Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:03

Ik vraag me af wanneer men van plan is om ons formeel op de hoogte te stellen van dit hele verhaal... wij hebben van geen enkel NL stamboek/paspoortuitgevende instantie iets gehoord dat er wat staat te gebeuren op europees niveau... je zou zeggen... dat ze de braaf geregistreedde diereneigenaren wel laten weten dat we iets moeten... of dat ze aangeven dat dit vanzelf doorgegeven gaat worden aan de europese registratie instantie?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:05

Neon schreef:
Ik vraag me af wanneer men van plan is om ons formeel op de hoogte te stellen van dit hele verhaal... wij hebben van geen enkel NL stamboek/paspoortuitgevende instantie iets gehoord dat er wat staat te gebeuren op europees niveau... je zou zeggen... dat ze de braaf geregistreedde diereneigenaren wel laten weten dat we iets moeten... of dat ze aangeven dat dit vanzelf doorgegeven gaat worden aan de europese registratie instantie?

Dit vind ik ook.
Nu zit ik (te)veel op internet en weet ik dit.
Maar hoe weet je dit nu als je daar niet zoveel bent?
En het stamboek vind ik daar ook niet de verantwoordelijke in, maar onze overheid.
(mijn paarden staan niet op naam, dus stamboek kan al niets)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:13

Ik wacht dan ook gewoon af tot ik op één of andere manier benaderd wordt.

De KNHS zou bijv een brief kunnen sturen, of het NRPS waar ik ook lid van ben. Dan zouden zij zich dus wel voor de kar van de overheid laten spannen, dus ik ben op zich wel nieuwsgierig óf zij dat gaan doen. En formeel hebben noch KNHS noch een stamboek wat voor officiele status dan ook in dit gebeuren en kunnen dus ook niets afdwingen.

De overheid kan dat wel, maar op het moment dat ik rechtstreeks iets van LNV krijg zijn de rapen gaar, want dan wil ik eerst wel eens weten waar zij hun informatie vandaan halen.

Dus ik ga gewoon eens een tijdje stommetje spelen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:16

ik vind het ook best bijzonder hoe dit (niet) gecommuniceerd wordt. Heel benieuwd of er nog een landelijke tv aankondiging komt oid.

aan de andere kant ben je natuurlijk wel geacht de Wet te kennen... dus als ze fout willen kunnen ze je bekeuren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:18

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:42

juval schreef:
ik vind het ook best bijzonder hoe dit (niet) gecommuniceerd wordt. Heel benieuwd of er nog een landelijke tv aankondiging komt oid.

aan de andere kant ben je natuurlijk wel geacht de Wet te kennen... dus als ze fout willen kunnen ze je bekeuren.

Ja daar dacht ik ook al aan. Als ik het niet op bokt zou lezen zou ik er niets van weten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:10

Wij hebben al een UBN nummer van de koeien toen, is dat het zelfde?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:59

Birdie60 schreef:

ja, per adres / weiland kan er officieel maar één UBN nummer zijn. Via RVO website komt binnenkort de mogelijkheid je paarden te registreren op je bestaande UBN nummer. Mensen die nog geen ubn nummer hebben moeten deze aanvragen. Of ervoor zorgen dat degene van wie ze het weiland huren dit doet en registreerd.

zo heb ik het begrepen iig

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:03

juval schreef:

Beste optie is nog de dierenartsen aanschrijven of die aub een brief willen sturen aan al hun klanten met paarden. Dan heb je geen ellende met wet persoonregistratie, etc. en je bereikt aardig wat eigenaren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:20

Alsof dierenartsen daarop zitten te wachten :)) En wie vergoedt de kosten die ze daarvoor moeten maken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:24

Op de facebook pagina zag ik inderdaad wel al een bericht staan. Maar ook dan weer, moet je wel facebook hebben en je dierenarts volgen.

Maar ik denk met rondje enten mensen informeren wel al een idee is.
Dan zijn mensen misschien nog wel te laat, maar weten ze er van.
Als de dieren geënt worden dan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:26

De overheid is gewoon ontzettend stupide geweest om bij de invoering van het paardenpaspoort (en de chip) er niet meteen een eigendomsbewijs van te maken. Dan hadden ze zó de chipdatabase kunnen lichten om alle eigenaren van paarden te bereiken. Dan mis je weliswaar de illegale paarden zonder paspoort en chip, maar dan zou je toch 90% of meer moeten kunnen bereiken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:20

Dat komt in mijn ogen omdat de overheid geen besef heeft dat paarden meer worden gehouden als gezelschapsdieren ipv vee. Dus de overheid gaat werken met het idee dat hoe ze het met de veehouderij regelen, dat dat ook werkt voor de paardenhouderij.

En dan gaan ze dus voorbij aan het feit dat je zit met heel veel verschillende eigenaren, die de dieren grotendeels niet op een eigen bedrijf hebben staan en ook nog eens erg verdeeld zijn in de verenigingen etc waar ze zich bij aansluiten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:37

juval schreef:
Birdie60 schreef:

ja, per adres / weiland kan er officieel maar één UBN nummer zijn. Via RVO website komt binnenkort de mogelijkheid je paarden te registreren op je bestaande UBN nummer. Mensen die nog geen ubn nummer hebben moeten deze aanvragen. Of ervoor zorgen dat degene van wie ze het weiland huren dit doet en registreerd.

zo heb ik het begrepen iig

Dank je wel voor de uitleg.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:42

Volgens mij is hier nog niet meer over bekend toch? Het hoeft ook pas over een week of 6 geregeld te zijn gelukkig...
Ik kreeg er wel een bericht over van de stalhouder, maar het is mij niet helemaal duidelijk. Als mijn paard in pension staat is de eigenaar van de stal toch verantwoordelijk voor die registratie? Of moet ik dat als eigenaar doen? Want ik kan geen UBN nummer aanvragen. Tenminste, dat nummer moet gekoppeld zijn aan de lokatie waar mijn paard staat, en die staat niet in de woonkamer....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:57

Wat ik pas met een webinar begreep is dat de stal eigenaar een ubn nummer voor de locatie moet aanvragen. Maar de eigenaar van paard z'n paard moet aanmelden op dat ubn nummer. En daarvoor wel een machtiging moet hebben dat op dat ubn nummer te doen. Er werd dan ook geadviseerd dat de stal eigenaar (ubn houder zeg maar) de registratie wellicjt beter kan doen van alle paarden, omdat het machtigen van mensen (en ont-machtigen als ze verhuizen) ook veel (of meer) tijd kost.
Maar als hij mijn paard wilt inschrijven moet in hem wellicht ook soort van machtigen omdat ik de exploitant van paard ben en niet hij??

Klinkt al met al als een hoop gedoe en onduidelijk nog.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:00

Tancreda4 schreef:
Wat ik pas met een webinar begreep is dat de stal eigenaar een ubn nummer voor de locatie moet aanvragen. Maar de eigenaar van paard z'n paard moet aanmelden op dat ubn nummer. En daarvoor wel een machtiging moet hebben dat op dat ubn nummer te doen. Er werd dan ook geadviseerd dat de stal eigenaar (ubn houder zeg maar) de registratie wellicjt beter kan doen van alle paarden, omdat het machtigen van mensen (en ont-machtigen als ze verhuizen) ook veel (of meer) tijd kost.
Maar als hij mijn paard wilt inschrijven moet in hem wellicht ook soort van machtigen omdat ik de exploitant van paard ben en niet hij??

Klinkt al met al als een hoop gedoe en onduidelijk nog.

Ja, ik snap het niet, maar er is ook te weinig over te vinden. Ik wil het wel graag op tijd voor elkaar hebben, maar er is zo weinig over bekend. Maar goed, het is nog niet zo ver, dus misschien komt er binnenkort een goeie update op de site en wordt alles duidelijk.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:04

Morgen is er een presentatie online van t RVO voor ppi, dus wellicht dan wat meer info.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 07:47

Dat zal nu met die Rhino uitbraak zeker snel worden doorgezet vermoed ik.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:11

Poosje81 schreef:
Morgen is er een presentatie online van t RVO voor ppi, dus wellicht dan wat meer info.

Heb je hier meer info over, kan er niks over vinden :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:38

Wij kregen mailen van Geke, ik gooi niet alles online want vind ik niet zo netjes;

De taak van de paspoortuitgevende instanties verandert op korte termijn niet. Wel zijn er in de loop van het jaar een aantal wijzigingen te verwachten in het chippen en ook in beperkte mate in het doorgeven van gegevens aan RVO.

Maar dat willen we samen met jullie oppakken vanaf 21 april 2021.

Wat wel op kortere termijn wijzigt is de verplichting om inrichtingen en de daar verblijvende paarden te registreren. Dat hebben jullie ongetwijfeld in de media mee gekregen. Daar zouden jullie als stamboek wellicht een rol in kunnen spelen. Maar de houder kan de dieren op het UBN ook via andere kanalen aanmelden.

Naast deze sessie organiseren we ook een bijeenkomst voor softwaremensen op 25 februari 2021. Daarover volgt richting contactpersonen van bekende organisaties een aparte uitnodiging.

Straks om 10 van toepassing

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:52

Wat ontzettend slecht geregeld dit. Ik houd hobbymatig 2 pony's op een weiland en het is dat ik dit nu toevallig tegenkom op bokt. Nergens anders heb ik er nog wat over gehoord. En dan kijk ik op de site van het rvo en dan kun je nog niet registreren, pas vanaf halverwege april. Ik moet nog maar zien dat ze voor de verplichte datum alle aanmeldingen kunnen registreren. En over de prijzen is ook nog niet bekend.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:01

capopjekop schreef:
Wat ontzettend slecht geregeld dit. Ik houd hobbymatig 2 pony's op een weiland en het is dat ik dit nu toevallig tegenkom op bokt. Nergens anders heb ik er nog wat over gehoord. En dan kijk ik op de site van het rvo en dan kun je nog niet registreren, pas vanaf halverwege april. Ik moet nog maar zien dat ze voor de verplichte datum alle aanmeldingen kunnen registreren. En over de prijzen is ook nog niet bekend.

Is het je eigen weiland? Want een ubn nummer kan je inmiddels al aanvragen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:06

Nee, het is van een bedrijf die niks met paarden heeft

Heb je toevallig een link?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:12

capopjekop schreef:

Communicatie is voor verbetering vatbaar inderdaad