[OS] Duitse bondscoach gediskwalificeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:30

Gini schreef:
Ofwel ben je een Olympische sporter, doe je er alles aan om de best mogelijke prestatie neer te zetten en baal je achteraf ofwel wil je alleen maar huilen, gooi je de handdoek in de ring en leid je het paard naar de uitgang.

Mensen die huilen hoeven niet zomaar alles op te geven, en 'willen' ook niet alleen maar huilen.

Nu wordt huilen gekoppeld aan het slaan van het paard, terwijl dat helemaal niet hoeft. Hoe anders was het beeld geweest als je haar had zien huilen, maar ook heel bewust in eerste instantie alles losgooien (teugels los, druk weg, en belonen als het paard ook maar iets van ontspanning had laten zien), en daarna de blokjes van haar rijden had opgebouwd vanuit rust.
Dat had de coach natuurlijk ook moeten zeggen: laat los, en bouw op van de basis. Geen haast, gewoon rustig en zorgvuldig.

Het is niet het huilen dat het onsportief maakt. Het is het slaan. We hoeven huilen niet belachelijk te maken want dat was niet het probleem. Je kunt huilend op je paard zitten en jezelf herpakken. Je mag huilen als de spanning hoog is en je op een onbekend paard zit dat aangeeft niet meer in de buurt van de ring laat staan een hindernis te komen. Daar is niets mis mee. En hoewel het meestal verstandig is om bij trainingen dit te gebruiken om vooral even iets anders te gaan doen, heb je die keuze bij een wedstrijd dus niet. Dat hoeft niet erg te zijn.... als je de emotie erkent, en vervolgens zorgt dat je vanuit dat toewerkt naar een situatie waar je weer terug naar ontspanning keert.

Het is het slaan dat fout is. Dat kunnen we prima benoemen zonder dat mensen die wel eens huilen te paard maar hun paard niet oneerlijk behandelen daar de dupe van hoeven te worden via rare aanelkaar geregen verhalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:03

Hypothetische stellingen zijn mooi, maar laten we voor een keertje naar de werkelijkheid kijken en die werkelijkheid bestaat uit onsportief, bijna aan hysterie grenzend gedrag, zowel bij amazone als bij coach. Laten we dat voor een keer eens niet ontleden of het huilen losstaat van de situatie, of die tweede slag misschien net iets minder erg was dan de derde of dat het rukken in de mond echt nog wel erger kon. Laten we voor 1 keer als paardenliefhebbers als 1 blok zeggen: dit gedrag, dit beeld (in zijn volledigheid) is niet te tolereren. Dan brengen we eens een boodschap naar de buitenwereld in plaats van altijd te hakketakken over details.

Suzanne F.

Re: [OS] Duitse bondscoach gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:05

Nou gewoon petitie om dit onderdeel te schrappen uit de vijfkamp. Laat ze lekker gaan roeien ofzo.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:09

Huilen is een complexe reactie waar men op de dag vandaag nog steeds onderzoek naar doet. Wel is reeds vastgelegd dat het als overloop voor emoties dient. En als je al zo overstuur bent dat je moet janken vóor dat je überhaupt aan het parcours begonnen bent, dan is er toch echt iets heel goed mis. En niemand kan me er van overtuigen dat je dan nog op en top presteert. Als je er niet tegen kan dat een dier nee zegt, ga dan een andere sport doen en laat paarden met rust! Er is trouwens ook geen relatie tussen het slaan en het huilen. Het is enkel triest dat men overal de situatie goed probeert te praten juist omdat de amazone zo overstuur was. We moeten ons niet verbazen dat de paardensport meer en meer onder vuur ligt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:18

@Gini: Dat lijkt me een goed plan. Zeker in dit geval. Want paardensport is voor de 'gemiddelde buitenstaander' 1 pot nat. Dus laten we deze keer iedere nuance of discussie vermijden en gewoon zeggen: dit kan niet!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:33

Kendra schreef:
@Gini: Dat lijkt me een goed plan. Zeker in dit geval. Want paardensport is voor de 'gemiddelde buitenstaander' 1 pot nat. Dus laten we deze keer iedere nuance of discussie vermijden en gewoon zeggen: dit kan niet!

Mee eens!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:50

Lara_Silver schreef:
Het is enkel triest dat men overal de situatie goed probeert te praten juist omdat de amazone zo overstuur was.

Nee. Dat is een misleidende voorstelling van zaken die je doet. Vrijwel niemand probeert het goed te praten. Je moet alleen de dingen scheiden van elkaar. Jij probeert met pest-termen ('jankerd, snotterend kind') het drama groter te maken. Dat hoeft helemaal niet, je kunt echt prima volstaan met het gedrag zelf: herhaaldelijk slaan.

Een tweede punt is dat het heel persoonlijk gemaakt wordt. Maar het paard was over de zeik omdat de eerste ruiter het ook al ontzettend oneerlijk reed. De wens om er een soort persoonlijke actie van te maken laat die eerste ruiter buiten schot. Die huilde niet. Maar haar rijden was net zo kwalijk, en het paard raakte behoorlijk overstuur tijdens die eerste rit! Het is niet eerlijk om alleen maar in te zoomen op 1 persoon omdat dat makkelijker is om te pakken met nare termen en dramatische foto's.

Als we wat voor dat paard willen doen (of een toekomstig paard op die plek) dan is het niet het huilen dat aandacht verdient maar het rijden.

(Of het afschaffen van het rijden als onderdeel van de vijfkamp, dat lijkt me ook prima.)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:57

Of ze nu wel of niet huilt. Er is een dier mishandeld en misbruikt ter glorie van mensen of het in ieder geval proberen te behalen van glorie. Dit moet toch echt niet meer kunnen anno 2021.

Wat mij betreft mag echt alle wedstrijdsport met dieren afgeschaft worden. Er zijn gewoon teveel mensen die zichzelf niet in bedwang kunnen houden. Heel vervelend voor de groep die het wel goed doet of hmm, goed bedoelt wil ik liever zeggen. Maar ik ben wel erg klaar met dit soort beelden uit welke takken van sport ook, met welk dier ook.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:11

sorry maar heeft hier niemand iets van emotie gehoord??

heeft niemand hier op bokt ooit iets gedaan waar ze later spijt van hebben omdat er zo veel emotie in het spel is?

deze ruiter zit bomvol emotie en soms maak je dan een stomme en domme keuze die ik ook niet goed praat, maar vind het veel kwalijker dat niemand geen coach geen groom wie dan ook ingrijpt.
denk dat ik dat nog vele malen erger vind dat waar de ruiter zich dat moment in bevind.

en nee keur het niet goed! maar we zijn en blijven wel ook mensen! en niemand gaat mijn vertellen dat je nog nooit onterecht uit emotie boos bent geworden op een persoon of dier en iets gedaan heb waar je later spijt van hebt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:14

Shadow0 schreef:
Lara_Silver schreef:
Het is enkel triest dat men overal de situatie goed probeert te praten juist omdat de amazone zo overstuur was.

Nee. Dat is een misleidende voorstelling van zaken die je doet. Vrijwel niemand probeert het goed te praten. Je moet alleen de dingen scheiden van elkaar. Jij probeert met pest-termen ('jankerd, snotterend kind') het drama groter te maken. Dat hoeft helemaal niet, je kunt echt prima volstaan met het gedrag zelf: herhaaldelijk slaan.

Een tweede punt is dat het heel persoonlijk gemaakt wordt. Maar het paard was over de zeik omdat de eerste ruiter het ook al ontzettend oneerlijk reed. De wens om er een soort persoonlijke actie van te maken laat die eerste ruiter buiten schot. Die huilde niet. Maar haar rijden was net zo kwalijk, en het paard raakte behoorlijk overstuur tijdens die eerste rit! Het is niet eerlijk om alleen maar in te zoomen op 1 persoon omdat dat makkelijker is om te pakken met nare termen en dramatische foto's.

Als we wat voor dat paard willen doen (of een toekomstig paard op die plek) dan is het niet het huilen dat aandacht verdient maar het rijden.

(Of het afschaffen van het rijden als onderdeel van de vijfkamp, dat lijkt me ook prima.)

Vrijwel niemand probeert het goed te praten? Houd op. Luister naar de duitse media, lees de nieuwsberichten. En een misleidende voorstelling over iets waar beelden van bestaan bestaat niet, niks drama groter maken. Het waren geen momentopnames. Snotteren als in zo hard huilen, zo hysterisch zijn nota bene vóor je Olympische parcours dat het snot je over het gezicht loopt is slechts een observatie. Ook bijzonder dat je maar een deel van het bericht quote. Je blijft ook steeds door gaan over het huilen, huilen opzich is niet kwalijk, hysterisch worden en dan alsnog ervoor kiezen het paard het parcours in te rammen wél.. Daar praat ik over, en die beelden laten haar ware gezicht zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:43

Lara_Silver schreef:
Vrijwel niemand probeert het goed te praten? Houd op. Luister naar de duitse media, lees de nieuwsberichten.

Ok, excuus, dat had ik inderdaad anders moeten schrijven: bijna niemand probeert het hier goed te praten. Hier op Bokt. De Duitse media volg ik niet, maar ik wil wel geloven dat de discussie daar anders is want het Duitse commentaar bij het parcours was ook niet zo taktisch.

Maar nog steeds lijkt het me goed om je te richten op wat fout is: slaan, trekken en niet goed genoeg kunnen rijden om het parcours verantwoord door te rijden (wat ook minimaal geldt voor de andere ruiter op dit paard) en niet op wat er niet toe doet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:06

Ik weet even niet wie het eerder schreef, maar bedenk inderdaad even: bij tennis krijg je een waarschuwing en word je uitgesloten!! als je uit frustratie je racket kapot slaat. En dan gaat het dus om een racket…
Waarom heeft de jury bij tennis geen enkel probleem om de grootste namen te diskwalificeren, maar bij de paarden is het allemaal erg lastig om te bepalen wat “onsportief” gedrag is. Waarom wordt dit niet acuut uitgebeld? Waarom is het uberhaupt toegestaan dat je je paard mag slaan in een wedstrijd? |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:21

Shadow0 schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik snap niet dat jij niet snapt, dat als je emotioneel op een overstuur paard gaat zitten, dat dat niet werkt. Ze was al emo tijdens het inrijden, ben je emo, ben je niet gefocussed. Ze baalde bij het inrijden al dat ze de medaille niet zou winnen, dus was niet met ruiter zijn bezig. Ze gaf geen leiding aan het paard door haar emoties, ze had af moeten stappen, dit kon alleen maar fout gaan. Dus dat emo mag prima genoemd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:30

Mindim schreef:
Ik snap niet dat jij niet snapt, dat als je emotioneel op een overstuur paard gaat zitten, dat dat niet werkt.

Natuurlijk werkt dat niet, maar het punt is dat de Duitse ruiter al geen 'goede' opties meer had op het moment dat de voorgaande ruiter besloot het paard te slaan op een moment dat het haar fout als ruiter was, en niet van het paard. Ik vind dat nogal wat.

't Is makkelijk om allemaal te focussen op de tweede ruiter, want dat zijn emotionele beelden, maar het paard was al ontzettend oneerlijk behandeld voor dat moment. Die eerste ronde was ook mishandeling. Met als resultaat een paard dat (terecht) besloot geen stap meer naar de hindernissen te zetten.

Dat de Duitse ruiter dat niet op wist te vangen maakt haar handelen niet goed, maar die context lijkt me wel relevant. Het idee van de vijfkamp is dat je op een paard dat de hindernissen kan springen je parcours aflegt, niet op een paard dat zojuist in een situatie gebracht is om absoluut niet meer te springen. De situatie was al ongelofelijk verkeerd voordat de Duitse ruiter iets had kunnen doen.

Nogmaals: dat maakt haar handelen niet goed, maar haar emoties zijn niet het probleem. Die zijn begrijpelijk en die mogen er ook gewoon zijn. Al die andere dingen, daar kunnen we het misschien beter over hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:33

In het filmpje wat geplaatst werd met ruiter 1 hoorde ik de commentator toch echt zeggen dat Annika evt nog van paard mocht wisselen.

Ook had ze vantevoren aan moeten geven niet op dit paard te willen stappen gezien die eerste ronde.
Kom verdorie op voor het dier en je zelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:39

Onali schreef:
In het filmpje wat geplaatst werd met ruiter 1 hoorde ik de commentator toch echt zeggen dat Annika evt nog van paard mocht wisselen.

Ja, maar ik weet niet zeker of dat ook werkelijk klopt, want op andere plekken kreeg ik de indruk dat het niet kon omdat het paard niet werd uitgebeld vanwege een weigering maar vanwege de tijd. De commentator kan het mis gehad hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:59

Onali schreef:

Ook had ze vantevoren aan moeten geven niet op dit paard te willen stappen gezien die eerste ronde.

Wellicht dat ze zelf zo overstuur was dat het ook geen zin meer had. Ik denk in deze staat op welk paard dan ook stappen gedoemd is om te mislukken.

Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand de bondscoach of Annika zelf nog wat gaan zeggen. Of degene die beslist heeft dat zij de bondscoach is voor dit team. Moet zeggen dat ik 1 van de mannen van Duitsland heb gezien(geen idee hoeveel er mee doen). Maar dat zag er vrij aardig uit. Maar dat zag je ook gelijk, geen weigering en geen balk. De rest die ik gezien heb allemaal weigeringen, val en balken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:09

Onali schreef:

Dat mocht niet meer dat wordt later ook wel gezegd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:22

Goed dat coach naar huis mag, stuur deze jankmiep er meteen achteraan.

Als dressuur of springruiters zich zo gedragen, is het wereldje te klein. Maar dit?

Aanfluiting, niks moderns aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 01:15

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:
Ik snap niet dat jij niet snapt, dat als je emotioneel op een overstuur paard gaat zitten, dat dat niet werkt.

Natuurlijk werkt dat niet, maar het punt is dat de Duitse ruiter al geen 'goede' opties meer had op het moment dat de voorgaande ruiter besloot het paard te slaan op een moment dat het haar fout als ruiter was, en niet van het paard. Ik vind dat nogal wat.

't Is makkelijk om allemaal te focussen op de tweede ruiter, want dat zijn emotionele beelden, maar het paard was al ontzettend oneerlijk behandeld voor dat moment. Die eerste ronde was ook mishandeling. Met als resultaat een paard dat (terecht) besloot geen stap meer naar de hindernissen te zetten.

Dat de Duitse ruiter dat niet op wist te vangen maakt haar handelen niet goed, maar die context lijkt me wel relevant. Het idee van de vijfkamp is dat je op een paard dat de hindernissen kan springen je parcours aflegt, niet op een paard dat zojuist in een situatie gebracht is om absoluut niet meer te springen. De situatie was al ongelofelijk verkeerd voordat de Duitse ruiter iets had kunnen doen.

Nogmaals: dat maakt haar handelen niet goed, maar haar emoties zijn niet het probleem. Die zijn begrijpelijk en die mogen er ook gewoon zijn. Al die andere dingen, daar kunnen we het misschien beter over hebben.

Laten we het maar gewoon niet eens zijn, want ik vind dat de emoties wel degelijk een rol spelen.
Vooral als diezelfde emoties je handelen belemmeren en daaruit een vervelende situatie ontstaat. Huilen is prima, maar dat was niet de tijd of plaats.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 03:37

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:

Haar emoties zijn dus wél het probleem, want ze handelt vanuit haar emoties. Natuurlijk mogen extreme emoties er zijn maar niet op het paard. Daar hoort het gewoon echt niet thuis. Die voelen alles. Iemand die zelf overstuur is kan toch nooit een paard dat overstuur is goed het parcours door krijgen? Ik durf te wedden dat als ze zichzelf wat meer onder controle had en er rustig op had gezeten en het paard vertrouwen probeerde te geven ze in ieder geval zonder drama aan haar parcours had kunnen beginnen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 06:40

Even terug naar het geheel:

Dit kan niet, geen discussie.
Coach uitsluiten, prima.
Amazone sneller uitsluiten, gewenst.
Algemene regels, betreffende slaan, gewenst.

Maar bovenal,
Ze moeten hun format veranderen!
Zo werkt paardensport niet! Om boven het manegegebeuren uit te stijgen, moet je een band opbouwen met je paard. Dit kost tijd, een jaar of zoiets. Willen ze hun paardrijden er in houden, dan moet het met eigen paard.
Bovendien moet paardrijden als eerste discipline komen. Je kunt niet vol adrenaline uit een andere sport komen en dan verwachten dat je paard daar niet op zal reageren. Een paard is geen machine!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:59

Zeeuwsemeid schreef:
Probleem is ook dat ze niet mogen af groeten, ze moeten de ronde afspringen.. Absoluut geen excuus om je paard kapot te slaan. Maar een reden om deze mensen of op eigen paarden te laten rijden, of veel langer de tijd geven om aan een toegewezen paard te wennen. 20 minuten is ook erg weinig.. Of, dit onderdeel schrappen van de OS.

Ze moeten niks. Je kan altijd stoppen. Alleen lig je (of in geval van een landen wedstrijd je team) er dan uit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:08

Solica schreef:
Haar emoties zijn dus wél het probleem, want ze handelt vanuit haar emoties.
Dat denk ik dus echt niet. Ze heeft emoties, maar ze handelt vanuit het advies van haar bondscoach (en vast een heleboel instructeurs daarvoor) die denken dat je een paard als het niet goedschiks naar voren gaat, dan maar kwaadschiks moet sturen.

Citaat:
Iemand die zelf overstuur is kan toch nooit een paard dat overstuur is goed het parcours door krijgen?

Nee, en daarom zou het ook geen onderdeel van de sport moeten zijn. Het is 1 ding om een tamelijk onervaren ruiter een springparcours af te laten leggen op een ervaren springpaard dat goed is opgevoed, het is weer heel iets anders om dat te doen op een paard dat in de vorige ronde volledig overstuur is.

Hoe dan ook was die situatie al niet aanvaardbaar voor de Duitse ruiter zelfs maar opstapte.

Citaat:
Ik durf te wedden dat als ze zichzelf wat meer onder controle had en er rustig op had gezeten en het paard vertrouwen probeerde te geven ze in ieder geval zonder drama aan haar parcours had kunnen beginnen.

Misschien. Maar het is tegelijkertijd wel heel wat te vragen enne, niet alleen denk ik dat wij het niet zomaar kunnen, maar ik denk het gros van de professionele ruiters ook niet zomaar. Alsof je een BMX-parcours even verlegt om over de Mount Everest te laten lopen... niet helemaal fair.

Dat maakt haar gedrag niet goed, en dat gedrag kun je prima benoemen en afkeuren, maar het maakt de situatie wel op een veel grotere schaal verkeerd.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:03

Waarom is de coach schuldig aan dierenmishandeling en gediskwalificeerd en de ruiter niet? Ik snap het niet..