LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:43

Mac schreef:
Nou is mijn foto van het door wolven aangevreten paard in spoiler gezet. Ik snap dat het voor de teerdere zieltjes onder ons niet fijn is om te zien. Maar: dit is wel de realiteit en als je het zo aantreft in je wei moet je er ook maar mee dealen. Dat is naar mijn mening nou juist het punt wat gemaakt moet worden.

Het is mij ook weleens opgevallen dat juist de mensen die pro wolf zijn dit soort foto's niet kunnen aan zien. Of dat nu is omdat ze er zelf niet tegen kunnen of omdat ze liever niet hebben dat anderen de waarheid zien vraag ik mij dan weleens af.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:54

Mac schreef:
Nou is mijn foto van het door wolven aangevreten paard in spoiler gezet. Ik snap dat het voor de teerdere zieltjes onder ons niet fijn is om te zien. Maar: dit is wel de realiteit en als je het zo aantreft in je wei moet je er ook maar mee dealen. Dat is naar mijn mening nou juist het punt wat gemaakt moet worden.

Verschrikkelijk toch,zal je diertje maar wezen,dan praat je wel anders over de terugkomst van de wolf.
Mensen hebben geen notie van de kracht van dit roofdier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:13

Kinke schreef:
Mindim schreef:
Ik haal ook eten van een boer, een lokale en biologische. Teelt enkel voor nederland, dat kan je van het gros boeren niet zeggen, die produceren veelal voor over de grens.

Een biologische boer zit natuurlijk met smart te wachten op wolven in de wei :+
En ik heb zo'n vermoeden dat jouw telefoon of laptop waarop je je anti boer berichtjes typt, uit China komt. Gewoon geïmporteerd. Terwijl je verwarmingsketel, gemaakt met onderdelen uit China, gas verbruikt uit Rusland. En iets zegt me dat je ook niet in een auto, gemaakt in Nederland, naar die boer gaat om je eten te halen. Poeh, hoe durven ze zeg, die Nederlandse landbouw en veehouderij, wat een lef om ook te exporteren. Net als al die duizenden andere bedrijven in Nederland die van alles over de grens verkopen.

Gevoelig punt? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:18

Billy schreef:
Ik denk dat het aantal loslopende en verwilderde huiskatten een groter probleem is voor de konijnen en hazenpopulatie dan die paar wolven. Maar dat breng je de gemiddelde kattenbezitter niet aan z'n verstand.....

Vergeet de jacht niet, er is dusdanig veel op die beesten gejaagd ook, dat hazen en konijnen amper nog te zien zijn.

Billy

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:30

Jagers kijken naar de wildstand, wat er niet is schieten ze ook niet

KimEquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:34

Ik kom regelmatig in Polen waar mijn collega en vriendin al jarenlang paarden fokt. In haar achtertuin (lees berggebied) leeft al jaren een roedel wolven. Ze maken er gewoon ritten en zijn nog nooit in aanraking gekomen met een wolf. Ook de geiten en schapen worden met rust gelaten. Misschien niet meteen overal het ergste achter zoeken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:55

Mindim schreef:

Ik ben geen boer :)
Maar hoe zit het nu, mag iedere ondernemer exporteren, behalve de landbouw en veehouderij?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:12

Off topic, ga dat lekker per pb bediscussiëren aub.

Er moet gewoon realistisch naar de impact van wolven gekeken worden. Dat betekent dat er niet op voorhand geroepen moet worden dat het helemaal misgaat, maar ook niet dat de mogelijkheid tot afschieten niet geopperd mag worden.
Ik vind de kijk van sommige natuurbeheerders en -liefhebbers op natuur in het algemeen en de wolf in het bijzonder nogal romantisch en naïef. Alle natuur in Nederland behoeft beheer om e.e.a. in evenwicht te houden. Een enkele wolf zal geen kwaad kunnen (tenzij het om een individu gaat dat te enthousiast roofgedrag vertoont), als het er tientallen worden, wordt het een probleem. Dat moet je niet willen, dat moet he dus voorkomen. Het risico van import van hondsdolheid vanuit Dld is ook nog een punt om rekening mee te houden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:20

Allemaal een ezel er bij zetten, probleem opgelost

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:25

mrie schreef:

Wel vervelend, steeds weer een nieuwe ezel moeten kopen om aan de wolven te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:30

Billy schreef:

Bij reeen misschien, daar wordt ook geteld, maar op hazen en konijnen mocht het hele jaar rond vrij gejaagd worden, met het gevolg dat de dieren nu op de rode lijst staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:35

Kinke schreef:
Mindim schreef:

Ik ben geen boer :)
Maar hoe zit het nu, mag iedere ondernemer exporteren, behalve de landbouw en veehouderij?

Tuurlijk mag een ieder exporteren. Alleen bij boeren wordt het merendeel geexporteerd, bijna 75% en dat werkt oa intensieve veehouderij in de hand, de zuinige grond die we hier in nederland rijk zijn, zou in mijn beleving wel wat terug mogen naar de natuur. Dus iets minder export en een goede prijs voor de producten al hier.

En het riedeltje, je laptop komt uit china en dergelijke, ja dat weet ik. Mijn man vervoert dat spul en ook dat van de action, dus ik gebruik dat riedeltje vaak zat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:36

Askja schreef:
Off topic, ga dat lekker per pb bediscussiëren aub.

Er moet gewoon realistisch naar de impact van wolven gekeken worden. Dat betekent dat er niet op voorhand geroepen moet worden dat het helemaal misgaat, maar ook niet dat de mogelijkheid tot afschieten niet geopperd mag worden.
Ik vind de kijk van sommige natuurbeheerders en -liefhebbers op natuur in het algemeen en de wolf in het bijzonder nogal romantisch en naïef. Alle natuur in Nederland behoeft beheer om e.e.a. in evenwicht te houden. Een enkele wolf zal geen kwaad kunnen (tenzij het om een individu gaat dat te enthousiast roofgedrag vertoont), als het er tientallen worden, wordt het een probleem. Dat moet je niet willen, dat moet he dus voorkomen. Het risico van import van hondsdolheid vanuit Dld is ook nog een punt om rekening mee te houden.

Mee eens

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:37

KimEquiJoy schreef:
Ik kom regelmatig in Polen waar mijn collega en vriendin al jarenlang paarden fokt. In haar achtertuin (lees berggebied) leeft al jaren een roedel wolven. Ze maken er gewoon ritten en zijn nog nooit in aanraking gekomen met een wolf. Ook de geiten en schapen worden met rust gelaten. Misschien niet meteen overal het ergste achter zoeken?

Wat doen ze in die desbetreffende regio in Polen dan anders qua wildbeheer dan in Duitsland? In Duitsland is het een chaos en dat wordt het bij ons ook want hier worden exact dezelfde fouten gemaakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:41

mrie schreef:

Yeah right :roll:

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:43

Vermoedelijk is het leefgebied van de wolven op die plek in Polen toch groter. En vooral leger. Hier stuit een wolf om de paar kilometer op bebouwing, vee, een autoweg.

Ezelverhaal is precies dat. Een fabeltje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:57

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:48

mrie schreef:

Als je niet teveel gras vreet mag jij in onze wei staan

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 00:20

stoffel schreef:
mrie schreef:

Als je niet teveel gras vreet mag jij in onze wei staan

:')

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 00:25

Mindim schreef:
Billy schreef:

Bij reeen misschien, daar wordt ook geteld, maar op hazen en konijnen mocht het hele jaar rond vrij gejaagd worden, met het gevolg dat de dieren nu op de rode lijst staan.

Nope de jacht is nooit vrij geweest, waren allerlei tijdvakken voor per diersoort. Haas was meen ik tot 31 januari. Reeën wordt we vergunning voor verleend waarop staat wat je mag schieten. Ik ging een jaar of 25 geleden mee als picker up, die jagers weten heel nauwkeurig wat er loopt en wat er afgeschoten kan worden..
Laatst bijgewerkt door Billy op 15-02-21 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 00:30

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 00:53

wilde eend

15 augustus tot en met 31 januari

haas 15 oktober tot en met 31 december
fazantenhen 15 oktober tot en met 31 december
fazantenhaan 15 oktober tot en met 31 januari
houtduif 15 oktober tot en met 31 januari
konijn 15 augustus tot en met 31 januari

Dit is het hele schema mindim, hele jaar bejaagbaar is dus gewoon niet waar!!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 07:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:47

Billy schreef:
Nope de jacht is nooit vrij geweest, waren allerlei tijdvakken voor per diersoort. Haas was meen ik tot 31 januari. Reeën wordt we vergunning voor verleend waarop staat wat je mag schieten. Ik ging een jaar of 25 geleden mee als picker up, die jagers weten heel nauwkeurig wat er loopt en wat er afgeschoten kan worden..

Je hebt gelijk wat betreft de tijdvakken, daar zat ik fout, maar niet met het vrij bejagen in die tijdvakken. Fazant, haas, konijn, houtduif en wilde eend kan je dan naar hartelust afknallen en dat gebeurt dan ook.
Er zijn aardig wat dieren die gelieerd zijn aan het boerenland, waar de aantallen in de loop der jaren achteruit zijn gehold. Dat geeft te denken.

Reeen worden geteld en hier in drenthe zijn de afschotperiodes voor reigeiten en kalveren
Van 1 januari tot 15 maart en 1 oktober tm 31 december.
Voor de reebokken 1 april tm 31 oktober.
Voor de reeen moet vanzelf een vergunning afgegeven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:31

KimEquiJoy schreef:

Waarschijnlijk heeft die roedel daar in Polen effies meer leefruimte en wild voorhanden. niet 1 op1 te vergelijken met ons landje.