Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:15

Paard en sport gaan niet samen. Blijf t toch zeggen. Zo heel goed kan ze niet rijden want ze heeft haar zweepje flink nodig en wel zonder succes, helaas. Zonde van zo n prachtig dier

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:36

Century schreef:
Apple schreef:
Er waren meerdere deelnemers met problemen met hun paard. Je hebt een aantal mogelijke oplossingen:

- ieder gewoon zijn eigen paard laten meenemen
- de paarden die geselecteerd zijn nog eens extra laten checken om te kijken of het echt wel hele brave gemakkelijke springers zijn
- de ruiter iets meer de tijd geven en de kans om van paard te ruilen als het niet past
- het onderdeel aanpassen en de paardensport er uit weg laten

In deze vorm sluit het niet meer aan bij de huidige Olympische gedachte.

Meest logische oplossing lijkt me.

Dit kan echt gewoon niet meer.
Wat een onkunde bij deze vrouw.
De coach lekker boeltje bij elkaar schrapen en terug naar huis.

Ik ga er vanuit dat de beschikbare paarden echt absoluut wel uitgebreid getest en begeleid zijn om hieraan deel te kunnen nemen.

Als ik eigenaar was geweest van 1 van de beschikare paarden was ik op zijn zachtst gezegt not amused om dit te zien...
Buiten dat, dit paard kan er haast wel een trauma aan over houden en wil misschien wel nooit meer springen of fatsoenlijk met andere ruiters lopen...die vrouw had van mij toch een beste dikke schadeclaim aan de broek hangen met het verpesten van het paard door eigen onkunde.

Ronduit belachelijk dat dit gewoon toegestaan werd...de organisatie had direct moeten ingrijpen, diskwalificeren en nooit meer op een paard dat mens...
Gewoonweg zielig voor het dier, het is nou eenmaal geen machine.

Ik zou dit gehele onderdeel uit het vijfkamp halen...zet er maar een ander onderdeel voor terug ofzo, deze vijfkamper is in ieder geval niet geschikt om met dieren samen te werken.

Je zegt precies wat ik in het andere topic net heb gepost. Dit onderdeel afschaffen inderdaad en ik hoop maar dat het paard nog wat durft in de toekomst...
Ik zou de schuld echter niet perse bij deze ruiter zoeken, want volgens mij was het bij iedereen drama. Paardrijden past gewoon niet in zo'n vijfkamp, dat blijkt maar. De deelnemers zijn hier helemaal niet geschikt voor. Dan gewoon niet doen, lijkt me.
------------------------------------
Buiten dat het bij iedereen misschien drama is (ik heb hier geen idee van want dat heb ik niet gezien) leg im toch wel degelijk de schuld bij deze ruiter betreffende deze situatie.
Iedereen met een beetje zelfreflectie had dan moeten zeggen: ik ben niet kundig genoeg om met dit paard samen te werken, om dit paard op een harmonieuze en vriendelijke wijze het parcours te rijden.
Met wat zelfreflectie had ze bij het moment dat het fout ging en het paard niet meer wilde, zelf de handoek in de ring moeten gooien en denken: ik kan dit niet met hem oplossen op een eerlijke manier, dus ik stop.

Welzijn gaat in mijn ogen ten alle tijden voor op al het anderen...al kan ze miljoenen euro's verdienen met de OS, miljoenen gouden plakken verdienen...hartstikke mooi, maar omdat jij je gouden plakje wilt verdienen, verdient dit paard dan deze aanpak omdat hij je niet wil en/of kan helpen ivm je onkunde?

Century

Re: Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:39

Ik zeg niet dat ze niets fout heeft gedaan of dat het anders had gemoeten. Dat ben ik zeker met je eens, ze had zelf in moeten zien dat dit niet goed ging en moeten stoppen.
Maar ik probeer verder te kijken wáarom dit zo misging. En dan blijkt er meer aan de hand zijn, en kan je je afvragen of paardrijden thuis hoort in zo'n vijfkamp en/of het niet totaal anders moet. Anders blijft het zich herhalen.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:12

Century schreef:
Ik zeg niet dat ze niets fout heeft gedaan of dat het anders had gemoeten. Dat ben ik zeker met je eens, ze had zelf in moeten zien dat dit niet goed ging en moeten stoppen.
Maar ik probeer verder te kijken wáarom dit zo misging. En dan blijkt er meer aan de hand zijn, en kan je je afvragen of paardrijden thuis hoort in zo'n vijfkamp en/of het niet totaal anders moet. Anders blijft het zich herhalen.

Ik vraag me noet af of dit onderdeel thuis hoort in het vijfkamp...dit onderdeel hoort namelijk niet thuis in het vijfkamp :+
Als het bij iedereen mis gaat, dan lijkt het me zowiezo al een teken dat het daar niet thuis hoort.
Laat ze dit onderdeel maar lekker schrappen en vervangen voor geblindeert appels happen ofzo...lijkt me meer verantwoordt dan dit en hoef je je ook niet zo beschamend te gedragen naar dieren.
Het blijkt uit onderzoeken dat dieren ook gevoelens en angsten hebben...dus behandelen alsof het een machine is die klakkeloos iets voor je doet kan je wel uit je hoofd zetten...en dan nog te bedenken dat ook lang niet alle machines klakkeloos doen wat je zegt...#kijktgeirriteerdnaardegrasmaaierdienietwilmaaien :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:26

Onali schreef:
https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml

Valt wel mee?
Heb je het hele filmpje gezien??

Heb er geen goed woord voor over.

Ik heb het met tranen in mijn ogen zitten bekijken |( .. Hoe kan je zo wreed zijn.
Arm, arm, arm dier.. Eogoïsme voegt zicht slecht op een paardenrug..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:30

Nergens zie ik dat ze het paard vertrouwen probeert te geven of beloont, alleen maar gejank, geschop en getrek. En dan ook nog die commentator, vreselijk... Ik heb sowieso steeds meer twijfels bij paarden(top)sport, maar dit slaat alles.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:38

Vreselijke beelden maar ik vrees dat verreweg de meesten met olympisch goud in het vooruitzicht denken 'dat beest moet zich gewoon maar 5 minuten gedragen' en zich precies zo zouden opstellen.

Afschaffen deze rare discipline!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:48

Dit kan weleens het begin van het einde van de sport zijn...

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:59

Shae schreef:
Dit kan weleens het begin van het einde van de sport zijn...

Oh dat is al begonnen hoor.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:28

Dit jaar gelukkig niet naar de vijfkamp gekeken. Bij de vorige OS ben ik er echt zooooo kwaad en misselijk van geworden. Kon niet vatten dat dit anno huidige tijd nog geaccepteerd wordt. De ellende van het filmpje gebeurde toen niet bij 1 combinatie, maar bij vrijwel de meerderheid.
Ik kan er niet bij dat dit een onderdeel is van een vijfkamp. In het belang van het paard niet, maar ook niet in belang van de sporter. Het paard is zo'n onvoorspelbare factor dat het niet eerlijk is. Je kan dan net zo goed loten wie de medaille krijgt....

Hopelijk zorgt deze publiciteit ervoor dat dit onderdeel uit de vijfkamp verdwijnt...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:30

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:46

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:19

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:22

Ik heb te doen met het paard hopelijk is t paard oké.. paard is imo namelijk nog hartstikke lief. Arm dier.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:42

Moniquex schreef:
Dit ging vooraf aan de rit van de Duitse. Dit paard had nooit een 2e keer gestart mogen worden.

https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml

Ook hier zitten coach, amazone en organisatie fout.

Wat ik alleen niet snap is dat de commentator zegt Dit word niks meer, Duitse moet straks ook nog, ze kan eventueel het paard wisselen.

Waarom heeft ze dat dat niet gedaan als je deze run ziet.

Nogmaals arm paard, ik hoop dat het dier beter terecht gaat komen na dit.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:43

Ga ik de duivel zijn advocaat spreken.

Maar hoe kunnen wij een ruiter die op dat moment in paniek is, nog kwalijk nemen voor wat ze doet? Ze krijgt van alle kante verkeerd advies toegeschreeuwd.. van haar bondscoach, had maar 20 minuten om het paard te leren kennen, en is duidelijk niet geschrikt om hem te rijden.

Ipv dat haar toe geroepen word rustig te worden, even voor haarzelf en paard adempauze te nemen om daarna de boel weer op te pakken. Word haar verteld het probleem bij het paard te zoeken. Hoeveel van ons hebben dat wel niet geleerd? Hoeveel leren nu nog dat 99% van de problemen niet bij het paard vandaan komt?

Ik weet niet, hoe meer ik lees.. hoe meer ik mij afvraag of we de fout echt bij haar moeten zoeken voor op dat moment. Gigantische druk op je schouders (goud!) verkeerd advies van diegene die echt beter hoort te weten (bondscoach) een paard dat niet bij je past (geef dat dier een zak wortels! Wat een super goed paard, zo braaf!) en paniek! Daarbij heeft niemand haar uitgebeld. De ENIGE die haar vertelde dat ze dit niet zo moest doen, was diegene waarop ze zat!

Ja ze handelde verkeerd. Maar ik denk niet dat er mogelijkheid was voor haar, met de middelen die ze had, en de mensen om haar heen. Om een beter te handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:44

pillow schreef:
ingedebruijn schreef:
Ik vind het verontrustend dat je zo'n filmpje kunt kijken en dat dan je conclusie is :vooral sneu dat het paard gewoon niet wilde.

Hij wordt geslagen, geschopt, in z'n bek getrokken en is volledig over de zeik. En dan is DAT wat je zielig vindt?

Ik heb hier echt geen woorden voor.

Nou dan heb jij een ander filmpje gezien dan ik. Ze gaf hem een paar tikjes maar echt niet hard. En in de bek trekken? dier ging zelf steeds met de kop omhoog.

Wat een domme opmerking, ligt aan het paard zeker, tsss.

Dat soort mensen moet je gewoon bannen uit de sport, klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:46

Benfan schreef:

Maar hoe kunnen wij een ruiter die op dat moment in paniek is, nog kwalijk nemen voor wat ze doet? Ze krijgt van alle kante verkeerd advies toegeschreeuwd.. van haar bondscoach, had maar 20 minuten om het paard te leren kennen, en is duidelijk niet geschrikt om hem te rijden.

Ipv dat haar toe geroepen word rustig te worden, even voor haarzelf en paard adempauze te nemen om daarna de boel weer op te pakken. Word haar verteld het probleem bij het paard te zoeken. Hoeveel van ons hebben dat wel niet geleerd? Hoeveel leren nu nog dat 99% van de problemen niet bij het paard vandaan komt?

Ik weet niet, hoe meer ik lees.. hoe meer ik mij afvraag of we de fout echt bij haar moeten zoeken voor op dat moment. Gigantische druk op je schouders (goud!) verkeerd advies van diegene die echt beter hoort te weten (bondscoach) een paard dat niet bij je past (geef dat dier een zak wortels! Wat een super goed paard, zo braaf!) en paniek! Daarbij heeft niemand haar uitgebeld. De ENIGE die haar vertelde dat ze dit niet zo moest doen, was diegene waarop ze zat!

Ja ze handelde verkeerd. Maar ik denk niet dat er mogelijkheid was voor haar, met de middelen die ze had, en de mensen om haar heen. Om een beter te handelen.

Als je je frustraties gaat afreageren op je paard, die nog meer de lul is dan jij, dan heb je er niks op te zoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:47

Benfan schreef:

Over het algemeen zou ik zeggen: niet doen. Je verzint vast niets nieuws, maar vertroebelt wel de discussie.

Citaat:
Maar hoe kunnen wij een ruiter die op dat moment in paniek is, nog kwalijk nemen voor wat ze doet?

Oh ja hoor, dat kan prima. Iedereen is en blijft verantwoordelijk voor het eigen handelen. Ook zij heeft een keuze. Wel een rotkeuze op dat moment, maar een keuze. Je hoeft haar gedrag niet goed te praten om de andere dingen die fout gingen ook te benoemen.

En je hebt zeker gebeld dat al die andere aspecten ook genoemd worden: waarom zo'n parcours, waarom zo'n sport, waarom geen ingrijpen van de ringmeesters, waarom werd het paard dat overduidelijk niet geschikt meer was om redelijk het parcours rond te gaan niet uit de wedstrijd gehaald, waarom geen bondscoach met meer inzicht in paarden?

Maar het is ook onderdeel van haar sport en haar presteren.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:51

Benfan schreef:

Iedere “ruiter” die zo “rijdt”, hoort niet op een rug van een paard thuis. Laat staan op de Olympische Spelen. Dit is haar sport, ik wil er niet aan denken hoeveel paarden er al zo behandeld zijn door haar, haar coach en de andere mensen om haar heen. “Het paard doet het niet, dus we meppen en trekken het maar er doorheen”? Nee. Nee. Nee. Ja, de coach en het team er omheen zijn net zo fout als de ruiter. Maar de ruiter heeft hetzelfde aandeel als iedere andere betrokkenen in dit verhaal. Deze mensen verdienen geen paard. Het dier is het meest eerlijke in dit verhaal. En volgens mij vertelt het beeld van dit paard de keiharde waarheid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:52

Benfan schreef:

Geleerd ja en daarna weer afgeleerd.

Op dit niveau hoort dit niet te mogen! Niet van de bondscoach, niet van de amazone en niet van degene die haar rijles geeft.
Ik weet niet wat de achtergrond is van deze vreselijke sport en de amazone (laat staan de bondscoach) maar ondanks haar knappe prestaties elders ligt haar hart niet bij dieren/ paarden anders zou je dit niet zo oplossen.
Ik blijf het raar vinden dat ze niet is afgebeld op het moment dat het dier dit gedrag liet zien toen ze nog moest beginnen.
Op Saint Boy na zit iedereen hier fout.

Ik ben de laatste die zal ontkennen nooit emoties te hebben rondom mijn pony's maar op die momenten draai ik me om en ga ik terug naar stal. Vandaag niet. Ik zou ook totaal niet geschikt zijn voor hoge prestaties.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:52

Benfan schreef:

Dit punt zou ik begrijpen als je het over een tienjarig kind op haar eerste jumping had. Niet over een volwassen Olympisch atleet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:54

Mindim schreef:
Benfan schreef:

Als je je frustraties gaat afreageren op je paard, die nog meer de lul is dan jij, dan heb je er niks op te zoeken.

Dat is het dus, ze was duidelijk niet gefrustreerd maar compleet over-emotioneel, die meid had een break down op het paard. Niemand die haar de juiste instructies geeft, maar blijven schreeuwen dat het paard het probleem is, dat ze moet slaan. Ik denk niet dat ze op dat moment de kracht had om tegen al die stemmen in te gaan en naar het paard te luisteren.

Dat ze niet op het paard hoorde op dat moment, absoluut! Maar niet omdat ze een lul is, maar omdat ze er gewoon op dat moment niet ertoe in staat was juist te kunnen handelen. Helemaal erg is dat haar Bondscoach die haar op dat moment moest begeleiden, alles compleet verkeerd aanpakt. Had ze haar toegesproken rustig te worden, dat het goed komt, dan was de situatie compleet anders geweest.

Zeg niet dat ze goud had gewonnen, ik zeg dat ze dan niet nu tot boeman word uitgeroepen. Ze was op dat moment NIET in staat helder na te denken. Geloof me, dat kun je niet tijdens een breakdown.. echt niet.

@Gini, we hebben het over een mens. Die ook compleet stuk kan gaan op een verschrikkelijk stressvol evenement. We hebben het over de olympische spelen. Niet een springwedstrijd in de bak van je eigen vereniging
Laatst bijgewerkt door Benfan op 07-08-21 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:55

Springen vervangen door mountainbiken ofzo. Probleem opgelost.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:56

Dit filmpje heb ik met verbijstering en verdriet bekeken. Ik ben heel erg blij dat heel veel mensen met mij vinden dat dit absoluut niet kan.
Het is aan alle kanten fout gegaan: dit onderdeel is gewoon belachelijk, laat ze het aub schrappen in de vijf kamp. De mensen die hun paarden hiervoor lenen zijn wat mij betreft ook een onderdeel van dit hele foute gebeuren.
Natuurlijk heeft deze vrouw een grote druk op haar schouders en zit die coach verschrikkelijk fout hier. Maar het goed praten van haar gedrag vanwege de druk, vind ik niet kunnen. Zij is een volwassen vrouw die haar eigen keuzes kan maken, wie er ook vanaf de zijkant tegen haar aan het schreeuwen is.
Laten we dit nu met z’n allen heel serieus nemen en opstaan tegen dit soort belachelijke onzin.
De Olympische paardensport daar kijk ik al lang niet meer met plezier naar, maar dit spant echt de kroon…