Kijktip: Verkoop recreatieve paarden stijgt door Corona

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:42

belle_boef schreef:
Het brave recreatie paard moet alleen het bos in kunnen, dan ook bewezen braaf zijn. Tegen auto’s en vrachtwagens kunnen, eigenlijk ook een allrounder zijn, sprongetje kunnen maken. En dan mag die niet teveel kosten en we gezond zijn. Liefst niet te groen, etc.
Bewezen braaf zijn

Dat zijn dus al best veel eisen:

- zadelmak
- verkeersmak
- ervaring buiten
- beetje spring ervaring
- klinisch gezond (liefst ook röntgenologisch)

Een beetje stalling is +- €200 p/m. De merrie draag 11 maanden, dus je bent sowieso al €2.200 kwijt in de dracht. Stel je neemt een hengst van €800,- euro zit je al op €3000,- en dan heb je de begeleiding van de dierenarts en eventuele extra kosten nog niet gehad en de aanschaf van de merrie ook niet.

Dan moet het veulen nog drie jaar in de opfok: á+- €150, p/m is €5400 na drie jaar.

Daar bovenop komen nog de kosten van Zadelmak maken en de kosten van stalling ieder jaar dat het paard ouder wordt.

Als je dan een paard hebt dat ook nog gezond en braaf is, dan is een prijs van €5000,- gewoon niet reeel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:45

Sunnda schreef:
De meeste sportpaarden zijn veel sneller onder het zadel.
Hier gewoon een stalruiter die ze in no time fatsoenlijk rondstuurt en dan gaan de meeste ook meteen in de verkoop. Langer aanhouden is alleen bij mega veel talent.
Als in zie hoe moeilijk er vaak wordt gedaan met de recreatiepaarden en hun ruiters duurt dat imo veel te lang.

Verder geloof ik niet zo in het 'weet je wel wat een paard kost van dekking naar drie jaar'.
Als ik dat eerlijk uitreken, kan niemand een jong paard van ons betalen.

Net als pups die vorig jaar nog prima voor 450 wegkonden en nu 2000 zijn want fokken kost geldq. :+
Nee geld is iets wat de meeste mensen toch wel zien zitten.
Er is een markt en met de huidige markt kun je gewoon een leuk bedrag krijgen voor jonge prima paarden.
Daar doe je uiteraard aan mee.
Dat mensen mee doen aan die gekte is gewoon een gegeven, ze willen het hier en ze willen het nu. Daardoor ontstaat de krapte en dus de prijs die oploopt.

Die stalruiter moet ook gewoon betaald worden :)

En ja; als je alles naast elkaar zet moet je af en toe een hele dure verkopen, om de tegenvallers op te vangen. Dat is dus ook precies wat fokkers doen: ze proberen een zo goed mogelijk paard te fokken. De kans dat je een echt goede fokt is echter klein, zelfs als alles meezit.

Zolang recreanten niet gegarandeerd in ieder geval de kostprijs willen/kunnen betalen voor een recreatiepaard, is er bijna geen fokker die bewust voor die groep gaat fokken :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:48

996981 schreef:
belle_boef schreef:
Het brave recreatie paard moet alleen het bos in kunnen, dan ook bewezen braaf zijn. Tegen auto’s en vrachtwagens kunnen, eigenlijk ook een allrounder zijn, sprongetje kunnen maken. En dan mag die niet teveel kosten en we gezond zijn. Liefst niet te groen, etc.
Bewezen braaf zijn

- zadelmak
- verkeersmak
- ervaring buiten
- beetje spring ervaring

Een beetje stalling is +- €200 p/m. De merrie draag 11 maanden, dus je bent sowieso al €2.200 kwijt in de dracht. Stel je neemt een hengst van €800,- euro zit je al op €3000,- en dan heb je de begeleiding van de dierenarts en eventuele extra kosten nog niet gehad en de aanschaf van de merrie ook niet.

Dan moet het veulen nog drie jaar in de opfok: á+- €150, p/m is €5400 na drie jaar.

Daar bovenop komen nog de kosten van Zadelmak maken en de kosten van stalling ieder jaar dat het paard ouder wordt.

Als je dan een paard hebt dat ook nog gezond en braaf is, dan is een prijs van €5000,- gewoon niet reeel.

Maar je fokt niet omdat andere mensen jouw hobby kunnen betalen toch?
Je fokt in de eerste plaats voor jezelf, omdat je het leuk vindt.
In de slechte jaren kun je wel koppig 10.000 voor je drie jarige vragen en volhouden dat dit is wat hij of zij gekost heeft, maar dan heb je hem nog 5 jaar staan omdat niemand hem wil.
Dus dat doet ook niemand.

Het is gewoon een marktwerking en helaas is fokken net zo duur in slechte als in goede jaren.
Je levert er altijd op in, dat is niet anders. De goede jaren is het alleen leuk als je een paard goed verkoopt en in de slechte jaren laat je sommige merries vaker leeg.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:55

996981 schreef:
Sunnda schreef:
De meeste sportpaarden zijn veel sneller onder het zadel.
Hier gewoon een stalruiter die ze in no time fatsoenlijk rondstuurt en dan gaan de meeste ook meteen in de verkoop. Langer aanhouden is alleen bij mega veel talent.
Als in zie hoe moeilijk er vaak wordt gedaan met de recreatiepaarden en hun ruiters duurt dat imo veel te lang.

Verder geloof ik niet zo in het 'weet je wel wat een paard kost van dekking naar drie jaar'.
Als ik dat eerlijk uitreken, kan niemand een jong paard van ons betalen.

Net als pups die vorig jaar nog prima voor 450 wegkonden en nu 2000 zijn want fokken kost geldq. :+
Nee geld is iets wat de meeste mensen toch wel zien zitten.
Er is een markt en met de huidige markt kun je gewoon een leuk bedrag krijgen voor jonge prima paarden.
Daar doe je uiteraard aan mee.
Dat mensen mee doen aan die gekte is gewoon een gegeven, ze willen het hier en ze willen het nu. Daardoor ontstaat de krapte en dus de prijs die oploopt.

Die stalruiter moet ook gewoon betaald worden :)

En ja; als je alles naast elkaar zet moet je af en toe een hele dure verkopen, om de tegenvallers op te vangen. Dat is dus ook precies wat fokkers doen: ze proberen een zo goed mogelijk paard te fokken. De kans dat je een echt goede fokt is echter klein, zelfs als alles meezit.

Zolang recreanten niet gegarandeerd in ieder geval de kostprijs willen/kunnen betalen voor een recreatiepaard, is er bijna geen fokker die bewust voor die groep gaat fokken :)

Dat wordt wel een heel technisch verhaal zo.
Want een stalruiter heb je niet omdat je 1 jong paard hebt staan, maar dus meerderen. En dan is dat weer verhoudingsgewijs veel goedkoper dan wegbrengen als je er maar eentje hebt, helemaal als je bedenkt wat een stalruiter nog meer doet (oa oudere paarden rijden, wedstrijdklaar maken)

Dus kosten en opbrengsten hebben ook met schaalgroote te maken, met mensen die het zelf leuk vinden af en toe een veulen te fokken en daar geld op toe te leggen, of mensen die er (een deel van) hun geld mee moeten verdienen. En nog veel meer.

Onder aan de streep zullen er zeer, maar dan ook zeer weinig mensen zijn die een paard van 0-3 hebben en daar de kosten volledig uit halen. Dan kun je ze beter met 2.5 aanschaffen, beleren en meteen weer verkopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:55

Sunnda schreef:
996981 schreef:

- zadelmak
- verkeersmak
- ervaring buiten
- beetje spring ervaring

Maar je fokt niet omdat andere mensen jouw hobby kunnen betalen toch?
Je fokt in de eerste plaats voor jezelf, omdat je het leuk vindt.
In de slechte jaren kun je wel koppig 10.000 voor je drie jarige vragen en volhouden dat dit is wat hij of zij gekost heeft, maar dan heb je hem nog 5 jaar staan omdat niemand hem wil.
Dus dat doet ook niemand.

Het is gewoon een marktwerking en helaas is fokken net zo duur in slechte als in goede jaren.
Je levert er altijd op in, dat is niet anders. De goede jaren is het alleen leuk als je een paard goed verkoopt en in de slechte jaren laat je sommige merries vaker leeg.

Dat ligt natuurlijk helemaal aan je doel als fokker :) Er zijn er die het voor de lol doen, er zijn er die er aan willen en kunnen verdienen. Maar verwachten dat er op grote schaal gefokt gaat worden voor een groep die de kostprijs niet betaald is niet reeel. Ook dat is marktwerking

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:56

Fokken en wat verdienen kan enkel als je je veulen leuk kan verkopen na afspenen .
Of je hebt er een gefokt die als 3 jarige gewoon 15 tot 20 k oplevert
Dan verdien je iets
Anders niet
Fokken is een groot deel hobby

Nu ten tijde van corona zie ik dat recreatieve paarden ook duurder zijn
Voorheen kocht je voor een 3000 een leuke 4 / 5 jarige
Nu is het dubbel geld.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:00

Ik denk eerder dat mensen niet persee voor de recreatieve ruiter willen fokken omdat de recreatieve ruiter imo vaak in een droomwereld leeft.

Ze kopen een superfijn paard bij je en bellen dan weer na 5 weken dat ze het dier totaal niet herkennen.
Er zijn maar heel weinig paarden die naast een goed karakter totaal niet reageren op veranderingen in stal, voerbeleid en vooral deskundigheid van de ruiter.
Ze verwachten 100% van het paard en 0% van zichzelf. Tja, daar kan zelf een paard met een topkarakter niet tegenop.

Ik zie hier op bokt vaak genoeg topics waar ik jeuk van krijg. Vaak gepaard met lange verhalen over de problemen, die waarschijnlijk vooral in het hoofd van de ruiter bestaan.

Dammie

Re: Kijktip: Verkoop recreatieve paarden stijgt door Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:05

Iedereen hier bedankt voor de uitleg op mijn vraag . :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:07

Sunnda schreef:
Ik denk eerder dat mensen niet persee voor de recreatieve ruiter willen fokken omdat de recreatieve ruiter imo vaak in een droomwereld leeft.

Ze kopen een superfijn paard bij je en bellen dan weer na 5 weken dat ze het dier totaal niet herkennen.
Er zijn maar heel weinig paarden die naast een goed karakter totaal niet reageren op veranderingen in stal, voerbeleid en vooral deskundigheid van de ruiter.
Ze verwachten 100% van het paard en 0% van zichzelf. Tja, daar kan zelf een paard met een topkarakter niet tegenop.

Ik zie hier op bokt vaak genoeg topics waar ik jeuk van krijg. Vaak gepaard met lange verhalen over de problemen, die waarschijnlijk vooral in het hoofd van de ruiter bestaan.

Precies. Voor <€5000,- wordt er een soort van hersendood paard, met goede keuring, tussen de 5-10 jaar oud verwacht, dat geen stap verkeerd zet en nooit stuk gaat. Dat is gewoon niet realistisch

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:10

Zinzi_jewel schreef:
Fokken en wat verdienen kan enkel als je je veulen leuk kan verkopen na afspenen .
Of je hebt er een gefokt die als 3 jarige gewoon 15 tot 20 k oplevert
Dan verdien je iets
Anders niet
Fokken is een groot deel hobby

Nu ten tijde van corona zie ik dat recreatieve paarden ook duurder zijn
Voorheen kocht je voor een 3000 een leuke 4 / 5 jarige
Nu is het dubbel geld.

En die €10.000-€15.000 ga je sowieso niet krijgen als je fokt met een ongekeurde, papier loze merrie. Je kunt van een grotere fokker dus niet verwachten dat hij voor de recreatie gaat fokken.

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:13

Dilan93 schreef:
Waarom is dit positief? Is dit niet net zoals met pups? Een dier kopen als tijdverdrijf en dan straks geen tijd meer hebben en moet ie weer weg...

Precies mijn gedachte. Ik vind dit nou niet echt iets positiefs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:23

996981 schreef:
Annem84 schreef:
Hierdoor verbaas ik me eigenlijk ook altijd over hoe er over fokken gedacht wordt.

Als je roept dat je met je papierloze merrie een veulentje wil fokken voor later dan wordt je een soort van voor gek verklaard omsat je gaat vermeerderen ipv verbeteren van het ras.

Maar in mijn ogen heb ik het perfecte recreatiepaard. Koelbloedig, nergens bang voor super lief met kinderen. Verkeersmak geboren en kan prima recreatief dressuurmatig gereden worden. Haar moeder was precies hetzelfde. Maar een papierloze fries.

Is het dan gek dat je dat wil doorgeven in een veulen? Tuurlijk ga je er niet zomaar een hengst op zetten. Maar qua karakter isndat gewoon precies wat je voor een fijn recreatie paard wil zien.

Waarom wordt zoiets dan verafschuwd in de fokkerij? Nu blijkt steeds meer dat niet iedereen op een super mooi gebouwd maar enorm rillerig sportpaard zit te wachten.

Moeten we hier dan ook niet anders naar gaan kijken?

Het probleem is vaak niet dat de merrie papierloos is, maar dat er bij veel merries waar de eigenaar een “hobby veulen” bij wil fokken, exterieurmatig nogal wat mis is, zonder dat de eigenaar dit ziet. Daarbij is over de gezondheid van papierloze merries weinig bekend. Het fokken met een merrie die geheel rontgen- en klinisch gekeurd is en een dito hengst geeft al alles behalve garantie op een gezond veulen. Laat staan als er weinig tot niks bekend is van zowel merrie als hengst.
Zelfs bij dieren die door "beroepsfokkers" gebruikt worden is exterieurmatig nogal wat mis. :+ En dat blijft niet beperkt tot één stamboek.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:35

Mkango schreef:
Zelfs bij dieren die door "beroepsfokkers" gebruikt worden is exterieurmatig nogal wat mis. :+ En dat blijft niet beperkt tot één stamboek.

En daar wordt nog geselecteerd en gekeurd. Moet je nagaan als je “de boel de boel laat” en met alles met vier benen gaat fokken.

Het fokken van een paard dat én gezond én exterieurmatig goed én braaf is valt gewoon niet mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:43

996981 schreef:
Mkango schreef:

En daar wordt nog geselecteerd en gekeurd. Moet je nagaan als je “de boel de boel laat” en met alles met vier benen gaat fokken.

Het fokken van een paard dat én gezond én exterieurmatig goed én braaf is valt gewoon niet mee
Je eerste zin: daarin verschillen we dan van mening, want ik zie genoeg geselecteerde paarden met exterieurs waar ik niet aan zou beginnen. :o Niet als koper en niet als fokker.

Je tweede zin: helemaal eens. :D Hoewel ik het idee heb dat je vooral vanuit de warmbloedfokkerij redeneert (je hebt wel een paar ruige paarden staan trouwens!) - iemand die niet per se een KWPN'er onder z'n kont wil hebben, heeft natuurlijk meer keuze bij andere stamboeken en/of kruisingen waar het allemaal wat minder, bij gebrek aan een beter woord, bedrijfsmatig gaat en de prijzen doorgaans ook lager liggen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:51

Mkango schreef:
996981 schreef:

Je eerste zin: daarin verschillen we dan van mening, want ik zie genoeg geselecteerde paarden met exterieurs waar ik niet aan zou beginnen. :o Niet als koper en niet als fokker.

Je tweede zin: helemaal eens. :D Hoewel ik het idee heb dat je vooral vanuit de warmbloedfokkerij redeneert (je hebt wel een paar ruige paarden staan trouwens!) - iemand die niet per se een KWPN'er onder z'n kont wil hebben, heeft natuurlijk meer keuze bij andere stamboeken en/of kruisingen waar het allemaal wat minder, bij gebrek aan een beter woord, bedrijfsmatig gaat en de prijzen doorgaans ook lager liggen.

Klopt hoor :) maar voor mij scheelt het ook nog of die merrie bewezen heeft met die eventuele bemerking op het exterieur gezond te blijven in de sport :) een bemerking in de bovenlijn vind ik dan wel zwaarder wegen dan een bemerking op het fundament :j maar een merrie die Frans staat, maar wel 1,45m gesprongen heeft en altijd gezond is gebleven zou ik ook niet gelijk afschrijven voor de fokkerij, omdat voor mij die bewezen hardheid dan meeweegt :)

Dankjewel! Ik redeneer inderdaad vanuit mijn referentiekader en dat zijn warmbloeden. De kosten in onderhoudt zullen bij koudbloeden niet heel erg verschillen? Ook die moeten eten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:02

996981 schreef:
Klopt hoor :) maar voor mij scheelt het ook nog of die merrie bewezen heeft met die eventuele bemerking op het exterieur gezond te blijven in de sport :) een bemerking in de bovenlijn vind ik dan wel zwaarder wegen dan een bemerking op het fundament :j maar een merrie die Frans staat, maar wel 1,45m gesprongen heeft en altijd gezond is gebleven zou ik ook niet gelijk afschrijven voor de fokkerij, omdat voor mij die bewezen hardheid dan meeweegt :)

Dankjewel! Ik redeneer inderdaad vanuit mijn referentiekader en dat zijn warmbloeden. De kosten in onderhoudt zullen bij koudbloeden niet heel erg verschillen? Ook die moeten eten :D
Dat is zonder meer waar. :j Wat dat aangaat valt er ook nog wel e.e.a. tegen het keuren op jonge leeftijd in te brengen voordat er überhaupt iets gepresteerd is door de betreffende paarden.

Natuurlijk moet zo'n merrie ook eten, maar ik denk dat het uitgangspunt van het fokken wel anders is. Meer liefhebberij voor het ras, in plaats van de sport en dat drukt de prijzen natuurlijk behoorlijk, want je trekt een ander publiek. Wat je eerder zelf al zei: als warmbloedfokker fok je hoofdzakelijk voor de sportruiter, niet voor de recreant. Maar zoiets is met een koudbloed natuurlijk niet realistisch - je kunt wel willen dat je fjord over 1.45 vliegt en dat ook nog een beetje leuk in competitieverband kan doen, maar ik denk dat je dan toch van de koude kermis thuiskomt. :)) En mensen zijn toch minder bereid om daarin te investeren dan in een warmbloed met potentie om ze iig tot het Z te brengen. Hoewel het natuurlijk een vreemd fenomeen blijft. :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:15

Mkango schreef:
996981 schreef:

Dat is zonder meer waar. :j Wat dat aangaat valt er ook nog wel e.e.a. tegen het keuren op jonge leeftijd in te brengen voordat er überhaupt iets gepresteerd is door de betreffende paarden.

Natuurlijk moet zo'n merrie ook eten, maar ik denk dat het uitgangspunt van het fokken wel anders is. Meer liefhebberij voor het ras, in plaats van de sport en dat drukt de prijzen natuurlijk behoorlijk, want je trekt een ander publiek. Wat je eerder zelf al zei: als warmbloedfokker fok je hoofdzakelijk voor de sportruiter, niet voor de recreant. Maar zoiets is met een koudbloed natuurlijk niet realistisch - je kunt wel willen dat je fjord over 1.45 vliegt en dat ook nog een beetje leuk in competitieverband kan doen, maar ik denk dat je dan toch van de koude kermis thuiskomt. :)) En mensen zijn toch minder bereid om daarin te investeren dan in een warmbloed met potentie om ze iig tot het Z te brengen. Hoewel het natuurlijk een vreemd fenomeen blijft. :D

Met koudbloeden wordt volgens mij ook op kleinere schaal gefokt? :) als koudbloeden duurder worden, zal het voor fokkers ook weer interessanter worden meer te fokken. Als je van te voren al weet dat je geen winst gaat maken, of zelfs niet uit de kosten kan, ga je niet op grote schaal fokken en zal het inderdaad beperkt worden tot de liefhebbers

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:35

De gemiddelde stamboek dekhengst wordt niet op zn dooie karakter gekozen. Naar zijn vaak bewezen sportpaarden met genoeg pit voor de hogere dressuur/springsport. Dit is gewoon niet wat de doorsnee recreatie ruiter op het moment zoekt.

Dan krijg je inderdaad zoals hierboven gezegd wordt recreatie ruiters met een verwachting van een paard waar alle knopjes op zitten zonder eigen mening. Hier gaat het vaak mis.

Ik zeg niet dat op iedere kromme pony met gebrek maar de willekeurige hengst van de buren gegooid moet worden. Maar misschien moet er wel anders naar gekeken gaan worden.

In mijn geval wil ik in de toekomst met mijn papierloze friese merrie een opvolger fokken, wel is bij mij bekend wat haar moeder voor papier heeft en de vader ook, maar geen goedgekeurde dekhengst was. Dus gren officeel papier, maar wel vol fries.

Maar goed voor mij heeft de hele tak van de familie gewoon een hele super fijn en nuchter karakter. Dat zou ik liever doorfokken dan een of ander sportpaard.