Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:26

Knuffeldier schreef:
Ik denk dat het volkomen terecht is om de discussie over paardenwelzijn aan te blijven gaan.

Echter, iemand veroordelend toespreken op uiterlijke kenmerken, zoals in dit specifieke geval lijkt te gebeuren, is niet okee. Er is geen verband tussen uiterlijk en keuzes in dierenwelzijn. Dat verband maken is ontoelaatbaar, en dat ze zich daar fel over uitspreekt vind ik volkomen terecht.

Dat is dus ook wat ik bedoel. De manier waarop het gebeurt op sociale media heeft niets meer met het onderwerp te maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:28

Mkango schreef:
Ik vraag me vooral af waarom dit zo'n hardnekkige overtuiging is, terwijl er natuurlijk ook zat sportruiters zijn die probleemloos hun paarden in het land gooien, onder anderen Charlotte Dujardin en Carl Hester, maar ook schoentje hier op Bokt. Als die dieren echt zoveel blessures op zouden lopen als de tegenstanders beweren, hadden deze ruiters hun dieren ook wel opgehokt gehouden, want onderaan de streep zit natuurlijk niemand te wachten op blessures bij hun (sport)paarden.

Referentiekader?

Zowel voor Dani als al die andere topsportruiters geldt dat zij dan wel het uithangbord zijn, maar in de praktijk zit daar een complete organisatie achter. Die is blijkbaar veeeel conservatiever als wij denken.

Probeer jij als werknemertje in een hele grote organisatie maar eens een gedrocht van een bedrijfsproces te veranderen.... succes; ik doe dat alleen als ik ervoor betaald krijg.....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:41

ikke schreef:
Referentiekader?

Zowel voor Dani als al die andere topsportruiters geldt dat zij dan wel het uithangbord zijn, maar in de praktijk zit daar een complete organisatie achter. Die is blijkbaar veeeel conservatiever als wij denken.

Probeer jij als werknemertje in een hele grote organisatie maar eens een gedrocht van een bedrijfsproces te veranderen.... succes; ik doe dat alleen als ik ervoor betaald krijg.....

Er bestaat altijd nog zoiets als “ samen staan we sterk “ hoe denk je anders dat bijvb vakbonden zijn opgericht? Die zijn niet uit de lucht komen vallen.

Door helemaal geen protest te laten horen veranderd er sowieso niets.

De bal op man spelen ben ik op tegen, maar het onderwerp sportpaard moet ook vrij buiten kunnen bewegen mag best besproken worden. Het word het echt tijd dat dat veranderd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:48

Maar nu moeten we niet doen alsof alleen maar dure sportpaarden niet buiten komen. Of fatsoenlijk buiten komen.
Hoeveel paarden van de hobby ruiters staan zonder paard te kunnen zijn?
Stallen vol.
Ja maar, hier is de grond duur, ja maar het is hier klei, ja maar anders heb ik geen binnenbak, ja maar....
Of hebben geen benul van afmetingen en menen dat een paard op 10x 10 paard kan zijn en daar zijn benen kan strekken.
Alsof het paard daar andere behoeften van krijgt....
Duizenden, maar die melden zich hier niet of vinden dat we moraalridders zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:54

DuoPenotti schreef:
Maar nu moeten we niet doen alsof alleen maar dure sportpaarden niet buiten komen. Of fatsoenlijk buiten komen.
Stallen vol.
Ja maar, hier is de grond duur, ja maar het is hier klei, ja maar anders heb ik geen binnenbak, ja maar....
Of hebben geen benul van afmetingen en menen dat een paard op 10x 10 paard kan zijn en daar zijn benen kan strekken.

DAT is het punt!!

Maar blijkbaar is het heel lastig om het grotere perspectief te zien en dan, vanuit dat complete plaatje te zeggen: dit is niet (meer) acceptabel.

Op elk niveau dan wel te verstaan, hè.

Ineke2 schreef:
ikke schreef:
Referentiekader?

Er bestaat altijd nog zoiets als “ samen staan we sterk “ hoe denk je anders dat bijvb vakbonden zijn opgericht? Die zijn niet uit de lucht komen vallen.

Door helemaal geen protest te laten horen veranderd er sowieso niets.

De bal op man spelen ben ik op tegen, maar het onderwerp sportpaard moet ook vrij buiten kunnen bewegen mag best besproken worden. Het word het echt tijd dat dat veranderd.

Maar ook dat heeft niet altijd geleid tot de meest intelligente acties. Kijk naar GB, waar de vakbonden ongezond veel macht hadden maar feitelijk voorbij gingen aan wat het echte probleem in GB was: De harde scheiding tussen Upper class en Working class.

Wat wij in NL al veel langer kenden als "middenkader" hebben de Britten pas ontdekt nadat Margaret Thatcher de macht van de vakbonden met grof geweld om zeep hielp.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:58

DuoPenotti schreef:
Stallen vol.

Nadenken over oplossingen en methoden van paardenhouden kan veel verbetering maken. Een paddock paradise kan al met beperktere ruimte heel veel welzijnswinst voor de paarden boeken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:59

Loretta schreef:
MarlindeRooz schreef:
Alsof het die sponsoren wat boeit. Die weten echt wel hoe de meeste sportpaarden staan hoor. :+

Zijn haatberichten dan zo effectief?

Ik zou weleens van een sportruiter willen weten waarom die er zo stellig van overtuigd is dat paarden kreupel worden buiten. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat gigantisch meevalt en alleen maar dat mijn paard een heel stuk vrolijker is. Dat is wat ik in de praktijk ervaar. Waarom ziet een sportruiter dit dan anders?

Omdat mensen dingen allemaal andere ervaringen hebben en een andere achtergrond. Als jouw dure paarden blessurevrij blijven en goed presteren terwijl ze op stal staan kan (en mag!) dat een overweging zijn zonder dat je een shitstorm aan haat(!) over je heen krijgt op social media. Ik zou er zelf niet voor kiezen mijn paard zo te houden maar dat geeft me niet het recht om een ander, die toch wel het beste met haar paarden voor heeft maar er andere ideeën zo af te branden. Hier ook al - wat een gek, dierenmishandeling... ik zou het fijner vinden als mensen een gesprek aangaan ipv elkaar zo hartgrondig te veroordelen.Ik denk dat een paard wat niet goed in zijn vel zit niet zo kan presteren en heb nog geen enkel onderzoek gezien wat een echt meet hoe weidepaarden zich voelen tov stalpaarden wat alles meeneemt. Of hoeveel blessureleed er is. Zolang we dat niet weten loop je te roeptoeteren. Een beetje nuance zou fijn zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:59

ikke schreef:
DuoPenotti schreef:
Stallen vol.

DAT is het punt!!

Maar blijkbaar is het heel lastig om het grotere perspectief te zien en dan, vanuit dat complete plaatje te zeggen: dit is niet (meer) acceptabel.

Op elk niveau dan wel te verstaan, hè.

Dat wordt toch gedaan?
Open als recreatieruiter maar eens een topic op Bokt en zeg dat je paard 23 uur op stal staat, ik denk dat je dan heel snel ziet dat het grotere plaatje zeker en vast meegenomen wordt. :D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:03

nps schreef:
Loretta schreef:
Zijn haatberichten dan zo effectief?

Ik zou weleens van een sportruiter willen weten waarom die er zo stellig van overtuigd is dat paarden kreupel worden buiten. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat gigantisch meevalt en alleen maar dat mijn paard een heel stuk vrolijker is. Dat is wat ik in de praktijk ervaar. Waarom ziet een sportruiter dit dan anders?

Omdat mensen dingen allemaal andere ervaringen hebben en een andere achtergrond. Als jouw dure paarden blessurevrij blijven en goed presteren terwijl ze op stal staan kan (en mag!) dat een overweging zijn zonder dat je een oliebol aan haat(!) over je heen krijgt op social media. Ik zou er zelf niet voor kiezen mijn paard zo te houden maar dat geeft me niet het recht om een ander, die toch wel het beste met haar paarden voor heeft maar er andere ideeën zo af te branden. Hier ook al - wat een gek, dierenmishandeling... ik zou het fijner vinden als mensen een gesprek aangaan ipv elkaar zo hartgrondig te veroordelen.Ik denk dat een paard wat niet goed in zijn vel zit niet zo kan presteren en heb nog geen enkel onderzoek gezien wat een echt meet hoe weidepaarden zich voelen tov stalpaarden wat alles meeneemt. Of hoeveel blessureleed er is. Zolang we dat niet weten loop je te roeptoeteren. Een beetje nuance zou fijn zijn.

Op zich ben ik het met je eens dat het gesprek aangaan meer zoden aan de dijk zet dan keihard veroordelen, want zoals iemand hierboven al zei, die ander schiet dan waarschijnlijk alleen maar in de verdediging. Maar er is inmiddels al zó veel onderzoek gedaan naar paardenwelzijn, en elke leek kan zien dat het gemiddelde paard in de wei meer happy is dan in stal (en nee, dan heb ik het niet over die paarden die kniediep in hun eentje in de modder staan te wachten bij het hek tot ze weer naar binnen mogen, daar moeten de weide-omstandigheden gewoon anders worden). Is de tijd van praten dan niet gewoon een beetje voorbij? Ik bedoel, het gaat niet over welke kleur bandages het beste bij een vos passen. Het gaat hier echt over de daadwerkelijke, dagelijkse realiteit van het gros van de gehouden paarden (inderdaad, sport én recreatie).

Gini

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:07

Mee eens VuurVleugels. Dat er nog gepraat kan worden over de exacte omstandigheden, hoe lang, op welke manier,... Daar kan inderdaad nog genoeg over gepraat worden. Maar als je effectief 1 van de basisbehoeften van een paard volledig schrapt, dan vind ik het stadium van "lekker erover praten" ook wel voorbij. Over precieze invullingen kan je nog discussiëren, maar over of iets een basisbehoefte is of niet, die kennis is er al.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:09

VuurVleugels schreef:
Op zich ben ik het met je eens dat het gesprek aangaan meer zoden aan de dijk zet dan keihard veroordelen, want zoals iemand hierboven al zei, die ander schiet dan waarschijnlijk alleen maar in de verdediging. Maar er is inmiddels al zó veel onderzoek gedaan naar paardenwelzijn, en elke leek kan zien dat het gemiddelde paard in de wei meer happy is dan in stal (en nee, dan heb ik het niet over die paarden die kniediep in hun eentje in de modder staan te wachten bij het hek tot ze weer naar binnen mogen, daar moeten de weide-omstandigheden gewoon anders worden). Is de tijd van praten dan niet gewoon een beetje voorbij? Ik bedoel, het gaat niet over welke kleur bandages het beste bij een vos passen. Het gaat hier echt over de daadwerkelijke, dagelijkse realiteit van het gros van de gehouden paarden (inderdaad, sport én recreatie).

Ik heb niet zo'n hoge pet op van die gemiddelde leek. Die heeft echt geen beeld bij wat er daadwerkelijk gebeurt.
Waarom lees zo vaak, ook hier, over "afgekeurde paarden"?
Om te beginnen is dat al een foute benaming want het is alleen een negatief aankoop advies op basis van het beoogde doel. Daar begint het al fout te gaan maar vervolgens zie je mensen paarden ter keuring aanbieden waarvan je op de foto al kunt zeggen dat ze dat waarschijnlijk niet redden, laat staan als je dat paard real-life ziet!

Waar zit die kennis dan wel, volgens jou?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:09

Gini schreef:
Mee eens VuurVleugels. Dat er nog gepraat kan worden over de exacte omstandigheden, hoe lang, op welke manier,... Daar kan inderdaad nog genoeg over gepraat worden. Maar als je effectief 1 van de basisbehoeften van een paard volledig schrapt, dan vind ik het stadium van "lekker erover praten" ook wel voorbij. Over precieze invullingen kan je nog discussiëren, maar over of iets een basisbehoefte is of niet, die kennis is er al.

Precies! Doen we bij blessures toch ook? Eerst zorgen voor directe verlichting, dan verder praten over de invulling van de verdere remedie. Dit zijn mentale blessures die wat mij betreft eenzelfde soort behandeling vereisen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:11

ikke schreef:
VuurVleugels schreef:

Ik heb niet zo'n hoge pet op van die gemiddelde leek. Die heeft echt geen beeld bij wat er daadwerkelijk gebeurt.
Om te beginnen is dat al een foute benaming want het is alleen een negatief aankoop advies op basis van het beoogde doel. Daar begint het al fout te gaan maar vervolgens zie je mensen paarden ter keuring aanbieden waarvan je op de foto al kunt zeggen dat ze dat waarschijnlijk niet redden, laat staan als je dat paard real-life ziet!

Ik snap niet zo goed waar je heen wilt hiermee, ik had het niet over de aankoop van paarden. Ik doelde puur op de leefomstandigheden van paarden hier. Dus ik begrijp je vraag niet zo goed, geloof ik?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:12

Wildgirl schreef:
Bijzonder, had bij haar als type wel verwacht dat ze vrije beweging van haar dieren belangrijk zou vinden.
Maargoed, laten we niet vergeten dat bij 80% van de sportruiters en 50% van de overige ruiters de paarden niet of veel te weinig buiten komen(en dan nog op een postzegelpaddock)
Er hebben meerdere topics hierover gelopen op bokt en er zijn nog veel mensen die ondanks het niet kunnen bieden van vrije uitloop van min 8 uur pd tóch een paard aanschaffen.
Dat zou wat mij betreft verboden moeten worden.

Overigens, ik denk dat de paarden van Dani het uiteindelijk beter hebben dan de paarden die 4x pw in dezelfde binnenbak lopen en 3 uurtjes op een paddock staan...

Hoe kom jij bij deze cijfers?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:19

VuurVleugels schreef:
ikke schreef:

Ik snap niet zo goed waar je heen wilt hiermee, ik had het niet over de aankoop van paarden. Ik doelde puur op de leefomstandigheden van paarden hier. Dus ik begrijp je vraag niet zo goed, geloof ik?

Die leefomstandigheden zijn, zoals hier op allerlei wijzen aangehaald wordt, sterk van invloed op de kwaliteit van een paard.
Maar als je bij aanschaf al niet herkend aan het paard wat, bij benadering, z'n voorgeschiedenis zou kunnen zijn; hoe wil je dan om te beginnen een gezond paard herkennen??

Die heilige verafgoding van de aankoopkeuring. Daar gaat het mis want ze laten alles afhangen van die ene moment-opname. De voorbeelden staan bij bosjes op Bokt van mensen die, ondanks uitgebreid keuren, met een kapot paard thuis gekomen zijn!

Wat ik dan nog erger vindt: ik zie de foto's van zo'n blije eigenaar en denk: dat komt niet goed. En te vaak lees ik na enige tijd ellende over het betreffende paard.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:21

"maar mijn paard is een stalpaard"

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:22

Ik snap de link tussen de heilige verafgoding van de aankoopkeuring en Bokkers die met kapotte paarden naar huis gaand met een topsportruiter die haar paarden opgehokt houdt niet?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:28

Ik denk dat juist proff ruiters met naam het goede voorbeeld moeten geven wat welstand voor het sportpaard betreft.
Daar kijken anderen echt wel naar.
Echter blijft het natuurlijk wel zo dat die grote ruiters met kostbare paarden van klanten te maken hebben. Het is dus niet hun eigendom en jullie willen niet weten hoe lastig het voor die top ruiter zou zijn zo een kostbaar paard wel een blessure zou krijgen in de wei. Ga dat maar uitleggen aan een eigenaar die er veel geld in gestoken heeft kwa aanschaf en op niveau brengen en houden.
En het boeit ze echt wel hoor ook al kunnen ze het (makkelijk) financieel lijden!

Die paarden zijn de proff hun broodwinning. Dus voor ons wellicht wel wat makkelijk te oordelen daar over.

Maar blijf er bij een performace horse ook zijn benen moet kunnen strekken en even lekker uit zn plaat moet kunnen gaan..

En dat geld zeer zeker voor elk paard.
In mijn omgeving zijn nog heel wat pension stallen waar je op zondag bijv helemaal niks ziet buiten staan. Heel de dag niet ook al is daar wel de mogelijkheid toe.
Dat vind ik ook altijd bijzonder.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:36

Bizar... denkt ze echt dat haar paard het leuk vindt om op een loopband te wandelen? Of in een stapmolen te staan? Handgrazen kan dan nog iets voor verlichting zorgen, maar als je daar al de rest bij optelt wordt het eigenlijk al te niet gedaan. Ik werk op een dressuurstal waar echt toppaarden gehouden worden. ALLES gaat naar buiten, op een weide! Hengsten, merries, ruinen. Alles. De hengsten (behalve de dekhengst) en ruinen staan ook gewoon gezellig naast mekaar en spelen langs de draad heen, merries bij elkaar. Zelfs de dekhengst die grand prix loopt gaat rustig 5-6 uur per dag minstens op de weide/paddock naast de training. En dat is dan niet van hoef tot oor ingepakt met dekens en beschermers. Gewoon normaal, op een weide. Het kan echt wel! De stap er naartoe kan spannend zijn ja, maar eens ze het gewend zijn doen ze ook niet meer zo hysterisch elke keer als ze vrijheid ruiken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:40

Ik heb een groot deel van dit topic gelezen en vraag me af. Behalve Charlotte Dujardin, Carl Hester en iemand noemde schoentje, welke topruiters laten hun toppaarden nog meer paard zijn? Wie kunnen er als voorbeeld dienen verder in Nederland? Ik ben zelf niet echt bekend in de sportwereld (want ben maar een menner op basissport niveau). Maar ben wel door opleiding, clinics etc op grote stallen geweest. En op allemaal is het echt bedroevend gesteld voor de paarden. Nu heb ik zelf de luxe dat ik mijn paarden aan huis heb, dus die van mij staan niet opgesloten in een hok. En vorige week weer ervaren dat mijn merrie daar ook echt ongelukkig van wordt (paar daagjes op vakantie met haar).

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:41

Ik heb hier stage gelopen 6 jaar terug. Toen kwamen haar paarden wel buiten een paar uur op de paddock. Wel maar 1 tegelijk. Ze kunnen door de tralies wel contact maken met de andere paarden. Ze was toen wel ontzettend veel op concours en weg dus heb niet veel met haar paarden gedaan.

Wel met de andere paarden op de stal. Alle jonge paarden stonden in het weiland en of paddock. en ja ook bij elkaar. Daarnaast werden ze gereden, gewandeld, loopband en gelongeerd.

Als ik het zo lees is er dus wel veel veranderd in die jaren. Maar als nog een super tijd gehad het jaar dat ik er stage liep. Deed wel half kantoor en half stal dus heb niet de hele dagen meegelopen. Maar ik sliep daar wel het hele jaar.

Anoniem

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:44

Ik weet dat er op Bokt een springruiter zit die ooit eens een sessie foto's heeft laten zien van dr paarden die buiten stonden en zich heerlijk vermaakten in de bagger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:45

Morganlefay schreef:
Ik weet dat er op Bokt een springruiter zit die ooit eens een sessie foto's heeft laten zien van dr paarden die buiten stonden en zich heerlijk vermaakten in de bagger.
Bianca Schoenmakers, schoentje, is dat inderdaad. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:51

Popstra schreef:
Ik denk dat juist proff ruiters met naam het goede voorbeeld moeten geven wat welstand voor het sportpaard betreft.
Daar kijken anderen echt wel naar.
Echter blijft het natuurlijk wel zo dat die grote ruiters met kostbare paarden van klanten te maken hebben. Het is dus niet hun eigendom en jullie willen niet weten hoe lastig het voor die top ruiter zou zijn zo een kostbaar paard wel een blessure zou krijgen in de wei. Ga dat maar uitleggen aan een eigenaar die er veel geld in gestoken heeft kwa aanschaf en op niveau brengen en houden.
En het boeit ze echt wel hoor ook al kunnen ze het (makkelijk) financieel lijden!

Die paarden zijn de proff hun broodwinning. Dus voor ons wellicht wel wat makkelijk te oordelen daar over.

Maar blijf er bij een performace horse ook zijn benen moet kunnen strekken en even lekker uit zn plaat moet kunnen gaan..

En dat geld zeer zeker voor elk paard.
In mijn omgeving zijn nog heel wat pension stallen waar je op zondag bijv helemaal niks ziet buiten staan. Heel de dag niet ook al is daar wel de mogelijkheid toe.
Dat vind ik ook altijd bijzonder.

Daar zit 'm een belangrijk deel van de bottleneck.

Het gaat die EIGENAAR(!!) om exposure en dat dat ten koste gaat van het welzijn, is van ondergeschikt belang!

En voor degenen die zeggen daar niks aan bij te dragen:
Waar komt je voer vandaan?
Met welk merk machines is je hooi gemaaid?
Welk merk spullen gebruik je?
Hoeveel aankopen doe je bij, pak 'm beet, Divoza?
Lid van een stamboek?

Iedereen die ook maar iets van merk gebruikt, draagt eraan bij! Immers, al die reclameborden op wedstrijden; juist, exposure, ook de lokale middenstand. De wedstrijdnamen van de paarden? Exposure! Je naam op de vrachtwagen? Exposure! Toeschouwers? Exposure!
Zo zijn er nog wel een paar handenvol voorbeelden te noemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:58

Ik weet niet of we moeten zeggen de prof moet het voorbeeld geven.
Dat zijn over het algemeen de laatste die het gaan doen omdat hun paarden duur zijn en van andere zijn.
Begin juist eens bij de maneges.
Leer daar de toekomstige paarden kopers eens dat een paard een sociaal kudde dier is dat samen met andere paarden vrij moet kunnen bewegen.
Laat daar eens zien dat hun manege paarden voor een groot deel van de dag op droge fatsoenlijk grote paddocks en weides worden gehouden.
Deze toekomstige paarden kopers gaan dan ook willen dat hun paard zo staat als ze op zoek gaan naar een stal.
Zodat de pensionstallen ook mee moeten in welzijn, ipv in kantine gedrag.
Doek de FNRS zoals hij nu is op.
Geen 3-4-5 sterren zonder fatsoenlijk buiten.
1 kunnen ze er dan krijgen voor de moeite.
Geeft dat signaal door naar de ouders en de kinderen van nu, de uiteindelijke toekomst.