Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 18:50

anjali schreef:
Maar deze weitjes zijn niet illegaal in gebruik genomen,maar het is eigen grond!!Je mag toch zeker op je eigen grond wel doen wat je wilt,in dit geval paarden houden,waar niemand last van heeft,alleen maar plezier?Wat voor zin heeft het nog om iets in eigendom te hebben,als de overheid meent daarover te kunnen beschikken?

Als jouw buren besluiten om twintig blaffende, joelende honden te houden in hun tuin, of besluiten elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat vis gaan roken, of het een goed idee vinden om hun achtertuin te gebruiken voor het composteren van gft, wordt je niet blij. Als paardenliefhebber is het soms lastig om je in te leven in een ander, maar paarden geven heel veel overlast. Dat je een stuk grond bezit betekent niet dat je dingen mag doen die buiten jouw grond (en dat betekent dus ook richting bodem en lucht) overlast kunnen veroorzaken. Anders wordt het een behoorlijk rommeltje.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:01

anjali schreef:
CharleyT schreef:

Serieus? Waarom zou die eendracht er nu opeens zijn. Al die paardenliefhebbers op Bokt hebben, gelukkig, gewoon een eigen mening, en zijn het zeker niet standaard eens met een andere paardenliefhebber.

Maar er is wel een gedeeld belang dat het niet te moeilijk wordt gemaakt in ons dichtbevolkte land paarden te kunnen houden. Jammer dat niet ook opgekomen wordt voor de paarden van een ander.De volgende keer kan de wei van degenen die nu partij trekken voor de gemeente aan de beurt zijn. Want het gaat toch allemaal om achterliggende financiele belangen en machtspolitiek.Ten koste van paarden en andere dieren waar nu met moeite andere plekjes voor gezocht moeten worden.

Nee hoor, ik heb mijn paarden gewoon op land staan met de juiste bestemming (en heb daar ook het bijbehorende bedrag voor betaald, agrarische bestemming is vaak ook nog eens goedkoper).

Maar even over dat paarden houden niet te moeilijk zou moeten zijn in dit dichtbevolkte land, volgens jou. Daar ben ik het dus niet mee eens, je ziet nog te vaak op iedere postzegel maar een paard staan "omdat het maar moet kunnen". Dat is over het algemeen niet in het belang van het paard, dus nee, ik vind niet dat je overal zomaar paarden zou moeten kunnen houden. Ik vind dat paardenhouden juist wat moeilijker zou worden gemaakt: verplichting tot minimaal 8 uur per dag buiten, minimaal één maatje, dat soort dingen.

josien_m_

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:35

Ik ben het met je eens Achterom, het is juist wel in het belang van paarden. Paarden kunnen niet gehouden worden in gebieden waar onvoldoende ruimte is voor ze. Dat is natuurlijk heel jammer voor mensen die daar wonen en graag paarden willen houden. Maar doe dat dan alleen wanneer je ze ook iets kunt bieden om een waarvol paardenleven te kunnen leven. Moet iedereen een paard kunnen hebben? Misschien moet je ervoor verhuizen dan!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:02

Veel mensen die hun paarden op deze stukjes hebben staan zijn zelf geen eigenaar van de grond. Ze huren de stukjes van boeren die de stukjes zelf niet gebruiken. Dus ik kan me zo voorstellen dat de meeste van deze paarden eigenaren niet eens weten dat ze eigenlijk niet hun paard daar mogen stallen.

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:24

Voor degene die hier misschien verder interesse in hebben, hart van Nederland is vanmiddag langs geweest bij onze buren. Zover het er nu nog voor staat wordt dat vanavond om 22.30 uitgezonden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:04

anjali schreef:
Ik zou toch op een paardensite verwachten dat de gebruikers aan de kant van de gedupeerde paardenhouders zouden gaan staan.

Als jantje van een brug springt, spring jij dan ook?

De paardenhouders wisten grotendeels dat de paarden er niet mochten staan. Mijn merrie heeft ook 6 jaar in de regio gestaan en ik wist of ze daar officieel wel of niet mocht staan.
Dat de gemeente zou gaan handhaven was al jaren bekend.

Waarom zou ik dan nu achter mensen moeten gaan staan die willens en wetens hun paard daar hadden? Was toch gewoon een mooi meegenomen tijdelijke oplossing?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 09:11

anjali schreef:
Ik zou toch op een paardensite verwachten dat de gebruikers aan de kant van de gedupeerde paardenhouders zouden gaan staan.

Ik wil als pensionstalhouder de andere kant laten zien, zonder dat ik daar iemand individueel mee wil aanvallen. Want ik misgun niemand iets maar ik zie onderstaande redenatie nog niet terug in het topic:

Als bedrijf hebben wij voor alles vergunning aangevraagd, dit heeft ons honderdduizenden euro's gekost in de afgelopen 30 jaar. Van bodemonderzoeken, tot tekeningen 10 keer laten aanpassen, tot gebouwen die duurder worden omdat de welstandscommissie bepaalde eisen heeft.

Daarnaast, omdat je bij de gemeente geregistreerd staat, krijg je verschillende inspecties door het jaar. Van het verplicht neerleggen van een vloeistofdichte mestput tot lekbakken kopen voor je olie: Door de jaren heen brengt dat ook veel investeringen met zich mee.

Als je al 30 jaar geen handhaving hebt gehad, heb je al die kosten nooit gehad.

Daar zijn dus tientallen mensen die een lagere stallingsprijs kunnen rekenen omdat ze zich nergens aan houden.

Door dat soort mensen, lopen bedrijven in de regio die dit wel doen, klanten mis. Immers checken de meeste klanten wel de stallingsprijs maar niet of de vergunningen in orde zijn :o .

Ik vind dat als bedrijf altijd nogal rot, Noordwijk zit 25 minuten van ons af, ik denk te ver voor de meesten en ik denk dat de mensen die nu op een weitje staan voor 100 euro niet bij ons komen staan. Dus hebben wij hier rechtstreeks iets aan? Nee.

Vind ik het als ondernemer rechtvaardig: ja.

Zwart wit gezien benadelen dat soort illegale stallen al jaren hun concurrenten in de regio, dus achter die mensen ga ik staan :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:46

Mooi dat je dit deelt, ruitje, ik geef je gelijk. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:55

Mooi argument van Ruitje inderdaad....

Die provincie leent zich door het type grond al erg slecht voor het houden van paarden zonder dat je flink moet investeren in drainage.

Toch ruikt dit verhaal niet helemaal zuiver. Er zal inderdaad een alternatieve agenda zijn. Het is helaas naïef te denken dat er alleen goedbedoelende ambtenaren achter bureaus zitten die louter mooie bloempjes willen.
Het is te vaak gebleken dat er sprake is van een verborgen agenda, de eerder aangehaalde villa's bijvoorbeeld.

Als ik de paardenhouders was zou ik me verenigen en er werk van maken. Zeker wanneer deze situatie al zolang bestaat.
Maar stuur dan wel aan op een meer gereguleerd beeld.
Misschien kan er herverkaveling plaatsvinden om paardenhouten meer te centreren. En neem daarin ook welstandseisen mee; hoe moet het eruit zien? (alleen de kleuren groen en bruin gebruiken, geen wit lint, deugdelijke mestafvoer etc...)
Toon initiatief het spelletje meer volgens de regels te spelen. Inclusief inspecties en mogelijke afdrachten.

Punt is dat iedere gek inderdaad maar een paard kan kopen, en met beperkte middelen treurige zompige plekken gecreëerd worden.
Met alleen petities en boos worden kom je helaas niet ver. Door je te verenigen en samen wellicht juridische bijstand in te huren kom je een stuk verder.

In deze regio zetelen helaas vaak corrupte ( jaja, ik weet het... het is hier geen bananenrepubliek) ambtenaren die er van alles doorheen drukken voor familieleden en hun bedrijven. Dat gaat er vaak schaamteloos aan toe. Inspraakavonden zijn er gewoon voor de sier, alles is al besloten, beklonken en betaald voordat de burger haar zegje mag doen.
Hier hebben mensen zich verenigd en de gemeente kunnen wijzen op overtredingen, reeds bestaande bestemmingen die door de gemeente handig omgebogen werden, etc.... het hele proces is daardoor zo vertraagd dat het wellicht nooit gaat gebeuren.

Dus doe er iets aan, maar doe het correct, en zorg dat je jezelf gaat reguleren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:14

Ruitje, dank je wel.
Als men zich wat meer van zijn omgeving bewust wil worden is het handig om te beginnen het lokale Suffertje te gaan lezen.
Is een bron van heel veel info over vergunning en meer van dat soort zaken
Scheelt een berg gezeur achteraf en maakt processen een stuk sneller en vooral goedkoper.
Als voorbeeld:
https://www.ad.nl/gouda/provincie-weige ... ~a0ad54bd/
Hier heeft de Gemeente Krimpenerwaard zitten slapen.
https://prokrimpenerwaard.nl/4281
En bij dit plan dacht men de burger een oor aan te naaien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:23

Catfish schreef:
anjali schreef:
Maar deze weitjes zijn niet illegaal in gebruik genomen,maar het is eigen grond!!Je mag toch zeker op je eigen grond wel doen wat je wilt,in dit geval paarden houden,waar niemand last van heeft,alleen maar plezier?Wat voor zin heeft het nog om iets in eigendom te hebben,als de overheid meent daarover te kunnen beschikken?

Als jouw buren besluiten om twintig blaffende, joelende honden te houden in hun tuin, of besluiten elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat vis gaan roken, of het een goed idee vinden om hun achtertuin te gebruiken voor het composteren van gft, wordt je niet blij. Als paardenliefhebber is het soms lastig om je in te leven in een ander, maar paarden geven heel veel overlast. Dat je een stuk grond bezit betekent niet dat je dingen mag doen die buiten jouw grond (en dat betekent dus ook richting bodem en lucht) overlast kunnen veroorzaken. Anders wordt het een behoorlijk rommeltje.

In de gevallen waar het hier om gaat is niet geklaagd door omwonenden.Integendeel, die of hun kinderen genoten juist ook van de dieren.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:39

Sorry dat ik het zeg, maar jaren het voordeel gehad hebben van het gedoog beleid en dan nu gaan klagen :evaw:

Hier hebben we dit trouwens met recreatie woningen. Heel veel van die woningen worden hier permanent bewoond. Goedkoper kun je niet wonen, maar dit gaat wel tenkosten van de toeristen sector gezien er nu minder plek is voor toeristen.

Mocht gebeuren dat ze hier ook meer gaan handhaven dan heb ik geen medelijden. Die mensen hebben jaren lang een mooi voordeeltje gehad tenopzichte huiseigenaren die veel meer geld kwijt zijn.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:54

Dat er een verborgen agenda is als men plots gaat handhaven dat zal best. Echter heb je zelf jarenlang grond gebruikt waarvoor het niet bestemd was, inderdaad vaak met alle financiële voordelen die daar bij horen. Dus verborgen agenda of niet, de gebruikers van de grond hadden zich er bewust van moeten zijn dat er eens iemand wakker kon gaan worden en dat dat zou betekenen dat het feest over ging. Niet gaan klagen dan, maar gewoon je verlies nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:17

LiselotZorro schreef:
Dat er een verborgen agenda is als men plots gaat handhaven dat zal best. Echter heb je zelf jarenlang grond gebruikt waarvoor het niet bestemd was, inderdaad vaak met alle financiële voordelen die daar bij horen. Dus verborgen agenda of niet, de gebruikers van de grond hadden zich er bewust van moeten zijn dat er eens iemand wakker kon gaan worden en dat dat zou betekenen dat het feest over ging. Niet gaan klagen dan, maar gewoon je verlies nemen.

Maar het ging over grond die EIGENDOM was.Van degenen die daar hun dieren op zetten.En er was geen sprake van overlast.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:26

anjali schreef:
LiselotZorro schreef:

Maar het ging over grond die EIGENDOM was.Van degenen die daar hun dieren op zetten.En er was geen sprake van overlast.

Dan nog is er een bestemmingsplan waar je je aan moet houden. Of dat je laat wijzigen als jouw bedachte bestemming niet bij de huidige bestemming past.

Het is echt geen raketwetenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:55

Wel of geen overlast is niet de issue.
Enne een bestemmingsplan wijzigen? Succes..................

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:11

anjali schreef:
LiselotZorro schreef:

Maar eigendom is een gek iets in NL ;)

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:19

anjali schreef:
LiselotZorro schreef:

Het was in eigendom als zijnde bollen grond, niet als grond voor paardenhouderij. Mogelijk is in de betreffende omgeving paarden grond nog wel een stukje duurder dan bollen grond. Dan ben je dus goed lomp als je er van uit gaat om hier wel mee weg te komen! Ik mag in mijn huis ook niet zomaar een café beginnen hoor, jij wel? Vreemde gemeente zal dat zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:19

@Kookaburra,precies dat wou ik ook zeggen.In Nederland is eigendom niet echt eigendom,want de gemeente of regering kan erover beslissen.Een beetje (veel) communistisch vind ik.Daar werd eigendom ook gewoon onteigend.Je kon daar je boerderij,landgoed,dieren,zonder meer kwijtraken ook al waren die al generaties lang in je bezit.Ja ook paarden en koeien werden afgepakt en op gemeenschappelijke boerderijen gezet.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:24

Dat is toch helemaal niet vergelijkbaar. Je gaat toch ook niet mopperen dat wanneer je een kavel koopt in een woonwijk je er alleen een woonhuis op mag bouwen.

Deze mensen houden paarden op grond met het bestemmingsplan bollengrond.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:25

anjali schreef:
@Kookaburra,precies dat wou ik ook zeggen.In Nederland is eigendom niet echt eigendom,want de gemeente of regering kan erover beslissen.Een beetje (veel) communistisch vind ik.Daar werd eigendom ook gewoon onteigend.Je kon daar je boerderij,landgoed,dieren,zonder meer kwijtraken ook al waren die al generaties lang in je bezit.Ja ook paarden en koeien werden afgepakt en op gemeenschappelijke boerderijen gezet.

Je praat echt een flinke partij onzin met vreemde aannames. Je mening kan niet verder van de waarheid verschillen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:40

anjali schreef:
LiselotZorro schreef:

Ik heb 2 ha eigen grond (agrarisch). Als ik die kon laten volbouwen met huizen en die verkoop, word ik stinkend rijk. Het is mijn eigen grond, zou ik kunnen zeggen, maar ik vind het maar logisch dat ik die niet mag volbouwen, daar is die niet voor bestemd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:43

anjali schreef:
LiselotZorro schreef:

Het eigendom veranderd niet zomaar het bestemmingsplan omdat de eigenaar iets anders wil :=

Huizen met grond geschikt voor paarden is in die omgeving onbetaalbaar. Ongeveer 2 tot 3 keer duurder dan huizen met bollengrond.
Omdat het al lang gedoogd werd zijn er veel mensen die een huis gekocht hebben met de gok om stallen op bollengrond te houden. Dat maakt het niet legaal, maar een tijdelijk mooie optie.
(Huis kun je ook vervangen door stuk grond alleen)

Wilde je dat niet had je buiten de regio moeten zoeken ( zoals wij bijvoorbeeld gedaan hebben).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:46

Morganlefay schreef:
Wel of geen overlast is niet de issue.
Enne een bestemmingsplan wijzigen? Succes..................

Het is niet onmogelijk zeg ik uit ervaring. Het kan moeilijk zijn, en soms kan het idd niet. Maar het is niet bijvoorbaat onmogelijk.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:47

anjali schreef:

Dan zoek je je heil toch lekker op een plek waar grondeigendom wel naar jouw goeddunken is geregeld in plaats van gepikeerd te zijn over dingen die je gewoon had kunnen weten.