[UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:16

Shalimar schreef:
Ik heb een pony van 28, ziet er spik en span uit. Op basis van leeftijd of ras kun je echt niet zeggen dat deze staat van de shet wel acceptabel is. Dat beest ziet er gewoon niet uit, niet gezond zo.

Tja het is net zoals bij oude mensen; sommige zien er nog kwiek en gezond uit met 80 de ander alsof hij al een x dood is geweest.

Roos_h

Re: Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:45

Leuk, al die bokkers die het beter weten dan de man die al 25 jaar voor het diertje zorgt en daarbij nog meer paarden heeft. Al dat speculeren over de staat waarin de pony zich begeeft lijkt me erg onnodig.

Fijn dat het dier terecht is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:02

Roos_h schreef:
Leuk, al die bokkers die het beter weten dan de man die al 25 jaar voor het diertje zorgt en daarbij nog meer paarden heeft. Al dat speculeren over de staat waarin de pony zich begeeft lijkt me erg onnodig.

Fijn dat het dier terecht is :)

Nou, dit dus. Het gaat echt nergens over.

Fijn dat het dier weer boven water is inderdaad.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:46

Op de foto die ik van de pony gezien heb stond het mos er nog net niet op. Hoe het gegaan is is niet netjes maar ik denk dat menig een anders zou piepen als het een waakhond was die zo ergens op het erf lag. En nee, ben niet helderziend. Vraag me ook af of je als eigenaar op deze manier een oude pony moet willen houden. Sorry.

Maar toch blij dat het beestje gevonden is.
Hopelijk pakt de eigenaar het nu anders aan.
Oud of niet oud, een dier hebben betekend een verplichting nakomen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:49

Brainless schreef:
Shalimar schreef:
Ik heb een pony van 28, ziet er spik en span uit. Op basis van leeftijd of ras kun je echt niet zeggen dat deze staat van de shet wel acceptabel is. Dat beest ziet er gewoon niet uit, niet gezond zo.

Tja het is net zoals bij oude mensen; sommige zien er nog kwiek en gezond uit met 80 de ander alsof hij al een x dood is geweest.

Nee hoor, dat is voor het grootste deel management en er bovenop zitten op alle fronten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:04

Onzin shali

Mijn oudje was mager, geen spieren meer. Door PPID.
Ondanks uitgebreid voerbeleid.
Ook rare vacht, niet meer waterdicht. Die kreeg een deken op.
En eigenlijk was dat maar goed ook voor alle moeizieke mensen die langs komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:59

DuoPenotti schreef:
Onzin shali

Mijn oudje was mager, geen spieren meer. Door PPID.
Ondanks uitgebreid voerbeleid.
Ook rare vacht, niet meer waterdicht. Die kreeg een deken op.
En eigenlijk was dat maar goed ook voor alle moeizieke mensen die langs komen.

Dat kan, heb ik met mijn oude paard ook gehad. En ik heb alle begrip dat een oudje er niet meer bij loopt als een jong paard. Maar deze foto valt mi onder iets waar je prima wat aan kunt doen. En niet onder het kopje 'het dier heeft waarschijnlijk na de laatste poetsbeurt een regenbui over zich heen gehad', zoals iemand eerder noemde.
Dit lijkt me voor de pony niet prettig en een ieder die hier vind van wel, die snap ik dan echt niet.

Dit dier had nooit weg genomen mogen worden, maar laten we nou niet doen of het dier op de foto er verzorgd uit ziet.

Ben blij dat het dier weer terecht is, maar hoop dat de oude man een beetje aan de vacht gaat doen, want dit gebeurd niet over een nacht ijs.
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:13

En toch.
Je blijft met je tengels af van een dier van iemand anders....

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:23

senna21 schreef:
En toch.
Je blijft met je tengels af van een dier van iemand anders....

Ik geloof ook niet dat iemand hier daar anders over zal denken.

Het gaat om de verzorging.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:37

Oke Duopenotti, ik zal een beetje in het midden gaan zitten want het klopt, uiteindelijk verlies je het van de sterfelijkheid helaas, hoe goed je ook je best doet. Maar ik lees bij jou PPID, dus is getest = zorg, en ik lees deken = ook zorg (en tegen bemoeizieke mensen). Dat leest toch anders dan dat vodje dat hierboven op de foto staat. Maar nu hou ik erover op, want nu weten we het onderhand wel hoe ik erover denk. Laten we maar hopen dat de pony gewoon weer vrij en blij rondloopt met zijn nieuwe look.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:39

Mindim schreef:
Ben blij dat het dier weer terecht is, maar hoop dat de oude man een beetje aan de vacht gaat doen, want dit gebeurd niet over een nacht ijs.
[ [url=m/72d06G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier moet je toch wel een beetje je best voor doen om het zo erg te laten worden hoor....

Ik begrijp niet zo goed dat mensen een zo sterk vervilte vacht goedpraten. Dat is iets anders dan een blije smerige pony die gewoon heerlijk in de modder en stront heeft gerold.
Dit soort plakkaten voelen ook niet prettig voor het paard.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:45

Ik vind het juist zielig dat paarden met 'n deken op moeten lopen in de wei. Begrijpelijk als je ze nog onder 't zadel hebt, maar als ze van hun pensioen genieten dan toch echt niet meer.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:49

Ook dat is niet over één kam te scheren. Zat oudere paarden en pony's die het niet meer redden door de winter heen zonder deken. Daar valt soms niet tegenop te voeren en een deken kan dan net dat steuntje zijn om niet helemaal in te teren.

Zonder de situatie te kennen, is er gewoon niet over te oordelen.
Laatst bijgewerkt door Leo op 25-03-21 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:49

elnienjo schreef:
Ik vind het juist zielig dat paarden met 'n deken op moeten lopen in de wei. Begrijpelijk als je ze nog onder 't zadel hebt, maar als ze van hun pensioen genieten dan toch echt niet meer.

Meestal is daar dan ook wel een goede reden voor.
Mijn oud shetje is stram en stijf zonder dekentje ondanks duivelsklauw supplement...
andere oudjes zijn bvb niet meer waterdicht, kunnen zich niet goed warm meer houden, vallen te snel af, ...

Edit: moest ik die shet op de foto met viltvacht binnen krijgen, zou die ook direct geschoren worden bij mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:53

Elnienjo, dus een vacht die niet meer waterdicht is maar zonder deken zetten....

Ik weet niet hoe snel dat vervilten gaat.
Ik kan vanuit die foto zo ver weg ook niet zien of het echt vervilt is of losse plukken haar zoals de eigenaar beschrijft.
Gezien de blaadjes in zijn manen kan hij best net gerold hebben en dan liggen er hier ook wel plukjes haar op de paarden. Nu zitten die niet enorm dik in de vacht dus valt dat niet direct op.
Voordat ik kan zeggen dat het dier verwaarloosd is zou ik toch echt het beestje zelf willen zien.
En gezien 144 erbij is geweest denk ik dat het vervilten wel mee valt. Niet dat hij er wondjes onder heeft zitten omdat het trekt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:54

Euhm... Al sinds oktober is dit paard niet 1x geborsteld geweest...
Ziet hij er slecht uit?
Hij is 22 en rolt gewoon elke dag meerdere keren.

Ik controleer wel op wondjes maar daarvoor hoef je ze echt niet te borstelen.

Eenmaal de vacht droog is en ze gaan schudden/rollen valt de eventuele modder er vanzelf weer af.

Nota, heeft in de koudste maanden wel een deken gehad omdat hij anders teveel afvalt ondanks onbeperkt hooi en extra voer.
Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:42

elnienjo schreef:

Dat is erg kort door de bocht. Mijn 29-jarige met PPID en EOTRH (ja, dat zijn een hoop afkortingen) heeft nog maar een half gebit. Normaal gesproken eet een paard zich warm. De mijne kauwt zijn hooi tot pruimtabak en krijgt meerdere keren per dag vloeibaar voedsel. No way dat hij zich daarop volledig zelf warm kan houden en daarom help ik de natuur een handje. Hij wordt nog gereden, maar ook al werd hij niet meer gereden, dan nog zou er een deken op gaan bij koud en nat weer. Ik vind het veel zieliger om het hem maar zelf te laten uitzoeken.

Ik zie hier veel aannames. Ik hoop alleen maar dat deze meneer zijn pony terugkrijgt. Een pony van een ander uit de wei halen en scheren omdat je vindt dat-ie niet goed wordt verzorgd, daar heb ik geen woorden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:15

Art_Ificious schreef:
Ziet hij er slecht uit?

Eenmaal de vacht droog is en ze gaan schudden/rollen valt de eventuele modder er vanzelf weer af.

Nota, heeft in de koudste maanden wel een deken gehad omdat hij anders teveel afvalt ondanks onbeperkt hooi en extra voer.
[ [url=m/24ol8M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap niet zo goed wat het met jouw paard te maken heeft? Als dit het toonbeeld is van maanden niet poetsen, hoe lang moet dat dan bij de pony wel niet gebeurd zijn. Er is ook nog een verschilletje of je paard een lange wintervacht aanmaakt of een korte.
Mijn oude kwpn-er had enorme lange haren. Als ik daar niets aan deed, dan zag ze er uit zoals de shetlander hierboven en kan je de klitten en plakken uit de oksels weg knippen, ze er mee laten lopen is niet comfortabel.

Feit dat de pony niet direct wordt terug gebracht naar de eigenaar, doet me vermoeden dat de verzorging en de staat waarin het diertje verkeerd niet helemaal koek en ei is.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:54

Vilten van de vacht gaat redelijk snel hoor. Mijn ppid'er heeft ook op sommige plekken vilt in de vacht zitten. Komt omdat de vacht te lang is en ook korter haar erdoor zit. Als het kortere haar loslaat is dat meestal eerder dan de lange varkensharen. En ja dan krijg je viltplekken, die je met een borstel er niet uit krijgt. Je moet scheren of met de schaar aan de gang. Maar ik ga dat ook niet constant doen, dan krijg je pas een rare vacht met happen eruit. Ik hou in de gaten of ze er geen last van heeft, als dat wel zo is knip ik het eruit

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:11

Iedereen kan wel via bokt /Facebook of andere social media een mening geven, maar wat bereik je ermee. Je ziet deze pony van een foto, wie weet hoelang geleden deze foto gemaakt is. De echte situatie zie je niet, ik snap persoonlijk dan niet hoe je kritiek kan geven. Ik denk dat het baasje de situatie als enige het beste kent en daarop kan reageren.

Misschien ziet het beestje er niet goed uit, maar geeft dat het recht om hem mee te nemen, oo eigen initiatief te scheren?

Sorry hier ook een oudje van 34 staan. Ik kan mij niet voorstellen hoe het moet zijn geweest voor pony /eigenaar. |(

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:17

Adjepatatje8 schreef:
Iedereen kan wel via bokt /Facebook of andere social media een mening geven, maar wat bereik je ermee. Je ziet deze pony van een foto, wie weet hoelang geleden deze foto gemaakt is. De echte situatie zie je niet, ik snap persoonlijk dan niet hoe je kritiek kan geven. Ik denk dat het baasje de situatie als enige het beste kent en daarop kan reageren.

Misschien ziet het beestje er niet goed uit, maar geeft dat het recht om hem mee te nemen, oo eigen initiatief te scheren?

Sorry hier ook een oudje van 34 staan. Ik kan mij niet voorstellen hoe het moet zijn geweest voor pony /eigenaar. |(

Op eigen initiatief meenemen idd niet, maar op zich is het wel goed om kritisch te kijken naar de verzorging van de dieren om ons heen.
Elke dag langsheen een verwaarloosde pony (of pony die een verwaarloosde indruk maakt zoals in dit geval) lopen zonder ooit aan de bel te trekken is veel erger toch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:21

Ze hadden zich bij de eigenaar als verzorger kunnen aanbieden,als ze menen dat de pony meer geborsteld zou moeten worden etc. Maar als je een pony gaat stelen dan kun je het wel vergeten dat een eigenaar je nog ooit zal vertrouwen om zijn dier te gaan verzorgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:23

Poekkie schreef:
Elke dag langsheen een verwaarloosde pony (of pony die een verwaarloosde indruk maakt zoals in dit geval) lopen zonder ooit aan de bel te trekken is veel erger toch?

Ja en nee... ik snap beide kanten.

Mijn schoonvader werd gek van de mensen die of de politie belde of boos aanbelde met de mededeling dat de pony er slecht en ondervoed uitzag, zelf gingen voeren enz ondanks het briefje wat aan het hek hing.
Zij zag er ook mega slecht uit maar die had ik verwaarloosd gekregen en had ik net een kleine week staan op zand (met meerdere keren per dag een plukje hooi en buitenpulp).
Zij mocht niet de volle wei in (om te veel eten en oa koliek te voorkomen) maar moest met langzaam voeren aan gaan komen.
Van ellende hebben wij haar verderop gezet waar geen weg langs liep maar daardoor ook minder direct toezicht was.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:32

anjali schreef:
Ze hadden zich bij de eigenaar als verzorger kunnen aanbieden,als ze menen dat de pony meer geborsteld zou moeten worden etc. Maar als je een pony gaat stelen dan kun je het wel vergeten dat een eigenaar je nog ooit zal vertrouwen om zijn dier te gaan verzorgen.

Misschien hadden ze dat wel gedaan of waren er al vragen?
Ik praat de actie niet goed, maar de meeste oude mannen van 75 staan niet echt open voor kritiek, veranderingen of verbeteringen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:33

Art_Ificious schreef:
Ziet hij er slecht uit?

[ [url=m/24ol8M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat je een paard niet poest als hij zonder deken staat oke, maar met deken moet er wel een borstel over anders zit er niet alleen vuil aan de buitenkant van de deken maar ook aan de binnenkant.
Snap je post ook niet zo goed hier.