[BLOG] Alleen goed voor de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:30

Desi_2409 schreef:
Wat een prachtig dier, waar haal je ze vandaan? direct uit UK?
Iig succes ermee!

Nee de paarden die ik verkoop komen van de renstallen in Nederland.
Wij hebben ze over het algemeen wel gekocht uit Engeland aangezien we ze niet zelf fokken.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:03

Ik had een heel bericht geschreven tot ik werd afgeleid en alles weg was :+
Dus reageer even in het kort:

Ik zit hier in Nieuw Zeeland ze kunnen of gratis afgehaald worden of voor een paar honderd dollar. Je raakt ze bijna niet kwijt.
Ze staan hier o.a bekend om hun karakter (wat niet iedereen fijn vind voor een ‘recreatie/normaal sportpaard), hun slechte hoeven (ik zag iets over dat ze droge grond nodig hebben maar zelfs waar ik woon en het erg droog is hebben ze nog steeds meer aandacht nodig!), ik vind ze persoonlijk bijna allemaal te veel op de voorhand vallen wanneer ze gereden worden, ligt denk ik ook aan de ruiter. En inderdaad pezen die vaak toch overbelast worden en andere blessures die ze hebben.

Mijn schoonvader heeft een aantal en die worden geraced en daar gaat me toch een geld in om.
Dekgeld van zijn nu twee jarige merrie was 10k
Veel paarden hier worden verkocht naar HongKong en komen na hun pensioen weer terug.

Zodra ze uitgeraced zijn zijn ze hier vooral populair als fokmerrie. Ze kruizen hier veel rassen en je ziet dus veel volbloed terug. Dan zijn ze ineens wel weer wat waard.

Dit is de merrie van mijn schoonvader trouwens:

Afbeelding

Afbeelding

Raineri

Re: [BLOG] Alleen goed voor de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:03

Wat een leuk topic. Ik wil volgend jaar een paard kopen voornamelijk voor de dressuur (in ieder geval Z) en Ben altijd helemaal gek geweest van volbloeden en nu overweeg ik toch mijn opties open te houden. Ik hecht vrij weinig waarde aan afstamming, dressuur is er voor het paard en niet andersom. Heeft iemand een EV die leuk meekomt met de dressuur? Ik geloof dat er een paar jaar geleden een dame was met ex racer die zz-? reed met die van haar

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 01:44

@danique dat durf ik je niet te zeggen. In Amerika heb ik ze nog wel eens ingevoerd in de prix st. George wedstrijden. Hier in Nederland kom ik ze weinig tegen. Dat ligt wel ook aan het feit dat het grootste gedeelte van de groep mensen waar ze doorgaans aan verkocht worden hier in Nederland, niet echt fanatiek wedstrijd rijden. Buiten dat durf ik bijna te zeggen dat 50% van de mensen die in Nederland een volbloed onder zijn kont heeft dat niet eens weet
En dat vermoeden wordt alleen maar groter aangezien ik iedere week nieuwe volbloedjes aangeboden zie worden zonder ras er bij. Alleen vandaag alweer een stuk of 4.
Wel weet ik dat bijvoorbeeld Hanneke Held naast het hoogste niveau eventing ook Z springen en dressuur was.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 07:03

Leuk! Zou leuk zijn als we dus zo'n dier kunnen volgen hier. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 09:48

AnnoNiemand schreef:
Leuk! Zou leuk zijn als we dus zo'n dier kunnen volgen hier. :)

La Flor is helaas in 2017 overleden, maar haar eigenaresse heeft opnieuw een volbloed van de baan. Binnenkort komt haar verhaal ook op de pagina van mijn volbloed.

In het buitenland zie je ze overigens veel meer. Zo rijd Alina Dibowski de volbloed merrie Little Princess. Die merrie liep oktober 2019 haar laatste hindernisren en heeft nu een jaar later de CCI**-L in Strzegom uitgelopen.

Zo zijn er uiteraard echt heel veel met name in de eventing.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:36

Ik ken ook iemand die Z-dressuur is met haar EV.
Ik las hierboven iets van op de voorhand vallen, ik vind juist dat ze zo makkelijk kunnen verzamelen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 17:00

kyrkelover schreef:
*Bokt.nl
Blog

Ik word er zo enorm verdrietig van, zulke waardeloze op vooroordelen gebaseerde uitspraken! En helaas weet ik dat in Nederland deze mentaliteit en de houding ten opzichte van (ex)renpaarden eerder regel dan uitzondering is.
Ik heb er al eens eerder over geschreven, wat nou als een renpaard niet goed genoeg (meer) is, er geen zin meer in heeft, zijn diensten bewezen heeft, you name it.
Helaas loop je dan toch echt tegen ontzettend veel vooroordelen aan en niet te vergeten, oneerlijke handel.

Meeste volbloeden moet je gewoon de nek afsnijden
Ja ja, afgelopen week was het weer zover. Ook wij hebben wel eens renpaarden die na hun carrière als renpaard een nieuw leven verdienen. Zo was ik ook ditmaal onderweg met een leuke grote ruin die binnenkort afscheid mag nemen van de rensport, en waarbij we al willen beginnen met hem kennis te laten maken met wat een eventuele toekomstige ruiter van hem zal verwachten. Nou daar stond ik dan met dit imposante paard in mijn hand. Om een impressie te geven: ruin, 7 jaar oud 1,68 groot, stevig gebouwd en kerngezond.
En om het plaatje compleet te maken, nou deze heer dus:

[ Afbeelding ]

Uiteindelijk bij het na verzorgen bij de trailer kwamen we in gesprek met de staleigenaar aldaar. Buiten dat hij niet geloofde dat dit paard toch echt een 100% Engels Volbloed was (daar was hij volgens meneer te groot en te goed voor gebouwd -O- en niet te vergeten te goed gemanierd :x ) konden deze paarden sowieso niets en kon je ze beter de nek afsnijden. |o |o
De beste man maar uit de droom geholpen en vertelt dat hij toch echt wel naar een engels volbloed aan het kijken was die toch ook nog aardig wat gewonnen en verdient heeft :$ :)ddd ... Na een grondige inspectie kwam hij tot de conclusie dat dit toch eigenlijk wel een heel mooi paard was die er nog puntgaaf uit zag :+
Overigens bleef hij wel bij zijn mening dat ze voor niet meer geschikt waren dan misschien een recreatief ritje 8)7
Stiekem moet ik dan toch weer lachen als ik resultaat lijsten zie van internationale eventing wedstrijden in andere landen, waar soms zelfs halve lijsten bestaan uit volbloeden die ook op de baan gelopen hebben. Zeg ik hiermee dat ze dat allemaal kunnen? Nee, natuurlijk niet! Net zoals bij andere paarden zit er ook tussen volbloeden veel onderscheid.

Toch zijn deze vooroordelen wel erg hardnekkig en is het iets waar wij met de verkoop van deze paarden wel degelijk tegenaan lopen. Iedere week zie ik hierdoor volbloeden op de markt aangeboden worden met fake paspoorten, andere namen etc. En heel eerlijk? Ik kan het de verkopers niet kwalijk nemen ook. Immers het woord volbloed schrikt veel mensen af en het is gewoon een feit dat zodra ze een ander paspoort krijgen ze in een keer veel sneller en voor ongeveer het dubbele!! verkocht worden.

Handel
Afgelopen week weer een prachtig voorbeeld. Ook in Nederland zijn er meerdere handelaren die leuke Engels volbloeden via een transportje naar Nederland halen. Over het algemeen helemaal niets mis met deze dieren overigens. Heb je een eerlijke handelaar dan laten ze het originele paspoort er gewoon bij en zullen op het internet een advertentie plaatsen waarbij het ras/de afstamming achtergehouden wordt. Meestal met de woorden allrounder of hunter of rijpaard. Voor de paarden over het algemeen ook nog eens fijn. De potentiele kopers gaan er blanco in en gaan voor hun idee naar een rijpaard kijken met onbekende afstamming. Het paard heeft hierdoor veel meer kans op gewoon een leuk huisje waar het beoordeelt wordt op zijn kunnen en niet eerst tegen legio vooroordelen moet vechten. Wel is het meer dan eens zo dat deze paarden in een lage prijsklasse vallen. Ook dit brengt weer legio problemen met zich mee, want over het algemeen trekt dit toch de ruiters die wat minder geschikt zijn voor deze paarden, om welke reden dan ook. Ook daarover kan ik een boek schrijven met alle dingen die fout gegaan zijn, fouten die overigens waarschijnlijk met een niet volbloed paard ook gebeurd waren.

Een andere identiteit
Echter heb je vervolgens ook nog het andere kaliber handelaren. Zo ook afgelopen week.. spontaan zie ik een volbloed voorbij komen op ehorses en op Facebook waarvan ik weet dat hij uit Ierland komt. Een handelaarster die wekelijks nieuwe paarden aan bied voor zowel de Nederlandse als Duitse markt. Een 4 jarige mooie grote ruin die waarschijnlijk door de corona crisis vervroegd uit de rensport gehaald is. Op het internet wordt hij nu aangeboden als allround rijpaard die zogenaamd al meegelopen heeft in cross en springparcoursen :x . Nou hij is inderdaad getraind om over steeple hindernissen te springen en doet dit ook zeer netjes! Uiteraard is ook zijn naam verandert en waar zijn originele paspoort gebleven is..? Ik vermoed in de prullenbak. Een paar leuke foto's in setje er bij en klaar is kees. Je zult het niet geloven, maar binnen een week was deze heer verkocht voor een bedrag van boven de €7000.
En weet je wat het is, ik ben nog blij voor het paard ook. Immers, de nieuwe eigenaren zullen hem nu zien als een leuke jonge ruin waar ze nog alle kanten mee op kunnen zonder beperkt te zijn door vooroordelen. En het rare is als iemand nou zou zeggen ik heb dat bedrag betaalt voor een jong braaf en eerlijk rijpaard, kijkt ook niemand je raar aan := Echter als je een bedrag vraagt wat enkele duizend euro lager ligt voor hetzelfde paard, maar dan met zijn originele volbloed paspoort laten mensen hem spontaan staan. Y;(

[ Afbeelding ]

Wel vraag ik mij af of dit is wat we willen. Zijn wij dan als mens echt zo kortzichtig en laten we onszelf zo meeslepen door vooroordelen? Blijkbaar wel.
Verder hoop ik dat de paarden die wel eerlijk verkocht worden ook gewoon een eerlijke kans gaan krijgen, want ze zijn zo ontzettend leuk die volbloeds! En ondertussen proberen wij ze netjes om te scholen en de juiste eigenaren te vinden waarbij we hopen dat paard en ruiter nog heel lang plezier met elkaar hebben.

[ Afbeelding ]

Prachtig paard! Ik heb zelf ooit een renpaard gereden die Iers gefokt was en zelfs bruikbaar was als manegepaard, met comfortabele gangen.
Mijn ervaring hier is dat de vooroordelen in deze streek (Overijssel) juist erger zijn tov dravers. Die worden hier juist als heet, moeilijk en ze kunnen nog niet eens galopperen beschouwd.

Van EV is het juist minder erg hier, heb ik de indruk, die kunnen tenminste nog galopperen. :')
Zelf meegemaakt dat ik een paard vanuit Duindigt hier in de buurt zou stallen...hoorde de staleigenaar dat het een draver was, en ging het niet door. Wegens te lastig...
Dat het beest juist te rustig was om met winst te koersen en heel braaf, was niet relevant blijkbaar... >;)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:55

Afbeelding

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:08

Desi_2409 schreef:
[ [url=m/IueEgI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah prachtig! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:37

Ik heb dus echt niets met dat romantische, antropomorfische geneuzel. :') Het is een paard, het doet wat het met een hoop bloed, zweet en tranen geleerd is en (hopelijk) wat er van hem gevraagd wordt, niets meer, niets minder.

Danique_G schreef:
Wat een leuk topic. Ik wil volgend jaar een paard kopen voornamelijk voor de dressuur (in ieder geval Z) en Ben altijd helemaal gek geweest van volbloeden en nu overweeg ik toch mijn opties open te houden. Ik hecht vrij weinig waarde aan afstamming, dressuur is er voor het paard en niet andersom. Heeft iemand een EV die leuk meekomt met de dressuur? Ik geloof dat er een paar jaar geleden een dame was met ex racer die zz-? reed met die van haar
De ooit bij het KWPN en Hannover goedgekeurde Wilawander. :D Geplaatst in een G3, later tot Grand Prix niveau opgeleid. En deze dame rijdt PSG met een van haar paarden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:53

Mijn zicht op antropmorfisme is toch wel heel anders. Zeggen hoe een paard zich voelt terwijl dit menselijke gedragingen zouden zijn. Niet dat er rasfans zijn en ze verliefd zijn op de kenmerken en dit in de ik-vorm zeggen.
Of ik heb gewoon teveel knaagdieren waarbij antropmorfisme toch wel een iets groter probleem is. :+

Maargoed.
Het zijn zeker teksten van mensen, maar die hebben toch een connectie met in dit geval het ras. <3

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:34

Ik heb dan weer niets met verzuurde mensen die zichzelf boven alles zetten.

Als er wat meer mensen zouden zijn die gevoelens van dieren zouden erkennen en ze niet wegzetten als domme machines zou de wereld er een stuk beter uit zien en zouden een hoop paarden een veel beter leven hebben.

Leed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:39

Unseen schreef:

Als er wat meer mensen zouden zijn die gevoelens van dieren zouden erkennen en ze niet wegzetten als domme machines zou de wereld er een stuk beter uit zien en zouden een hoop paarden een veel beter leven hebben.

*kruiptonderdeleessteenuit* dit is precies mijn mening! En dat geldt niet alleen voor paarden, maar voor alle dieren. Hoe sommige mensen hun dieren behandelen, verschrikkelijk!

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:02

Interessante en leuke blog! Op youtube volg ik iemand die met regelmaat op het gemak OTTB's traint en ze een nieuwe carierre geeft. Geweldig om te zien. Dus ik ga hier ook zeker volgen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 02:47

Nu toevallig een internationale eventing wedstrijd in Nieuw Zeeland aan het checken van afgelopen weekend voor mijn werk.
Een CCI3*-L om precies te zijn. 28 starters waarvan 11 Engels volbloedjes. FEI nummer tussen haakje voor de mensen die het interessant vind deze paarden op te zoeken.
* Rockin It (103YR89), koersnaam Dr. Doctor.
* DSE Mister (106HZ43), koersnaam Somtime Lucky
* Ka Pai Kiwi (106FE69), koersnaam Real Tow
* Samalam (105PA57), koersnaam El Paso
* Catalac de ville (106RJ53), koersnaam Planned
* Sunset Pass (105NA86), zelfde naam in koers
* Keepsake (106FH79), koersnaam The Gin Keeper
* McConnell Road(106ER63), zelfde koersnaam
* DSE Sagacious (106GL14), koersnaam Thinking Out Loud
* Coljoy (105EZ81), zelfde koersnaam
* DSE Presley(106JE41), koersnaam Mr Topz

En omdat ik zo goed bezig was de CCI4*-L er ook maar bij gepakt. 16 starters, 10 Engelse volbloeds.
* Artist (105YV05) , koersnaam Maxamore
* Aces High (105PZ00), koersnaam ??
* Belmont Holy Smoke (105IT30), koersnaam Holy Smoke
* Rodriguez (105ML60), koersnaam ??
* The Comedian (105LP46), koersnaam Perry
* Atlan (104TU04), zelfde koersnaam
* Shaw Lee (103BY71), koersnaam Surprize Deal
* DSE Mendoza (104ZC50), koersnaam Pompei Cat
* Just Kidding (103XL95), koersnaam Sun of God
* Shillings (106BI91) koersnaam Cajero

In het weekend er voor was er een FEI eventing wedstrijd in Australia en daar waren 17 Engels volbloeden aan de start, voor zover ik kan zien de meeste ex-renpaarden.
Om dus een idee te krijgen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 07:51

Ja ze worden hier echt ontzettend veel gebruikt.
Vandaag deze merrie gereden, 10 jaar en ooit 1x geraced maar veel te sloom.
Ze is te koop, hoeveel denken jullie dat ze hier voor haar vragen. Ze is 16hh, alles zo’n beetje gezien en gedaan maar moet wat meer gefinetuned worden en kan niet zomaar 2 dagen per week bereden worden, ze heeft namelijk best wat temperament en moet echt haar energie kwijt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:23

Unseen schreef:

Applaudisseert! *\o/*

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 10:42

@lienek waarschijnlijk nog minder dan 2 maanden stalling. Echt heel erg eigenlijk. Maar nu weet ik niet of het probleem bij jullie ook zo groot is dat ze met name bij de verkeerde soort(te onervaren/onzeker/no budget/ondoordachte aankoop,you name it) ruiters terecht komen. Ik vermoed omdat daar het gebruik van dit ras zeker ook als sportpaard veel bekender is, ze toch anders aangekocht worden.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:17

kyrkelover schreef:
@lienek waarschijnlijk nog minder dan 2 maanden stalling. Echt heel erg eigenlijk. Maar nu weet ik niet of het probleem bij jullie ook zo groot is dat ze met name bij de verkeerde soort(te onervaren/onzeker/no budget/ondoordachte aankoop,you name it) ruiters terecht komen. Ik vermoed omdat daar het gebruik van dit ras zeker ook als sportpaard veel bekender is, ze toch anders aangekocht worden.

Klopt!
En ja.. hier gaat de helft ook weg als ‘dog tucker’ dus gewoon weg naar de slacht.
En ook de onervaren mensen zie je geregeld langs komen. Deze paarden zijn zo anders behandeld dan het doorsneepaard wat engelse rijders gewend zijn, en dan krijg je dus communicatie problemen. Ze zijn vaak een stuk smaller en ieler en reageren heel anders op hulpen.
Voor Eventing zie je dus wel als goede sportpaarden maar je merkt gelijk dat die al weg zijn voor ze van de baan afkomen.
Ze worden ook veel ingezet als fokmerrie en dan een ander ras er over heen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:38

Met welke rassen worden ze dan gekruist?

Hier in Europa zijn ze een tijd populair geweest bij bvb het trakehner stamboek, of de selle Francais.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 23:36

Maarja doordat ze zo goedkoop weg gaan, is het wegbrengen naar de slacht ook net zo makkelijk.
Want laten we eerlijk wezen veel eigenaren zitten er niet op te wachten om geld te investeren in omscholingen of tijd te nemen voor jan en alleman die het paard komt uitproberen als ze toch voor een habbekrats verkocht worden. Ik zie het nu in meerdere landen gebeuren dat de prijzen toch wat meer omhoog gaan en dat dus eigenaren ook eerder durven te investeren(tijd en geld) in een stukje omscholing. We hebben het dan nog steeds over een lagere prijsklasse, maar wel zo dat het interessanter wordt om ze te verkopen dan snel naar de slacht te brengen en/of bij een handelaar te dumpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:57

Thioro schreef:
Met welke rassen worden ze dan gekruist?

Hier in Europa zijn ze een tijd populair geweest bij bvb het trakehner stamboek, of de selle Francais.
In de UK worden ze ook gekruist met koudbloeden voor de eventing. :j

In Frankrijk zijn er zelfs races voor kruisingen tussen volbloeden en SF (AQPS worden ze mee aangeduid bij France Galop).

Overigens doet in Nieuw Zeeland Eventstars heel veel om paarden een nieuw thuis te geven, en ook vrij succesvol. Ze kosten nog steeds niets, maar ze zijn vaak ook binnen no-time weg daar, zoveel vraag is er naar de paarden die zij binnenkrijgen. :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:50

Mag ik hier vragen of er een algemeen kletstopic is voor EV’s? Ik kan er zo gauw niet eentje vinden.

Btw, over oordelen gesproken:

Afbeelding

Afbeelding

Dit was de foto:

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:01

Er is/was wel een EV hk-topic maar dat ligt al een paar eeuwen stil.

Mooie kleur heeft de jouwe.
Qua 'mager', volbloeden zitten idd anders in de bespiering en mensen gillen gauw mager als ze ribben zien.
Maar op die foto is hij ook niet echt (meer) in koersconditie.
Bij de mijne zag je geen ribben toen ze van de baan kwam.
2 weken later wel omdat de omschakeling naar minder voer, minder werk en meer weide er toch wat in hakte.

Al heb je wel gelijk dat je liever de bovenlijn bekijkt. Ribben zichtbaar heb je toch vrij makkelijk maar zolang die bovenlijn en achterhand in de spieren blijven teren ze niet te veel in.