fransje23 schreef:Op basis van welke regel had de combinatie eruit gehaald kunnen worden?
De jury staat in het parcours toch? Denk dat je thuis via camerabeelden een beter zicht hebt dan de jury op de grond.
Een galopperend en springend paard op een afstand in een tijdsbestek van minder dan een minuut.
De FEI maakt regels aan de hand van input van atleten en Nationale federaties. Nu schuiven de NF de verantwoordelijkheid graag af, zie ook de zaak Hermes, maar dat is (niet altijd) terecht.
Vermoed dat bij de volgende ronde wijzingen er wel een aangepassing komt om dit in de toekomst te voorkomen.
Hiermee hadden ze hem kunnen stoppen:
3.26. if the Ground Jury feels that for any reason Horse or Athlete is unfit to continue in Competition;
Wat mij betreft was dit van toepassing. Gokken dat alles maar prima is of er vanuit gaan dat het paard er geen last van heeft is simpelweg onverantwoord in deze omstandigheden. En dan hebben we het nog niet eens over het vergrootglas.
Het bloeden begon bij de sloot, hier staat letterlijk een Ground Jury naast.. De een na laatste lijn stond geloof ik ook nog redelijk dichtbij het water. Kans genoeg om het te zien dus.
Nu snap ik het ergens wel dat ze ervoor kozen om hem door te laten rijden, aangezien het paard gewoon goed bleef springen en nog fit oogde. Maar 'kan niet' of 'zag niet' is niet van toepassing hier.
Ik hoop echt dat ze hier iets mee gaan doen, maar ik heb helaas niet veel goede hoop. De springruiters hebben nu niet bepaald een fijn track record rondom situaties met bloed.