paarden (meestal ook nog hengsten) die van nature al heel gemakkelijk verzamelen.
Van Isabell Werth zijn ook filmpjes waarin ze met haar paard zonder zadel op een halster GP-onderdelen rijdt.
Waar dit soort voorbeelden hopelijk toe inspireren, is dat ruiters (nog) meer aan hun zit en balans gaan werken en hun zit meer gaan zien als belangrijkste communicatiemiddel met het paard, ongeacht wat ze er aan de voorkant aan hangen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:45

Askja schreef:
Elisa2, waar heb je die quote vandaan?

Algemeen: is de conclusie (cq open deur) niet gewoon dat je met elk hulpmiddel zowel subtiel als onvriendelijk kunt rijden?
Ik vind dit echt een interessante discussie, zowel vanuit psychologisch als vanuit biomechanisch oogpunt. Maar er sluipt altijd een waardeoordeel in: je bent pas een echt goede (paardvriendelijke) ruiter als je met een neckrope/bitloos/op een halster, of juist als je op hoog niveau met stang en trens kunt rijden. En dat vind ik persoonlijk jammer. Het is geen wedstrijd.

Ik ben nog steeds benieuwd naar een echt goede onderbouwing van de rechtstreekse connectie tussen tong(been) en achterbeen. Dat er een connectie is, lijkt me duidelijk, maar ik ben erg benieuwd hoe deze exact werkt (ik denk zelf indirect, via de bovenlijnspierketen, maar wellicht zit het anders). Dat maakt het bovengenoemde voorbeeld van het kadaver m.i. ook niet per se duidelijk.
Iemand?

[HAR] balansteugel? hoe wat waar wanneer?

Dit topic, en als ik het zo lees is het een hulpmiddel bij rijrechtnische problemen die ook op andere manieren opgelost kunnen worden.
Ik ben het met je eens wat betreft de conclusie, je bent imo een goede ruiter als je goed kunt rijden. Waar dan ook mee... :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:46

Askja schreef:
Iemand?

Nog geen wetenschap maar ik kwam deze beschrijving tegen op paardenfeest.com. Deze heeft het van Zefanja Vermeulen en Sharon May-Davis van Equinestudies.nl

Citaat:
FASCIALE VERBINDING VAN TONG NAAR KNIE

Wat heel erg belangrijk is om te weten, is dat er een fasciale verbinding is van de tong naar de knie. Fascia is bindweefsel dat eigenlijk het hele lichaam aan elkaar verbindt.

Tong – Hyoid (tongbeen)
Omohyoid (omo = schouderblad)
Brachiale fascia (brachi = arm) , wordt soms ook wel subscapulaire fascia genoemd
Thoracolumbar fascia (thorax = borstkas | Lumbar= lende)
Gluteal fascia (gluteaal = tot de billen behorend)
Vanaf brachiale fascia
Cutaneous trunci (cutaneous = huid, trunk = romp)
knie – Crurale fascia (cruraal= mbt onderbeen)
Laatst bijgewerkt door irmaz op 19-08-21 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:51

Maar dit is toch al bekende informatie onder trainers? voor mij is het niets nieuws in ieder geval en ik zou willen toevoegen: ook niet met de hand omhoog gaan werken, gewoon hand voor je houden en alle problemen achter oplossen en met rechtrichten.

Iemand die teveel inwerkt met de binnenhand bij het aanspringen in de galop zal altijd het binnenachterbeen blokkeren waardoor het paard verkeerd aanspringt bijvoorbeeld.

Een terug of naar beneden werkende hand is per definitie geen goede rijderij, of dat nu met bit of bitloos gebeurd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:56

Elisa2 schreef:
Maar dit is toch al bekende informatie onder trainers? voor mij is het niets nieuws in ieder geval en ik zou willen toevoegen: ook niet met de hand omhoog gaan werken, gewoon hand voor je houden en alle problemen achter oplossen en met rechtrichten.

Iemand die teveel inwerkt met de binnenhand bij het aanspringen in de galop zal altijd het binnenachterbeen blokkeren waardoor het paard verkeerd aanspringt bijvoorbeeld.

Een terug of naar beneden werkende hand is per definitie geen goede rijderij, of dat nu met bit of bitloos gebeurd.

Sorry had het laatste weg moeten halen. Het ging om de verbinding tussen tong en achterbeen, niet om rijtechnische tips/tricks

edit: stukje tekst uit eerdere post weggehaald

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:58

Toch is dat juist volgens mij wel heel interessant aan deze artikelen omdat er in het hoofdartikel heel erg wordt geageerd tegen bit in combinatie met aangesnoerde neusriem en tongproblemen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:05

Elisa2 schreef:
Toch is dat juist volgens mij wel heel interessant aan deze artikelen omdat er in het hoofdartikel heel erg wordt geageerd tegen bit in combinatie met aangesnoerde neusriem en tongproblemen.

Moet ik het weer terug zetten? Of misschien voer voor een ander topic?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:07

Ibbel schreef:
Citaat:
De tong staat via een lange lijn van met elkaar verbonden spieren helemaal in verbinding met de achterbenen. Wat er met de tong gebeurt, heeft RECHTSTREEKS effect op de mogelijkheid van het paard om de achterbenen te gebruiken.

Ik zou zo heel graag de wetenschappelijke en anatomische onderbouwing hiervan willen zien en lezen.

Hihi idd, ik denk ook niet dat een fikse tongverwonding een paard met verlamde achterbenen opleverd :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:11

Ik heb zelf zoiets, ja als je een paard voor op de rem "trapt" is het logisch dat hij achter niet meer door komt.
Maar dat heeft dan natuurlijk niets te maken met hoe dat in zijn lichaam aan elkaar verbonden zit.
Maar dat is altijd mijn "simpele" gedachten geweest.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:12

Tnx irmaz en Elisa2 voor de nadere info!

Dat bindweefsel (fascia) verschillende spierketens en skeletdelen met elkaar verbindt, is me bekend. Met het werk van Sharon May-Davis ben ik ook (enigszins) bekend, ik vind het heel interessant wat zij via dissecties naar boven haalt.
Wat ik me wel afvraag (en die opmerking is ergens in een eerdere post ook gemaakt) is of je vanuit de mechanische reflexen van een kadaver harde conclusies kunt trekken inzake het biomechanisch functioneren van een levend paard in beweging. Niet dat ik daarmee de bevindingen in twijfel trek, ik denk alleen dat je deze moet combineren met onderzoeken naar hoe e.e.a. bij een levend paard functioneert. Dat is uiteraard erg moeilijk, daarvoor zou je een hoop expertise vanuit verschillende hoeken (denk aan de allerbeste dierenartsen, fysiotherapeuten, trainers, bewegingswetenschappers) samen moeten brengen. Het onderzoek op dit vlak is helaas vrij incidenteel en eenzijdig, hetgeen ook wel een geldkwestie zal zijn.

Hoe bindweefsels precies functioneren vind ik echt een heel interessant vraagstuk - ook bij mensen trouwens. Daar zou ik persoonlijk nog wel meer over willen leren (heb al wat kennis vanuit opleiding sportmassage voor paarden). Zijn hier nog interessante boeken/websites/video's over te vinden?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:29

Elisa2 schreef:

Dat laatste klopt natuurlijk, geen speld tussen te krijgen.
Wat betreft verkeerd aanspringen door terugwerkende binnenhand, dat lijkt me ook logisch, ik merk het als ruiter (en zeker met IJslanders die sowieso niet allemaal even makkelijk netjes aanspringen) en ik kan het ook biomechanisch onderbouwen, denk ik, maar specifiek hóe dat blokkeren van het achterbeen door een neerwaarts of terugwerkende binnenhand precies werkt, dat weet ik niet. Mijn idee is dat het te maken heeft met spanning, verlies van correcte lengtebuiging en daardoor van de balans (paard komt op de voorhand en/of valt naar binnen), en het verstoren van het doorvloeien van de beweging door het lichaam. Maar dat vind ik geen 100% bevredigende verklaring. Ik denk dat het ook per situatie en per paard verschilt.

Wat je eerste alinea betreft, dat is meer een rijtechnisch discussie waarbij ik denk dat er qua details echt wel meer wegen naar Rome leiden, mits de ruiter goed weer waar hij mee bezig is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:32

Ik heb nog nooit mijn balansteugel tegen de luchtpijp gehouden.

(Ik ken wel mensen die dit met de neckrope doen. Eén van hen rijdt graag ongezadeld op een sterrenkijker, en krijgt m zo in de krul. Geen voorbeeld ter navolging.)

Linda Tellington gebruikt naast de balansteugel 'nog tientallen andere dingen' (zo is zij, en ik vind dat leuk)
... een daarvan is een soort 'hoepel' van touw, die heb ik haar wel eens hoger tegen de hals zien aanleggen.
Het is absoluut tegen de geest van Linda T. en tteam om via pijn te werken en Linda T hamert op het belang van goede ademhaling. (Van paard en ruiter.)

En grappig, de fascialijn maakt zogezegd een omweg: van tongbeen naar achterbeen via schouder, ribben, lendenen.
Niet via de 'bovenlijn' zelf.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:42

De fascialijn?
Fascia zitten, corrrct me if I'm wrong, door het gehele lichaam en hebben overal verbindingen, ik denk eerlijk gezegd dat je die niet kunt versimpelen tot 1 lijn, zeker niet tot een lijn doe een omweg maakt :?
Maar ik zie graag je onderbouwing hiervan tegemoet (want je komt nogal eens met stellige uitspraken inzake biomechanica die je vervolgens niet echt onderbouwt- en daarnaast, ik wil altijd graag iets bijleren)