Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:02

Sodeletuut schreef:
Ik ga er toch niet vanuit dat ieder paard een tweede identificatiemiddel nodig zal hebben naast de chip

Precies dit.

Dat zal ook niet de achtergrond van deze regel zijn. Paarden hebben een chip in de hals.
Schapen, geiten, koeien en varkens hebben een chip in het oormerk.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:41

Joh, ze zullen vast niet hoeven noteren dat iemand een uurtje buiten rijden is. Ik neem aan dat de meeste mensen dat ook tegen iemand melden, dat ze gaan buitenrijden en hoe lang ze verwachten weg te zijn, ivm evt ongevallen. Desnoods hang je een briefje aan je boxdeur dat je even naar buiten bent.

Als het gaat om meerdaags concours, een meerdaags verblijf op de kliniek of een merrie die naar een hengst gaat, dan zal de stalhouder hier in de meeste gevallen al van op de hoogte zijn.

Ga je een dag(deel) weg met de trailer, dan kan je dat vast ook wel ergens noteren...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:08

Mizora schreef:
Ook bij schapen en geiten zijn er in de wet al mogelijkheden voor varianten zonder oormerk. Maagbolus in combinatie met tatoeage of pootband. En chippen in combinatie met een klein oormerk is ook goedgekeurd.

Bij paarden zou iris-registratie een logische tweede identificatie zijn. Of eventueel toch weer een tatoeage of vriesmerk. Maagbolus kan zover ik weet niet bij dieren met enkelvoudige maag

Ze hebben toch allemaal een chip in de hals die uitgelezen kan worden? Spuit er desnoods aan de andere kant maar een tweede in, maar ze blijven met hun poten bij mijn paard vandaan met een tatoeage of vriesmerk. :=

Mizora

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:19

Het probleem zou hem dan zitten in een zichtbare registratie. Chips kunnen falen of onleesbaar gemaakt worden en zijn niet te herkennen van buitenaf. Mijn voorkeur zou zelf bij een tweede registratie uitgaan van iris-registratie. Het patroon van de iris wordt dan tot code omgezet en deze wordt aan het chipnummer gekoppeld. Behalve bij een oogbeschadiging is dit constant gedurende het leven. Maar ook dit is niet zichtbaar. Het is echter wel snel te controleren,

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:20

mairead schreef:
Joh, ze zullen vast niet hoeven noteren dat iemand een uurtje buiten rijden is.

Juist wel:
Citaat:
In het online systeem van de RVO hoeven geen tijdelijke verplaatsingen bij gehouden te worden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Dit moet echter wel in de eigen lokale administratie bijgehouden worden, voor het geval er een controle komt en de ondernemer moet kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:22

Gniffel. En dan krijg je controle, en missen er een paar paarden. Dan verklaar jij als stalhouder: oh, die zijn buitenrijden. 'De ondernemer moet kunnen verklaren' - dat verklaart-ie dan dus.
En dan?

Jantje, Pietje en Marietje zijn buitenrijden. RVO mag niet om telefoonnummers vragen om ze even te bellen. Trouwens, het is niet verstandig je telefoon op te nemen als je op je paard zit.

Gaat de RVO controleur dan wachten tot ze terug zijn?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:30

Ik snap niet dat enkelen zich hier druk maakt om een 2e manier van identificeren.
Dat is toch helemaal niet aan de orde in dit geval. 8)7

Paarden zijn al gechipt (Identificatie&Registratie), enkel de verblijfplaats is nog niet vastgelegd.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:34

Citaat:
In het online systeem van de RVO hoeven geen tijdelijke verplaatsingen bij gehouden te worden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Dit moet echter wel in de eigen lokale administratie bijgehouden worden, voor het geval er een controle komt en de ondernemer moet kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden.

Aha. Dus er moet een eigen admin. worden bijgehouden, maar die is Alléén relevant op de dag van een evt controle!
Dus dat paard X afgelopen zondag van 13:00 tot 14:30 op buitenrit is geweest, daar wordt niet naar gevraagd.
Komen ze controleren op het moment dat paard X op buitenrit is, dan dient bij het stalmanagement bekend te zijn. Dus even een briefje aan de boxdeur, of een berichtje op een whiteboard en dan kan het personeel van (een grote) stal zo aantonen dat paard X op buitenrit is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:36

Ik vraag me af wat het doel is van deze registratie.. ik bedoel.. voor de voedselketen maakt het niet uit.
Ik vrees echt voor een paardenbelasting ofzo..

Denk dat niemand zit te wachten op registratie van alle bewegingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:38

Gaat volgens het verhaal vooral om eventuele ziekte-uitbraken, en dan vooral Afrikaanse paardenpest - waar het spookbeeld 'ruimen' aanhangt...
En als je wilt ruimen, zul je moeten weten waar paarden zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:49

Mijn vraag is dan nog steeds.. wat gaan de kosten zijn.
Om je als stalhouder te registreren zal een X bedrag en en dan waarschijnlijk nog voor elk paard wat je registreert en mss voor elke mutatie.
Nergens zijn nog bedragen bekend, zou wel fijn zijn om dat nu al te weten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:51

Brainless schreef:
Mijn vraag is dan nog steeds.. wat gaan de kosten zijn.
Om je als stalhouder te registreren zal een X bedrag en en dan waarschijnlijk nog voor elk paard wat je registreert en mss voor elke mutatie.
Nergens zijn nog bedragen bekend, zou wel fijn zijn om dat nu al te weten.

En dan ook graag wat de boete is als het niet klopt, paspoort niet aanwezig kost ook godsvermogen en de houder mag dat betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:53

Mag je een paard nog wel verkopen aan iemand die niet geregistreerd staat?
Kun je een paard uitschrijven zonder dat hij bij een andere stalhouder wordt ingeschreven?

Weet iemand hoe dat nu bij ander vee gaat (koeien/geiten enz)?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:56

Ik heb een pony in bruikleen op een pension staan. Moet de eigenaar dan de pony aanmelden en de stal eigenaar waar ik sta ook? Val ik dan helemaal buiten het verhaal of moet de verzorgende partij ook nog iets doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:57

Bij ander vee schrijf je de oormerken over naar een ander UBN nummer (ander stuk land van jezelf, nieuwe eigenaar of bv slachterij).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:01

Amber_anne schreef:
Ik heb een pony in bruikleen op een pension staan. Moet de eigenaar dan de pony aanmelden en de stal eigenaar waar ik sta ook? Val ik dan helemaal buiten het verhaal of moet de verzorgende partij ook nog iets doen?

Alleen de houder (dus jij) moet je aanmelden.

Citaat:
Alle verantwoordelijkheid hiervoor rust op de schouders van de paardenhouder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:33

Iedereen die paarden in eigen beheer (thuis of een gehuurd weiland oid) heeft (houdt, dus) moet zichzelf aanmelden. Die is 'hobbymatig paardenhouder'. Ik vraag me af hoe ze die gaan vinden als ze zich niet zelf aanmelden/cq hier domweg niets van gehoord hebben.

Verder moeten alle pensionstalhouders zich aanmelden. Idem vraag ik me ook af hoe ze deze mensen allemaal denken te vinden.

Heb je een eigen paard in pension, dan doe jij als eigenaar dus niets (want je bent geen houder van je paard, alleen eigenaar).
Enige wat jij als eigenaar met een paard in pension moet doen is aan de stalhouder melden als je weggaat voor een wedstrijd/buitenrit etc.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:38

Ibbel schreef:
Gaat volgens het verhaal vooral om eventuele ziekte-uitbraken, en dan vooral Afrikaanse paardenpest - waar het spookbeeld 'ruimen' aanhangt...

Zo dan, hier word ik echt heel zenuwachtig van....

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:39

Brainless schreef:
Kun je een paard uitschrijven zonder dat hij bij een andere stalhouder wordt ingeschreven?

UBN gaat over locatie en verplaatsen. Je mag verkopen aan wie je wilt, maar je moet er wel voor zorgen dat het dier op het UBN geregistreerd staat waar het verblijft. FF wachten tot iemand met schapen het hier zelf doet, maar volgens mij idd kun je niet verplaatsen zonder een UBN ( of exportverklaring ).

Nicky1963 schreef:
Ibbel schreef:

Nee, niet heel prettig. Zeker niet als je de MKZ verhalen nog eens naleest. Maar goed om even in de gaten te houden hoe Europa de wet heeft bedoelt en hoe Nederland hem gaat invoeren.
Laatst bijgewerkt door link2thepast op 07-10-20 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:41

Brainless schreef:
Amber_anne schreef:

Alleen de houder (dus jij) moet je aanmelden.

Citaat:
Alle verantwoordelijkheid hiervoor rust op de schouders van de paardenhouder.

Maar in het geval van Amber_anne is zij niet de houder maar de eigenaar van de pensionstal waar de pony staat is dat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:02

Ladygiroc schreef:
Ik vraag me af wat het doel is van deze registratie.. ik bedoel.. voor de voedselketen maakt het niet uit.
Ik vrees echt voor een paardenbelasting ofzo..

Denk dat niemand zit te wachten op registratie van alle bewegingen.

ik neem aan vooralsnog alleen registratie. En dan zullen later wel andere maatregelen volgen:

- vergunning
- mestboekhouding
- stikstofuitstoot
- belasting
etc etc

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:03

link2thepast schreef:
Brainless schreef:

UBN gaat over locatie en verplaatsen. Je mag verkopen aan wie je wilt, maar je moet er wel voor zorgen dat het dier op het UBN geregistreerd staat waar het verblijft. FF wachten tot iemand met schapen het hier zelf doet, maar volgens mij idd kun je niet verplaatsen zonder een UBN ( of exportverklaring ).

UBN naar UBN inderdaad (zelf ook schapen hier), zonder UBN loopt ook nog steeds hobby spul rond trouwens en er is ook zat aan fraude en foutjes mogelijk. Rendac en DA doen niet zo snel moeilijk, zeker Rendac niet, je moet zulke dieren alleen niet willen slachten via slachterij en verkopen kan lastiger zijn (al geldt dat bij hobby beide kanten op).
Nicky1963 schreef:
Ibbel schreef:

link2thepast schreef:
Nee, niet heel prettig. Zeker niet als je de MKZ verhalen nog eens naleest. Maar goed om even in de gaten te houden hoe Europa de wet heeft bedoelt en hoe Nederland hem gaat invoeren.

Afrikaanse paardenpest is een ziekte met grote kans op een pijnlijke leidensweg, dat maakt rap willen vaccineren een goede motivatie voor eigenaren om zelf aan de bel te trekken en is ook noodzaak bij zo'n ziekteuitbraak. Komt bij dat ivm geen problemen met voedselveiligheid en rondslepen van veel dieren de drempel naar vaccinatie en klaar veel lager is. MKZ bv kan je ook tegen vaccineren, maar bewijs van niet besmettelijk zijn (dus antilichamen door vaccin ipv ziek geweest) is moeilijk en ivm economische belangen afgewezen. Komt bij dat ruimen van grote aantallen paarden een bedrijfstak met stuk meer inspraak zal raken en die drempel is stuk groter dan ruimen van schapen, koeien. varkens of geiten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:42

rendac haalt dieren zonder oormerk ook niet op, en sinds kort vragen ze bij paarden ook om het chipnummer door te geven. aan en afmelden kun je altijd, dus als je een paard verkoopt kun je hem gewoon afmelden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:15

Oehlala schreef:
rendac haalt dieren zonder oormerk ook niet op, en sinds kort vragen ze bij paarden ook om het chipnummer door te geven. aan en afmelden kun je altijd, dus als je een paard verkoopt kun je hem gewoon afmelden.

Rendac haalt alles op, ook zonder oormerk. Dat is hun taak, niet om oormerken te controleren.

Verder wordt dit bij schapen en ander vee al jarenlang gedaan zonder dat er schapenbelasting geheven wordt of ik een vergunning moet hebben. En als je de draaiboeken leest rondom dierziektes, die al jarenlang op internet staan, dan zul je ook zien dat er zeer terughoudend omgegaan wordt met ruimen van hobby dieren.

Het moet ook niet groter gemaakt worden dan het is en zaken erbij gehaald die helemaal nog niet aan de orde zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:50

Kidde schreef:
[
Maar in het geval van Amber_anne is zij niet de houder maar de eigenaar van de pensionstal waar de pony staat is dat.

Dan is zij de paardenhouder.