Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:07

996981 schreef:
Er wordt van fokkers dus verwacht dat ze de hobby van een ander gaan betalen?

Tja nou ja, laat ons zeggen dat als paardrijden geen hobby meer zou zijn, dat er dan ook niet echt meer nood is aan fokkers. :D

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:08

Mousmous schreef:
Nou, de kostprijs betalen zal ook niet altijd lukken. Een paard is zoals ie is als ie te koop staat. Kan een paard zijn met dure afstamming, duur in de opfok geweest enz, maar als ie niet goed kan lopen of een gebrek heeft, noem maar wat, zal ie toch echt die kostprijs niet opbrengen.

De meeste paarden hebben de afgelopen jaren hun kostprijs echt niet opgebracht. Dat is ook de reden dat het aanbod nu zo laag is omdat mensen dat beu waren en gestopt zijn met elk jaar hordes veulens te fokken. Nu de vraag toeneemt veren de prijzen op maar voordat er weer nieuwe aanwas is op de markt ben je 3 jaar verder.

Er zijn er ten tijde van de vorige crisis veel naar de slacht afgevoerd.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:12

Ilse_123 schreef:
Ik ben er niet helemaal in thuis... Maar is er niet een overschot aan 'net niet' renpaarden in het buitenland? Engeland en Frankrijk oa. Paarden zijn al ruitermak en hebben al het een en ander gezien. Mankeren over het algemeen niks en vallen in een handige maat. Redelijk allround, over het algemeen prima karakters.
Importeren, omscholen en klaar is Bassie. Of denk ik nu te makkelijk?
Enige wat ik kan bedenken is dat ze qua gangenwerk niet zo lekker zitten.

Fokken lijkt me als manege een hoop geld in paarden die eerst alleen maar kosten en niks opbrengen. En laten we niet vergeten dat het langer wachten is dan 3 jaar, want die 3 jarige ga je ook niet direct fulltime inzetten.

Vergis je niet in het temperament van die dieren, een EV die het niet redt op de renbaan, is niet automatisch een paard waar je een beginnende manegeruiter op kunt zetten.
Ik vind EV's geweldig, maar ze kunnen ontzettend heet worden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:14

Mousmous schreef:
@ caily, die merries en hengsten hebben wij dus al. En kosten hetzelfde als ze geen veulentje zouden krijgen. Tenzij er iets mis gaat, maar dat kan ook met een sportpaard. En dan blijft er een gust, wat dan nog. Die merrie is er toch al om te houden. Zo kan ze zelfs nog iets opleveren. de 3 merries van ons lopen nu 7 maanden op de uiterwaard en kosten helemaal in die tijd niet veel.

Heb je ervaring met fokken? Ik heb ook eigen merries en hengst. Mijn merries gaan absoluut meer eten, krijgen ander bijvoer, vaker ontwormen, enten, veulens straks idem. Als je een veulen fokt door merrie en hengst samen de uiterwaarden in te jagen en laat het maar uitzoeken, heb je een recept voor paarden die op latere leeftijd gebreken gaan vertonen, of zelfs eerder, en wat dacht je van alle training en mak maken? Een veulen wordt absoluut niet manege-mak geboren.

Ik denk dat je schrikt als je al die kosten gaat optellen. Als ik alleen 25eu per maand bijvoer van (op)fok korrel (1 zak vitalbix breed and grow of 1,5 zak pavo podo grow) en om de maand hoefsmid a 40 euro optel zit ik al op 540 euro per jaar. Beide noodzakelijk om een gezond en sterk paard te creëeren. Tel daar per jaar 4 maanden ruwvoer a 60 euro per paard bij (doorgaan liggen die kosten fors hoger) en er komt nog eens 240 euro bij. Zit je dus tegen de 800 euro per jaar. Met 4 jaar dus op 3200 euro. Dan zijn merrie en veulen nog nooit ontwormd, nooit gescand, geen chip of paspoort, er is nergens nooit ook maar iets mis gegaan waarvoor een dierenarts moest komen. Én het veulen is nog volledig onbeleerd en ongetraind.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:17

Mousmous schreef:
Nou, de kostprijs betalen zal ook niet altijd lukken. Een paard is zoals ie is als ie te koop staat. Kan een paard zijn met dure afstamming, duur in de opfok geweest enz, maar als ie niet goed kan lopen of een gebrek heeft, noem maar wat, zal ie toch echt die kostprijs niet opbrengen.

Dat is inderdaad het risico van fokken, voor welke markt je ook fokt. Als je voor de sport fokt is de kans echter groot dat een ander paard dat verlies kan compenseren. Als je voor de recreatie fokt niet. Dus je loopt hetzelfde risico, met minder kans op winst…

Mousmous

Re: Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:20

Kan ook de andere kant op, je kan een talentvolle fokken bijv, die compenseert ook

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:21

Kan ook de andere kant op, je kan een talentvolle fokken bijv, die compenseert ook

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:21

Gini schreef:
996981 schreef:
Er wordt van fokkers dus verwacht dat ze de hobby van een ander gaan betalen?

Tja nou ja, laat ons zeggen dat als paardrijden geen hobby meer zou zijn, dat er dan ook niet echt meer nood is aan fokkers. :D

Als de fokkers alleen verlies lijden is het snel klaar met hobby rijden tenzij ze zelf gaan fokken. Maar hè. Als het zo simpel en winstgevend is: ga er voor! Vul dat gat in de markt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:25

@ caily, ik zeg nergens dat ik een van mijn goede hengsten de uiterwaarden op jaag met de merries. Weet niet waar je dat vandaan haalt. Onze merries lopen daar , eventueel met veulen of niet. Komt geen hengst in de buurt. En idd, ervaring met fokken. Mijn vader, zoals ik zei, fokte elk jaar een paar veulens. Ik ken ook meerdere fokkers. Zelf hebben we in het verleden ook een paar veulens gehad

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:29

Maar nu is er veel vraag...het zal ook weer een keer afnemen en levens veranderen ook van mensen dus ja misschien komen ze ook weer een keer te koop. En dat kan ook voor Manages betekenen dat het straks ook weer kan veranderen en ze kunnen kiezen in wat ze zoeken. want nu is het sportpaard gewild maar misschien komt er straks weer een andere smaak van uiterlijk, karakter, gebruiksdoel van de dieren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:32

996981 schreef:
Grappig dat er hier zoveel mensen zijn die vinden dat de fokkers meer paarden voor hun doel moeten fokken. Het moment dat er voor die paarden meer betaald gaat worden gaan automatisch meer fokkers voor die doelgroep fokken. Het “probleem” ligt niet bij de fokker, maar bij de afnemer, die gemiddeld niet eens bereidt is de kostprijs te betalen. Er wordt van fokkers dus verwacht dat ze de hobby van een ander gaan betalen?

Misschien is het ook wel een oplossing om gewoon niet meer zo problematisch te doen over mensen die het leuk vinden een veulentje te hebben bij hun eigen paard. Er is een behoorlijk sterke lobby tegen, maar wat als we daar niet zo moeilijk over doen? Overdraagbare genetische aandoeningen uitgezonderd is het misschien juist helemaal niet zo erg als er allerlei mixen en matches ontstaan. Er is een heel sterke tendens om dat dicht te houden, maar misschien is dat niet zo nodig. Dan kunnen mensen weer lekker met een veulentje spelen, en na verloop van tijd komen die dan in het circuit als lekker ongecompliceerde recreatiepaarden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:32

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Als de fokkers alleen verlies lijden is het snel klaar met hobby rijden tenzij ze zelf gaan fokken. Maar hè. Als het zo simpel en winstgevend is: ga er voor! Vul dat gat in de markt.

Dus we kunnen wel concluderen dat fokkers en ruiters elkaar nodig hebben. Voor de rest snap ik niet waar de licht aanvallende ondertoon in je bericht vandaan komt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:34

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Grappig dat er hier zoveel mensen zijn die vinden dat de fokkers meer paarden voor hun doel moeten fokken. Het moment dat er voor die paarden meer betaald gaat worden gaan automatisch meer fokkers voor die doelgroep fokken. Het “probleem” ligt niet bij de fokker, maar bij de afnemer, die gemiddeld niet eens bereidt is de kostprijs te betalen. Er wordt van fokkers dus verwacht dat ze de hobby van een ander gaan betalen?

Misschien is het ook wel een oplossing om gewoon niet meer zo problematisch te doen over mensen die het leuk vinden een veulentje te hebben bij hun eigen paard. Er is een behoorlijk sterke lobby tegen, maar wat als we daar niet zo moeilijk over doen? Overdraagbare genetische aandoeningen uitgezonderd is het misschien juist helemaal niet zo erg als er allerlei mixen en matches ontstaan. Er is een heel sterke tendens om dat dicht te houden, maar misschien is dat niet zo nodig. Dan kunnen mensen weer lekker met een veulentje spelen, en na verloop van tijd komen die dan in het circuit als lekker ongecompliceerde recreatiepaarden.

Zo lang die mensen een merrie hebben die (bewezen) gezond is lijkt me dat prima.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:35

Mousmous schreef:

De kans dat je een talentvolle fokt uit twee minder talentvolle ouders is natuurlijk niet zo heel groot…

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:48

Het zou fijn zijn als de omloopsnelheid wat groter was, dat je volgende maand zo'n beest kant en klaar hebt staan. Helaas gaan er altijd minimaal 4 jaar overheen.
Dus als er nu een gat in de markt is, moet je de oplossing niet zoeken in de fokkerij. Want dat duurt veel te lang.

Een deel van de oplossing zit wél in de ruiters. Ik heb best vaak brave paarden verkocht die hier nog nooit een stap verkeerd hadden gezet maar die na een paar maanden bij de nieuwe eigenaar toch streken kregen. Dus het begrip 'braaf' is ook wel rekbaar. Braaf is bijna synoniem met: ze moeten er uitzien als Totilas, rond de 1.68 zijn, gezond, mogen nooit een stap verkeerd zetten, en je moet er na een week niets doen zo mee weg kunnen rijden. En dan moet je er - het liefst alleen - in galop mee over het strand of de heide kunnen rijden. Dus een beetje meer ruiterverstand zou ook helpen.

Ik weet dat maneges dat niet verwachten, daar speelt denk ik een ander fenomeen een rol: als de goede brave paarden rond de 10k kosten (gewoon een kwestie van vraag en aanbod, heeft weinig met kosten van opfok of wat dan ook te maken), worden de lessen zo duur dat de klanten wegblijven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:50

Kendra schreef:
Het zou fijn zijn als de omloopsnelheid wat groter was, dat je volgende maand zo'n beest kant en klaar hebt staan. Helaas gaan er altijd minimaal 4 jaar overheen.
Dus als er nu een gat in de markt is, moet je de oplossing niet zoeken in de fokkerij. Want dat duurt veel te lang.

Een deel van de oplossing zit wél in de ruiters. Ik heb best vaak brave paarden verkocht die hier nog nooit een stap verkeerd hadden gezet maar die na een paar maanden bij de nieuwe eigenaar toch streken kregen. Dus het begrip 'braaf' is ook wel rekbaar. Braaf is bijna synoniem met: ze moeten er uitzien als Totilas, rond de 1.68 zijn, gezond, mogen nooit een stap verkeerd zetten, en je moet er na een week niets doen zo mee weg kunnen rijden. En dan moet je er - het liefst alleen - in galop mee over het strand of de heide kunnen rijden. Dus een beetje meer ruiterverstand zou ook helpen.

Ik weet dat maneges dat niet verwachten, daar speelt denk ik een ander fenomeen een rol: als de goede brave paarden rond de 10k kosten (gewoon een kwestie van vraag en aanbod, heeft weinig met kosten van opfok of wat dan ook te maken), worden de lessen zo duur dat de klanten wegblijven.

Precies dat. Bij voorkeur zijn ze half hersendood. En zelfs dan zijn ze soms niet braaf genoeg…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:00

SusanH schreef:
Maar brave paarden worden niet standaard zo geboren natuurlijk. Een heel groot deel is ook opvoeding en africhting. En eigen paarden fokken en opfokken, inrijden etc lijkt leuk. Maar je hebt er echt wel veel ruimte voor nodig. Dat heeft niet ieder bedrijf. Buiten dat, de paarden die in de opfok staan kosten geld, maar brengen nog niks op. En het is ook een groot risico wat je neemt. Want in de 3 a 4 jaar dat je ze hebt staan en er nog weinig mee kunt doen, kan er ook van alles mee gebeuren.

Ja en nee

Heb hier nu diverse jonge paarden aan huis gehad.
Krijgen standaard hetzelfde aan opvoeding.
Toch is de ene veel braver dan de ander, gewoon van zichzelf.
Waar ik bij de een in kleine stapjes moet leren voetjes afspuiten en langzaamaan hoger, kan ik de ander de eerste keer al het complete lijf afspuiten.
Zo maar even een voorbeeld, maar dat is dan wel met alles zo.

Maar ook met je eens, als je alles maar laat, ja dan leren ze ook niks.
De springruiter met lef die er niks omgeeft dat een paard een keer opzij springt zal een paard veel makkelijker aan dingen laten wennen dan de ruiter die dingen uit de weg gaat want dan kan hij opzij springen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:01

@99691 dat hangt er vanaf wat voor hengst en merrie je thuis hebt staan. Degene die ik eerder noemde dekte met zijn LT hengst en die nu met een ander Grand Prix loopt. Ik heb ook een subtop hengst en nog 2 goede PRE hengsten staan. De PRE’s kunnen echt goed lopen en zijn mooie paarden . Het grappige is dat we een kleine cruzado zonder papieren hebben die beter kan bewegen dan menig goede kwpn’er.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:06

Mousmous schreef:
@99691 dat hangt er vanaf wat voor hengst en merrie je thuis hebt staan. Degene die ik eerder noemde dekte met zijn LT hengst en die nu met een ander Grand Prix loopt. Ik heb ook een subtop hengst en nog 2 goede PRE hengsten staan. De PRE’s kunnen echt goed lopen en zijn mooie paarden . Het grappige is dat we een kleine cruzado zonder papieren hebben die beter kan bewegen dan menig goede kwpn’er.

De uitzondering bevestigd de regel… verwachten dat je met vader- en van normale kwaliteit een bovengemiddeld goed (sport) paard fokt is niet reeel. Die kans is gewoon klein

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:08

De meeste paarden die als lespaard op een manege komen hebben eerst wat anders gedaan,zijn zogezegd eerst privepaard geweest.Een groene 3 of 4-jarige kun je toch ook niet inzetten voor lessen.Dus de paarden die nu door privepersonen gekocht worden kunnen tenslotte,als de eigenaar ze wil of moet verkopen,manegepaard worden. Ik vraag me wel af wat dat zou worden met de Spaanse paarden die nu zo in de mode zijn. Als men die weer zou willen verkopen. Ik denk dat die veel te gevoelig en heet zijn voor lesklanten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:10

Hoeft niet bovengemiddeld te zijn, mag ook minder, gewoon goed bewegen en gezond , drijft de prijs al op.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:10

Mousmous schreef:
Hoeft niet bovengemiddeld te zijn, mag ook minder, gewoon goed bewegen en gezond , drijft de prijs al op.

Dan zijn de dus al bovengemiddeld…

Mousmous

Re: Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:11

Maar net hoe je het ziet

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:14

Ik ben nog uit de tijd dat er veel papierloze paarden en pony's waren. "Vuilnisbakkies" zeg maar, afstamming onbekend. De hoefsmid in het dorp had een brave hengst die regelmatig uit de hand dekte voor niet te al veel geld. Die paarden zagen niet uit als Totilas, waren geen bewegingswonders maar wat waren ze braaf en wat hebben we lol gehad en dingen uitgespookt. Die paarden en pony's mankeerden bijna nooit wat terwijl alle supplementen nog niet uitgevonden waren.

Ik ben het dus wel eens met o.a. Shadow dat we niet zo moeilijk moeten doen over mensen die het leuk vinden om een keer een veulentje te fokken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:15

Shadow, ik heb ook niet altijd een eigen paard gehad ;)
Ja, dieronvriendelijke maneges mogen van mij uitsterven en wel meteen. Goede kunnen dan hopelijk blijven bestaan.

Ik vraag me trouwens af of paarden wel moeilijker zijn of dat ze juist steeds braver moeten zijn. Als ik om me heen kijk zie ik juist ontzettend veel goedzakken die braaf hun parcours springen terwijl de ruiter vooral druk is om zichzelf te redden.
Toen ik nog ponyruiter was ben ik gestopt met tellen toen ik 26x gelanceerd was van manegeponies en dat stond toch echt te boek als een kwalitatieve manege.

Nieuwe paarden waren toen nooit gelijk braaf. Eerst waren ze vaak gewoon snoei heet en dan mochten eerst alleen gevorderde ruiters erop, pas na 6-12 maanden ging hij dan pas mee met minder ervaren ruiters.