Andrew Kocher tien jaar geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:13

Sandra_H schreef:
Niet dat het wat uitmaakt, maar wat zou je in vredesnaam voor voordeel denken te halen aan zoiets :o?

Euro's.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:03

Er zijn in het verleden wel meer zaken gebeurt die het daglicht niet konden velen. Doppen van bierflesjes, barreren om er maar twee te noemen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 25-04-21 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Andrew Kocher tien jaar geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:07

Ben bang dat zoiets geen verleden is..
Maar thuis is moeilijk te controleren. Daarom moet op wedstrijd heel duidelijk het signaal afgegeven worden. Want wie daar al dingen uitspoken....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:17

Volgens mij is het 'voordeel' dat je hiervan kunt hebben dat je een behoorlijke por uit kunt delen zonder dat het zichtbaar is, en ook zonder dat er fysieke schade (bloed) ontstaat. En dus is het op geen enkele manier controleerbaar.

Op zichzelf hoeft het natuurlijk niet zo te zijn dat elektrische sporen per definitie 'harder' zijn dan gewone sporen. Je kunt het zo hard of zacht maken als je wilt. En dat is ook meteen het probleem.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:52

nikkel schreef:
Er zijn in het verleden wel meer zaken gebeurt die het daglicht niet konden velen. Doppen van bierflesjes, barreren om er maar twee te noemen.

Wat doe je met doppen van bierflesjes?
Kan me er weinig bij voorstellen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:53

op een balk spijkeren zodat het ruwe deel naar buiten steekt en aanraken zeer doet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:09

Maar dan heeft je paard toch krassen op zijn benen? Dat wil je toch vermijden hoop ik? Allez, ik hou mijn paard graag heel :P

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:11

Als hij daarna bang van de balkjes word en beter de voetjes optilt is het prima toch?

Of een fel gekleurde balk en 10 cm daarboven een ijzeren staaf in de kleur van het zand.
Geen paard die dat ziet...

En als een paard dan gaat stoppen rij je met zo'n stroom veedrijver.
Geen elektrische sporen nee gewoon zo'n ding in de hand.

Sommige mensen zijn zo naar.... ;(

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:24

Prima uitleg DP.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:58

Er zijn talloze manieren om te barreren. En het erge is dat het in mijn jeugd "normaal" was. Of we wisten als kinderen iig niet dat het niet normaal was, dus dan wordt het algemeen geaccepteerd.
Gelukkig is een groot deel ontwikkelt en snapt dat het niet in de haak is, maar een groot deel nog niet.

Wat deze man doet is hartstikke fout, maar het is ook belangrijk dat het echt niet meer geaccepterd wordt. Dat mensen afgestraft worden als ze hun paard slecht trainen. Of dat nou een recreatie/hobby ruiter is op een pension stal of een pro.

Zolang dit soort mensen aanhang hebben, gaat er echt niks veranderen.

En het is ook nooit genoeg. Hoeveel had je al gedaan dat je dit nodig had om nog reactie te krijgen? Hoe afgestompt zijn die paarden al?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:01

DuoPenotti schreef:
Als hij daarna bang van de balkjes word en beter de voetjes optilt is het prima toch?

Of een fel gekleurde balk en 10 cm daarboven een ijzeren staaf in de kleur van het zand.
Geen paard die dat ziet...

En als een paard dan gaat stoppen rij je met zo'n stroom veedrijver.
Geen elektrische sporen nee gewoon zo'n ding in de hand.

Sommige mensen zijn zo naar.... ;(

Euhm -O-

Die ijzeren staaf ontgaat me zelfs volledig het idee. Ik gok dat je wil dat het paard ‘leert’ om telkens 10 cm hoger te springen dan de balk? Maar als die ijzeren staaf vastzit, dan klap je toch gewoon met paard en al op de grond? gekke praktijken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:10

En zeer terecht ook!

Wat een misselijke persoon is dat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:24

Poekkie schreef:
Die ijzeren staaf ontgaat me zelfs volledig het idee. Ik gok dat je wil dat het paard ‘leert’ om telkens 10 cm hoger te springen dan de balk? Maar als die ijzeren staaf vastzit, dan klap je toch gewoon met paard en al op de grond? gekke praktijken.

Die staaf ligt in een lepel net als een balk, dus die knalt er dan ook af.
Maar inderdaad de paarden moeten zo leren hoger te springen en niet net over de balk te gaan maar met meer ruimte.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:53

Ah dus eigelijk hebben ze dan hetzelfde gevoel als dat ze een balk zouden laten vallen? Dan vind ik die methode niet per se heel verkeerd.

Die doppen wel natuurlijk, dat kan niet de bedoeling zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:54

superpony schreef:
nikkel schreef:
Hij kan nog in beroep gaan. Ik zou eerst eens afwachten of dat gebeurt en daarna pas reageren.
Dit soort praktijken, moeten definitief worden uitgeband. In mijn ogen, hoewel een goed begin (10 jaar), zou het levenslang moeten zijn.

Hoezo daarna pas reageren? We mogen er toch iets van vinden en over discussieren?

En zoals ik al aanhaalde; Van P Schockemohle is ook iedereen een stukje verleden vergeten. Dus mensen kunnen vaak gewoon doorgaan op de achtergrond en na verloop van tijd weer naar voren komen.

Dat ben ik in iedergeval niet vergeten. Heb het ooit eens aangehaald toen Totilas verkocht werd maar geen enkele reactie.
Ik zie de foto's nog voor mij en was pas een jaar of 10 11 oud. Planken met spijkers/glas of punaises erop. :r
Maar toen bestond er nog geen internet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:03

Poekkie schreef:
Ah dus eigelijk hebben ze dan hetzelfde gevoel als dat ze een balk zouden laten vallen? Dan vind ik die methode niet per se heel verkeerd.

Nu ja, op zich doet zo een ijzeren balk natuurlijk wel iets meer pijn en dan nog, je bent je paard door middel van misleiding aan het trainen. Paard krijgt eigenlijk een soort angst van de balken en gaat daarom overspringen. Het is niet het ergste dierenleed in paardensportland, maar echt sportief richting het paard is het absoluut niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:24

Poekkie schreef:

.

Nee die staaf is dun daardoor scherper.
Plus het is niet eerlijk. Paard springt de juiste hoogte en nog word hij gestraft.
Echt heel gemeen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:26

Ik heb niks met de ‘echte’ paardensport verder, volg er ook niks van. Maar dat filmpje met dat uitgeputte paard kan toch gewoon echt niet?

Ik ken eigenlijk alleen verhalen van Spaanse paarden hoe die beleerd worden/werden. Maar als ik dit zo lees gebeuren er nog veel meer verschrikkelijke dingen. Ik snap het idee van de elektrische sporen dan weer wel. Maar als je dit moet gebruiken om op dat niveau te komen?

Noem mij dan maar een geitenwollensokkenmiep maar ik vind aan in de krul getrokken paarden en paarden waar de sporen plekken instaan niks aan.

Maar geld doet rare dingen. Zo’n topruiter gaat heel anders om met zijn paarden dan de meeste bokkers (mag ik hopen). Alles voor het geld, hoe het hoogste doel (geld) behaald wordt maakt niks uit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:34

DuoPenotti schreef:
Poekkie schreef:

.

Plus het is niet eerlijk. Paard springt de juiste hoogte en nog word hij gestraft.
Echt heel gemeen.

Ah ok... als het echt beduidend pijnlijker is dan is het idd geen goede methode.
Het tikken van een gewone houten balk lijkt me onaangenaam maar niet per se erg pijnlijk (gezien de mijne er gewoon doorheen loopt als je op sloftempo komt aangereden en het maar 20 cm is :P ). Dat ze om hoger te leren springen eenzelfde gevoel zouden geven als het aantikken van een gewone balk als het er maar nét over zou zijn, vind ik niet heel sympathiek maar nu ook niet schokkend. Ben ik niet per se tegen als het werkt.
Maar nogmaals... ervan uitgaande dat het dezelfde mate van prikkel zou zijn als een gewone balk rakende.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 25-04-21 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:54

Mkango schreef:
Cayenne schreef:
Ik vraag me af hoe zoiets werkt. Krijg het paard dan bij iedere prik een stroomstoot of drukt de ruiter ergens op een knopje?
Ik las het laatst ergens, maar weet niet meer waar: blijkbaar had hij inderdaad een knopje in zijn hand dat met een draadje onder zijn kleding, door een gaatje in zijn laarzen naar zijn sporen liep. Metaal geleidt stroom, dus voilà, daar zijn je stroomsporen.

Die man moeten ze gewoon levenslang schorsen imo en ook gewoon een verbod op contact met dieren opleggen.

Ik wou al zeggen dat ze degene die elektrische sporen überhaupt maakt ook wel een straf op mogen leggen, maar hij heeft het dus ook nog is zelf in elkaar geknutseld :n

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:54

Ik weet niet hoe je daar bij komt maar je kunt ze gewoon kopen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:46

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:

Echt heel gemeen.

Ah ok... als het echt beduidend pijnlijker is dan is het idd geen goede methode.
Het tikken van een gewone houten balk lijkt me onaangenaam maar niet per se erg pijnlijk (gezien de mijne er gewoon doorheen loopt als je op sloftempo komt aangereden en het maar 20 cm is :P ). Dat ze om hoger te leren springen eenzelfde gevoel zouden geven als het aantikken van een gewone balk als het er maar nét over zou zijn, vind ik niet heel sympathiek maar nu ook niet schokkend. Ben ik niet per se tegen als het werkt.
Maar nogmaals... ervan uitgaande dat het dezelfde mate van prikkel zou zijn als een gewone balk rakende.

Maar zelfs al doet die 'onzichtbare' balk geen extra pijn, dan is het toch nog steeds niet eerlijk naar het paard toe? Het paard heeft het goed gedaan en hoog genoeg gesprongen om over de zichtbare balk heen te komen, maar wordt dan toch 'wijs gemaakt' dat hij het niet goed (genoeg) heeft gedaan. Wat vind je van dat argument?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:50

Want: stel je trekt het door naar een kind wat leert rekenen. Je geeft hem een blaadje met daarop 1 + 2 =, maar tussen de 2 en de = zit een groot wit vlak. Kind ziet dat niet als iets speciaals en rekent 1 + 2 uit. Helemaal blij als blijkt dat het inderdaad 3 is, zoals hij had opgeschreven. Maar dan pak je het blaadje terug en zeg je 'ja, als het 1 + 2 zou zijn dan was het inderdaad 3 geweest, maar kijk, dat witte vlak hier was eigenlijk een blaadje op het grote blad geplakt en hield een derde cijfer verborgen. Omdat je dat niet hebt gezien heb je het fout en was je niet goed genoeg.

Kan je op een niet afgeplakt briefje geven dat de lol om te leren er op een razend tempo uit gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 01:41

Cowgirl schreef:
En zoals ik al aanhaalde; Van P Schockemohle is ook iedereen een stukje verleden vergeten. Dus mensen kunnen vaak gewoon doorgaan op de achtergrond en na verloop van tijd weer naar voren komen.

Dat ben ik in iedergeval niet vergeten. Heb het ooit eens aangehaald toen Totilas verkocht werd maar geen enkele reactie.
Ik zie de foto's nog voor mij en was pas een jaar of 10 11 oud. Planken met spijkers/glas of punaises erop. :r
Maar toen bestond er nog geen internet.[/quote]

Ik heb het ook al toentallen keren aangehaald, maar mensen zijn blijkbaar vergeten of het is niet doorgedrongen ergens?

Barreren kan op zoveel manieren; Prikkeldraad in bandages en dan expres laten aantikken.
Halve maantjes in de muur, balk erin, andere kant vasthouden en optillen als paard er overheen komt. En vele variaties met scherp, pijn, etc.

Aantikken kan gebeuren en er zijn er zat die er expres op rijden tijdens het losrijden, iig vroeger ( uit mijn tijd dan ) Maar je moet ook kijken met welk paard mensen dingen doen, hoe en waarom. Je kan een paard iets leren en wat hij al kan verbeteren, maar je kan ook een paard dingen leren uit angst.

Het ene paard geeft echt op of toe en daar kan je best ver mee komen als het paard uit angst voor gevolg werkt. En het andere paard redt het niet en is dan voor die ruiter/trainer en dat doel niet geschikt volgens hun.
Soms zie je een paard onder een andere ruiter terugkomen en beter presten en opbloeien.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:16

VuurVleugels schreef:
Want: stel je trekt het door naar een kind wat leert rekenen. Je geeft hem een blaadje met daarop 1 + 2 =, maar tussen de 2 en de = zit een groot wit vlak. Kind ziet dat niet als iets speciaals en rekent 1 + 2 uit. Helemaal blij als blijkt dat het inderdaad 3 is, zoals hij had opgeschreven. Maar dan pak je het blaadje terug en zeg je 'ja, als het 1 + 2 zou zijn dan was het inderdaad 3 geweest, maar kijk, dat witte vlak hier was eigenlijk een blaadje op het grote blad geplakt en hield een derde cijfer verborgen. Omdat je dat niet hebt gezien heb je het fout en was je niet goed genoeg.

Kan je op een niet afgeplakt briefje geven dat de lol om te leren er op een razend tempo uit gaat.

Tsja is niet heel sympathiek maar geen mishandeling.
Ik had vroeger op de unif ook een mondeling examen perfect opgelost, alles helemaal juist. En prof gaf me 16/20 ipv 20/20 met de woorden: je kent alles maar ik geef toch niet de max want iedereen kan nog steeds verbeteren. Stom. Belachelijk. Maar ben nu ook niet mishandeld. En ontwikkelde geen angst voor examens.

Als je een paard hebt dat altijd gevaarlijk laag springt weet ik niet goed hoe je dat anders zou kunnen verbeteren.

Zoals je leest ben ik absoluut geen springruiter en ken van al deze manieren dus niet zo veel. Misschien zijn er wel alternatieve manieren ofzo. Maar een extra balk lijkt me niet echt onder ‘leren uit angst’ te vallen.
Prikkeldraad, glas, spijkers, etc. Kan ik niet goedkeuren, dat is wel echt een overdreven pijnprikkel.