Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Re: Internationale topruiters willen dressuurhoedje behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 00:31

Rosenbauer was ook niet gevallen, daar was een hengst bovenop geklapt die aan de haal was gegaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:23

Mousmous schreef:
Rosenbauer was ook niet gevallen, daar was een hengst bovenop geklapt die aan de haal was gegaan.

Klopt, maar me dunkt. Ik haalde dat voorbeeld eigenlijk aan voor de mensen die denken dat ze zo'n goede band hebben met hun paard dat hun niks gebeurd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:44

denisesilver schreef:
Mousmous schreef:

Klopt, maar me dunkt. Ik haalde dat voorbeeld eigenlijk aan voor de mensen die denken dat ze zo'n goede band hebben met hun paard dat hun niks gebeurd.

Maar waarom dan enkel de dressuurruiters ? In de reining kan dus niks gebeuren ? Of in het aangespannen rijden ook niet ? Die hoeven geen rekening te houden met hun zogenaamde voorbeeldfunctie en het leed dat ze hun familie zouden aandoen moesten ze een ongeval krijgen ?
Want daar lees ik hier nog steeds niks over.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:47

Gini schreef:
Maar ik vind de leuze "eigen keuze" zo gek omdat we het hier hebben over wedstrijdsport. Alles op wedstrijd is reglementair bepaald. Van de kleur van je rijbroek tot de lengte van je spoor. Van het bit dat je in de paardenmond steekt tot het zadel dat je op zijn rug legt. Zelfs de keuze of het te warm is om een jasje aan te doen mag je niet zelf maken, maar mag enkel als je toestemming hebt van de jury. En als je dan de knoopjes van je blouse tot boven vergeet dicht te doen, krijg je er nog een opmerking van de jury bij. Alles is reglementair bepaald en dat doen we gewoon omdat het spelletje nu eenmaal te leuk is.

Maar als het op zoiets belangrijks als je hoofd aankomt. Neeeeuuuu, doe dan maar eigen keuze.

Je mag toch met witte of beige broek rijden? En met witte of beige onderlegger.
Je hebt de keuze tussen blauwe of zwarte vest. Blauwe of zwarte cap / hoed.
Je hebt toch keuze uit verschillende bitten. Uit verschillende lengtes en modellen van sporen.

Dus ik zie je punt niet zo goed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:51

Aan de mensen die hier zo stellig voor de Cap zijn. Rijden jullie zelf op hoog niveau en internationaal wedstrijden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:26

Pandora2 schreef:
Gini schreef:
Maar ik vind de leuze "eigen keuze" zo gek omdat we het hier hebben over wedstrijdsport. Alles op wedstrijd is reglementair bepaald. Van de kleur van je rijbroek tot de lengte van je spoor. Van het bit dat je in de paardenmond steekt tot het zadel dat je op zijn rug legt. Zelfs de keuze of het te warm is om een jasje aan te doen mag je niet zelf maken, maar mag enkel als je toestemming hebt van de jury. En als je dan de knoopjes van je blouse tot boven vergeet dicht te doen, krijg je er nog een opmerking van de jury bij. Alles is reglementair bepaald en dat doen we gewoon omdat het spelletje nu eenmaal te leuk is.

Maar als het op zoiets belangrijks als je hoofd aankomt. Neeeeuuuu, doe dan maar eigen keuze.

Je mag toch met witte of beige broek rijden? En met witte of beige onderlegger.
Je hebt de keuze tussen blauwe of zwarte vest. Blauwe of zwarte cap / hoed.
Je hebt toch keuze uit verschillende bitten. Uit verschillende lengtes en modellen van sporen.

Dus ik zie je punt niet zo goed.

Oh ja sorry, wit én beige mag. :D

Dat is dus het verschil tussen vrije keuze en keuze uit wat reglementair bepaald is. Ik val dus over de woordkeuze 'vrije keuze', want die bestaat sowieso niet. Als je pleit voor vrije keuze in hoofddeksel zou dat namelijk betekenen dat het ook oké is om voor niets te kiezen of om een tiara op te zetten, dat is oprechte vrije keuze. Maar dat staat nu zo niet in het reglement en daarom is het ook een gek argument om het behoud van de dressuurhoed te ondersteunen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:40

Popstra schreef:
Aan de mensen die hier zo stellig voor de Cap zijn. Rijden jullie zelf op hoog niveau en internationaal wedstrijden?

Ah gaan we dan!
Niet internationaal. Rijd in België wel een niveau waar ik al met hoedje zou mogen rijden

Wat doet dat er toe?
En rijd jij het wel dan?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:46

Popstra schreef:

Zeg nou zelf, zo'n opmerking slaat elke discussie dood. Kun je heel wat topics wel dichtgooien. Het gaat om je mening, ongeacht of je een grand prix ruiter bent of een paardensport liefhebber die 1x per week een buitenritje maakt. Dat maakt het vaak zo leuk, vanuit allerlei invalshoeken komen de meningen, die gewoon allemaal meetellen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:49

Pandora2 schreef:
Maar waarom dan enkel de dressuurruiters ? In de reining kan dus niks gebeuren ? Of in het aangespannen rijden ook niet ? Die hoeven geen rekening te houden met hun zogenaamde voorbeeldfunctie en het leed dat ze hun familie zouden aandoen moesten ze een ongeval krijgen ?

Mensen in de aangespannen wereld zijn zich behoorlijk bewust van de risico's hoor. vaak is het ook gewoon zo dat de halve familie mee gaat op concours. Zeker als het meerspannen betreffen. Die paarden zijn veel feller dan dressuur paarden.
Mijn punt. De familie gaat er dus mee akkoord.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:52

Hoedje is veiliger trouwens:
Gooi hoedje van 5 hoog naar beneden en hoedje is nog heel.
Gooi cap van 5 hoog naar beneden en cap is kapot *\o/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:53

Ah kijk, nu zijn de argumenten echt op! :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:53

Absolem schreef:
Pandora2 schreef:

Mensen in de aangespannen wereld zijn zich behoorlijk bewust van de risico's hoor. vaak is het ook gewoon zo dat de halve familie mee gaat op concours. Zeker als het meerspannen betreffen. Die paarden zijn veel feller dan dressuur paarden.

Ja, dat begrijp ik absoluut. Maar mijn vraag is al sinds gister waarom er hier in dit topic zo gehakt wordt op de dressuursport en dressuurruiters. En er over reining en aangespannen rijden met hoed geen enkele reactie komt. Beetje bijzonder, toch ? :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:54

Wijsje schreef:
Hoedje is veiliger trouwens:
Gooi hoedje van 5 hoog naar beneden en hoedje is nog heel.
Gooi cap van 5 hoog naar beneden en cap is kapot *\o/*

Nu dezelfde test, maar met een mens in het hoedje en in de cap. Van 5 hoog maakt het niet meer uit wat je op je hoofd hebt denk ik. :')
De fysieke kracht van de impact moet ergens heen en dan verkies ik toch wel dat die naar de cap gaat en niet naar mijn schedel. Ken je het principe van de kreukelzone bij een wagen?
Laatst bijgewerkt door Gini op 27-10-20 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:55

Pandora2 schreef:
Absolem schreef:

Ja, dat begrijp ik absoluut. Maar mijn vraag is al sinds gister waarom er hier in dit topic zo gehakt wordt op de dressuursport en dressuurruiters. En er over reining en aangespannen rijden met hoed geen enkele reactie komt. Beetje bijzonder, toch ? :+

Omdat het hier specifiek om dressuur gaat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:55

Omdat het over het dressuurhoedje gaat, niet over het mennen of de westernhoed.

Van mij mag de westernhoed ook een cap worden en mogen ze in de kar ook een cap op doen. Maar dat doet er niets toe in dit topic.
Ik snap dan weer niet goed waarom mennen en western er bij gehaald wordt en er niet gereageerd wordt door diegenen die dat vragen, op mijn vraag of we dan in de dressuur ook bodyprotectors, martingaals en andere bitten en hulpteugels die in de jumping en eventing bv mogen, moeten gaan toe staan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:58

Als ze morgen in de reining en aangespannen sport een cap verplichten, komt er ook meteen een petitie vanuit de ruiters. Dus de insteek blijft hetzelfde.

De discussie gaat hier zogezegd om de veiligheid en de voorbeeldfunctie. Dus nogmaals mijn vraag : is dit dan niet belangrijk in alle disciplines van de paardensport ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:00

Van mij mogen ze gerust martingaals, bodyprotectors en andere bitten en hulpteugels toelaten in de dressuur.
Zelfs bitloos mag voor mij toegelaten worden. :+

Maar laat volwassen mensen dan ook de keuze tussen een hoed of een cap.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:01

Pandora2 schreef:
Als ze morgen in de reining en aangespannen sport een cap verplichten, komt er ook meteen een petitie vanuit de ruiters. Dus de insteek blijft hetzelfde.

De discussie gaat hier zogezegd om de veiligheid en de voorbeeldfunctie. Dus nogmaals mijn vraag : is dit dan niet belangrijk in alle disciplines van de paardensport ?

jawel, en zoals ik al zei, van mij mag het gewoon in alle takken verplicht worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:02

Pandora2 schreef:
Van mij mogen ze gerust martingaals, bodyprotectors en andere bitten en hulpteugels toelaten in de dressuur.

body protector verplichten. toegelaten zijn ze al. En op de kar natuurlijk ook want iedereen gelijk voor de wet voor jou toch?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:03

Pandora2 schreef:
Absolem schreef:

Het onderwerp is dressuur, dus logisch dat het dan daarover gaat. In de cross is naast een cap ook een bodyprotector verplicht, de vergelijking die kant op zou je dus ook kunnen maken.
Iedere discipline heeft zijn eigen reglement en doorheen de tijd veranderen regels al wel eens. In de paardensport weliswaar opmerkelijk trager. :D Wil je meedoen aan het spelletje dan moet je de reglementen volgen. Dat je even droevig kan zijn omdat het dressuurhoedje wegvalt, snap ik, maar dat je echt een petitie gaat opstarten of ondertekenen, dan ben je in je sport toch wel de verkeerde dingen aan het prioriteren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:03

Gini schreef:
J

Dat is dus het verschil tussen vrije keuze en keuze uit wat reglementair bepaald is. Ik val dus over de woordkeuze 'vrije keuze', want die bestaat sowieso niet. Als je pleit voor vrije keuze in hoofddeksel zou dat namelijk betekenen dat het ook oké is om voor niets te kiezen of om een tiara op te zetten, dat is oprechte vrije keuze. Maar dat staat nu zo niet in het reglement en daarom is het ook een gek argument om het behoud van de dressuurhoed te ondersteunen.

Je kunt natuurlijk op alle slakken zout blijven leggen en elk gebruikt woord 35x omkeren om te zien of het wel juist in de juiste context gebruikt wordt.
Zonder zadel mag je ook niet op wedstrijd rijden, maar daar heeft niemand een probleem mee blijkbaar. :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:04

Pandora2 schreef:

Amen!
Laat mensen toch hun eigen keus, dat geneuzel dat een ander voor je gaat bepalen wat jij moet vinden in het leven is zo vermoeiend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:06

Pandora2 schreef:
Gini schreef:
J

Je kunt natuurlijk op alle slakken zout blijven leggen en elk gebruikt woord 35x omkeren om te zien of het wel juist in de juiste context gebruikt wordt.
Zonder zadel mag je ook niet op wedstrijd rijden, maar daar heeft niemand een probleem mee blijkbaar. :D

Euh ja, dingen in de juiste context plaatsen vind ik nu wel een belangrijke eigenlijk, maar oké, ik zal stopen met zout leggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:51

Hilarisch dat altijd dezelfde mensen op mijn Posts reageren en zich kennelijk aangesproken voelen. En ja, ik show al jaren internationaal Voornamelijk in Italië en Duitsland dus weet hoe belangrijk wedstrijd kleding voor een ruiter is.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:56

Ik zie eigenlijk geen enkele reden om geen cap te dragen. De meest gehoorde is dat een hoedje mooier is, maar 'mooier' is onwijs subjectief. De redenen om een cap te dragen daarentegen, die zijn met allerlei onderzoeken bewezen. En eerlijk: het dragen van een cap went vanzelf. :D