PvdD wil verbod op insemineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:51

ruitje schreef:
Ja, lijkt mij echt een super idee, geen boederijproducten meer in NL. Kun je meteen overgebleven KI rietjes eten als ontbijt of al het eten importeren( lekker voor het milieu en de welzijnsregels zijn daar om te janken)

Djt soort extremisme is precies het punt, hier valt niet stapje voor stapje gewerkt aan het verbeteren van welzijn. Daar wil ik echt best in mee, echt. Maar dit soort extremisme, daar kan ik echt niks mee :o

Ik vind het prima als er regels komen voor bijv. De hoeveelheid embryo's, als na onderzoek blijkt dat dit schadelijk is. Ook vind ik het prima dat er regels komen voor uren buiten/boxmaten e.d. . Ik vind het stuk meer over de inseminatie meer tv-politiek. Ga eens wat doen aan wat echt belangrijk is. Zet je in voor alle paarden en regels die er echt toe doen, ipv een onderwerp te nemen wat lekker scoort maar qua welzijn voor een klein deel van de paarden misschien iets oplevert wat niet wetenschappelijk onderbouwt is :)

Ik ga er maar even vanuit dat met boerderijproducten dierlijke boerderijproducten wordt bedoeld... En al het andere eten bestaat blijkbaar niet :? Dus moet je KI rietjes eten :?

Omgekeerde wereld, wanneer je de mogelijkheid hebt ervoor te kiezen géén gezonde onschuldige dieren te slachten en dat dus ook niet doet ben je een extremist? Lijkt me juist andersom hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:52

@ruitje, waarom zo sarcastisch?
Er is meer te eten dan dierlijke producten dus uitwijken naar KI rietjes als ontbijt lijkt me onnodig. Er hoeven ook geen producten te worden geïmporteerd uit het buitenland waarvan het welzijn nog slechter is, als je geen dierlijke producten meer zou eten.
Ik vind het wél eten van dierlijke producten veel meer 'extemistisch'.

ruitje

Re: PvdD wil verbod op insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:57

Dierlijke producten is voor mij iets anders dan boerderijproducten.

Ik ga naar bed, mogelijk beter inderdaad dan nu een discussie aan te gaan over Veganisme :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:02

Ayasha schreef:
speurneusc schreef:
jaaaa en die worden ki gemaakt, dus verbieden dan maar....
als je dat type uit wil bannen helpt ki verbieden daar echt niet aan

Inderdaad. Als ze iets willen stil leggen dat ze dan maar eens beginnen bij die mensen die dieren fokken die ze vervolgens aan de straatstenen niet kwijt raken. Dat zijn veelal niet de KI veulens.

Inderdaad genoeg paarden overal ter wereld, de leuke ondoordachte achtertuin foksels want wij hebben een merrie en de overbuurman een hengst.

Beetje vreemd bericht weer op bokt
Lange transporten van slacht vee mocht al lang geleden stoppen .
Transporten van sportpaarden, tja die beesten worden onderweg gewoon goed verzorgt, eten , drinken na zoveel uur afgeladen en ergens bewegen en op stal rusten .

Draagmerries zijn in mijn ogen te vaak paarden die geen andere kansen meer hadden als vol geduwd worden en veulen krijgen en groot brengen ondanks vaak lichamelijke gebreken.
Niet allemaal , maar een groot deel wel . Zeker die draagmerries van verhuur bedrijven.
Dat spoelen begrijp ik enerzijds wel want we willen verder met een goed presterende lijn , maar of het het emotionele welzijn ten goede komt betwijfel ik eigenlijk ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:03

brokjes schreef:
@ikke, wie worden er nu eigenlijk uitgeknepen, de boeren of de dieren?
Helemaal stoppen met het produceren en verkopen van boerderijproducten lijkt me een excellente oplossing. Maar dan moet er vooral geen vraag meer naar zijn.

En wat ga jij dan eten??? Ga je je worteltjes importen uit het buitenland? _O- _O- _O-

Ga je eerst eens verdiepen in waar de wortel die jij eet, vandaan komt voordat je zulke kortzichtige opmerkingen plaatst.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:05

ikke schreef:
brokjes schreef:
@ikke, wie worden er nu eigenlijk uitgeknepen, de boeren of de dieren?
Helemaal stoppen met het produceren en verkopen van boerderijproducten lijkt me een excellente oplossing. Maar dan moet er vooral geen vraag meer naar zijn.

En wat ga jij dan eten??? Ga je je worteltjes importen uit het buitenland? _O- _O- _O-

Ga je eerst eens verdiepen in waar de wortel die jij eet, vandaan komt voordat je zulke kortzichtige opmerkingen plaatst.

Ze zegt toch net dat ze dierlijke producten bedoelde, gewoon mis getypt lijkt me. Maar oh ja, mensen die niet om 'boeren' van tegenwoordig staan te juichen denken allemaal steevast dat worteltjes uit de fabriek komen zeker :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:11

brokjes schreef:
@ruitje, waarom zo sarcastisch?
Er is meer te eten dan dierlijke producten dus uitwijken naar KI rietjes als ontbijt lijkt me onnodig. Er hoeven ook geen producten te worden geïmporteerd uit het buitenland waarvan het welzijn nog slechter is, als je geen dierlijke producten meer zou eten.
Ik vind het wél eten van dierlijke producten veel meer 'extemistisch'.
Iedereen 100% vegan laten eten is anders ook niet de oplossing. Tussen bio-industrie en helemaal geen dierlijke producten meer consumeren zit ook nog een grijs gebied, namelijk die van duurzame landbouw en veehouderij, zoals hier gebeurt: https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/aug/25/veganism-intensively-farmed-meat-dairy-soya-maize

En er hoeven geen producten meer geïmporteerd te worden? Waar komen die avocado's en soja vandaan denk je? :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:15

Jammer, dit wordt weer zo'n topic dat gekaapt wordt door de 'vegabeweging'.
Niet dat iemand daardoor een stukje vlees minder eet, maar het kost wel weer een interesante discussie waar we wat van hadden kunnen leren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:29

Sunnda schreef:
Niet dat iemand daardoor een stukje vlees minder eet, maar het kost wel weer een interesante discussie waar we wat van hadden kunnen leren.

Gekaapt door de vegabeweging :roll:

Goed discussiëren weer. Iedereen mag zijn mening geven, hoeft niet denigrerend over gedaan te worden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:30

Sunnda schreef:

Nee dat past natuurlijk ook helemaal niet in dit topic, een vegan gedachtegang. Het zou verboden moeten worden! }:0

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:31

Sunnda schreef:

Door jouw eerdere post van vanmiddag dat je de PvdD een extreme en enge club vindt heb je de toon zelf al gezet.

Bovendien, het nuttigen van de ovulaties, de borstvoeding en uiteindelijk het lichaam van een andere diersoort is, zodra je door de morele gewenning heen kijkt, extremer dan welke opvatting van de PvdD dan ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:37

nile schreef:
Sunnda schreef:

Door jouw eerdere post van vanmiddag dat je de PvdD een extreme en enge club vindt heb je de toon zelf al gezet.

Bovendien, het nuttigen van de ovulaties, de borstvoeding en uiteindelijk het lichaam van een andere diersoort is, zodra je door de morele gewenning heen kijkt, extremer dan welke opvatting van de PvdD dan ook.

Ehm, dat is gel*l, de mens is een omnivoor en DUS bedoelt en gebouwd om ook vlees te eten.

Waarom anders denk je dat vegetariërs (en veganisten nog sterker) zoveel moeite hebben om hun vitamine-huishouding op peil te houden?
Juist, omdat het menselijk lichaam gebouwd is op het onttrekken van die bouwstoffen uit vlees! De capaciteit om dat uit plantaardige stoffen te halen is simpelweg onvoldoende voor de hoeveelheden die het menselijk lichaam nodig heeft.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:48

ikke schreef:
nile schreef:

Ehm, dat is gel*l, de mens is een omnivoor en DUS bedoelt en gebouwd om ook vlees te eten.

Waarom anders denk je dat vegetariërs (en veganisten nog sterker) zoveel moeite hebben om hun vitamine-huishouding op peil te houden?
Juist, omdat het menselijk lichaam gebouwd is op het onttrekken van die bouwstoffen uit vlees! De capaciteit om dat uit plantaardige stoffen te halen is simpelweg onvoldoende voor de hoeveelheden die het menselijk lichaam nodig heeft.

Tegenwoordig zijn er genoeg vleesvervangers. Hier geen problemen met m’n vitamine-huishouding hoor :=

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 01:07

Ikke,

Gelukkig hoeven we tegenwoordig geen vleeseter meer te zijn om alles binnen te krijgen wat we nodig hebben. Sterker nog, enkele “vleesdieren” (geiten, schapen) nemen indien ze buiten lopen zelf nog vitamine B12 op, de meesten (koeien, varkens) krijgen dit echter als supplement via veevoer toegediend. Om dan vervolgens als mens het dier op te eten om diens “tabletje” vitamine B12 binnen te krijgen is vrij omslachtig.
Bovendien heeft ons gebit en darmstelsel van nature veel meer overeenkomsten met dat van een herbivoor dan van een carnivoor. En is het normaal om als mens lactose intolerant te worden als je geen borstvoeding meer krijgt, zoals je ziet bij vele niet-Westerse volken.

Verder is ons westerse dieet zo rijk aan ijzer en eiwit dat deze voedingsstoffen ook niet “eerst door de koe heen hoeven”. Er is geen medische reden om te stellen dat een uitgekiend veganistisch dieet met een supplement vitamine B12 niet voldoet.

Het nuttigen van dieren en hun excreties is in onze samenleving slechts gewoonte, geen noodzaak meer (gelukkig!).

Terug on topic: blij met de voorgestelde maatregelen, welke binnen de politiek inmiddels breed gedragen lijken.
Laatst bijgewerkt door nile op 04-01-21 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 01:25

Sunnda schreef:

Oh sorry, dus als er een weerwoord komt op iets wat er gezegd wordt kaap je het topic? We zijn toch zeker een discussieforum, als je alleen met gelijkgestemden wil praten ga je maar voor een spiegel staan :D

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 02:18

En hoe willen ze dit gaan handhaven?

Ik liever een land met weinig regels die goed gehandhaafd wordt dan een zoveelste gedoog beleid.

Ik bang dat dit eind PvdD wordt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 02:25

ikke schreef:
caroline_max schreef:
Lijken me allemaal echt prima standpunten. Het spoelen van dieren om maar zoveel mogelijk 'producten'te krijgen is toch ook absurd, laat staan alle hormonen die gespoten moeten worden enz. Bij koeien trouwens idem hoor, want een nonsens om te spoelen. Allemaal meer, meer , meer en sneller dan snel. Heel goed om hier eens kritisch naar te kijken en iedereen weer even te laten refelecteren op waar we nu eigenlijk mee bezig zijn.

Of je echt voor alleen natuurlijke dekkingen moet gaan denk ik niet, maar dit standpunt is misschein toch wel een uiterste. Laten we dan in het midden uitkomen. Dan is bijna iedereen blij lijkt me.

Maar dat meer-meer-meer in de agrarische sector heeft eigenlijk maar een oorzaak: het uitknijpen van de boeren.

De boer krijgt steeds minder voor z'n produkt en daar kun je maar een antwoord op hebben als boer: schaalvergroting. Precies dat is wat er gebeurt is en precies dat is wat de PvdD een doorn in het oog is.

Basaal gezien hebben ze dus wel een punt alleen pakken ze het op de verkeerde plek aan.
Wil je dit echt veranderen, zul je de inkoopmarkt van boerderijprodukten volledig anders moeten organiseren maar daar is de PvdD niet intelligent genoeg voor.

Hier ben ik zeker mee eens. Boeren zijn elkaar kappot wezen concurreren door zoveel mogelijk te gaan produceren en vervolgens geven ze supermarkten de schuld hier van.

Juist door minder te produceren kunnen ze weer meer voor hun producten krijgen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 08:07

Blussem schreef:
ikke schreef:
caroline_max schreef:
Lijken me allemaal echt prima standpunten. Het spoelen van dieren om maar zoveel mogelijk 'producten'te krijgen is toch ook absurd, laat staan alle hormonen die gespoten moeten worden enz. Bij koeien trouwens idem hoor, want een nonsens om te spoelen. Allemaal meer, meer , meer en sneller dan snel. Heel goed om hier eens kritisch naar te kijken en iedereen weer even te laten refelecteren op waar we nu eigenlijk mee bezig zijn.

Of je echt voor alleen natuurlijke dekkingen moet gaan denk ik niet, maar dit standpunt is misschein toch wel een uiterste. Laten we dan in het midden uitkomen. Dan is bijna iedereen blij lijkt me.

Maar dat meer-meer-meer in de agrarische sector heeft eigenlijk maar een oorzaak: het uitknijpen van de boeren.

De boer krijgt steeds minder voor z'n produkt en daar kun je maar een antwoord op hebben als boer: schaalvergroting. Precies dat is wat er gebeurt is en precies dat is wat de PvdD een doorn in het oog is.

Basaal gezien hebben ze dus wel een punt alleen pakken ze het op de verkeerde plek aan.
Wil je dit echt veranderen, zul je de inkoopmarkt van boerderijprodukten volledig anders moeten organiseren maar daar is de PvdD niet intelligent genoeg voor.

Hier ben ik zeker mee eens. Boeren zijn elkaar kappot wezen concurreren door zoveel mogelijk te gaan produceren en vervolgens geven ze supermarkten de schuld hier van.

Juist door minder te produceren kunnen ze weer meer voor hun producten krijgen.

Dit is niet wat ze zegt. Doordat er steeds minder waarde aan de producten werd gegeven zijn ze meer gaan produceren. Niet andersom. Het is toch algemeen bekend dat wij graag dingen uit het buitenland halen?

Sinds ik het programma onze boerderij heb gekeken heb ik een heel ander beeld dan ik had. Varkensvlees wat gewoon tegen bodemprijzen verkocht moet worden omdat wij het uit het buitenland halen enz.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:27

Maar ook dat. Hier in Nederland hoef je geen kleding farbriek neer te zetten of grote call centrum. Dat soort werkt is naar lage loon landen verhuist en deze mensen zijn wat anders gaan doen.

Alleen bij boeren gaat dat met een gejammer.

Ook in mijn beroep heb ik last van concurrentie uit het buitenland. Ik ken btw geen enkel bedrijf die daar geen last van heeft.
Alleen meer te gaan produceren is niet altijd de juiste oplossing.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:31

Ik denk zeker niet dat zij de enige zijn die dat jammer vinden en ik vind het ook niet direct een goede ontwikkeling. Daarbij begrijp ik wel dat je het heel erg jammer (understatement) vindt als je bedrijf naar de knoppen gaat wat jij en misschien wel je voorouderen met zoveel bloed zweet en tranen op hebben gezet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:57

Het komt wel op mij over als een hele slimme strategie van de PVDD.
Draai eerst de fokkerij en de sport de nek om waarin heel veel geld om gaat. Dan kun je daarna heel eenvoudig de recreatieve sector de nek om draaien.

en als je echt wilt weten waar de PVDD voor staat moet je dieper graven dan het verkiezingsprogramma. Dan moet je ook kijken naar de mensen achter de partij waar die voor staan. Vooral bij de mensen wat hoger in de partij leven behoorlijk radicale opvattingen omtrent het gebruik van dieren.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:44

brokjes schreef:
Goede zaak.
Er zijn meer dan genoeg paarden maar toch blijven fokken vind ik niet oke. En alleen maar voor onze eigen entertainment of portemonnee.

Er is blijkbaar toch genoeg vraag naar paarden.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:45

Ik vond opmerking van Brokje ook erg bijzonder:= Als ze het over katten g had dan had ik het nog enig zins kunnen begrijpen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:51

Popstra schreef:
Zullen koeien en varkens ook niet meer geinsimineerd mogen worden. Zullen de boeren blij mee zijn. Wat een gezeik joh. Achterlijke club en ik vind het vreemd dat menig paardenvolk hier achter hun ideeen staan!

Dit dus, waarom zou daar dan onderscheid ingemaakt moeten worden? Bij PVDD zijn ze echt achterlijk. Net zoals de minister van landbouw.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:54

Moderatoropmerking:
Hoewel ik begrijp dat dit veel impact kan hebben, zou ik jullie willen vragen om te letten op woordkeuzes en uitspraken. Je kunt het oneens zijn met anderen en dat is natuurlijk ook oké, maar het belachelijk maken of neerhalen van anderen, of ze nou op Bokt zitten of niet, is niet nodig.