[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:28

future_vet schreef:
Weet iemand de prijzen van de verschillende paspoort uitgevende instanties om mijn paard met Belgisch paspoort te registreren?
Geen zin om €100 te betalen om alleen maar te zorgen dat zijn chipnummer in de grote database komt.

Tinker stamboek 15 euro

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:59

future_vet schreef:
MaaikeMarlou schreef:
Hoe bedoel je dit? Je paard heeft toch een levensnummer ? Je kan dan volgens mij gewoon de landcode van België invoeren...

Edit;
[ [url=m/B3PYCN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een paard uit NL, maar ik denk dat jij dan de landcode van jouw paard kan kiezen. Dat zijn de eerste cijfers van het levensnummer.

Helaas zijn de chipnummers uit België niet bekend in de database van rvo, dus moet je idd aanmelden bij ander stamboek.

Ik heb even wat willekeurige stamboeken gebeld en toch wel erg grappig wat het prijsverschil is. Tussen de €15 en €90 komt ik uit ;)

Niet wanneer je importeert via meldingen? Ik heb net even geprobeerd en bij mij werkt het gewoon. Ik zou dus nog even afwachten tot 12 april en als het dan niet werkt kan je nog snel genoeg actie ondernemen.

Steppe

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:34

Zag in het blad van het AVS een artikel staan over het registreren en duidelijk uitgelegd.
Toch fijn dat er nu wel aandacht aan wordt besteed.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:22

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:38

veerledec schreef:
Niet helemaal bijgelezen, maar zag dit langskomen:
https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... belasting/
455 euro heffing als je vanaf een UBN nummer een paard laat slachten. Is uiteraard nog wel een voorstel.

Kanonnen:
Citaat:
Zodra een ondernemer een UBN-nummer aanvraagt voor zijn locatie, vangt ook zijn belastingplicht voor de voorgestelde slachtbelasting aan. Het wetsvoorstel bevat geen terugwerkende kracht, zodat altijd op tijd duidelijk is dat de belastingplicht aanvangt.
De voorgestelde slachtbelasting wordt geheven op het moment dat het dier de UBN-locatie verlaat. Dit is in de regel het moment dat het dier naar het slachthuis wordt vervoerd. Op dat moment ’zijn de externe kosten een feit. Doordat deze verplaatsing van het dier reeds wordt geregistreerd door de UBN-houder bij de RVO, kan deze verplaatsing eenvoudig worden gecontroleerd en geadministreerd zonder extra administratieve processen.

En als je een paard onttrekt aan "het systeem", dus naar de slacht brengt of exporteert, krijg je vanzelf de rekening thuis gestuurd.

Het gaat gelukkig nog om een voorstel, maar ik hoop dat dit er niet door komt.
340E per koe.. dan wordt er amper/niet verdiend op een koe.
https://www.internetconsultatie.nl/slachttaks
In de 2 linkjes rechts onder kun je lezen waarom ze dit willen invoeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:51

Hmm, ik stuur voor eigen vleesvoorziening elk jaar een ramlam na het dekken van mijn ooien naar de slager. Toch maar zelf gaan doen dan (mag nog gelukkig).
Dit is weer de kosten bij de boer/veehouder neerleggen ipv bij de consument. En dat terwijl je met een lager maximum op de snelheid van de slachtlijn als onderdeel kwaliteitseisen vlees net zo goed schaarste en hogere prijzen door hogere kosten per verwerkt dier creeert alleen dan zonder dit soort pakken van de onderkant van de productieketen die best anders zou willen. Zullen we de discussie over hoe goed of slecht een grazend stuk vleesvee is t.o.v. een perceel met 1 jarige gewassen er maar even buiten laten.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:49

En dan weten ze door deze registratie waar paarden zich bevinden.
Betekent dit dan dat ze de dieren komen ruimen als er een besmettelijke ziekte de kop op steekt in een bepaald gebied?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:55

Ik heb net 2 UBN nummers aangevraagd voor onze 2 weien. Mijn man zegt: Nu hebben ze je in de tang. Die vond dat ik had moeten wachten.

Dus nu twijfel ik. Moet ik ze na 12 april wel aanmelden? De locaties zijn dan wel bekend, maar de dieren nog niet. Want inderdaad, wat PeppySan ook zegt: dan kunnen ze je dieren ook komen ruimen, net als bij kippen e.d.

Want tja...wie komt eigenlijk controleren? Hebben ze daar wel mensen voor?
Ik heb geen idee of er boetes worden uitgeschreven voor niet (volledig) registreren en hoe hoog de boetes dan zijn.
En mensen die hierboven allemaal zich afvragen: hoe zouden mensen dit allemaal moeten kunnen weten? daarvoor bestaat dus de Staatscourant .......die dus vrij weinig mensen lezen, maar waar je dus wel alles in had kunnen lezen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:55

Isabonny

Van de website van de LTO
Citaat:
3. Controle en handhaving
Wie ontvangt de boete bij handhaving als een eigenaar van een paard niet wil
registreren als hij bijvoorbeeld op wedstrijd gaat?
De houder/exploitant van het paard is verantwoordelijk volgens de wet (in vele
gevallen de eigenaar van het paard).

Hoe weet RVO of alle hobbyhouders ook inderdaad registreren? Hoe wordt dat
gecontroleerd?

Dat wordt gecontroleerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit die dat
ook doet bij bijvoorbeeld koeien (gele oorflappen) en schapen.

Hier tevens de uitleg over hoe het informeren over de registratieplicht
Citaat:
8. Informatievoorziening

Waar is meer informatie te vinden de aanscherping in registratie van paarden?
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zal zodra de Nederlandse
implementatie klaar is, met meer communicatie komen.

Hoe gaan paardenhouders en met name particulieren geïnformeerd worden over de
registratieplicht?

Op dit moment is nog niet alle (EU-)regelgeving duidelijk. Wanneer er meer
duidelijkheid is, dan zullen de regels rond de registratie van paarden via een
communicatietraject bekend worden gemaakt.

Krijgen (particuliere) houders van paarden nog persoonlijk bericht?
Omdat niet bekend is wie (particuliere) houders van paarden in Nederland zijn, is het
ook niet mogelijk om hen persoonlijk te berichten. Wel heeft het ministerie van
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit partijen in de paardensector gevraagd om
informatie over de registratieplicht mede te verspreiden naar hun achterban. LTO
Nederland is één van die partijen.

Ontvangt men automatisch een toegangscode voor de I&R registratie?
Nee, men ontvangt niet automatisch een toegangscode. De houder moet zichzelf
aanmelden. Hoe het proces wel gaat lopen, wordt nog uitgewerkt.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:02

Ik denk dat ze paarden ook niet zomaar gaan ruimen eerlijk gezegd. Ruimen is een zwaar middel en wordt doorgaans alleen gedaan bij grote risico's voor de volksgezondheid (nertsen met corona) of bij zéér besmettelijke ziekten (mond-en-klauwzeer, dat ook via het vlees nog overgebracht kan worden, of vogelgriep, dat door wilde vogels wordt overgebracht). Bij mond-en-klauwzeer was dat in 2001 nog een hele rel, dat hobbydieren ook geruimd moesten worden en sindsdien is het vaccinatieverbod ook wat versoepeld. Bij paarden kennen we natuurlijk rhino en droes, maar beide hebben - zover ik weet, dus verbeter me vooral als ik dat mis heb! - geen meldplicht en beide zijn vaak redelijk goed in te dammen door strikte quarantaine. Hoe dat verder met het steeds vaker voorkomende West-Nijlvirus zit, geen idee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:46

Het registreren van de paarden in dit land op zich vind ik nog niet zo een probleem.
Dat moet in Duitsland en Belgie al jaren.

Ik heb wel een probleem met dat je moet gaan bijhouden wanneer je met je paard het erf af gaat ook al is het om te wandelen. Dat slaat werkelijk nergens op en hoeft ook in geen enkel ander EU land! Ga je over de grens dan moet je toch zowiezo de papieren van NVWA regelen waarin je route staat genoteerd en het adres in het buitenland waar je verblijft. (BENELUX en Frankrijk uitgezonderd) en weet het rijk in principe ook waar jij en je paard verblijft.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:56

Dat is toch niet zo? Alleen als je echt dagen wegblijft

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:14

Popstra schreef:
Het registreren van de paarden in dit land op zich vind ik nog niet zo een probleem.

Ik heb wel een probleem met dat je moet gaan bijhouden wanneer je met je paard het erf af gaat ook al is het om te wandelen. Dat slaat werkelijk nergens op en hoeft ook in geen enkel ander EU land! Ga je over de grens dan moet je toch zowiezo de papieren van NVWA regelen waarin je route staat genoteerd en het adres in het buitenland waar je verblijft. (BENELUX en Frankrijk uitgezonderd) en weet het rijk in principe ook waar jij en je paard verblijft.

Dat hoeft dus ook alleen als je langer dan 24 uur wegblijft. Een buitenrit of wedstrijd hoef je niet bij te houden in je administratie.

Zie:
Citaat:
Lokale administratie
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Je moet wel in je lokale administratie bijhouden als een paard langer dan 24uur niet op de locatie is of als een paard korter dan 30 dagen op jouw locatie verblijft. In het geval van een controle moet je kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag je in een systeem naar keuze bijhouden zoals een schrift, map, Word- of Excel-bestand.

Bron: https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:26

Popstra schreef:

In het bedrijfsregister zet u alle verplaatsingen naar andere locaties. Hoe u het bedrijfsregister bijhoudt is vormvrij. Een buitenrit of aanwezigheid bij een evenement van één dag hoeft u niet op te nemen. Blijft een paard langer dan 30 dagen bij u? Of gaat het voor langer dan 30 dagen weg? Meld dit dan ook in I&R.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... den-melden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:21

Oh, in het begin stond er toch echt je alles moest gaan noteren...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:27

Klopt hoor maar dat is later aangepast

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:29

Gelukkig. Scheelt weer

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:40

Citaat:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... rdenhouder
Houder verantwoordelijk
Als houder bent u verantwoordelijk voor het paspoort en een goede registratie. Zorg er ook voor dat de paardenpaspoort uitgevende instantie (ppi) de goede gegevens heeft. De ppi zet de informatie in het paspoort. Het gaat om de volgende gegevens:

of het paard geslacht mag worden voor menselijke consumptie;
een leesbaar chipnummer;
of het paard een stamboekpaard is;
informatie over de eigenaar van het paard.

Aanpassen gegevens
Veranderen de gegevens van uw paard? Als paardenhouder moet u dit binnen 30 dagen melden bij de ppi. Stuur hiervoor het paspoort op naar de ppi. Bent u met het paard al in een ander land? Stuur dan het paspoort naar een vergelijkbaar stamboek in het betreffende land.

Het gaat om veranderingen van de volgende gegevens:

chipnummer
kleur
datum van de aanpassing
registratie van het paard (ingeschreven bij een erkend stamboek of een FEI-paspoort)
registratie slacht voor menselijke consumptie
verandering van eigenaar
land van verblijf
sterfdatum
verlies of slachting

Zo ver ik weet staat er helemaal geen informatie van de huidige eigenaar in een paspoort zolang deze niet overgeschreven wordt bij verkoop. Wat omdat het dus geen eigendomsdocument is, weggegooid geld is. :$

Citaat:
https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/
Lokale administratie
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Je moet wel in je lokale administratie bijhouden als een paard langer dan 24uur niet op de locatie is of als een paard korter dan 30 dagen op jouw locatie verblijft. In het geval van een controle moet je kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag je in een systeem naar keuze bijhouden zoals een schrift, map, Word- of Excel-bestand.

En nu staat je paard dus minder dan 90 dagen op een dekstation maar wel langer dan 30 dagen weg... Zeg voor het gemak, 60 dagen weg.
Hoe register je dat dan? :o?

Buitenritten/wedstrijden moet je dus zelf bijhouden. Wat een gedoe wordt dat! Ik sta best wel op een grote stal en ik kan mij niet voorstellen dat de stalhoofd niet elke keer op berichtjes zit te wachten wie wanneer weg is en dat ook nog ergens moet gaan registreren.
Ik vraag mij ook af of een simpel "afwezig" notitie genoeg is, of dat de locatie gegevens van waar je heen bent ook genoteerd moeten worden. En wat vind AVG daar bijvoorbeeld weer van?

Het voelt allemaal ontzettend ingewikkeld, bah.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:44

Langer dan 24 uur is geen standaard dagelijks buitenritje meer. Dagje wedstrijd valt hier dan ook niet onder. Meerdaagse wedstrijden en vakantie met paard dan weer wel.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:22

miss_lizje schreef:
Citaat:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... rdenhouder
Houder verantwoordelijk
Als houder bent u verantwoordelijk voor het paspoort en een goede registratie. Zorg er ook voor dat de paardenpaspoort uitgevende instantie (ppi) de goede gegevens heeft. De ppi zet de informatie in het paspoort. Het gaat om de volgende gegevens:

of het paard geslacht mag worden voor menselijke consumptie;
een leesbaar chipnummer;
of het paard een stamboekpaard is;
informatie over de eigenaar van het paard.

Aanpassen gegevens
Veranderen de gegevens van uw paard? Als paardenhouder moet u dit binnen 30 dagen melden bij de ppi. Stuur hiervoor het paspoort op naar de ppi. Bent u met het paard al in een ander land? Stuur dan het paspoort naar een vergelijkbaar stamboek in het betreffende land.

Het gaat om veranderingen van de volgende gegevens:

chipnummer
kleur
datum van de aanpassing
registratie van het paard (ingeschreven bij een erkend stamboek of een FEI-paspoort)
registratie slacht voor menselijke consumptie
verandering van eigenaar
land van verblijf
sterfdatum
verlies of slachting

Zo ver ik weet staat er helemaal geen informatie van de huidige eigenaar in een paspoort zolang deze niet overgeschreven wordt bij verkoop. Wat omdat het dus geen eigendomsdocument is, weggegooid geld is. :$

Citaat:
https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/
Lokale administratie

En nu staat je paard dus minder dan 90 dagen op een dekstation maar wel langer dan 30 dagen weg... Zeg voor het gemak, 60 dagen weg.
Hoe register je dat dan? :o?

Buitenritten/wedstrijden moet je dus zelf bijhouden. Wat een gedoe wordt dat! Ik sta best wel op een grote stal en ik kan mij niet voorstellen dat de stalhoofd niet elke keer op berichtjes zit te wachten wie wanneer weg is en dat ook nog ergens moet gaan registreren.
Ik vraag mij ook af of een simpel "afwezig" notitie genoeg is, of dat de locatie gegevens van waar je heen bent ook genoteerd moeten worden. En wat vind AVG daar bijvoorbeeld weer van?

Het voelt allemaal ontzettend ingewikkeld, bah.

Nee wedstrijden en buitenritten korter dan 24 hoef je dus niet bij te houden. Het staat in je eigen tekst, zie het dikgedrukte onderstreepte

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:29

Ik wil graag iets vragen misschien weet een lezer Welke paardenziektes gevaarlijk voor mensen of ander vee kunnen zijn?
Stel er bestaat een soort mond en klauwzeer achtige ziekte bij paarden dan zou je dus verplicht kunnen worden om je dier te laten slachten ?
Of een nieuw soort Corona wat mede via paarden door gegeven wordt .Ik ben toch geneigd om m’n dier liever niet aan te melden .Stel dat je door Corona je zaak kwijt raakt en schulden krijgt dan zou je geregistreerde paard tevens gezien kunnen worden als vermogen en dus ook inbeslagname ?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 07:05

Op onze stal is weg zijn voor meerdaagse trainingen/wedstrijden/vakanties heel normaal.
1 stalgenoot haar ouders wonen aan zee. Paard gaat gereleld mee naar haar ouders voor een paar dagen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 07:30

Mogelijk werkt deze nieuwe wet wel preventief tegen paarden diefstal .Dat zou een positief bijeffect kunnen zijn bedacht ik net.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:55

office schreef:
Mogelijk werkt deze nieuwe wet wel preventief tegen paarden diefstal .Dat zou een positief bijeffect kunnen zijn bedacht ik net.

Net zoals dat er geen auto’s en campers en aanhangers gestolen worden omdat ze geregistreerd staan?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:04

robert45 schreef:
office schreef:

Net zoals dat er geen auto’s en campers en aanhangers gestolen worden omdat ze geregistreerd staan?

Nou is een kenteken makkelijker te verwijderen als een chip natuurlijk en paarden lijken ook wat minder op elkaar als auto's :+ Maar volgens mij worden er in Nederland toch überhaupt niet zo veel paarden gestolen?