Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:06

DuoPenotti schreef:
3 jaar oud staat er bij.
Dus hem aanzien als jaarling geeft de verwaarlozing wel aan.

Nee joh ik kan toch niet zien hoe groot ze zijn?
Waarom staan ze met 3 daar dan nog?Bij een fokker zijn ze allang weg. Ze zijn schraal maar niet ondervoed. Wat voor stal is dat dan? Fokker? Handelsstal?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-05-21 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:07

Babootje schreef:
DuoPenotti schreef:
3 jaar oud staat er bij.

Waarom staan ze met 3 daar dan nog?Bij een fokker zijn ze allang weg

Bij mij hoort een 3 jarige er niet zo slungelig uit te zien.
Die foto's zeggen genoeg als ze er daar zo allemaal uitzagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:09

Babootje schreef:
DuoPenotti schreef:
3 jaar oud staat er bij.

Waarom staan ze met 3 daar dan nog?Bij een fokker zijn ze allang weg. Ze zijn schraal maar niet ondervoed

Het is een en hetzelfde paard hè? :?
Op deze foto staat hij bij mij. Ik was getipt via een vriendin. Als dit paard ‘schraal’ is dan is het triestig gesteld...
Zijn voorbenen stonden tegen elkaar. Geen borstkast om van te spreken.
Deze ging normaal op gehaald worden door de opkoper die daar alle ‘rommel’ op haalt. Deze heb ik weggehaald voor dat zo ver kwam.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-21 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:10

Dus bij een fokker? Van toppaarden? Want daar hebben we het hier over

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:14

Babootje schreef:
Dus bij een fokker?

Fokker waar ik mee gebeld heb beweerd hem enkel als veulen gekend te hebben. Hij heeft opdracht gegeven dat hij niet goed genoeg was. Waar hij in tussentijd gezeten heeft kom ik niet achter. Bij het stamboek spraken ze dat hij in een ‘lot’ van 12 paarden zat door een faillissement (hij had op drie nl enkel een chip, geen paspoort en er waren eisen van de fokker waar ik enkel aan wilde voldoen indien de fokker dan ook de boete zou betalen voor het laattijdig registreren..) maar wat of hoe ben ik nooit achter gekomen. Dat lot is terecht gekomen waar ik hem op gehaald heb, daar hadden ze hem een jaar ongeveer zeiden ze (wat daar van klopt weet ik niet, op de foto’s van daar oogt hij jonger dan dat maar goed hij oogt sowieso jong.). Dat was een dressuurstal met ruiters die in de topsport meedraaien en internationaal handelt. Zijn volle broer (1 jaar ouder) is een ggk hengst.

c_alsemgeest

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:23

Maar mensen...
Ondanks dat ik het met Ayasha eens ben dat bovengenoemd paard er niet goed uit ziet...

Het ging over gezichtsuitdrukkingen en gedragingen van wedstrijden ín de ring. Wat ook een beetje omgaan met toont.
Deze discussies zijn goed, maar ik denk dat we wel een beetje afdwalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:24

Ik geef m op de foto niet als een 3 jarige. Zou nog een 2 jarige kunnen zijn. Dat ze schraal zijn is niet zo bijzonder, zeker niet na een paar verhuizingen met genoeg stress.
Door het smalle in de boeg schatte ik hem ook een stuk jonger, hooguit 2,misschien niet eens; hij staat niet heel recht op de benen, misschien dat ze hem daarom ook hebben verkocht.
Maar ik zie niet echt iets heel erg mis met het dier. Nogmaals, als je het hebt over misstanden verwacht ik brooks hospital. En dat zie ik hier niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:26

Babootje schreef:
Ik geef m op de foto niet als een 3 jarige. Zou nog een 2 jarige kunnen zijn. Dat ze schraal zijn is niet zo bijzonder, zeker niet na een paar verhuizingen met genoeg stress.
Door het smalle in de boeg schatte ik hem ook een stuk jonger, hooguit 2,misschien niet eens; hij staat niet heel recht op de benen, misschien dat ze hem daarom ook hebben verkocht.
Maar ik zie niet echt iets heel erg mis met het dier. Nogmaals, als je het hebt over misstanden verwacht ik brooks hospital. En dat zie ik hier niet.

Mens moet ik je zijn paspoort door sturen? Op deze foto’s was dit paard ruim drie.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-21 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:27

c_alsemgeest schreef:
Maar mensen...
Ondanks dat ik het met Ayasha eens ben dat bovengenoemd paard er niet goed uit ziet...

Het ging over gezichtsuitdrukkingen en gedragingen van wedstrijden ín de ring. Wat ook een beetje omgaan met toont.

De discussie ging erover dat ten faveure van de topsport grote getale veulens en jaarlingen die niet goed genoeg zijn worden geslacht. Ayasha's verhaal bewijst volgens mij het tegendeel namelijk dat dat a) De veulens niet in grote getale worden verwaarloosd en b) ze wel weer een goed baasje vinden (of niet?)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:28

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:
Maar mensen...

De discussie ging erover dat ten faveure van de topsport grote getale veulens en jaarlingen die niet goed genoeg zijn worden geslacht. Ayasha's verhaal bewijst volgens mij het tegendeel namelijk dat dat a) De veulens niet in grote getale worden verwaarloosd en b) ze wel weer een goed baasje vinden (of niet?)

Ja... en daar gaat dit topic dus niet over.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:31

Ayasha, je zegt zelf dat hij geen paspoort had en je niet precies wist hoe oud ie was. Of begrijp ik je helemaal verkeerd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:31

c_alsemgeest schreef:
Ja... en daar gaat dit topic dus niet over.

Nee dat klopt :D :D

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:33

janderegelaa schreef:
Wil je wel goed quoten want dat is niet een post van mij die je daar quote maar mijn naam staat er wel boven.

Mijn excuses ik ben hier niet vaak, dan wil weleens wat mislukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:39

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:
Maar mensen...

Normaal was dit paard via een opkoper naar de slacht gegaan. Hij wilde een aantal paarden en kreeg ze alleen als hij deze ook meenam.

Dat dit paard bij mij terecht gekomen is, is puur toeval. Door mijn vriendin, zo’n paard verwaarlozende en mishandelende recreatie ruiter, die hem dat wilde besparen en dus mij gebeld heeft.

Dat heeft hij aan haar en alleen aan haar te danken gehad. Niet aan die topruiters die zogenaamd zoveel beter zijn voor hun dieren.

En dat hij nog een paar goede jaren gehad heeft, heeft hij aan mij te danken die kosten noch moeite gespaard heeft voor een paard dat nooit berijdbaar zou worden. Nog zo’n paard verwaarlozende en mishandelende recreatie ruiter. Want tis toch bij de recreatie ruiters dat het leed zit hè?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-21 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:41

Popstra schreef:
Vind het altijd jammer dat als men 1x iets mee maakt wat niet door de beugel kan gelijk alle anderen over 1 kam scheren. Vaak worden dingen nog even lekker uit vergroot en van een mug een olifant gemaakt zoals veel penny meisjes dat goed kunnen. Lekker roddelen en zwart maken is een bekend fenomeen in paardensport land. Lekker stoken.....

Als je zolang hebt mee gelopen in vele ( bekende) sport stallen of fok/opfok zoals sommigen beweren te zeggen weet je ook dat veel beweringen grote kul zijn!

Ik sta soms versteld wat een fantasie mensen hebben.

Helaas niet 1x meerdere keren. Ertegenin gaan heeft geen zin, ik als "simpele" medewerker heb het geld niet om daar iets aan te doen. Laat staan de vriendjespolitiek, om daar doorheen te komen is een mokerslag.

Fantasie zou beter zijn, ik ben nog steeds misselijk van die walg praktijken.

Uiteindelijk is mijn conclusie dat ook veel mensen totaal geen besef hebben van wat ze doen.

1 vrouw werd eens aangesproken door de arts, over het feit dat ze het paard de schuld gaf van zijn gebroken kaak... haar reactie "maar hij wil rechts niet buigen, dat is zijn probleem"... en die bewuste dame was allang voorbij het ZZ Zwaar.

Ik verbaas mij echt nergens meer over.

Namen noemen heeft geen zin, wie wordt daar beter van? Het probleem ligt veel dieper dan enkel dat.

Dressuurtop die met blauwe tongen door de rondte gaan, mogen gewoon doorrijden alsof er niks gebeurd is. Wie is dan verkeerd bezig?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:43

hns schreef:
Popstra schreef:
Vind het altijd jammer dat als men 1x iets mee maakt wat niet door de beugel kan gelijk alle anderen over 1 kam scheren. Vaak worden dingen nog even lekker uit vergroot en van een mug een olifant gemaakt zoals veel penny meisjes dat goed kunnen. Lekker roddelen en zwart maken is een bekend fenomeen in paardensport land. Lekker stoken.....

Als je zolang hebt mee gelopen in vele ( bekende) sport stallen of fok/opfok zoals sommigen beweren te zeggen weet je ook dat veel beweringen grote kul zijn!

Helaas niet 1x meerdere keren. Ertegenin gaan heeft geen zin, ik als "simpele" medewerker heb het geld niet om daar iets aan te doen. Laat staan de vriendjespolitiek, om daar doorheen te komen is een mokerslag.

Uiteindelijk is mijn conclusie dat ook veel mensen totaal geen besef hebben van wat ze doen.

1 vrouw werd eens aangesproken door de arts, over het feit dat ze het paard de schuld gaf van zijn gebroken kaak... haar reactie "maar hij wil rechts niet buigen, dat is zijn probleem"... en die bewuste dame was allang voorbij het ZZ Zwaar.

Namen noemen heeft geen zin, wie wordt daar beter van? Het probleem ligt veel dieper dan enkel dat.

Dressuurtop die met blauwe tongen door de rondte gaan, mogen gewoon doorrijden alsof er niks gebeurd is. Wie is dan verkeerd bezig?

Echt onzin wat je hier uitkraamt. Blauwe tong halen ze er gelijk uit als ze het zien. Tijdje terug nog een stuk over geweest met die Deense (?) ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:44

Babootje schreef:
Ayasha, je zegt zelf dat hij geen paspoort had en je niet precies wist hoe oud ie was. Of begrijp ik je helemaal verkeerd?

Ik had een dekbewijs. :) ik wist dus van welk jaar hij was. Anders had ik geen SBS boekje kunnen aanvragen met de volledige afstamming he.
Via DNA onderzoek is hij vervolgens aan een volledig papier incl geboortejaar geraakt mede omdat de fokker ook gecontacteerd is door het stamboek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:46

Ayasha schreef:
Babootje schreef:

Ik had een dekbewijs. :) ik wist dus van welk jaar hij was. Anders had ik geen SBS boekje kunnen aanvragen met de volledige afstamming he.

Dat weet ik toch niet Ayasha. Gaat anders dan hier in NL blijkbaar Wat is een SBS boekje? En heb je geen DNA moeten onderzoeken voor een volledige afstamming als je geen papieren erbij had? is hij van mei, juni, juli, augustus (dat maakt ook nog wel uit).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:51

Ayasha schreef:
Babootje schreef:

Via DNA onderzoek is hij vervolgens aan een volledig papier incl geboortejaar geraakt mede omdat de fokker ook gecontacteerd is door het stamboek.

Kan ook met een oud dekbewijs. Als het maar dezelfde hengst is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:52

hns schreef:
Popstra schreef:

janderegelaa schreef:
Echt onzin wat je hier uitkraamt. Blauwe tong halen ze er gelijk uit als ze het zien. Tijdje terug nog een stuk over geweest met die Deense (?) ruiter.

Als jij geen namen noemt hns dan kunnen we aannemen dat je dit gewoon uit je duim hebt gezogen toch?
Als jij dit uit de eerste hand hebt dan mag je rustig namen noemen hier. Dus ik snap het probleem niet.
Ik krijg de indruk van frustratie als gevolg van het feit dat je blijkbaar nooit verder bent gekomen dan 'simpele medewerker' als gevolg van vriendjespolitiek (als dat al zo is) Want mij lijkt dit meer een samenraapsel van niet onderbouwde en naar mijn mening flink aangedikte verhalen die grotendeels van horen zeggen zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:52

Babootje schreef:
Ayasha schreef:

Dat weet ik toch niet Ayasha. Gaat anders dan hier in NL blijkbaar Wat is een SBS boekje? En heb je geen DNA moeten onderzoeken voor een volledige afstamming als je geen papieren erbij had? is hij van mei, juni, juli, augustus (dat maakt ook nog wel uit).

Tenzij ze 14 maanden gedragen heeft was hij ten laatste van april.

https://www.sbsnet.be/nl
SBS studbook.
Er staat toch dat er DNA onderzoek gedaan is?

Jan: en dergelijke fraude zou het beter maken omdat? Ook andere chip in gestoken dan? Of daar ook mee gefraudeerd?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-21 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:53

Ayasha schreef:
Normaal was dit paard via een opkoper naar de slacht gegaan. Hij wilde een aantal paarden en kreeg ze alleen als hij deze ook meenam.

Dat dit paard bij mij terecht gekomen is, is puur toeval. Door mijn vriendin, zo’n paard verwaarlozende en mishandelende recreatie ruiter, die hem dat wilde besparen en dus mij gebeld heeft.

Dat heeft hij aan haar en alleen aan haar te danken gehad. Niet aan die topruiters die zogenaamd zoveel beter zijn voor hun dieren.

En dat hij nog een paar goede jaren gehad heeft, heeft hij aan mij te danken die kosten noch moeite gespaard heeft voor een paard dat nooit berijdbaar zou worden. Nog zo’n paard verwaarlozende en mishandelende recreatie ruiter. Want tis toch bij de recreatie ruiters dat het leed zit hè?

Hemeltjelief!! Wat wil jij horen?!? Dat je zo'n bijzondere paarden redster bent en dat dit je beter maakt dan de topsport? Wat een prietpraat zeg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:53

Nee. Ik wil dat die ontkenning van de misstanden in de topsport stopt.
En ik hoef niet te horen dat ik beter ben dan de mensen die dit paard zo hebben behandeld. De dag dat ik dat niet ben stop ik met de paarden.
En dan heb ik het voor alle duidelijkheid over de partijen die hiermee te maken hebben. Niet over de gehele topsport.

Dat ontkennen dat deze er zijn en wijzen naar de recreanten moet gewoon een keer ophouden. Daar mag je me over aanvallen zoveel je wil. Ik ga je nu al zeggen dat je dat gaat verliezen met mij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:59

Ayasha schreef:
Ik wil gerust posten wat ik op gehaald heb, ben die verheerlijking spuugzat nl.
3 jaar oud.
Vind geen foto van zijn kont. Ruggengraat stak uit. Zwelling op de hals. Litteken op het hoofd.

[ [url=m/gBTIm7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FUxVla.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ejD2nz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n726QB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: op mijn pc zal ik nog wel Foto’s hebben. Zit nu in de stallen.

Maar zulke gevallen zie je ook vaak zat gewoon bij een particulier zonder verstand van voeden e.d. die denkt goed bezig te zijn... echt niet enkel bij (top)fokkers

Wat ik overigens weer wonderlijk vind is dat elders een topic op Bokt loopt over een pony geboren zonder oogjes en grotendeels reageren met dat ze die gelijk zouden laten in slapen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:01

Popstra schreef:
Ayasha schreef:
Ik wil gerust posten wat ik op gehaald heb, ben die verheerlijking spuugzat nl.
3 jaar oud.
Vind geen foto van zijn kont. Ruggengraat stak uit. Zwelling op de hals. Litteken op het hoofd.

[ [url=m/gBTIm7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FUxVla.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ejD2nz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n726QB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: op mijn pc zal ik nog wel Foto’s hebben. Zit nu in de stallen.

Maar zulke gevallen zie je ook vaak zat gewoon bij een particulier zonder verstand van voeden e.d. die denkt goed bezig te zijn... echt niet enkel bij (top)fokkers

Wat ik overigens weer wonderlijk vind is dat elders een topic op Bokt loopt over een pony geboren zonder oogjes en grotendeels reageren met dat ze die gelijk zouden laten in slapen!

Tuurlijk niet. Maar hier doet men bekan alsof dit bij de top onmogelijk kan voorkomen. En daar gaat het mij ook om. Dit paard was levend bewijs van wat dus ook via de achterdeur verdwijnt, het zijn echt niet allemaal ‘net nietjes’ zoals hier beweerd wordt.