Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Elisa2 schreef:Ja zo kregen wij vroeger ook les op de manege, en leren schoppen en zagen en toch is dat ook goed gekomen. Gewoon omdat er op een gegeven moment een belletje gaat rinkelen dat dit niet is zoals je het voorgesteld had, dat er andere manieren zouden moeten zijn. En door aankoop van eigen paarden er een betere instructeur kwam via de verenigingslessen.
DuoPenotti schreef:Eens hoor
Echt ik heb op een stal ooit iemand les zien geven...daar had de halve stal daar les van... mijn god, ik heb nooit zo iets verschrikkelijks gezien. Ruiters die scheef moesten hangen want dan kwam het paard wel onder zeEen voorbeeld wat me te binnen schiet.
DuoPenotti schreef:Scheef was zover als ze konden. Ik had nog nooit zoiets idioots gezienEn het ging niet over kleine gewichtshulpen zeg maar.
En die ruiters waren nog niet aan wijken toe, en over 10 jaar zo nog niet
En ik leer niet wijken door scheef te hangen overigens
myk_en_shant schreef:Waar het voornamelijk mis gaat is tijdens de instructeurs opleidingen zelf.
....
Suzanne F. schreef:Ben het qua hulpen eens met Babootje maar dat is iets anders dan scheef ernaast hangen natuurlijk.
Een gewichtshulp zie je amper. Ik hoor niet te zien dat iemand helemaal scheef gaat zitten om te wijken. Ook niet om het aan te leren. Ze moeten opzij door de gehoorzaamheid aan de eenzijdige beenhulp, niet door er scheef op te gaan hangen.
Babootje schreef:Wij leren het wijken altijd in draf aan omdat het paard voorwaarts moet blijven.
Vanuit de binnenhoefslag (2e of 3e) geef je wat eenzijdige kuitdruk (moet je paard naar links, rechter kuit en naar rechtsnatuurlijk andersom) Daarbij blijft je kuit gewoon in de normale positie (dus niet je been naar achter) want de achterhand mag niet uitzwaaien. Je houdt je paard recht en wijst met je buitenteugel hem een beetje de weg. Reageert je paard niet voldoende op je kuit, dan geef je een gewichtshulp door wat meer gewicht op je buitenbeugel te plaatsen (dus je gewicht wat verplaatsen naar buiten). De achterliggende gedachte is dat het paard zich altijd onder jou zal willen verplaatsen (dat is de hele bedoeling van gewichtshulpen)
De gedachte van die instructrice die jij zo raar vindt is in feite niet dus zo raar. Misschien heeft zij de bedoeling gehad om de beginnende ruiters te laten voelen wat er onder ze gebeurt als ze hun gewicht verplaatsen.
ik zie om me heen dat er best vaak commentaar wordt gegeven op iemands instructie terwijl er in feite niet begrepen wordt wat de bedoeling is. Dat heeft dan niet met de kennis en kunde van de instructie te maken, maar met het begrip van degene die commentaar levert.
Kelly_ann schreef:myk_en_shant schreef:Waar het voornamelijk mis gaat is tijdens de instructeurs opleidingen zelf.
....
996981 schreef:Maar Superpony, voor de doelgroep die jij noemt, de absolute beginners, is het ook nog helemaal niet zo van belang een echt goede instructrice te hebben. Heel veel manegeruiters hebben helemaal niet de ambitie echt goed te leren rijden, maar vinden het vooral ook gezellig. Dat is natuurlijk ook helemaal prima
Als je wel echt ambitie hebt, en graag goed wil leren paardrijden, hoort daar in mijn ogen een stukje eigen verantwoordelijkheid bij.
Van een voetballer die in teamverband speelt wordt toch ook verwacht dat hij buiten de trainingen om, werkt aan zijn eigen conditie? Waarom mag van een ruiter niet verwacht worden dat hij buiten de trainingen om, tijd besteedt aan het opdoen van kennis?
Babootje schreef:Wij leren het wijken altijd in draf aan omdat het paard voorwaarts moet blijven.
Vanuit de binnenhoefslag (2e of 3e) geef je wat eenzijdige kuitdruk (moet je paard naar links, rechter kuit en naar rechtsnatuurlijk andersom) Daarbij blijft je kuit gewoon in de normale positie (dus niet je been naar achter) want de achterhand mag niet uitzwaaien. Je houdt je paard recht en wijst met je buitenteugel hem een beetje de weg. Reageert je paard niet voldoende op je kuit, dan geef je een gewichtshulp door wat meer gewicht op je buitenbeugel te plaatsen (dus je gewicht wat verplaatsen naar buiten). De achterliggende gedachte is dat het paard zich altijd onder jou zal willen verplaatsen (dat is de hele bedoeling van gewichtshulpen)
De gedachte van die instructrice die jij zo raar vindt is in feite niet dus zo raar. Misschien heeft zij de bedoeling gehad om de beginnende ruiters te laten voelen wat er onder ze gebeurt als ze hun gewicht verplaatsen.
ik zie om me heen dat er best vaak commentaar wordt gegeven op iemands instructie terwijl er in feite niet begrepen wordt wat de bedoeling is. Dat heeft dan niet met de kennis en kunde van de instructie te maken, maar met het begrip van degene die commentaar levert.
Sky_As schreef:Ik wil geen discussie aan gaan, maar er zijn natuurlijk meerdere manieren en wegen naar Rome, en afhankelijk van wat je het geleerd hebt en de uitleg daar bij maakt of je iets logisch vind. Ik vind Jill het bijvoorbeeld altijd heel fijn uitleggen. Die leert je bouwstenen en oefeningen uit elkaar halen en in stukjes aan leren. En dat was voor mij logisch. Het is ook net waar je je fijn bij voelt. Wat jij hier boven beschrijft vind ik nog al veel tegelijk zeg maar... Waarbij ik niet zeg dat het goed is fout is.
Sky_As schreef:Zo zijn er ook instructrices die juist zeggen dat als jij de ene kant op gaat zitten, het paard tegen zal willen hangen juist om in balans te blijven. (als ik aan jouw rechterarm ga hangen ga jij naar links leunen om het te compenseren, die theorie zeg maar)... Dus zeg mij maar wat goed of fout is. Ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Sky_As schreef:Ik ben me sinds kort op wat andere manieren aan het verdiepen in paarden (beetje de featherlight/warwick schiller kant op), en ik ben inmiddels helemaal anders naar sommige dingen gaan kijken....
Wat goed of fout is, is ook een beetje waar je je als ruiter prettig bij voelt.
superpony schreef:996981 schreef:Maar Superpony, voor de doelgroep die jij noemt, de absolute beginners, is het ook nog helemaal niet zo van belang een echt goede instructrice te hebben. Heel veel manegeruiters hebben helemaal niet de ambitie echt goed te leren rijden, maar vinden het vooral ook gezellig. Dat is natuurlijk ook helemaal prima
Als je wel echt ambitie hebt, en graag goed wil leren paardrijden, hoort daar in mijn ogen een stukje eigen verantwoordelijkheid bij.
Van een voetballer die in teamverband speelt wordt toch ook verwacht dat hij buiten de trainingen om, werkt aan zijn eigen conditie? Waarom mag van een ruiter niet verwacht worden dat hij buiten de trainingen om, tijd besteedt aan het opdoen van kennis?
Natuurlijk wel.
Die manege paarden hobbelen onder mensen die volop in het zadel bonken.
Mensen die daarna een eigen paard kopen, kunnen niet rijden.
Het is voor kinderen het makkelijkste om het jong goed te leren. Als je eenmaal goed leert zitten, goed leert rijden, zit dat erin gebakken. Dan kan je daarna verder. Maar mensen gewoon ene goede basis leren is helemaal niet moeilijk en zou echt de standaard moeten zijn.
Je haalt sowieso het instructeurs niveau al naar beneden als die mensen/kinderen geen goed les hoeven te krijgen. Nee, gewoon alle instructie goed, klaar.
Mensen betalen er ook genoeg voor en heel veel dieren zouden er profijt van hebben!!
Gezelligheid kan evengoed. Gezelligheid en iets goed leren kunnen echt heel goed samen gaan. Ik kan heel aardig zijn, naast streng en rechtvaardig.
Kelly_ann schreef:Het topic begon wel heel erg met inhakken op alles zeg![]()
Gelukkig nu ook wat nuance want er spelen meerdere factoren. Zoals al genoemd de invloed van topsport en jurering. Motivatie en interesse als leerling. En ook dat we paarden en paardrijden niet meer met de paplepel krijgen ingegoten. De maatschappij die sneller en prestatie gerichter is etc.Elisa2 schreef:Ja zo kregen wij vroeger ook les op de manege, en leren schoppen en zagen en toch is dat ook goed gekomen. Gewoon omdat er op een gegeven moment een belletje gaat rinkelen dat dit niet is zoals je het voorgesteld had, dat er andere manieren zouden moeten zijn. En door aankoop van eigen paarden er een betere instructeur kwam via de verenigingslessen.
Niet alleen het belletje, maar ook je eigen rijvaardigheid die zorgt dat je timing en gevoel beter wordt!
Meer dan 80% van Bokt heeft leren rijden op een manege. En vervolgens is de kritiek op de maneges enorm. Want je komt tot inzichten en krijgt meer ervaring.
Maar de 'fouten' die de manege je leert zijn vrij logisch in de ontwikkeling als ruiter en ook vrij universeel op maneges wereldwijd.
Dat heeft te maken met je motorische ontwikkeling, maar ook met het feit dat manegepaarden minder scherp aan de hulpen staan. Dat is een kwaliteit (vergevingsgezind) en een nadeel van deze paarden.
Ik ben bevlogen (manege) instructeur, maar ik ben ook niet heilig. Soms moet ik zaken laten gaan omdat je een ruiter nu eenmaal geen 4 dingen tegelijk kan laten oplossen. Laat staan bij meerdere combinaties in je rijbaan. Je pakt dan eerst het meest urgente probleem aan. En dan moet je niet alleen het wat, maar ook het hoe en waarom bijbrengen. Rekening houden met de karakters van de paarden, de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen, de leerstijl die hen het meest aanspreekt etc. etc.
De ideale rij opleiding/manege is een utopie, amper haalbaar. Bovendien, hoeeuk vind je klant dat? Laat staan Het financiële plaatje![]()
Fouten maken is onvermijdelijk, en je leert soms pas nadat je ze hebt gemaakt.
Natuurlijk zie ik ook dat het in deze tijd lastig is om een solide basis op te bouwen. Ook als je graag instructeur wil worden dus ik kan me best vinden in de column.
Suzanne F. schreef:Er zijn paarden waarop je leert paardrijden en er zijn paarden waarop je goed leert paardrijden. Op een manege leer je de basis; lichtrijden, houding, hulpen etc. Basiskennis. Maar echt goed paardrijden leer je daar niet. Dat kan ook niet. Want het zijn superlieve en brave paarden maar nageeflijk rijden kan je ze nooit. En dat hoef je ook niet te proberen, heeft geen nut. Het echte in aanleuning rijden en rechtrichten moet je ergens anders leren.
996981 schreef:En hoe wil je een kind, waarbij de (fijne) motoriek, nog niet goed ontwikkeld is écht goed leren rijden? Als je ze al de theorie zo goed kan uitleggen dat ze snappen wat je bedoelt.
Dat kan niet. Een kind heeft niet het vermogen a) te snappen wat je allemaal precies bedoelt, b) is lichamelijk vaak niet instaat het gevraagde uit te voeren.
Laat kinderen op een manege aub lekker lol hebben en leren hoe ze bovenop de pony blijven. Goed leren rijden kan altijd nog. Op het moment dat ze cognitief en motorisch beter ontwikkeld zijn, én er zelf voor kiezen goed te willen leren rijden.
Waarom bij kinderen al de lol en onbevangenheid weg willen nemen, om plaats te maken voor serieuze, moeilijke theorie, waarvan de kans klein is dat ze het snappen en als ze het snappen vaak lichamelijk niet in staat zijn uit te voeren?
superpony schreef:996981 schreef:En hoe wil je een kind, waarbij de (fijne) motoriek, nog niet goed ontwikkeld is écht goed leren rijden? Als je ze al de theorie zo goed kan uitleggen dat ze snappen wat je bedoelt.
Dat kan niet. Een kind heeft niet het vermogen a) te snappen wat je allemaal precies bedoelt, b) is lichamelijk vaak niet instaat het gevraagde uit te voeren.
Laat kinderen op een manege aub lekker lol hebben en leren hoe ze bovenop de pony blijven. Goed leren rijden kan altijd nog. Op het moment dat ze cognitief en motorisch beter ontwikkeld zijn, én er zelf voor kiezen goed te willen leren rijden.
Waarom bij kinderen al de lol en onbevangenheid weg willen nemen, om plaats te maken voor serieuze, moeilijke theorie, waarvan de kans klein is dat ze het snappen en als ze het snappen vaak lichamelijk niet in staat zijn uit te voeren?
Wat een onzin.
Mijn ouders zette mij al mijn hele leven erop. Vanaf mijn 5e mocht ik in de les. Met 3 slagen kon ik nog niet in de beugels en ik mocht niet mijn eigen teugels gelijk vasthouden. Maar ik leerde wel zitten. We leerde spelenderwijs en hadden zeker wel lol.
Ik reed op mijn 8e wedstrijden, maar toen ging het ook nog niet om in de krul trekken.
Onze zoon was 3 dat hij zijn shet kreeg en leerde ook va zijn 5e ongeveer wat meer rijden.
Ik weet niet of je uberhaupt kinderlessen kent of zelf kinderen hebt les gegeven, maar ik heb op maneges les gegeven en dat kan hartstikke goed en leuk gaan. Juist kinderen leren super makkelijk.
En ja, de kids die van jongs af aan er veel op zitten en van alles meemaken zitten misschien beter. 1x pw een les is daar misschien niet altijd voldoende voor.
Maar een kinderles hoort niet te gaan over dressuur, aan d eteugel rijden, wijken etc.
Ik ken heel veel mensen van mijn leeftijd die allemaal van jongs af aan erop zijn gezet en nog steeds zitten als een huis.
Iemand, ook kinderen, later leren dat ze het niet goed hebben geleerd en alles anders moet is veel erger. Ik zie voorbeelden waar ik echt naar van word. Had allemaal echt niet gehoeven. Maar dan moet de instructie dus goed leren lesgeven. En aan beginners is een vak apart. Ook het verschil of ze volwassen zijn of klein bijv. Hele grote verschillen, maar de basis is het belangrijkste.
En doe je het niet voor hun, dan voor de paarden. Welzijn is nr 1. Die kan je verbeteren door betere lessen. Als mensen dan afvallen, so be it. Niet iedereen vindt het leuk en hoeft door te gaan. is met andere sporten net zo.