Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:43

DreamGuide schreef:
Tjsa, snap het wel, maar zou het ook zonde vinden.

Voor veel ruiters is een hoedje mogen dragen toch een grote eer in de ruitersport. Een mijlpaal in je rijcarriere.

Ik vind het er ook stom uit zien, maar puur uit traditie vind ik zo'n hoedje dan toch wel weer leuk.

Laat iemand lekker zelf die keuze maken op dat niveau. Lijkt me dat je je eigen rijvaardigheid en betrouwbaarheid van je paard dan wel in kan schatten.

't is toch zeker mijn eigen hoofd. :')

En wie ruimt de 'rommel' op als een ruiter de verkeerde inschatting maakt?

Ik zie (zag) vaker paarden rondstuiteren in die hogere klasses, want het is zo leuk als het paard expressie toont.
Ja, duh...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:07

Nouja, ik zie ruiters met hoedjes op het hoogste niveau waarvan ik vind dat die daar niet horen met hun manier van rijden. Maarja, ze hebben een hoedje, dus dat zal vast goed zijn :+
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 14-10-20 21:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:09

Nielojram schreef:
Suzanne F. schreef:
Er is een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden en dat is misschien net iets te vrij maar vanaf het Z kan je toch best een beetje sturen, in ieder geval genoeg om er op wedstrijd niet af te vallen.

Zouden ze daarom vanaf het Z de keuze voor het rijden met mes&vork hebben ingesteld?
Zodat je in ieder geval geen deuk in je hoofd met je deftige hoedje maakte, omdat je er een dubbele rem in mocht stoppen?

:D :D :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:23

Niks mis met een cap, vooral niet met die van vandaag de dag.
De caps van nu zijn niet meer te vergelijken met die van vroeger. Zo enorm veel keuzes uit types kleurtjes en glitters. En weet ik het wat nog meer. Valt niks op te zeuren. behalve de prijs dan :+

Snap niet zo goed waarom een cap dragen altijd zo belangrijk werd gevonden, maar vanaf het Z je in principe dus zonder bescherming mag rijden.
Als je Z rijd kan je er niet meer vanaf vallen ofzo? :')

Cap af, extra bit bij je paard erin :Y)
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 14-10-20 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:25

Die prijzen zijn wel een ding ja, belachelijk eigenlijk.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:27

Selina schreef:
Ik vind om eerlijk te zijn een chique cap ook mooier dan zo'n hoedje :o

+1

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:43

Misschien maar voor de hogere klassen net als bij de F1 gave capdesigns hebben. Misschien maakt dat voor sommigen de cap wat aantrekkelijker :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:45

heidy_wilco schreef:
Misschien maar voor de hogere klassen net als bij de F1 gave capdesigns hebben. Misschien maakt dat voor sommigen de cap wat aantrekkelijker :P

Als je eigen veiligheid je niet zo boeit, heb je niet zo veel op een paard te zoeken. Dan ben je imo niet serieus bezig met je sport.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:50

Anders laat je je paard zich een hoedje schrikken.. -:) . Heb je er toch één :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:54

Je mag binnenkort niet meer onder één hoedje spelen ;(

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:21

Ik vind het een goede beslissing. Veiligheid gaat in mijn ogen voor alles. En de hoedjes zullen vroeger misschien een voorbeeldfunctie gehad hebben, als doel dienend. Maar in de meeste andere sporten hebben ze ook niet ineens een gouden broekje als ze kampioen op de 100 meter zijn. Die mensen hebben ook een voorbeeldfunctie en hebben dit terwijl hoe zij er uitzien niet afwijkt van de lagere niveaus. Althans niet dat ik weet.

Ik vind het even mooi om Charlotte met haar cap te zien, misschien nog wel mooier. Dat ondanks dat zij haar paard goed onder controle heeft, toch ook kiest voor de veiligheid. En dat is in mijn ogen precies de voorbeeldfunctie die zij moeten hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:41

Sclimpre schreef:
Suzanne F. schreef:
Belachelijk. Bij dressuurwedstrijden hoort gewoon een hoedje. Nog even en ze schaffen de slipjas ook af en moet het verplicht een bodyprotector zijn.

Slipjas afschaffen: goed idee. Het is sport, geen carnavalstoet. Andere sporten hebben functionele en mooie kledij, waarom zouden dressuurruiters in zo'n oubollig pakje moeten rondlopen?

Met beide eens. In mijn begin periode was het rijden met hoedje het ultimum. Stalgenoten die na het behalen van de laatste winstpunt vol trots hun hoedje showde. Mooie tijden.

Maar tijden veranderen. Helemaal prima wat mij betreft maar dan sluit ik mij weer aan bij Sclimpre. Hoedje weg? Doe dan ook wat aan die oudbollige slipjas waar menig ruiter zich helemaal de rambam in zweet.

Ik heb het altijd al geen gezicht gevonden slipjas met hoedje.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:05

Laat ik even voorop stellen, ik rij altijd met cap en zal dat ook altijd blijven doen.
Heb van een stalgenootje begrepen dat die hoedjes ook echt niet lekker zitten.

Wel denk ik dat het qua veiligheid niet zo'n enorm verschil zou maken. Puur statistisch gezien: hoe groot is de kans nou dat een lichte tour+ ruiter tijdens een dressuurproef van zijn paard sodemieterd.
Zal bij extreme uitzondering misschien eens gebeuren, en dan moet je ook nog maar net met je hoofd eerst vallen.

Maar goed, eindpunt: het zal me worst wezen, ik vind die hoedjes toch stom staan tegenwoordig en zou er zelf toch geen opzetten.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:19

Ik loop het liefst in rokkostuum en ik zou willen dat de hoge hoed weer in de mode kwam. En dat meen ik nog serieus ook!

Maar te paard? Nee, bedankt. Het risico op een ernstig ongeluk is gewoon te groot. Er is een brede consensus in de huidige paardenwereld dat je niet zonder cap opstapt, welbeschouwd is het heel gek dat de hogere dressuurklassen daar als een soort Gallisch dorpje weerstand tegen bieden. Inderdaad, vroeger vond men dat risico aanvaardbaar. Maar toen waren autoraces en studentenontgroeningen ook veel gevaarlijker dan nu. Voortschrijdend inzicht, nietwaar. Als het nu niet gebeurt, gebeurt het over tien jaar wel.

O ja, en nog iets: stijlgevoel is iets anders dan "het is altijd zo geweest, dus moet het altijd zo blijven." Dat mensen dat even beseffen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:44

Pareltjes schreef:
Kookaburra schreef:
En dan is er een kuiltje in het zand van de inrijring, struikelt je paard en val je met je hoofd tegen de bakrand... Hallo hersenletsel. Laat staan hoe familie het ervaart als ze een telefoontje krijgen dat ze nú naar ziekenhuis x moeten omdat je met het paard gevallen bent.

Mijn 1 na naarste val gebeurde ook doordat een braaf paard struikelde. Tja, dan kan het paard nog zo betrouwbaar zijn, jij nog zo'n goede ruiter...

Je neemt deel aan een gevaarlijke sport. Indien men bang is voor de consequenties ga sjoelen ofzo. Alles en iedereen moet tegenwoordig in bubbeltjesfolie. Kind mag niet meer van zn pony kukelen of manege wordt aansprakelijk gesteld....We draaien helemaal door. Iedereen wil alles maar zonder de consequenties. Dat gaat nu eenmaal niet. Beginners kopen heethoofden van paarden, paard en ruiter ingepakt in noppenfolie want er zou eens wat gebeuren. Mensen moeten paarden kopen die bij hun niveau passen en de profs moeten we als profs behandelen en niet als kleuters. Deze kennen nl exact de risico’s. Ze hebben meer butsen en deuken opgelopen in hun carrière dan je zou denken. Als zij met hoedje willen rijden, laat ze de keuze.. Waarom moet alles altijd worden afgebroken tot het saaie veilige midden ten behoeve van de grote massa?

Amen. _/-\o_

Maar het lijkt erop dat veel mensen zich helemaal thuis voelen in een saaie grijze bubbel.
Ik verbaas mij er elke dag weer over.

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 23:59

Ach ja, de meest prachtige kleuren worden grijs, wanneer je kleurenblind bent...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 00:08

Die mensen weten op een andere manier kleur aan hun leven te geven. Die ervaren een leven zonder rijhoedje niet zoals jij als saai en grijs, Sunnda :(:)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 00:13

Ik snap alle redenen en ben er daarom ook helemaal voor om caps te verplichten!
Maar oh wat is het zonde dat je hem niet meer kunt dragen als bewijs van je verdiensten.

Ik was echt wel trots op het rijden met mijn hoedje hoor. :j

En nee ik ben geen 40+ :+

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 00:31

Gelukkig hebben we de slipjas nog! :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 00:48

Afbeelding

Prima toch!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 00:54

Bloodymary schreef:
[ [url=m/Zf4CW9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prima toch!

En ook nog een amazone waarvan ik hoop dat zij met haar rijden hét grote voorbeeld is voor vele ruiters en amazones.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 06:37

janderegelaa schreef:
Jetta schreef:
Goede beslissing. Je wilt liever geen hersenletsel oplopen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik heb echt nog nooit een ongeluk gezien in de dressuurring met een hoed op. Thuis trainen ze gewoon met cap.

Dat zegt natuurlijk niks. Ik heb twee hoedjes ruiters in het Z2 zien vliegen tijdens het jureren. Gelukkig eindigde het beide keren met landing in het zand, grootste schade het ego van de ruiters. Maar toch.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:14

Prima toch als er andere meningen zijn maar ik ben denk ik nogal conservatief. Voor mij hoort het hoedje en de slipjas bij de hogere dressuur. Ik vond het geweldig toen ik ermee mocht rijden, toen nog bij de Junioren.
Maar inderdaad, tijden veranderen. Bij de laarzen, de stijve harde Kempkens rijlaarzen, de L’hiver hoedjes en de Kentucky rijrokken, ze behoren inmiddels tot een stukje geschiedenis. Noem het overdreven maar voor mij als jong meisje was het een motivatie om dressuur te rijden want later mocht ik dan ook een hoedje en een slipjas.
Het waren andere tijden. Niemand reed thuis met cap. Alleen als je ging springen. Je kan het je nu niet meer voorstellen misschien maar je reed geen dressuur met cap, niet op les, niet thuis en zelfs niet buiten.
En als je ging springen had je zo’n fluwelen ding op die met wat mazzel een elastiekje onder je kin had. Vaak had je die in de cap zelf omdat het niet lekker zat onder je kin.
Op zich is het goed dat de sport moderniseert, qua stoffen en materialen en pasvormen. Maar ik vind dat we in de veiligheid soms wat doorslaan. Het wordt bijna wat betuttelend.
Maar er zijn tegenwoordig wel mooie caps gelukkig, die ook prettiger zitten dan vroeger. Maar het hoedje helemaal afschaffen zou me toch wel aan het hart gaan. Voor mij een stukje dressuur en dus al bijna nostalgie. Oh en ik ben nog niet eens 40. :')

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:29

Ibbel schreef:
Hoeden draag je op de biblebelt, als je naar de kerk gaat.
Zo, nu voldoende reden om een hoed op te paard helemaal in ongenade te laten vallen? :+

In iedergeval voor JOU een reden twee groepen mensen gewoon zomaar te schofferen?!

Werkelijk...

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:32

Ik heb het hoedje dus nooit ervaren als doel. Wel de gedachte dat ik met mijn wedstrijdpaard (die dan natuurlijk zou worden gesponsord) de hele wereld over zou vliegen. Tja, dat zal altijd een gedachte blijven :D

Maar Suzanne, dat jullie vroeger zonder cap reden (tijden waren anders, ik weet het) en er is niets ernstigs gebeurd, betekent niét dat het veilig was/is. En ik ben ook terecht blij dat je in die jaren zoveel van de paarden hebt genoten! Maar de caps nu zijn beter dan de fluwelen-cap-met-elastiekjes-in-je-cap-cap. En waarom een risico lopen als je deze met pak 'm beet; 60 euro ontzettend kunt verkleinen? We praten niet over een gebroken arm of been, maar over mogelijk ernstig hersenletsel wat nooit volledig herstelt. Een ongeluk zit soms echt in een hoekje, en wij werken met levende dieren die kunnen uitglijden en schrikken.