Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:42

Pipodipo schreef:
Laten we even relativeren. Als je samen een bepaalde klasse bent geklasseerd, dan mag je niet lager starten. Als het paard nog nooit gestart was met deze amazone, dan is een M1 proefje om te kijken hoe hij het doet best een goed idee. Een onschuldig lokaal wedstrijdje is dan een prima plek. Was het een officiele wedstrijd voor promotie?

Ja, het was een lokale driedaagse cup. Ook voor winstpunten.

Lekker ervaring opdoen en kijken hoe een paard reageert ben ik helemaal voor, maar start dan lekker HC. :)
Dat is in ieder geval wat ik zou doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:45

DreamGuide schreef:
Gini schreef:

Als dat meisje het ook maar voor de hobby doet en ook heel hard heeft moeten trainen om haar paard tot daar te krijgen en daar heel trots op is, dan vind ik het alleen maar een hele mooie beloning als ze dan prijs zou rijden.
Waarom verdient zij het minder dan een ander?

Zij verdient het zeker net zo hard!

Maar als ik nu een jong paard zou kopen, die helemaal klaar maak voor het Z, en dan B zou gaan rijden voor de prijzen... Tsja, ik kan me wel bedenken dat de B ruiters dan niet zo blij met mij zijn.

Als jij het talent hebt om een jong paard thuis een zodanige dressuuropvoeding te geven dat het paard quasi de perfecte atleet is en jij wilt dan jouw training op wedstrijdterrein toetsen, maar je wilt het paard qua moeilijkheid en duur van de proef niet meteen het diepe in gooien, dan vind ik het alleen maar lovenswaardig dat je in de B start. En dat je dan de vruchten plukt van je gedegen, doordachte en goede opleiding door de prijzen weg te kapen, daar kan ik echt niet kwaad om worden.

Dat het schoentje wringt wanneer professionals en amateurs langs elkaar moeten strijden, daar kan ik nog inkomen. Maar zolang het over hobbymatige ruiters en amazones gaat, kan ik het echt niet oneerlijk noemen.
Laatst bijgewerkt door Gini op 13-10-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:45

Sunnda schreef:
Als ik dit topic lees zijn er mensen die trots zouden zijn als ze de grootste sticker kregen in de kleuterklas als volwassen persoon tijdens een knutselochtend. :+

En dan tegen de kleuters zouden zeggen dat ze veel van hen op kunnen steken en maar beter hun best moeten doen. Zij hebben er ook hard hun best voor gedaan tenslotte.

:')

Het gaat ook niet alleen om de amateurs in de B en L1. Juist de L2/M1/Z2 zijn van die klasses waar ruiters aan meedoen die hun paard thuis al 3-4 klasses hoger voor elkaar hebben en dan ook na het kampioenschap flink versneld doorstromen.
Dat voelt oneerlijk.

Verliezen van een professional die de klasses doorloopt en hun paard gewoon heel goed voor elkaar heeft is gevoelsmatig heel anders dan iemand die ze thuis al Z2 klaar heeft, even L2 kampioenschap rijdt en daarna Z2 start.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:47

Gini schreef:
DreamGuide schreef:

Zij verdient het zeker net zo hard!

Maar als ik nu een jong paard zou kopen, die helemaal klaar maak voor het Z, en dan B zou gaan rijden voor de prijzen... Tsja, ik kan me wel bedenken dat de B ruiters dan niet zo blij met mij zijn.

Als jij het talent hebt om een jong paard thuis een zodanige dressuuropvoeding te geven dat het paard quasi de perfecte atleet is en jij wilt dan jouw training op wedstrijdterrein toetsen, maar je wilt het paard qua moeilijkheid en duur van de proef niet meteen het diepe in gooien, dan vind ik het alleen maar lovenswaardig dat je in de B start. En dat je dan de vruchten plukt van je gedegen, doordachte en goede opleiding door de prijzen weg te kapen, daar kan ik echt niet kwaad om worden.

Nou, dan kan een professional ook gewoon lekker M1 starten met zijn/haar thuis tot ZZ-zwaar opgeleide paard, toch? Want waarom moet dat paard wel meteen in het diepe gegooid worden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:50

_San87_ schreef:
Nou, dan kan een professional ook gewoon lekker M1 starten met zijn/haar thuis tot ZZ-zwaar opgeleide paard, toch? Want waarom moet dat paard wel meteen in het diepe gegooid worden?

Inderdaad, goed punt! We kijken altijd naar de ruiter en naar diens hoogst behaalde niveau. En het jonge paard, de ware atleet, die betaalt het gelag want die moet maar meteen hoger starten. Die wordt het normale basisopleidingstraject bijna ontzegt omdat die onder een betere ruiter loopt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:52

DreamGuide schreef:
Pipodipo schreef:
Laten we even relativeren. Als je samen een bepaalde klasse bent geklasseerd, dan mag je niet lager starten. Als het paard nog nooit gestart was met deze amazone, dan is een M1 proefje om te kijken hoe hij het doet best een goed idee. Een onschuldig lokaal wedstrijdje is dan een prima plek. Was het een officiele wedstrijd voor promotie?

Ja, het was een lokale driedaagse cup. Ook voor winstpunten.

Lekker ervaring opdoen en kijken hoe een paard reageert ben ik helemaal voor, maar start dan lekker HC. :)
Dat is in ieder geval wat ik zou doen.

Maar als klopt wat je zegt, dan was het paard voorheen misschien M1 geklasseerd en dat is dan een prima plek om te beginnen. Verder hoef je je niet te laten intimideren door mensen die zeggen dat ze volgende week ZZZ gaan starten, ik ken meer mensen die het zeggen dan mensen die het werkelijk (succesvol) hebben gedaan. Mijn tip is: maak je druk om je eigen ding en trek je wat minder aan van anderen en hun praatjes :).

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:54

Gini schreef:
_San87_ schreef:

Inderdaad, goed punt! We kijken altijd naar de ruiter en naar diens hoogst behaalde niveau. En het jonge paard, de ware atleet, die betaalt het gelag want die moet maar meteen hoger starten. Die wordt het normale basisopleidingstraject bijna ontzegt omdat die onder een betere ruiter loopt.

Dat kan ook op andere manieren. Je kan dan ook andere wedstrijden uitkiezen of HC starten, je hoeft niet per se even de leuke prijzen weg te kapen voor een ander.

Ik kan me dus zeer goed vinden in de post van Sunnda.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:56

MariekeS_ schreef:
Verliezen van een professional die de klasses doorloopt en hun paard gewoon heel goed voor elkaar heeft is gevoelsmatig heel anders dan iemand die ze thuis al Z2 klaar heeft, even L2 kampioenschap rijdt en daarna Z2 start.

Oh, dus als professionals alle klasses doorlopen en in de B, L1, L2, M1, M2 en Z1 alle prijzen "wegkapen" is het wel oke? Zijn er eigenaren die dat goed vinden?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:57

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik trek het me echt niet veel aan, ben allang véél te trots op mijn paard en eigenlijk hebben we al onze doelen al behaald. :D

Maar zonder er dieper op in te gaan, kan ik me wel vinden in de nieuwe regel. :)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:58

Waarschijnlijk heeft de KNHS te veel terug loop in leden aantallen waardoor ze nu eindelijk de sport weer wat aantrekkelijk proberen te maken voor de beginners. Hopelijk passen ze dit ook bij de andere disciplines toe. In de plaats van dat je als amateur zowel in de lage als hoge klasse moet opnemen tegen de zelfde top ruiters die al jaren in de sport zitten.

Ach voor de rest maakt mij niet uit. Want van wege deze reden rij ik toch al geen wedstrijden meer.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 13-10-20 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:59

ingvdh schreef:
Dat kan ook op andere manieren. Je kan dan ook andere wedstrijden uitkiezen of HC starten, je hoeft niet per se even de leuke prijzen weg te kapen voor een ander.

En dat zal ook vaak genoeg gebeuren. Maar af en toe wil je meerijden voor de prijzen en als je dan een talentvolle ruiter bent met een allejezus goed opgeleid paard, dan vind ik het niet oneerlijk als je de prijs dan uiteindelijk ook pakt.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:08

De meeste Z-ruiters zullen zelf toch ook wel meer hebben aan de juiste spiegeling?

Als je als een Z ruiter ( met je ervaring) met mij in een L proef wil starten..tja van mij mag je..Ik kijk en leer wel...maar kan toch voor zichzelf ook niet het leukste zijn?

( enne heel eerlijk, ik ben niet de koningin van de zit..maar heb hier en daar wel wat Z-ruiters gezien waarvan ik me oprecht heb afgevraagd welke jury die winstpunten hadden toegekend..werkelijk..niet om aan te gluren..- waren wel uitsonderingen hoor! Van de meeste combinaties kon ik oprecht genieten)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:12

Gini schreef:
ingvdh schreef:

En dat zal ook vaak genoeg gebeuren. Maar af en toe wil je meerijden voor de prijzen en als je dan een talentvolle ruiter bent met een allejezus goed opgeleid paard, dan vind ik het niet oneerlijk als je de prijs dan uiteindelijk ook pakt.

Gevolg is wel dat die ruiters op dat soort concourtjes altijd de leuke prijzen wegkapen voor de amateur.
Zodra je als vereniging een wedstrijd uitschrijft met leuke prijzen omdat je het leuk vind als de basisruiters ook eens een keer wat wint komen die ruiters er op af terwijl je ze anders nooit ziet op je terrein.

Als het echt om de opleiding gaat, kom dan ook als er niets speciaals te winnen valt. Maar dan zie je ze niet.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:13

Ik kom uit een regio waar het niveau sowieso al hoog ligt en waar ook veel profs meerijden. Desondanks kan ik met mijn htk paard goed meekomen. Het is namelijk altijd zo makkelijk nog niet om die jonge paarden op vreemd terrein rond te rijden en ook de profs hebben dan te maken met spanning en dingen die mis gaan in de proef. Ik heb er gewoon voor gezorgd dat mijn paard goed voor elkaar is en dat ik hele strakke foutloze proeven kan rijden. Daar hoef je geen prof voor te zijn en ook geen paard van 50k voor te hebben.
Verder denk ik dat scheiding tussen prof en amateur ook niet perse de oplossing is. Hier rijden veel amateurs rond met een zeer dikke portemonnee die zeer kwaliteitsvolle paarden hebben en intensieve begeleiding. Die rijden me er wellicht nog wel vaker vanaf dan de profs. Ik heb die middelen niet maar dat wil niet zeggen dat het voor die mensen daardoor moelijker gemaakt moet worden.
Dan zou ik nog eerder verdeling maken tussen 1 startkaart en meerdere startkaarten.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:16

Gevolg is wel dat die ruiters op dat soort concourtjes altijd de leuke prijzen wegkapen voor de amateur.
Zodra je als vereniging een wedstrijd uitschrijft met leuke prijzen omdat je het leuk vind als de basisruiters ook eens een keer wat wint komen die ruiters er op af terwijl je ze anders nooit ziet op je terrein.

Als het echt om de opleiding gaat, kom dan ook als er niets speciaals te winnen valt. Maar dan zie je ze niet.[/quote]

De keerzijde is ook dat die mensen daar inkomsten uit halen omdat dat hun werk is. Dus dan snap ik wel dat je liever meerijdt voor geld dan een paar sokken tegen hetzelfde inschrijfgeld.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:24

Vraag me af of deze regel veel ruiters treft? Denk het eigenlijk van niet. Regel had best strakker gemogen. Had zoals het in de titel staat ook niet eens zo gek gevonden.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:27

NoekAa_ schreef:
Vraag me af of deze regel veel ruiters treft? Denk het eigenlijk van niet. Regel had best strakker gemogen. Had zoals het in de titel staat ook niet eens zo gek gevonden.

Dat zou ik dan wel weer erg strak vinden. Ik heb nu met 1 paard wat hoger gereden en dat is eigenlijk meer omdat die zo braaf zijn ding doet dan dat ik een talent ben. Dat zou dus betekenen dat ik nooit meer in een lagere klasse deel mag nemen aan een kampioenschap.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:27

ingvdh schreef:

Bedoel je met 'die ruiters' de betere amateurruiter of de professional?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:34

Sunnda schreef:
Als ik dit topic lees zijn er mensen die trots zouden zijn als ze de grootste sticker kregen in de kleuterklas als volwassen persoon tijdens een knutselochtend. :+

En dan tegen de kleuters zouden zeggen dat ze veel van hen op kunnen steken en maar beter hun best moeten doen. Zij hebben er ook hard hun best voor gedaan tenslotte.

Hahaha Mooi verwoord.
Als zulke ruiters jonge paarden in lagere klassen (tm Z) zouden willen starten zou dat ook HC kunnen voor de ervaring van dat paard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:35

Sunnda schreef:

Hahaha Mooi verwoord.
Als zulke ruiters jonge paarden in lagere klassen (tm Z) zouden willen starten zou dat ook HC kunnen voor de ervaring van dat paard.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:35

nikkietjuh schreef:
NoekAa_ schreef:

Dat zou ik dan wel weer erg strak vinden. Ik heb nu met 1 paard wat hoger gereden en dat is eigenlijk meer omdat die zo braaf zijn ding doet dan dat ik een talent ben. Dat zou dus betekenen dat ik nooit meer in een lagere klasse deel mag nemen aan een kampioenschap.

Hm ja persoonlijk zou ik dat niet zo erg vinden. Ik denk dat je de tweede keer dat je weer onderaan begint, bij de B, er makkelijker doorheen rijdt dan wanneer je dat voor de eerste keer doet. Zelfde geldt voor het L1. Is het dan echt zo erg dat je pas weer met L2 kampioenschappen mag rijden?

Maar eigenlijk doet het er niet toe want dat is dus niet wat de KNHS heeft bedacht :+ gewoon even hersenspinsel.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:41

Als lichte tour ruiter die een jong en onervaren paard voor een eigenaar start in de basissport vind ik dit een goede regel.

Eindelijk lijkt de KNHS zich ook hard te maken voor de 'amateur' op deze manier en niet alleen de semiprofs die prijzen rijden op een kampioenschap.

Dat zie je hier in de regio ook steeds meer gebeuren.
Ik wilde dat in mijn basissport tijd met mijn LT paard deze regel al bestond :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:57

Gini schreef:
ingvdh schreef:

Bedoel je met 'die ruiters' de betere amateurruiter of de professional?

Ik bedoel de (semi) pro's.

Wees dan ook zo netjes om een keer te komen als er wat minder te halen valt in het kader van opleiden.
Je maakt mij niet wijs dat je alleen maar op wedstrijden kan opleiden als er dikke prijzen te halen zijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:05

MyWishMax schreef:
Het enige wat ik wel eens jammer vind is juist in de hogere klassen van de basissport dat er daar inderdaad allemaal professionals mee rijden en de prijzen mee nemen.

Maak je geen zorgen, dat is bij andere sporten niet anders. Ik heb jarenlang aan hardlopen gedaan en hoewel ik goed in de middenmoot mee kon komen bleven de prijzen altijd buiten beeld. Er zijn bij het hardlopen wel leeftijdscategorieën, maar ja, toen ik bij de 40+ mocht starten was die klojo die altijd prijs liep bij de senioren (16-39) óók ouder geworden en hengelde nu de prijzen bij de 40+ binnen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:50

In mijn regio rijden ook semiprofs mee, die elk seizoen weer een nieuw paard voor een eigenaar in de L2 uitbrengen, en er dan ook nog een in de M, Z en subtop hebben lopen. Deze ruiters nemen vaak de prijzen mee naar huis, en eindigen in de top 5 op kampioenschappen. Ik snap best dat de KNHS, gezien de teruglopende startkaarten, hier iets aan wil doen.

Prima dat(semi) profs hun jonge paarden willen laten wennen, maar persoonlijk mogen ze van mij voor kampioenschappen tot de Z uitgesloten worden van deelname.

Niet omdat ik het ze niet gun, maar juist om het voor de echte amateurs weer ietsje leuker te maken.