belle_boef schreef:Het brave recreatie paard moet alleen het bos in kunnen, dan ook bewezen braaf zijn. Tegen auto’s en vrachtwagens kunnen, eigenlijk ook een allrounder zijn, sprongetje kunnen maken. En dan mag die niet teveel kosten en we gezond zijn. Liefst niet te groen, etc.
Bewezen braaf zijn
Dat zijn dus al best veel eisen:
- zadelmak
- verkeersmak
- ervaring buiten
- beetje spring ervaring
- klinisch gezond (liefst ook röntgenologisch)
Een beetje stalling is +- €200 p/m. De merrie draag 11 maanden, dus je bent sowieso al €2.200 kwijt in de dracht. Stel je neemt een hengst van €800,- euro zit je al op €3000,- en dan heb je de begeleiding van de dierenarts en eventuele extra kosten nog niet gehad en de aanschaf van de merrie ook niet.
Dan moet het veulen nog drie jaar in de opfok: á+- €150, p/m is €5400 na drie jaar.
Daar bovenop komen nog de kosten van Zadelmak maken en de kosten van stalling ieder jaar dat het paard ouder wordt.
Als je dan een paard hebt dat ook nog gezond en braaf is, dan is een prijs van €5000,- gewoon niet reeel.
Niet als koper en niet als fokker.
Hoewel ik het idee heb dat je vooral vanuit de warmbloedfokkerij redeneert (je hebt wel een paar ruige paarden staan trouwens!) - iemand die niet per se een KWPN'er onder z'n kont wil hebben, heeft natuurlijk meer keuze bij andere stamboeken en/of kruisingen waar het allemaal wat minder, bij gebrek aan een beter woord, bedrijfsmatig gaat en de prijzen doorgaans ook lager liggen.
maar een merrie die Frans staat, maar wel 1,45m gesprongen heeft en altijd gezond is gebleven zou ik ook niet gelijk afschrijven voor de fokkerij, omdat voor mij die bewezen hardheid dan meeweegt
En mensen zijn toch minder bereid om daarin te investeren dan in een warmbloed met potentie om ze iig tot het Z te brengen. Hoewel het natuurlijk een vreemd fenomeen blijft.