'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:42

Nee hoor, ik l.l niks. Jullie l.llen zelf recht wat krom is.

@Lucky: ik had het wat ongelukkig verwoord. Je ziet in mijn post later dat ik aangeef dat het idd prima is om zo'n paard de tijd te gunnen <3 Tuurlijk moet je een dier niet gelijk inslapen als die na ziekte of bijstellen medicatie heeft ingeteerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:50

Dat vind jij ja, maar je bent te star om aan te nemen dat een paard goed verzorgd kan worden en toch mager en zonder bespiering kan komen staan.
Ja net als bij oude mensen soms ook is, al mag dat vergelijk niet gemaakt worden.
Of krijgen die ook niet goed te eten dan?

Dit paard oogt niet ziek of pijnlijk, dus 0 reden tot inslapen.
Alleen maar uiterlijke, dat zou een walgelijke reden zijn.

En inderdaad, in laten slapen is veel gemakkelijker, dan juist er alles aan doen om een paard cofortabel te maken.
Ik denk juist dat er vaker ingeslapen word voor het gemak en de kosten van de eigenaar, ipv dat het voor het paard nu al de tijd is.

krijg je van die uitspaken als het is nooit te vroeg, paard leeft in het nu.. kul...

Pantykous

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:52

Maar wie heeft het over inslapen in deze discussie nu? Ik niet. Ik zeg niet dat hij ingeslapen moet worden. Ik zeg dat er iets aan de zorg schort.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:53

smurffie schreef:
30 jaar of niet, als dit voor mijn paard het maximaal haalbare was zou ik haar laten gaan. Ik snap heel goed dat mensen hier meldingen van maken.
Een paard wat niet op gewicht is kan zich niet warm houden. Dus zou voor mij zeker een reden zijn om ze te laten gaan. Leven moet geen lijden worden

Daar zijn toch dekens voor?

Eerder postte iemand ook enorme bergen eten dat in het paard gaat en nog is hij graatmager en crost door de wei. Ik vind het onzin om daarom te kiezen voor inslapen en zelfs bizar.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-06-21 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:56

Citaat:
Mensen willen vaak geen lastige keuzes maken, en dat snap ik wel want dat is ook moeilijk.

dit

En jij zegt dat er wat aan de zorg schort, wij zeggen dat dit niet perse is.
En dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:02

Pantykous schreef:
Ik zeg dat de verzorging niet 100% is, want dan hoeven ze er niet zo uit te zien.

Ik heb hier tijdelijk een Fries gehad in de wei, die had als jong paard een hele grote bloedwormbesmetting gehad waardoor de darmen flink aangetast waren.
In zijn jongere jaren was hij met wat kunst en vliegwerk wel enigszins op gewicht te houden (altijd wel aan de magere kant).
Toen hij wat ouder werd, werd hij echt mager.
Heeft zelfs voor onderzoek meerdere keren op Wolvega gestaan om te kijken welke voedingsmiddelen het beste door hem werd opgenomen (bloed enz allemaal goed).
Hij was echt mager, maar was vrolijk, trok regelmatig een sprintje door de wei, stond nooit zielig te wezen, nada niks.

En jij zegt nu dat de verzorging van zo'n paard niet 100% is, want dan had hij er niet zo mager uitgezien?
Pas als je ooit voor zo'n paard heb moeten zorgen kun je vertellen dat je echt niet elk paard goed krijgt.

Hij is nu ingeslapen, maar de DA-en hebben hem tijden tegoed gevonden om hem in te laten slapen, want hij liep goed, rolde netjes, kon ook prima op staan enz.
Hij is geeneens ingeslapen voor te mager, maar volgens mij een hoefbeenbreuk (zo uit mijn hoofd).

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:17

Pantykous schreef:
Ik heb het niet over inslapen. Ik denk wel dat dit paard extra zorg nodig heeft. Als je oude paard er zo uit ziet dan heb je de zorg niet 100% voor elkaar.

Dat is dus niet automatisch waar.
Onze vorige pony kreeg alles, tandarts, onbeperkt gras en hooi, speciaal voer en slobber maar bleef mager op haar 30ste.. En een deken als t regende of kouder werd..
Alles voor elkaar, maar als ik hier een foto had gezet dan had ik dit dus ook over me heen gekregen. Terwijl we alles voor dat beestje deden..
Wij weten maar de helft vh verhaal dus kunnen niet oordelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:23

Als een paard er zo uitziet én de verzorging is tiptop in orde (dus er valt niks meer aan te verbeteren), waarom dan niet kiezen voor inslapen?

Het kan toch niet anders dat er (nogmaals, ondanks perfecte verzorging) onderliggend lijden is? Paarden zijn erop gemaakt dat niet te laten zien. Ik zou dus nooit een keuze maken op basis van subjectieve criteria als 'hij is nog blij' maar altijd op objectieve criteria 'ondergewicht dat niet te verhelpen is'. Liever iets te vroeg inslapen dan te laat, wees (nog meer) lijden voor zou ik zeggen.

DuoPenotti

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:25

Waarom wel kiezen voor inslapen als een paard zelf nog gewoon graag wil?
Ja als je een paard goed kent zie je het wel als ze verbloemen hoor.
Dan zie je elke kleine mini verandering.

Ik vind de houding op bokt altijd erg snel in inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:27

Hoe weet je dat een paard 'zelf nog graag wil'? Dat is subjectief. Ja, je ziet als eigenaar kleine veranderingen, maar je interpreteert ook dingen zoals je ze graag wil zien. Objectieve feiten zijn duidelijk. Dit paard heeft heftig ondergewicht. Dit paard is al oud. Dit paard is ondanks goede verzorging niet op gewicht te krijgen.

Niet makkelijk als het je eigen paard is, maar bij goed verzorging hoort wat mij betreft ook op tijd je paard laten gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-21 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Blijheid schreef:
Als een paard er zo uitziet én de verzorging is tiptop in orde (dus er valt niks meer aan te verbeteren), waarom dan niet kiezen voor inslapen?

Omdat de meeste DA-en geen paard inslapen die nog vrolijk rondloopt.
Pas als het paard andere lichamelijke problemen krijgt (dus duidelijk pijn bij het bewegen, niet/amper willen lopen, moeilijker kunnen opstaan en hele dagen zielig staan te wezen).

Loretta

DuoPenotti schreef:
Waarom wel kiezen voor inslapen als een paard zelf nog gewoon graag wil?

Blijkbaar alleen maar omdat sommige mensen het geen gezicht vinden. Treurig gewoon dat sommige mensen weigeren verder te kijken dan het plaatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:28

Brainless schreef:
Blijheid schreef:

Pas als het paard andere lichamelijke problemen krijgt (dus duidelijk pijn bij het bewegen, niet/amper willen lopen, moeilijker kunnen opstaan en hele dagen zielig staan te wezen).

Dit paard hééft een lichamelijk probleem, er van uitgaande dat de verzorging goed is. Hij komt namelijk niet op gewicht.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:29

Waarom zou je het paard laten inslapen als het dier nog gelukkig is?
Misschien is hij wat mager, maar wie weet wat de oorzaak is. De eigenaresse zegt zelf nog dat het paard moeilijk vet opslaat. Dat heb je bij mensen ook.
En dat paard is nu 30. Als ze iets verkeerd doen in de verzorging, lijkt het mij niet zo dat het paard zo maar even 30 wordt.

Bij mensen geef je toch ook niet zomaar een spuitje, omdat ze mager zijn? Of wel soms.

We weten helemaal niet wat er allemaal gedaan wordt door de eigenaresse. Misschien zegt de DA wel dat het paard helemaal gezond is en dat extra toevoegingen niet nodig zijn. Wie weet...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:30

Blijheid schreef:
Dit paard hééft een lichamelijk probleem, er van uitgaande dat de verzorging goed is. Hij komt namelijk niet op gewicht.

Alleen een goede DA kijkt ook naar de verdere kwaliteit van het leven als dat nog voldoende is waarom zou je een dier dan laten inslapen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:31

Blijheid, jij vind dat subjectief.
Ik niet, je weet het gewoon, ziet het gewoon.
En ja je ziet ook dat het minder gaat.

Er zullen vast mensen bestaan die niet los kunnen laten en een dier laten lijden.
Maar de meeste kijken echt heel goed, voelen heel goed.
Zoals ik hier ook aan de dierenarts vroeg wat zie jij en dan steevast als antwoord kreeg; geen ziek paard, maar een oud paard.

Maar inderdaad in laten slapen is veel gemakkelijker, probleem uit de weg geruimd, hoef je er niet meer nee bezig te zijn. Kost ook niks meer.

Anoniem

Loretta schreef:
Blijheid schreef:

Alleen een goede DA kijkt ook naar de verdere kwaliteit van het leven als dat nog voldoende is waarom zou je een dier dan laten inslapen

Wat mij betreft is kwaliteit van leven niet meer goed genoeg als een paard op geen enkele manier op gewicht te krijgen is. Dan is er in het maagdarmstelsel of elders iets echt mis. Ik zou niet wachten tot er ook nog (zichtbare) pijn bij komt kijken.

Appeltje_1

Blijheid schreef:

Pas als het paard andere lichamelijke problemen krijgt (dus duidelijk pijn bij het bewegen, niet/amper willen lopen, moeilijker kunnen opstaan en hele dagen zielig staan te wezen).[/quote]

Dit paard hééft een lichamelijk probleem, er van uitgaande dat de verzorging goed is. Hij komt namelijk niet op gewicht.[/quote]

Hoe weet je dat? Staat dat ergens in het artikel? Dat het paard echt lichamelijke problemen heeft die het paard daadwerkelijk belemeren? Of is het alleen niet mooi dat hij mager is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:32

DuoPenotti schreef:
Blijheid, jij vind dat subjectief.
Ik niet, je weet het gewoon, ziet het gewoon.
En ja je ziet ook dat het minder gaat.

Er zullen vast mensen bestaan die niet los kunnen laten en een dier laten lijden.
Maar de meeste kijken echt heel goed, voelen heel goed.
Zoals ik hier ook aan de dierenarts vroeg wat zie jij en dan steevast als antwoord kreeg; geen ziek paard, maar een oud paard.

Maar inderdaad in laten slapen is veel gemakkelijker, probleem uit de weg geruimd, hoef je er niet meer nee bezig te zijn. Kost ook niks meer.

Nu doe je alsof het me om gemak en kosten gaat, dat is niet zo :)

Het is prima om van mening te verschillen, maar ik zie een paard dat lijdt. En ik zou mijn paard niet willen laten lijden. Dus ik zou kiezen voor inslapen in zo'n geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:33

Appeltje_1 schreef:
Blijheid schreef:

Dit paard hééft een lichamelijk probleem, er van uitgaande dat de verzorging goed is. Hij komt namelijk niet op gewicht.[/quote]

Hoe weet je dat? Staat dat ergens in het artikel? Dat het paard echt lichamelijke problemen heeft die het paard daadwerkelijk belemeren? Of is het alleen niet mooi dat hij mager is?[/quote]

Er staat dat de eigenaren de paarden goed verzorgen, ik ga er van uit dat dat klopt. Als je je paard goed verzorgd en hij ziet er zo uit, dan is er een lichamelijk probleem, anders zou hij niet zo mager zijn.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:33

Ik vind het wel bijzonder dat iedereen er meteen van uitgaat dat het paard lijd... Dat staat namelijk nergens in het artikel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:34

Blijheid, als je als eigenaar niet ziet of je paard nog wil of niet dan gaat er iets heel anders mis.
Maar mensen kijen inderdaad naar het plaatje. Toen ik mijn 7 jarige liet inslapen die overduidelijk mentaal inleverde door chronische pijn kreeg ik juist het omgekeerde toegeworpen: maar je ziet er niets aan, hartstikke gezond en rond.

Er is een DA bij betrokken, en zelf dan doe je alles verkeerd |o

Een stalgenootje had ook zo‘n graatje. Paard nam gewoon niet meer voldoende op, maar die was echt nog niet op. Sprong nog met 2 vingers in zijn neus over het hek als hij even ergens anders wilde kijken en stoeide met jaarlingen.

Net als niet ALLE paarden zonder deken kunnen en niet ALLE paarden zonder ijzers worden ook niet ALLE paarden mooi rond bejaard.

Mariposa11

Blijheid schreef:

Het kan toch niet anders dat er (nogmaals, ondanks perfecte verzorging) onderliggend lijden is? Paarden zijn erop gemaakt dat niet te laten zien. Ik zou dus nooit een keuze maken op basis van subjectieve criteria als 'hij is nog blij' maar altijd op objectieve criteria 'ondergewicht dat niet te verhelpen is'. Liever iets te vroeg inslapen dan te laat, wees (nog meer) lijden voor zou ik zeggen.

Omdat ik een hele blije vrolijke pony had, die nog vol in de kudde alles stond te bepalen, overal vooraan bij stond. Op t moment dat dat niet meer was hebben we haar laten gaan. Toen haar lijf zei, nu is t genoeg hebben we haar meteen laten gaan.
Absoluut niet te laat, en ook niet te vroeg. Ze heeft geen moment geleden.

Anoniem

Appeltje_1 schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat iedereen er meteen van uitgaat dat het paard lijd... Dat staat namelijk nergens in het artikel

Dat is inderdaad mijn interpretatie. Een paard dat goed wordt verzorgd en er dan zo uitziet, in mijn ogen is dat lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:35

Sizzle schreef:
Blijheid, als je als eigenaar niet ziet of je paard nog wil of niet dan gaat er iets heel anders mis.
Maar mensen kijen inderdaad naar het plaatje. Toen ik mijn 7 jarige liet inslapen die overduidelijk mentaal inleverde door chronische pijn kreeg ik juist het omgekeerde toegeworpen: maar je ziet er niets aan, hartstikke gezond en rond.

Er is een DA bij betrokken, en zelf dan doe je alles verkeerd |o

Een stalgenootje had ook zo‘n graatje. Paard nam gewoon niet meer voldoende op, maar die was echt nog niet op. Sprong nog met 2 vingers in zijn neus over het hek als hij even ergens anders wilde kijken en stoeide met jaarlingen.

Net als niet ALLE paarden zonder deken kunnen en niet ALLE paarden zonder ijzers worden ook niet ALLE paarden mooi rond bejaard.

Klopt :j Maar mooi rond of zoveel ondergewicht als dit is echt nog wel een verschil. Een beetje mager paard heb ik echt geen problemen mee, maar dit is zó extreem.