Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
SunnyHorse schreef:Ongelooflijk lastig dit!
Interessant om hier alle zienswijzen te lezen. Liefste zie ik de wolf zich keurig netjes terug trekt naar een natuurgebied.
Ik weet ook dat ik er geen invloed op heb.
Weet ook dat ik absoluut niet mijn paarden dood aangevreten in de weide wil vinden, hoe groot eventuele schade vergoeding is.
Als het opgelost zou worden met 2 extra stroomdraden etc, zou ik dat zeker doen. Maar ik heb het idee dat het hekwerk wat echt 100% wolf dicht is, niet het hekwerk is wat nog enigszins betaalbaar en haalbaar is, wat er niet als een bajes uitziet en wat de gemeente accepteert (om maar even een zijpad te benoemen).
Zul je zien dat de wolf wel door het hekwerk weet heen te wringen, dan zitten de dieren als ratten in de val.
Dan denk ik dat ik juist niet te stevig hekwerk wil zodat de paarden inderdaad daadwerkelijk kunnen vluchten als hun leven op het spel staat.
Een keer gezien op afstand dat een grote hond zich los rukte van zijn baas en met kwade zin onze weide in rende. Mijn paard ging in blinde paniek hard op de vlucht (in principe niet bang voor honden) en rende dwars door een draad met prikpaaltjes wat daar tijdelijk stond. De hond hield uiteindelijk op toen paard ver genoeg was. Ik was blij dat het een dom prikpaaltje was wat ze zo omver kon lopen en zichzelf in veiligheid kon brengen.
Het is geen oplossing tegen wolven probleem, maar denk wel dat ik het in die richting ga zoeken dat als ik de wolf niet buiten het hek kan houden, dat dan de paarden ruimte moet kunnen pakken om te vluchten.
Ideaal? Absoluut niet. Zijn ze gered als ze maar heel ver kunnen galopperen, vast niet! Maar ik vind het ook niet verdraagzaam om ze te moeten treffen dat ze wel weg wilden vluchten maar niet konden vluchten.
MarlindeRooz schreef:Al die lelijke Megastallen dan? Zodat wij als mensen onnodig veel en goedkope dieren kunnen mishandelen, vermoorden en opeten.
En dan moeilijk doen om een wild dier dat ook wil eten. Hoe denk je dat men dat doet in landen zoals Amerika? Waar de wolf niet hun enige roofdier is?
Waarom moet de wolf dood en mogen mensen wel soortgelijke schade aanrichten?
Heel apart dat mensen zichzelf zo belangrijk vinden.
MarlindeRooz schreef:Hoe denk je dat men dat doet in landen zoals Amerika? Waar de wolf niet hun enige roofdier is?
julius_juut schreef:mino1 schreef:Tot dat je je eigen dieren dood of aangevreten vind.!
Mwah, toen hier een wolf in het dorp rondliep heb ik gezorgd dat het nachthok van de beesten wolfdicht was, nooit bang geweest om ze te verliezen.
Als je dieren aanschaf moet je ze een veilig plek bieden. 'Vroegah' deden we dat als mens door alle roofdieren te schieten of vergiftigen, nu zijn we wijzer geworden en moeten in plaats daarvan ons gehouden vee anders gaan houden.
Horsie84 schreef:We... en ja ik zeg "we".."wij mensen" moeten niet vergeten dat "wij mensen" de leefwereld voor de dieren, welk soort dan ook, kleiner! maken.
En dat is ontzettend stom en negatief.
Er zijn gewoon te veel mensen...
Horsie84 schreef:We... en ja ik zeg "we".."wij mensen" moeten niet vergeten dat "wij mensen" de leefwereld voor de dieren, welk soort dan ook, kleiner! maken.
cam schreef:Horsie84 schreef:We... en ja ik zeg "we".."wij mensen" moeten niet vergeten dat "wij mensen" de leefwereld voor de dieren, welk soort dan ook, kleiner! maken.
Maar wel een half bos omkappen omdat je last hebt van de esdoorn.
Heel apart.
Is ook natuur. En er is een andere oplossing mogelijk.
Gewoon je paarden op stal houden.
DuoPenotti schreef:Maar hoe lang gaat die kwestie van tijd zijn?
Kijk maar naar de wilderniks. Daar willen ze ook nog maar amper inzien hoe verschrikkelijk de dieren daar leden.
Maar dat was ook zogenaamd natuur.
Te veel van die extremisten, want iets anders kan ik ze niet noemen, weten niet meer wat natuur inhoud en denken bij het zien van 3 grassprieten en een struik dat we al grote natuur hebben.
Babootje schreef:Mijn jaarling veulen gaat straks in de opfok 24/7 het land op in Gelderland. Ik vind het ook best een beetje spannend.
DuoPenotti schreef:Ik geniet ook van de vogels om me heen.
Ik geniet als ik in de schemer rij en zie een stuk of 10 reetjes in een weiland.
Maar waarom heeft die wolf meer rechten dan die reetjes?
Die reetjes zijn er al veel langer, geen gevaar voor mens en dier.
En dat past prima in onze postzegel natuur.
Babootje schreef:Mijn jaarling veulen gaat straks in de opfok 24/7 het land op in Gelderland. Ik vind het ook best een beetje spannend.
Sintara schreef:Maar.. Wat kan volgens jullie Nederland ertegen doen dan?
Zelfs al zouden ze ervoor kiezen om alle wolven die hier komen af te schieten. Je houdt evenveel wolven, en evenveel overlast als je nu hebt.
Want nogmaals, ze komen hier puur en alleen omdat de populatiedruk verderop in Europa te hoog is en er is er nog geen een gebleven.
Ze hebben een heel groot territorium nodig, zeker voor een roedel. Groter dan onze schattige Veluwe. En dat is hier niet te vinden dus..