@Lucky: ik had het wat ongelukkig verwoord. Je ziet in mijn post later dat ik aangeef dat het idd prima is om zo'n paard de tijd te gunnen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
smurffie schreef:30 jaar of niet, als dit voor mijn paard het maximaal haalbare was zou ik haar laten gaan. Ik snap heel goed dat mensen hier meldingen van maken.
Een paard wat niet op gewicht is kan zich niet warm houden. Dus zou voor mij zeker een reden zijn om ze te laten gaan. Leven moet geen lijden worden
Pantykous schreef:Ik zeg dat de verzorging niet 100% is, want dan hoeven ze er niet zo uit te zien.
Pantykous schreef:Ik heb het niet over inslapen. Ik denk wel dat dit paard extra zorg nodig heeft. Als je oude paard er zo uit ziet dan heb je de zorg niet 100% voor elkaar.
Blijheid schreef:Als een paard er zo uitziet én de verzorging is tiptop in orde (dus er valt niks meer aan te verbeteren), waarom dan niet kiezen voor inslapen?
Brainless schreef:Blijheid schreef:Als een paard er zo uitziet én de verzorging is tiptop in orde (dus er valt niks meer aan te verbeteren), waarom dan niet kiezen voor inslapen?
Omdat de meeste DA-en geen paard inslapen die nog vrolijk rondloopt.
Pas als het paard andere lichamelijke problemen krijgt (dus duidelijk pijn bij het bewegen, niet/amper willen lopen, moeilijker kunnen opstaan en hele dagen zielig staan te wezen).
Loretta schreef:Blijheid schreef:Dit paard hééft een lichamelijk probleem, er van uitgaande dat de verzorging goed is. Hij komt namelijk niet op gewicht.
Alleen een goede DA kijkt ook naar de verdere kwaliteit van het leven als dat nog voldoende is waarom zou je een dier dan laten inslapen
Blijheid schreef:Als een paard er zo uitziet én de verzorging is tiptop in orde (dus er valt niks meer aan te verbeteren), waarom dan niet kiezen voor inslapen?
DuoPenotti schreef:Blijheid, jij vind dat subjectief.
Ik niet, je weet het gewoon, ziet het gewoon.
En ja je ziet ook dat het minder gaat.
Er zullen vast mensen bestaan die niet los kunnen laten en een dier laten lijden.
Maar de meeste kijken echt heel goed, voelen heel goed.
Zoals ik hier ook aan de dierenarts vroeg wat zie jij en dan steevast als antwoord kreeg; geen ziek paard, maar een oud paard.
Maar inderdaad in laten slapen is veel gemakkelijker, probleem uit de weg geruimd, hoef je er niet meer nee bezig te zijn. Kost ook niks meer.
Appeltje_1 schreef:Blijheid schreef:Als een paard er zo uitziet én de verzorging is tiptop in orde (dus er valt niks meer aan te verbeteren), waarom dan niet kiezen voor inslapen?
Omdat de meeste DA-en geen paard inslapen die nog vrolijk rondloopt.
Pas als het paard andere lichamelijke problemen krijgt (dus duidelijk pijn bij het bewegen, niet/amper willen lopen, moeilijker kunnen opstaan en hele dagen zielig staan te wezen).
Het kan toch niet anders dat er (nogmaals, ondanks perfecte verzorging) onderliggend lijden is? Paarden zijn erop gemaakt dat niet te laten zien. Ik zou dus nooit een keuze maken op basis van subjectieve criteria als 'hij is nog blij' maar altijd op objectieve criteria 'ondergewicht dat niet te verhelpen is'. Liever iets te vroeg inslapen dan te laat, wees (nog meer) lijden voor zou ik zeggen.
Sizzle schreef:Blijheid, als je als eigenaar niet ziet of je paard nog wil of niet dan gaat er iets heel anders mis.
Maar mensen kijen inderdaad naar het plaatje. Toen ik mijn 7 jarige liet inslapen die overduidelijk mentaal inleverde door chronische pijn kreeg ik juist het omgekeerde toegeworpen: maar je ziet er niets aan, hartstikke gezond en rond.
Er is een DA bij betrokken, en zelf dan doe je alles verkeerd![]()
Een stalgenootje had ook zo‘n graatje. Paard nam gewoon niet meer voldoende op, maar die was echt nog niet op. Sprong nog met 2 vingers in zijn neus over het hek als hij even ergens anders wilde kijken en stoeide met jaarlingen.
Net als niet ALLE paarden zonder deken kunnen en niet ALLE paarden zonder ijzers worden ook niet ALLE paarden mooi rond bejaard.